نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه :

اجرای امینانه نیات واقفان تکلیف شرعی و قانونی / اعلام برنامه های هفته وقف 93

رئیس سازمان اوقاف گفت : اجرای امینانه نیات واقفان که وظیفه شرعی و قانونی سازمان اوقاف است، اولین اقدام مهم این سازمان است که بر اساس اسناد بالادستی یعنی وقفنامه ها اجرایی می شود تا به مواردی که واقفان در وقفنامه ها به آن پرداخته اند، بصورت امینانه عمل شود.
يکشنبه، 23 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اجرای امینانه نیات واقفان تکلیف شرعی و قانونی / اعلام برنامه های هفته وقف 93

رئیس سازمان اوقاف گفت : اجرای امینانه نیات واقفان که وظیفه شرعی و قانونی سازمان اوقاف است، اولین اقدام مهم این سازمان است که بر اساس اسناد بالادستی یعنی وقفنامه ها اجرایی می شود تا به مواردی که واقفان در وقفنامه ها به آن پرداخته اند، بصورت امینانه عمل شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح روز یکشنبه 23 آذرماه در نشست خبری تشریح برنامه های این سازمان در هفته وقف با بیان اینکه خداوند را شاکریم که نعمت اهل بیت (ع) و بویژه امام حسین (ع) را به ما عطا کرده است ، اظهارداشت : اربعین حسینی امسال نشان از مهمترین همایش تاریخ بشریت داشت که علی رغم تمام اطلاع رسانی های دشمنان علیه قرآن ، اهل بیت (ع) و اسلام و سرمایه گذاری استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و اسرائیل با شکوه هرچه تمام تر برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه دشمنان با اقدامات و فعالیت های خود بنا داشتند تا زوار و ارادتمندان را از لحاظ روحی و روانی متزلزل کرده و با ایجاد رعب و وحشت مانع حضور شوند ، گفت : علی رغم همه این اقدامات ، امسال مراسم اربعین حسینی با شکوه تمام برگزار شد و جمعیتی بیشتر از سالهای قبل به زیارت امام حسین (ع) شتافتند.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه مراسم امسال باشکوه و عظیم بود ، تصریح کرد : ارادتمندان و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) با تمام سختی ها و مشکلات از کشورهای اسلامی و حتی غربی با طی مسافت های طولانی خود را به کربلا رساندند و ارادت خود را نشان دادند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : خبرگزاری های غربی علی رغم ادعای خود بر رعایت دموکراسی در برابر این همایش خودجوش جهان اسلام سکوت کردند و حاضر نشدند اخبار آن را منعکس کنند ، در حالی که اگر کوچکترین برنامه ای باشد ، با اطلاع رسانی آن ، گوش جهانیان را کر می کنند اما این حرکت خودجوش مسلمانان و شیعیان را منعکس نکردند.
 
وی با بیان اینکه براساس وعده خداوند نور الهی هیچگاه خاموش نخواهد شد ، تصریح کرد : امام حسین (ع) نوری از انوار الهی است و هیچگاه خاموش نخواهد شد و ان شاء الله این نور در سرتاسر جهان منتشر خواهد شد.
 
* تجمع اربعین 93 قدرت نمایی اسلام و اهل بیت (ع) در جهان
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تجمع تاریخی و باشکوه اربعین امسال ، نشانی از قدرت اسلام ، اهل بیت (ع)، سید الشهدا (ع) ، عاشورا ، شهدای عاشورا و اهل بیت امام حسین (ع) بود ، تصریح کرد : اهداف قیام امام حسین (ع) بعد از 1400 سال تبیین و اطلاع رسانی شد تا همه عالم با خبر شوند و این اهداف الگویی برای تمام جهانیان و نه تنها مسلمانان است و الگویی برای همه آزادی خواهان و پیروان راه حق و حقیقت است.
 
* کارکرد وقف در واقعه عاشورا

 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به یکی از کارکردهای وقف در واقعه عاشورای حسینی گفت : امام حسین (ع) در روز دوم محرم سال 61 ، زمانی که وارد سرزمین کربلا شدند و به اهل بیت فرمان برپایی چادر و استقرار دادند، تمامی زمین های اطراف حرم را خریداری کردند و برای زوار و عاشقان خود وقف کردند و یکی از آثار و برکات این وقف آن است که می بینیم بعد از 1400 سال همچنان حرم مطهر امام حسین (ع) برپاست و مورد توجه و عنایت ارادتمندان و عاشقان این امام بزرگوار است.
 
