وقف باعث ماندگار شدن نام واقف می شود

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهربابک گفت : وقف باعث ماندگار شدن نام واقف می شود
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقف باعث ماندگار شدن نام واقف می شود

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهربابک گفت : وقف باعث ماندگار شدن نام واقف می شود
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، حجت الاسلام یوسف ملایی در نشست با اصحاب رسانه  شهرستان به مناسبت هفته وقف گفت : وقف، واقف را ماندگار می کند و موجب می شود مردم بعد از گذشت سالها هنوز به فکر او باشند.
 
وی افزود: اداره اوقاف با طیف مستاجرین موقوفات، هیات امنای بقاع متبرکه، هیأت امنای امامزادگان و متولیان موقوفات سرو کار دارد و موقوفات دو دسته متصرفی و یا غیر متصرفی هستند که در موقوفات متصرفی، وقف به وسیله نیت و سفارش واقف متولی دارد و در موقوفات غیر متصرفی اداره اوقاف و امور خیریه متولی وقف می باشد.
 
حجت الاسلام ملایی تصریح کرد : رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه عمل امینانه و دقیق به نیت واقف است و در همین راستا هزینه کرد درآمدهای بدست آمده از وقف طبق تسهیم سازمان خرج می شود. طبق این تسهیم 60 درصد از درآمد موقوفات متصرفی به متولی آن پرداخت می گردد ولی در موقوفات غیر متصرفی این مقدار 10 درصد می باشد و مانده درآمدها در جهت اجرای نیات واقف خرج می شود.
 
وی گفت: سازمان اوقاف طرحهایی را در طول سال به مناسبتهای مختلف اجرا می کند که: طرح نشاط معنوی (در تابستان اجرا می شود) ، طرح آرامش بهاری ( در عید نوروز از 27 اسفند لغایت 17 فروردین اجرا می شود) ، طرح بصیرت عاشورایی( در ایام محرم اجرا می شود) ، جشن ولایت علوی و اکمال دین نبوی (در عید سعید غدیر خم اجرا می شود) و سوگواره یاس نبوی (در ایام فاطمیه اجرا می شود) از این طرح ها می باشند.
 
حجت الاسلام ملایی افزود: در سال گذشته 6 وقف در شهربابک صورت گرفته است که در سال 93 تاکنون این میزان به 7 وقف رسیده و در سامانه ثبت شده اند.
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهربابک به اهمیت نیازسنجی جامعه در نیت وقف اشاره کرد و افزود: 90 درصد از موقوفات شهربابک مربوط به روضه خوانی است که خوب است ولی باید به اولویت های جامعه بیشتر پرداخته شود و نیاز سنجی باید در نیت واقفین صورت گیرد و نیت خود را بر اساس نیاز روز جامعه مشخص کنند
 
وی گفت : در شهربابک دو امامزاده سید محمد روگوشوئیه و  سید زید سبزپوشان قرار دارند که عدم وجود برق از مهمترین مشکلات امامزاده زید سبز پوشان و عدم وجود راه مناسب از مهمترین مشکلات امامزاده روگوشوئیه می باشند.
 
حجت الاسلام ملایی در همین رابطه افزود: برای رفع مشکل برق امامزاده سبزپوشان  در دولت دهم با همکاری مس تصمیم به برق رسانی به این امامزاده گرفته شد اما متاسفانه به علت مشکلات اقتصادی و تحریم ها این تصمیم لغو شد ولی دوباره امسال با همت مسئولین شهرستان کارهای بررسی برق رسانی به این مکان معنوی آغاز شده است. برای رفع مشکل امامزاده روگوشوئیه در جلسه اخیر تصمیم گرفته شده اصلاح راه از کمسفید تا امامزاده توسط مجتمع مس شهربابک انجام شود.
 
وی بر لزوم شناسنامه دار و کد ملی دار شدن مساجد تاکید کرد و گفت : هیأت امنای مساجد که از سوی امام جماعت مسجد معرفی می شوند باید ازکمیسیون تایید صلاحیت هیأت امنای اماکن مذهبی حکم دریافت کنند واین کمیسیون در شهربابک از 3 عضو حقوقی شامل امام جمعه شهرستان، اداره اوقاف و سپاه؛ و 2 شخصیت حقوقی شامل حاج آقا مهدوی رییس سازمان تبلیغات به عنوان شخص فرهنگی و اکبر رضایی پور به عنوان معتمد محل تشکیل شده است.
 
سرپرست اوقاف و امور خیریه شهربابک افزود : تعداد 163 مسجد در شهربابک وجود دارد که بیش از 50 مسجد هیأت امنای خود را به کمیسیون فوق معرفی کرده اند که تاکنون برای 23 مسجد احکام صادر شده است.
 
وی در پایان به نقش رسانه در فرهنگ سازی وقف اشاره کرد و افزود : رسانه ها در عرصه خبر رسانی و آگاهی مردم در زمینه وقف ، بقاع متبرکه و رسالت سازمان اوقاف نقش بسزایی دارند و با اطلاع رسانی اهداف سازمان موجب جلب رضایت مردم نسبت به سازمان اوقاف و امور خیریه می شوند و رسانه ها می توانند در هدایت مردم،  فرهنگ سازی وقف و نیاز سنجی کمک شایانی به اداره اوقاف بکنند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.