ربیعی :

فرهنگ وقف در ایران مغفول مانده است / برگزاری همایش وقف و رسانه؛ 25 آذرماه

رئیس ستاد همایش وقف و رسانه با بیان اینکه ششمین همایش وقف و رسانه 25 آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود، گفت : امسال این همایش با شعار «وقف ، رسانه ، چشم انداز فرارو» باهدف تعامل با رسانه ها برگزار می شود.
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرهنگ وقف در ایران مغفول مانده است / برگزاری همایش وقف و رسانه؛ 25 آذرماه

رئیس ستاد همایش وقف و رسانه با بیان اینکه ششمین همایش وقف و رسانه 25 آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود، گفت : امسال این همایش با شعار «وقف ، رسانه ، چشم انداز فرارو» باهدف تعامل با رسانه ها برگزار می شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حسن ربیعی ، رئیس ستاد ششمین همایش وقف و رسانه در نشست خبری تشریح برنامه های این همایش با بیان اینکه در روزگار کنونی سوالاتی مطرح می شود که با شرایط کنونی اقتصاد و معیشت مردم ، تبلیغ و ترویج وقف چه ثمری دارد ، اظهارداشت : هشت دلیل بر اهمیت و توجه به موضوع و سنت حسنه وقف در کشور وجود دارد.
 
وی ادامه داد: اولین اهمیت وقف ، دیدگاه ها ، منویات و تدابیر مقام معظم رهبری در سال های اخیر است که ایشان در دیدارهای مختلف با مسئولان سازمان اوقاف به ترویج بیش از پیش این سنت تاکید دارند و همچنین علما ، مراجع تقلید و مسئولان کشوری نیز بر احیای وقف تاکید دارند.
 
* وقف از قبل از اسلام وجود داشته

 
ربیعی با اشاره به اینکه وقف میراث معنوی بشریت است ، گفت : وقف پیش از اسلام نیز رواج داشته است و در عمق تاریخ بشری، فرهنگ و تمدن کشور سابقه دارد و به همین دلیل باید بیش از پیش به آن پرداخت.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف سنت رسول خدا (ص) است ، افزود : براساس روایات پرونده اعمال انسان پس از مرگ در سه صورت باز می ماند ؛ فرزند صالحی که برایش دعا کند ، انفاقی که در راه خدا کرده و علمی که از وی به جا مانده و وقف مصداق این انفاق است.
 
وی وقف را اشاعه حس نوع دوستی ، تعاون و مشارکت توصیف و تصریح کرد : ترویج تعاون و نوع دوستی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است که تبلیغ فرهنگ وقف ، این احساس را در کشور تقویت می کند.
 
ربیعی وقف را انسجام بخش و وحدت آفرین برشمرد و گفت : این روزها شبکه های اجتماعی و تلفن همراه گسستی میان خانواده ها ایجاد کرده است و راه علاج این امر ترویج سنت هایی چون وقف است که همگرایی فرهنگی و اجتماعی را بوجود می آورد.
 
دبیر ستاد بزرگداشت هفته وقف با اشاره به اینکه وقف در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جایگاه ویژه ای دارد و بازوی خدمت رسانی به مردم است ، افزود : وقف و امور خیریه در دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بطور مثال بیل گیتس با ایجاد یک بنیاد خیریه خدمات مختلفی را به اقشار نیازمند ارائه می کند.
 
وی با بیان اینکه موقوفات کشور حتی پیش از اسلام نیز برای رسیدگی به مستمندان ، علم و فناوری و بهداشت و سلامت به ثبت رسیده اند ، افزود : امروز این سنت حسنه در کشور مغفول مانده است در حالی که این فرهنگ در کشورهای دیگر رشد پیدا کرده است.
 
* وقف متعلق به اوقاف نیست !

