ابعاد پنهان جهش تولید؛ 10 پیشنهاد برای خبرنگاران برای پرداختن به زاویه‌های مختلف جهش تولید

خبرنگاران، سردمداران موج‌های اجتماعی ایجاد شده در یک جامعه محسوب می شوند و در هر دوره زمانی این خبرنگاران هستند که باید با پرداختن به ابعاد مختلف یک موضوع، در روشن‌تر شدن آن مسئله برای عموم جامعه نقش آفرینی کنند. در سال جهش تولید نیز لازم است که ابعاد مختلف جهش تولید توسط خبرنگاران و اهالی رسانه به خوبی بررسی شده و با پیدا کردن ابعاد پنهان شعار جهش تولید، از پرداختن به موضوعات تکراری پرهیز نمایند. در این مقاله پیشنهاداتی برای پرداختن به ابعاد مختلف و بعضاً پنهان جهش تولید ذکر خواهیم کرد. مواردی که تا کنون از قلم بسیاری از اهالی رسانه دور بوده و از قضا پرداختن به آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
دوشنبه، 20 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابعاد پنهان جهش تولید؛ 10 پیشنهاد برای خبرنگاران برای پرداختن به زاویه‌های مختلف جهش تولید

ابعاد پنهان جهش تولید

سال 1399 شمسی توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نام گذاری شد و مانند هر سال دیگری این وظیفه خبرنگاران و اهالی رسانه است که با پرداختن به زوایای مختلف این نام، نقش خود را در روشن شدن هرچه بیشتر موضوع برای جامعه ایفا کنند. خبرنگاران که قشر پیشرو در طرح مسائل در جامعه هستند، باید بتوانند به همه ابعاد پنهان شعار جهش تولید بپردازند. (1)

جهش تولید دارای زوایا و ابعاد بسیار گسترده‌ای است و اگر چنانچه خبرنگاران نتوانند این زوایا را ببینند، بدون شک در وظیفه خود در راستای تحقق این شعار کوتاهی کرده اند. ایجاد دغدغه‌های تازه و صحیح در راستای جهش تولید چیزی است که پس از بینش و قلم گردانی درست خبرنگاران ایجاد می‌شود و پرداختن به موضوعات تکراری، نوعی رفع تکلیف در جهت نامثبت خواهد بود.

بنابراین لازم است که با رویکردی متفاوت و منحصر به فرد در جستجوی سوژه‌های غیر تکراری در باب موضوع باشیم و سعی کنیم ابعاد وسیع سال جهش تولید را شناسایی کرده و در جهت آن اقدام به تولید محتوا نماییم. (2)

در ادامه 10 پیشنهاد کلی برای رسیدن به ابعاد پنهان جهش تولید توسط خبرنگاران ارائه شده است که البته با خلاقیت‌های بیشتر هر کس می تواند آن‌ها را به هزاران ایده بهتر تبدیل شود.

ابعاد پنهان جهش تولید؛ 10 پیشنهاد برای خبرنگاران برای پرداختن به زاویه‌های مختلف جهش تولید

چگونه به موضوع جهش تولید، متفاوت نگاه کنیم؟

برای اهالی رسانه هیچ چیز پر اهمیت‌تر از این نیست که بتوانند دغدغه‌های حقیقی جامعه را شناسایی و آن‌ها را با بیانی که نیاز جامعه است، به جامعه القا کند. شغل یک خبرنگار ایجاب می کند که برای پرداختن به موضوعات روز، پیشرو باشد. (1)  

موضوع جهش تولید ماجرایی بسیار متفاوت است. پرداختن به جهش تولید از الزاماتی است که نه تنها در سال جاری بلکه در سال‌های آتی نیز باید مورد توجه خبرنگاران باشد. بدون شک جهش تولید شعاری نیست که در یک سال رقم بخورد، اما به کمک رسانه‌ها و زنده نگاه داشتن این شعار در طی سال‌های متمادی، می تواند نجات بخش سرزمین ما باشد. آنچه مهم است این که سال جهش تولید باید آغاز یک راه بی پایان در مسیر توسعه و استقلال باشد. (3)

برای پرداختن به ابعاد پنهان شعار جهش تولید باید هشیار، زیرک و خلاق بود. به جهش تولید می توان از جنبه‌های مختلفی نگاه کرد. آنچه یک خبرنگار حرفه‌ای را از یک خبرنگار آماتور جدا می کند نیز همین نگاه متمایز به ماجرا است که باعث درک روشن‌تر یک موضوع در جامعه نیز می‌شود. خلاقیت در پرداختن به موضوع جهش تولید می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای به سوی موضوع گشوده و باعث ایجاد دغدغه هایی تازه در مردم گردد. (1)

جهش تولید را می توان از منظر‌های اجتماعی، سیاسی، تاریخی، اقتصادی و... نگاه کرد و هر کدام از این واژه‌ها می‌توانند خود شامل صدها تیتر مختلف و مجزا از هم باشند. در ادامه 10 پیشنهاد برای باز شدن ذهن مخاطبان این مطلب ارائه می‌شود که می توان از آن‌ها برای پرداختن به ابعاد پنهان شعار جهش تولید استفاده نمود.