وی با بیان اینکه در خصوص وقف دونگاه جزئی و کلان وجود دارد ، افزود : در نگاه جزئی وقف را راه حلی برای مشکلات می دانند اما در نگاه کلان ، وقف یکی از احکام مترقی و پیشرفته الهی برای تمدن سازی و ایجاد فرهنگ الهی است که متاسفانه چون این نعمت الهی در اختیار ماست کمتر قدرش را می دانیم.
 
* تمدن سازی دینی ، الهی و فرهنگی مهمترین آثار وقف
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه مهمترین آثار و کارکرد وقف، تمدن سازی دینی، الهی و فرهنگی است، گفت : مساجد، حسینیه ها، مهدیه ها و ... که از موقوفات مهم کشور هستند، کارکردهای مذهبی، دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارند و یکی از بزرگترین سرمایه های ملت محسوب می شوند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه علما ، روحانیون ، حوزه های علمیه ، اساتید دانشگاهی و دانشگاهها به سنت حسنه وقف به عنوان یک حکم الهی برای تمدن سازی بشریت نگاه کنند و به آن بپردازند، تصریح کرد : به وقف از ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اخلاقی ، فرهنگی و ... می توان پرداخت.
 
وی ضمن قدردانی از تعامل اصحاب رسانه با سازمان اوقاف در مناسبت های مختلف گفت : امروز با فعالیت های رسانه ای صورت گرفته، حرف زدن از وقف، موجب خجالت و شرمندگی نیست و در مجامع مختلف از وقف صحبت می شود.
 
* ابعاد مختلف وقف در رسانه ها تشریح شود
 
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد : رسانه های مختلف دیداری ، شنیداری ، نوشتاری ، سینما ، تئاتر و ... ابعاد مختلف وقف را برای مردم تشریح و بیان کنند و ازجهات مختلف به آن بپردازند و امیدواریم با کمک رسانه ها قدم های موثرتری برداشته شود.
 
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه قطعا عملکرد اوقاف با ضعف ها و نقص هایی مواجه است ، افزود : اما رسانه ها این حکم الهی را مدنظر قرار دهند و بصورت صحیح به مردم و بویژه جوانان اطلاع رسانی کنند.
 
* وصیت ، نذر ، عهد و حبس احکامی مشابه وقف است
 
وی با بیان اینکه برخی احکام الهی کارکردهای مشابهی چون وقف دارند که رسانه ها باید به آنان نیز بپردازند ، افزود: بر اساس احکام الهی هر فردی می تواند ثلث اموال خود را وقف کند و گاه نذرهایی وجود دارد که بخشی از اموال خود را به کاری اختصاص می دهند و یا مالی را برای مدت زمانی جهت انجام اموری حبس می کنند و از عواید آن صرف کار می کنند که اینها در واقع همان وقف است و رسانه ها می توانند این موارد را نیز برای مردم تبیین کنند.
 
* وقفنامه ها ؛ اسناد بالادستی سازمان اوقاف
 
حجت الاسلام محمدی با تشریح عملکرد این سازمان در سال 93 گفت : اجرای امینانه نیات واقفان اولین اقدام سازمان اوقاف است که بر اساس اسناد بالادستی این سازمان که همان وقفنامه هاست، عمل می شود این همان وظیفه شرعی و قانونی سازمان است که باید بصورت امینانه عمل شود.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برای اجرای نیات واقفان، نیاتی که ظرفیت لازم را داشت بصورت ملی و یا استانی متمرکز اجرایی شد، تصریح کرد : در مجموع در راستای اجرای نیات واقفان 8 طرح پیش بینی شد که با جمع بندی های صورت گرفته در آینده از لحاظ مکانی و زمانی ، با این طرح ها خدمات بهتری را ارائه خواهیم کرد.
 
* ارائه 14 هزار بسته کمک تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان
 
وی ادامه داد: بخشی از نیات واقفان به ارائه کمک های تحصیلی و آموزشی به دانش آموزان ، دانشجویان و طلاب علوم دینی اختصاص داد که در این راستا طرح مهر تحصیلی اجرایی شد و در مجموع در سال 93 ، 14 هزار بسته آموزشی اهدا شد.
 