 
ربیعی وقف را مردمی توصیف و تاکید کرد : وقف متعلق به سازمان اوقاف نیست بلکه نهادی مردمی است و برای خدمت به مردم نیز بوجود می آید.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکی از کارکردها و آثار فرهنگ وقف ، برطرف کردن مشکل های مختلف کشور است ، افزود : موقوفات در توسعه اقتصادی ، اشتغال زایی ، حذف وابستگی بودجه به نفت ، فقرزدایی از جامعه ، کاهش فاصله طبقاتی، توزیع عادلانه ثروت و ... نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.
 
مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه ارتقای فرهنگ عمومی کشور را از طریق وقف میسر دانست و گفت : امامزادگان و مساجد به عنوان موقوفات کشور ، نقش بسیار زیادی در فرهنگ سازی دارند.
 
وی با بیان اینکه توسعه نظام سلامت از مزایای وقف است ، افزود : وجود 500 موقوفه درمانی در کشور نشان از تاثیرگذاری این سنت حسنه در سلامت جامعه دارد و همچنین 4 پروژه عمرانی ملی در زمینه سلامت نیز توسط اوقاف در حال اجراست .
 
ربیعی اضافه کرد : ساخت دو بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری و شیراز ، ساخت بیمارستان سلول درمانی رویان و پیگیری احداث بیمارستان سوانح و سوختگی از جمله این پروژه هاست.
 
رئیس ستاد همایش وقف و رسانه با بیان اینکه وقف در توسعه علم و فناوری نیز تاثیرگذار است ، گفت : مقام معظم رهبری در سیاست های کلی علم و فناوری کشور در بند 5-7 به نقش وقف در این زمینه اشاره کرده اند.
 
وی ادامه داد : در زمان حاضر گروه های مرجع همچون هنرمندان ، نویسندگان ، ورزشکاران ، نویسندگان و ... می گویند ، اگر فرهنگ هایی چون وقف و امور خیریه در کشور رواج یابد ، بسیاری از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.
 
ربیعی با اشاره به اینکه وقف متعلق به مردم است و سازمان اوقاف تنها متولی آن است ، گفت : وقف بخشی از تمدن اسلامی ایران است و وقفنامه ها یکی از منابع مطالعاتی مهم تاریخی است و برای برخی رویدادهای تاریخی آنها را مطالعه می کنند.
 
* موقوفه احمد رستم در خدمت انرژی هسته ای
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اراضی موقوفه احمد رستم در اصفهان هم اکنون به مرکز فعالیت های هسته ای کشور تبدیل شده است ، گفت : در این راستا رابطه ای استیجاری با این سازمان برقرار شده و به نیت این موقوفه مبنی بر کمک به عتبات عالیات و کمک به سادات اجرا می شود.
 
وی احیای وقف را نیاز امروز جامعه دانست و افزود : در راستای احیای این سنت حسنه نتیجه و بررسی نهایی سازمان اوقاف بر این است که این مهم بدون مشارکت و تلاش رسانه های جمعی ممکن نخواهد شد زیرا رسانه های امروز نقش بی بدیلی در آگاهی بخشی ، تعلیم و تربیت و ارائه مطالب به مخاطبان خود دارند.
 
رئیس ستاد همایش وقف و رسانه با بیان اینکه در دوره گذشته همایش وقف و رسانه ، رئیس سابق صدا و سیما ، وقف را رسانه توصیف کرد، افزود : این حقیقتی است که وقف رسانه است و واقف با عمل خود ، پیامی را به مردم منتقل می کند اما رسانه ها نیز در ترویج این فرهنگ باید کمک رسان باشند.
 
وی با اشاره به اینکه رسانه ها باید شیرینی وقف را به مردم بچشانند ، افزود : آثار و کارکردهای وقف باید به مردم معرفی شوند و در چشم انداز این مهم باید وقف به گفتمانی ملی تبدیل شود.
 