ابعاد پنهان جهش تولید؛ 10 پیشنهاد برای خبرنگاران برای پرداختن به زاویه‌های مختلف جهش تولید

10 پیشنهاد برای پرداختن به زوایای مختلف جهش تولید

 
1.مراجعه به کارشناسان تاریخی
یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده، موضوع جهش تولید از حیث تاریخی است. برای این منظور خبرنگاران می توانند از ظرفیت کارشناسان تاریخی در زمینه تاریخ تولید و وضعیت اقتصادی در شرایط مشابه در طول تاریخ استفاده کنند. (4)
 
2.مصاحبه با مسئولین سابق حوزه اقتصادی
مسئولین سابق در حوزه اقتصاد، اطلاعات کافی در زمینه تولید و اقتصاد را دارند و به کمک آن‌ها می توان به سادگی وضعیت فعلی تولید در ایران را در سطح خرد و کلان به نقد و گفتگو نشست. مسئولینی که سابقه اجرایی در این زمینه دارند، می توانند به خوبی وضعیت را نقد کرده و راهکارهای خوبی در این زمینه ارائه دهند.
 
3.واکاوی میدانی بحث کالای قاچاق
مراجعه به بازارهایی که کالاهای قاچاق در آن‌ها بسیار است و خلق گزارش‌های میدانی از عدم رضایت مردم و کاسبان و... می تواند توجه مسئولین را به جزئیات پنهان وضعیت قاچاق در ایران جلب نماید. این موضوع زمانی محقق می‌شود که خبرنگار از پشت میز خود برخاسته و به صورت میدانی وارد عمل شود. (5)
 
4.پرداختن به معضلات حاشیه نشینی در شهرها
جهش تولید می تواند علاوه بر تاثیرات مثبت اقتصادی، تاثیرات اجتماعی بسیاری نیز داشته باشد. یکی از ابعاد پنهان شعار جهش تولید همین معضلات اجتماعی است که با حاشیه نشینی شهرها ایجاد شده و با قدرت گرفتن تولید می‌تواند بسیاری از آن‌ها حل شود. این هنر خبرنگار است که بتواند معضلات اجتماعی جامعه را به خوبی در قالب رشد و توسعه تولید، حل و فصل نماید و به این وسیله، توجه فعالان تولید و اقتصاد را به سوی‌ این جنبه از سال جهش تولید جلب نماید. (6)
 
5.مصاحبه با برترین تولید کنندگان آسیایی
اگر بتوانیم ارتباط خوبی با کارشناسان حوزه تولید و اقتصاد در کشورهای منطقه و به‌خصوص کشورهای همسایه برقرار کنیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. بدین ترتیب خبرنگار می تواند علاوه بر کشف ظرفیت کشورهای همسایه در امر تولید و آن هم از جهات مختلف، تجربه آن‌ها را نیز برای تولیدکنندگان و مسئولین در داخل کشور به ارمغان بیاورد.

از آنجایی که این مسائل معمولاً توسط دولت و به صورت غیر علنی بررسی می‌شود، خبرنگار می‌تواند با پرداختن به این موضوعات، توجه مردم و به‌خصوص تولید کنندگان را به سوی این موضوع جلب نموده و علاوه بر آن، با پرداختن به ضعف‌های تولیدی در کشورهای همسایه، به تولیدکنندگان جهت صادرات کالا به این کشورها راهنمایی بدهد. وظیفه یک رسانه، روشن سازی است و این شکل از روشن سازی برون مرزی می تواند فواید بسیاری برای کشور ما به ارمغان بیاورد. (7)

ابعاد پنهان جهش تولید؛ 10 پیشنهاد برای خبرنگاران برای پرداختن به زاویه‌های مختلف جهش تولید
 
6.مصاحبه با متخصصین هر صنعت
برای پرداختن به ابعاد پنهان شعار جهش تولید، باید وارد جزئیات هر صنعت شویم. هرچه به جزئیات بیشتری ورود کنیم، زوایای تازه تری برای ما روشن خواهد شد. یکی از مشکلات رسانه‌ها به صورت کلی این است که به صورت سطحی و گذرا از مطالب غیر جنجالی عبور می کنند.

گرفتن مصاحبه از صاحب نظران هر صنعت و به چالش کشیدن هر کدام از آن‌ها و همچنین جویا شدن نظر مسئولین درباره چالش‌های هر صنعت و افزودن این نظرات به مصاحبه‌های قبلی و ترکیب چنین خلاقیت هایی می تواند جزئی‌ترین مسائل را نیز به صورت جنجالی نمایش دهد.