* اهدای کمک هزینه ازدواج به 800 زوج جوان
 
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد : همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) طرح پیوند آسمانی در کشور اجرایی شد که در این راستا نیات موقوفات مرتبط با کمک به زوج های جوان و تهیه جهیزیه اجرایی و در مجموع امسال به 800 زوج جوان کمک رسانی شد.
 
* کمک رسانی به دارو و درمان 9700 بیمار
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح مهر تندرستی در کشور گفت : این طرح در راستای اجرای نیات موقوفات مرتبط با بهداشت و درمان برگزار می شود که در سال 92 به 9700 بیمار کمک رسانی شد و در سال 93 نیز این طرح در 20 دی ماه اجرایی می شود.
 
* کمک به 24 هزار نیازمند و مستمند
 
وی ادامه داد : طرح دستهای مهربانی در راستای اجرای نیات موقوفات مرتبط برای کمک به نیازمندان و فقرا اجرایی می شود که در سال 92 ، در راستای این طرح به 24 هزار نفر خدمت رسانی شد و در سال 93 نیز این طرح اجرایی خواهد شد.
 
* اعزام 1280 زائر به حرم رضوی و 200 زائر به حرم حسینی
 
حجت الاسلام محمدی تصریح کرد : در راستای اجرای نیات موقوفات مرتبط با اعزام زائران به حرم مطهر امام رضا (ع) ، طرح زائران حرم رضوی برگزار شد که امسال در این راستا طی دوسال 1280 زائر بار اولی که عموما افراد مسن بودند، به حرم رضوی اعزام شدند.
 
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد : طرح زائران حرم حسینی نیز در راستای اجرای نیات واقفان مرتبط با اعزام زائران به عتبات عالیات اجرا می شود که در این زمینه امسال 200 نفر اعزامی داشتیم.
 
حجت الاسلام محمدی درخصوص اقدامات انجام شده سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه سلامت و تندرستی در سال 93 گفت: بعد از ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری، سازمان اوقاف و امور خیریه، عملیات ساخت بیمارستان تخصصی سرطان شهرری در موقوفه روحانی نژاد، بیمارستان تخصصی سرطان در منطقه جنوب کشور در موقوفه صدرای شیراز و مجتمع پژوهشی و درمانی سلول های بنیادی را آغاز و مجوز احداث یک بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی در را هم از وزارت بهداشت دریافت کرده است.

وی با اشاره به وجود 400 بیمارستان و مرکز درمانی موقوفه در سراسر کشور، انعقاد تفاهمنامه با وزارت بهداشت و درمان برای احیاء و بروزرسانی موقوفات درمانی سراسر کشور را از جمله اقدامات سازمان اوقاف در این زمینه برشمرد.

* مکاتبه با سازمان ثبت اسناد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به عملکرد این سازمان در حوزه دفاع از حقوق موقوفات گفت: علی رغم آنکه طبق تصریح قانون، تمام دفاتر ثبت اسناد کشور مکلف هستند در صورت ثبت و تنظیم سند هر موقوفه، علاوه بر نسخه بایگانی در دفتر و نسخه ای که به واقف می دهند، نسخه ای را به سازمان اوقاف ارسال کنند اما این قانون تاکنون اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه برای رفع این مشکل، مکاتباتی را با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشته است گفت: متاسفانه برخی به اشتباه تصور می کنند که اگر سازمان اوقاف از وقف یک موقوفه باخبر شود، آن را از دست واقف خارج می کند درحالی که سازمان اوقاف و امور خیریه طبق وقفنامه، واقفان را در حفظ و نگهداری موقوفات کمک می کند و ما موارد زیادی داشته ایم که بدلیل عدم ثبت موقوفه در سازمان اوقاف، بعد از مرگ متولی، موقوفه از سوی وارثان نااهل از وقفیت خارج شده است.

حجت الاسلام محمدی گفت: معاونت حقوقی سازمان اوقاف در راستای احقاق حقوق موقوفات 5 هزار و 775 پرونده در محاکم قضایی تشکیل داده است که تاکنون برای 4 هزار و 423 پرونده رای به نفع سازمان اوقاف صادر شده است و از این میزان 3 هزار و 297 رای اجرا شده است.