ربیعی با بیان اینکه اگر وقف به مسئولیت اجتماعی تبدیل شود تاثیرگذارتر است ، افزود : رسانه ها می توانند با فعالیت های خود این مهم را محقق کنند زیرا در شرایط کنونی مسئولیت های اجتماعی حرف اول را می زند.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه انجام وقف باید در سبد سبک زندگی ایران اسلامی نهاده شود ، افزود : در این راستا باید زیبایی های وقف همچون وقف برای بیماران سرطانی ، وقف برای حمایت از پرندگان در زمستان و یا وقف برای بیماران بدون عیادت کننده بعنوان شیرینی ها وقف برای مردم بیان شود.
 
وی با اشاره به اینکه ششمین همایش وقف و رسانه امسال با شعار «وقف، رسانه ، چشم انداز فرارو» برگزار می شود، تصریح کرد : این همایش با اهدافی همچون ؛ تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمنیه وقف و احیای این سنت در جامعه ، ارتقا سطح تعامل با رسانه های جمعی ، بررسی ابعاد وقف نوین براساس نیازهای جامعه و هچنین روش های جدید همچون اوراق وقف، تبیین چشم انداز تعامل با رسانه ها، استماع نظرات اصحاب رسانه، تجلیل از فعالان رسانه ای وقف برگزار می شود.
 
ربیعی گفت: یکی از کارگردانان در دوره قبل همایش از بی اطلاعی خود در مدت 50 ساله گذشته در زمینه وقف گفت اما با انجام فعالیت های تبلیغی و ترویجی، هم اکنون سریال های پرده نشین و یلدا بدون ورود سازمان اوقاف، به اهمیت وقف می پردازند.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : امسال ششمین همایش وقف و رسانه 25 آذرماه در تالار وحدت با حضور اصحاب و فعالان مختلف رسانه ای کشور ، هنرمندان ، دانشگاهیان ، ورزشکاران و ... برگزار می شود.
 
وی افزود : همایش وقف و رسانه علاوه بر سطح ملی بصورت استانی نیز در 31 استان کشور طی هفته وقف برگزار می شود.
 
ربیعی با اشاره به دستاوردهای این همایش گفت : ارتقا سطح شناخت مردم نسبت به وقف و کارکردهای آن ، افزایش وقف جدید و استقبال مردم از این سنت در راستای فعالیت های رسانه ای ، افزایش دو تا سه برابری زائران امامزادگان، حضور موثر وقف در تولیدات هنری ، ارتباط موثر و مستمر اصحاب رسانه با سازمان و ... از جمله دستاوردهای این همایش است.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن قدردانی از تلاش و زحمات اصحاب رسانه طی سالهای اخیر در زمینه پوشش اخبار و تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف گفت : ستاد خبری هفته وقف هم اکنون تشکیل شده است و روزانه اخبار، مصاحبه ها و گفتگوهایی با موضوعات مختلف بر روی سایت سازمان اوقاف قرار می دهد و برای رسانه ها ارسال می کند.
 
وی باارائه گزارشی از فعالیت روابط عمومی اوقاف طی یکسال گذشته گفت: 1921 عنوان خبر تولید شده است ، 75 هزار عنوان خبر در رسانه های مختلف مکتوب، خبرگزاری ها و سایت ها منعکس شده است ، 6 هزار دقیقه برنامه مستند ، برنامه و ... تولید و پخش شده است و 4 میلیون و 556 هزار پیامک به مردم و گروه های مرجع ارسال شده است.
 
ربیعی با بیان اینکه تغییر ریل سنتی عملکرد اوقاف به ریل مدرن و مکانیزه از رویدادهای مهم اوقاف طی سال های اخیر است ، گفت : سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه امروز شفاف ترین گزارش های مالی را در اختیار قرار می دهد که تحسین مراجع بالادستی را به همراه داشته است.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : امروز روند فعالیت های سازمان اوقاف مورد تائید مقام معظم رهبری است و ایشان در دیدارهای گوناگون رویکرد و جهت گیری اوقاف را مناسب ارزیابی می کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد : باید با برنامه ریزی مدون و هدفمند از ظرفیت حوزه های علمیه ، دانشگاه و آموزش و پرورش به عنوان رسانه های تاثیرگذار در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف بهره گرفت.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.