برای پرداختن به جزئیات هر صنعت و مصاحبه گرفتن از افراد سرشناس آن مسیر، باید خلاقانه به مسائل و جزئیات هر موضوع نگاه کنیم و پیگیرانه در جستجوی پاسخ باشیم و مردم را در مسیر رسیدن به پاسخ با خود همراه کنیم. (8)
 
7.مطالبه گری از مسئولین در رابطه با زیرساخت‌های تولید
خبرنگار باید صدای مردم باشد. مطالبه‌های مردم همواره توسط خبرنگاران به گوش مسئولین رسیده و پیگیری می‌شود. از سوی دیگر جهش تولید مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است که در بحث کلان جهش تولید می گنجد. خبرنگاران می توانند با ایجاد پرسش‌های مهم در زمینه چرخه تولید و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، به مطالبه گری و پیگیری مسئولین در جهت تحقق وعده‌های داده شده بپردازند و مطالبه گری در زمینه تولید را از زبان مردم و تولید کنندگان در برابر مسئولین به درستی انجام دهند.

البته در این زمینه لازم است که از روند پیشرفت‌ها و وعده‌هایی که به آن‌ها عمل شده نیز به درستی قدردانی کنند و مردم را از تمامی کارهایی که در سطح کلان تولید در حال انجام است، آگاه سازند. (1) و (5)
 
8.ارتباط نزدیک با فعالین حوزه تولید و بازار
یکی دیگر از وظایف مبرهن خبرنگاران، انعکاس سریع و دقیق رویدادها است. مسائل حوزه تولید و اقتصاد بسیار گسترده و متنوع است و نقش آفرینان بازار تولید هم بسیار متعدد هستند. خبرنگاران می توانند با ارتباط گیری گسترده با فعالین خرد و کلان بازار، نسبت به انتقال اخبار و ایجاد حساسیت در این حوزه موثر باشند. به این ترتیب مسائل و اخبار مرتبط با تولید سریع‌تر و دقیق‌تر منعکس خواهند شد. (1)
 
9.ایجاد بخش جهش تولید در رسانه‌های کتبی و مجازی
موضوع سال جهش تولید موضوعی برای یک بازه زمانی کوتاه نیست و با توجه به پیشنهاداتی که تا الان ارائه شده است به سادگی می توان ضرورت ایجاد یک بخش مجزا برای پرداختن به ابعاد پنهان شعار جهش تولید اعم از گزارش ها، مصاحبه ها، اخبار و... در رسانه‌های مکتوب و مجازی به‌خصوص در مجلات و وب سایت‌های خبری پی برد.

جهت تنوع در پرداختن به موضوعات تولید و نشان دادن اهمیت آن به مخاطبان و مدیران، ایجاد این بخش ویژه اهمیت بالایی دارد و خبرنگاران را نیز ملزم می کند برای پر کردن آن بخش، اقدام به تولید خبر و گزارش نمایند.
 
10.بالابردن آگاهی در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی
تمام آنچه گفته شد، بدون داشتن آگاهی در حوزه تولید و اقتصاد برای یک خبرنگار میسر نخواهد شد. خبرنگاران عمومی و حتی خبرنگاران اقتصادی لازم است با بالا بردن دانش خود در حوزه تولید و تعامل با صاحب نظران این عرصه،  خود را در این حوزه به‌روز کنند و توانایی پردازش موضوعات اقتصادی را در خود بالا ببرند.

بدون شک هرچه خبرنگاران تخصصی‌تر به موضوع بپردازند، جزئیات موضوع به شکلی بهتر از آب در خواهد آمد. به عنوان مثال داشتن آمارهای درست و به‌روز در زمینه تولید درباره هر صنعت، می تواند مسئول مورد نظر را در موقعیت پاسخگویی شفاف‌تر و جدی‌تر قرار دهد. (1)

ابعاد پنهان جهش تولید؛ 10 پیشنهاد برای خبرنگاران برای پرداختن به زاویه‌های مختلف جهش تولید

نتیجه گیری و جمع بندی
رسانه‌ها برای اینکه بتوانند موثر واقع شوند، باید مخاطب و موضوع خود را به خوبی شناسایی کنند. به عنوان آخرین نکته باید گفت که درباره موضوع سال جهش تولید نیز لازم است که هم محتواهای عمومی تولید شود و هم برای هر قشر مخاطب (تولیدکننده، مصرف کننده، وارد کننده و...) به صورت جداگانه و حرفه‌ای محتوا تولید شود.

پرداختن به ابعاد پنهان شعار جهش تولید بدون تمرکز، خلاقیت و اهمیت دادن به موضوع امکان پذیر نخواهد بود. رسانه، تنها زمانی می تواند وظیفه خود را به درستی درباره  تمامیت جهش تولید انجام دهد که این موضوع در اولویت موضوعات قرار بگیرد و این کار بدون درک اهمیت آن توسط خبرنگاران ممکن نیست.

پی نوشتها
  1. www.pana.ir
  2. www.imna.ir
  3. www.tabnak.ir
  4. www.fiam.ir
  5. www.rc.majlis.ir
  6. www.tabnak.ir
  7. www.rasanews.ir
  8. www.dolat.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.