وی اقدام دیگر در این زمینه را امضای تفاهم نامه با سازمان جنگل ها و منابع طبیعی برشمرد و افزود: در راستای حل اختلاف فی مابین دو سازمان برسر یک میلیون و 382 هزار و 992 هکتار اراضی اختلافی، تاکنون تکلیف یک میلیون و 154 هزار و 133 هکتار از این اراضی مشخص شده که از این میان 432 هزار و 13 هکتار به وقفیت برگشته است و پیگیری اخذ سند رسمی برای آن درحال انجام است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از مهمترین فعالیت های سازمان اوقاف را فعالیت های اقتصادی و عمرانی در موقوفات و امامزادگان دانست و گفت: بخش قابل توجهی از موقوفات نیاز به سرمایه گذاری برای احیاء و عمران دارند و در این راستا در سال 93، تعداد 403 رقبه برای سرمایه گذاری هدفگذاری شده و برای 300 رقبه قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده است.

وی افزود: در سال 93 در حوزه کشاورزی تعداد 52 پروژه به ارزش 141 میلیارد تومان و در حوزه مسکن تعداد 351 پروژه به ارزش هزار و 258 میلیارد تومان در دست اقدام می باشد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تعداد زیادی از امامزادگان و بقاع متبرکه نیاز به مرمت و بازسازی دارند گفت: در سال 93 برای هزار و 473 بقعه متبرکه 148 میلیارد تومان بودجه هزینه شده است و تاکنون 41 درصد پیشرفت داشته است.

وی درخصوص فعالیت عمرانی رقبات نیز در سال 93 گفت: در سال 93 تعداد 494 رقبه پروژه عمرانی پیش بینی شده است که تاکنون 66 درصد پیشرفت داشته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در راستای سازماندهی اجارات موقوفات نیز برای 158 هزار و 394 فقره موقوفه، اسناد اجاره تنظیم و تجدید شده است که مجموع درآمد آن بالغ بر 83 میلیارد تومان است.

وی گفت: در راستای شفافیت مالی درآمد موقوفات از 15 دیماه سال 92 تا 15 آبان سال 93 برای 128 هزار و 715 موقوفه متصرفی، 5 هزار و 614 موقوفه غیرمتصرفی، 55 هزار و 800 موقوفه انتفاعی و 10 هزار و 459 بقعه متبرکه مجموعا 200 هزار و 588 مفاصاحساب صادر شده که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

* ثبت 2 هزار وقف جدید در سال جاری

حجت الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان اوقاف در زمینه ترویج فرهنگ وقف گفت: در 9 ماهه نخست سال 93 بیش از 2 هزار وقف جدید توسط مردم به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نیات واقفین، انجام فعالیت های مذهبی، دینی و فرهنگی است به تشریح فعالیت های فرهنگی سازمان اوقاف پرداخت و گفت: از جمله فعالیت های فرهنگی سازمان اوقاف در سال 93، طرح آرامش بهاری بود که در 2 هزار و 371 امامزاده و بقعه متبرکه اجرا شده و شامل برپایی 433 خیمه معرفت، اسکان موقت و خدمات رسانی به  2 میلیون و 300 هزار مسافر نوروزی، اعزام 2 هزار و 100 روحانی مبلغ، برپایی 810 نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، سوگواره یاس نبوی را یکی دیگر از برنامه های فرهنگی این سازمان برشمرد و گفت: سوگواره یاس نبوی امسال همزمان با پایان تعطیلات نوروزی در 2 هزار و 219 بقعه متبرکه اجرا شد که طی آن 484 خیمه معرفت برپا و تعداد 100 هزار جلد کتابچه خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها منتشر و توزیع شد.

وی اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی در 1566 بقعه متبرکه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در امامزادگان و بقاع متبرکه را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد و افزود: تعداد 66 هزار و 751 دختر و 60 هزار و 110 پسر در این طرح ثبت نام کردند که در مجموع 2 هزار و 129 مربی و هزار و 600 روحانی مبلغ در این طرح مشارکت داشتند.

حجت الاسلام محمدی گفت: در ماه رمضان امسال نیز طرح ضیافت الهی در 2 هزار و 100 بقعه متبرکه برگزار شد که طی آن در هزار و 200 بقعه متبرکه مجالس تفسیر و در هزار و 723 بقعه متبرکه مجالس ترتیل خوانی قرآن برگزار شد و تعداد هزار و 280 محفل انس با قرآن نیز با حضور 11 قاری از مصر، عراق، سوریه و قاریان بین المللی کشورمان برگزار شد.

وی افزود: تعداد 755 روحانی مبلغ نیز از سوی سازمان اوقاف برای طرح ضیافت الهی به بقاع متبرک سراسر کشور اعزام شدند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی از عید سعید قربان تا عید سعید غدیرخم را از دیگر برنامه های فرهنگی سازمان اوقاف برشمرد که با برنامه های متنوع در هزار و 622 بقعه متبرکه برگزار شد.

وی در ادامه به طرح بصیرت عاشورایی محرم امسال اشاره کرد و افزود: سوگواره بصیرت عاشورایی همزمان با آغاز ماه محرم امسال در 2 هزار و 674 بقعه متبرکه با برپایی 417 خیمه معرفت و هزار و 237 نمایشگاه محصولات فرهنگی اجرا شده است که طی آن 6 هزار روحانی مبلغ به بقاع متبرکه اعزام شده اند و به 3 هزار و 82 هیات مذهبی نیز کمک شده است.

حجت الاسلام محمدی افزود: همزمان با اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی امسال تجمعات لبیک یا حسین(ع) در روز دوم محرم و تجمعات رهروان زینبی(س) در روز 12 محرم نیز در بقاع متبرکه شاخص کل کشور برگزار شد.

وی در ادامه تشریح برنامه های فرهنگی سازمان اوقاف به برپایی کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه(س) در هفتم و هشتم آبان ماه در استان کهکلویه و بویراحمد اشاره کرد که از میان 135 مقاله ارسالی، 30 مقاله برتر انتخاب و تجلیل شدند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین کنگره ملی هلال بن علی(ع) نیز تا پایان سال 93 در شهرستان آران و بیدگل برگزار خواهد شد.

وی در ادامه فعالیت های سایت راسخون در زمینه های تولید خبر، نرم افزار مذهبی، برگزاری ششمین همایش وقف و رسانه در تاریخ 25 آذر، تولید و انتشار بیش از 2 هزار خبر درخصوص وقف، تولید آثار هنری و رسانه ای و بهره گیری مناسب از فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج وقف را از دیگر اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه فعالیت فرهنگی برشمرد.

حجت الاسلام محمدی در ادامه به تشریح برنامه های قرآنی سازمان اوقاف پرداخت و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری از سال 91، طرح ملی تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم را در مدت 4 سال در دست اجرا دارد و تاکنون 868 هزار و 187 نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد 326 هزار و 181 نفر آن مربوط به 9 ماه نخست سال 93 می باشد.

وی با بیان اینکه طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم در 4 هزار و 167 مسجد و بقعه متبرکه و با حضور 4 هزار و 510 مربی در حال اجرا است گفت: همچنین تعداد 14 هزار نفر نیز برای آموزش حفظ قرآن از طریق پایگاه آموزش حفظ مجازی ثبت نام کرده اند.

* برنامه های هفته وقف امسال

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته وقف سال 93، به اهم برنامه های هفته وقف امسال پرداخت و گفت: در این راستا دیدار مدیران سازمان اوقاف با مراجع عظام تقلید و برگزاری همایش وقف و حوزه علمیه در هفته گذشته و برگزاری همایش وقف و رسانه در 25 آذر، حضور در مرقد امام راحل(ره) و تجدید بیعت با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی، برپایی تجمع لبیک یارسول ا...(ص) در روز 28 صفر، برنامه ویژه عزاداری برای امام رضا(ع) در روز آخر ماه صفر و اسکان و پذیرایی از زائران آن حضرت که از 6 استان کشور به مشهدالرضا مشرف می شوند از جمله این برنامه هاست.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: همچنین غبار روبی گلزار شهدای مدفون در آستان مقدس امامزادگان، برپایی نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در موقوفات در تهران و 4 منطقه کشور، برگزاری همایش های وقف و بانوان، وقف و اقتصاد، وقف و متولیان و همایش بررسی نقش وقف در توسعه علم و فن آوری در دانشگاه اصفهان طی روزهای آینده از دیگر برنامه های هفته وقف امسال است.

وی در پایان با اشاره به لزوم ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف خصوصا وقف جمعی و اوراق مشارکت وقف و هدایت مردم به سمت موقوفات مورد نیاز جامعه، افزایش بهره وری و تحول در مدیریت و منابع انسانی موقوفات و ارتقاء وقف در حوزه علم و فن آوری، از علمای حوزه علمیه، استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه درخواست کرد تا در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه را یاری کنند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.