شبکه کدال چیست و چه کاربردی در بورس ایران دارد؟

بازار بورس بسیار شفاف است و کمترین انتقال ها و اطلاعات در آن مشخص است و چیزی از کسی پنهان نیست. این اتفاق باعث محبوبیت این بازار در کل جهان شده است و کاری کرده است که برای همه فرصتی برابر ایجاد شود. شبکه کدال یکی از عوامل اصلی برقرار کننده این عدالت همگانی است.
شنبه، 5 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه کدال چیست و چه کاربردی در بورس ایران دارد؟

شبکه کدال

اقتصاد علمی بزرگ و عجیب است که هزاران ترفند و شیوه و مفهوم در دل آن وجود دارد که تقریبا در تمام جنبه های زندگی انسان تاثیر می گذارد. به بیان بهتر اقتصاد یکی از ارکان اصلی سبک زندگی ما انسان ها است. اما نکته جالب اینجاست که این علم بزرگ و این مفهوم تاثیرگذار از یک اساس و پایه مشخص و بسیار ساده ساخته شده است.

تمام اقتصاد را اگر زیر و رو کنید متوجه خواهید شد که این علم بزرگ بر اساس یک پل به نام معامله بیان شده است که پایه های این پل را خریداران و فروشندگان تشکیل می دهند. وقتی از این زاویه به مفاهیم اقتصادی نگاه می کنیم می توانیم بهتر موضوعات مختلف آن را درک کنیم.

یکی از مهمترین این موضوعات و مفاهیم که در سال های گذشته در ایران نیز بسیار مطرح شده است، مسئله بازار سرمایه است. برای درک بازار سرمایه به همان مثال پل دقت کنید. در یک خرید و فروش عادی، جنس خریده شده در برابر پول داده شده روی پل معامله با سرعتی یکسان در خلاف جهت هم حرکت می کنند.

اما در بازار سرمایه این حرکت سرعتی برابر ندارد. یعنی شما در بازار سرمایه با پرداخت هزینه همان لحظه نمی توانید انتظار چیزی را که می خواستید، داشته باشید و آن مفهوم سود است.

یعنی شما در ازای پرداخت پول با صرف وقت، منتظر برگشت پول با سود آن هستید و این رابطه بین سرمایه گذار و یک بنگاه سرمایه گذاری را نشان می دهد.

حال بسته به این که این بنگاه سرمایه گذاری چه باشد، نام بازار سرمایه مشخص می شود. این بازار انواع ارز و مسکن و سکه و طلا و بورس را شامل می شود.

اما به واقع می توان گفت مدرن ترین و قابل اعتماد ترین بازار سرمایه ای که می توانیم آن را نام ببریم، بازار بورس است. این بازار از ساختاری مشخص و دقیق پیروی می کند و دقیقا به همین علت است که آن را قابل اعتماد می دانیم.

از طرفی دیگر بازار بورس بسیار شفاف است و کمترین انتقال ها و اطلاعات در آن مشخص است و چیزی از کسی پنهان نیست. این اتفاق باعث محبوبیت این بازار در کل جهان شده است و کاری کرده است که برای همه فرصتی برابر ایجاد شود. شبکه کدال یکی از عوامل اصلی برقرار کننده این عدالت همگانی است. (1)

شبکه کدال چیست و چه کاربردی در بورس ایران دارد؟

اهمیت اخبار در بازار سرمایه

برای درک این سوال باید سراغ بازار سرمایه ای غیر از بورس برویم. اگر شما بدانید که فردا دلار به دوبرابر قیمت امروز می رسد، آیا تصمیم نمی گیرید که امروز دلار بخرید؟ اگر اهل خرید و فروش و سود کردن باشید مسلما امروز به میزان کل دارایی خودتان دلار می خرید و فردا آن را به فروش می رساند و سود دو برابری خود را برداشت می کنید. اما سوال اینجاست که چرا دست به خرید دلار زدید؟

چون خبر مثبتی در جهت افزایش قیمت دلار به هر طریقی به شما رسیده بود. در دنیای بازار سرمایه خبر قوی ترین اثر را می تواند داشته باشد. علت آن کاملا مشخص است. شما به عنوان یک خریدار به واسطه یک خبر و بدون هیچ تحلیلی تصمیم به خرید گرفته اید و اگر خبر منفی داشته باشید استراتژی فروش را انتخاب می کنید.

نکته مهم اینجاست که فقط شما این گونه نیستید بلکه این اثری است که تقریبا همه خریداران و فروشنده ها از خبر می گیرند. حال بسته به بزرگی و موثق بودن خبر می توان اثرات بزرگ تری را انتظار داشت. همانطور که در بالا گفته شده، اقتصاد از خریدار و فروشنده و پلی میان این دو تشکیل شده است.

بنابراین وقتی خبر می تواند حرکت خریداران و فروشنده ها را جهت بدهد یعنی در واقع کل اقتصاد را جهت داده است. این جاست که مفهوم خبر و اطلاعات چیزی بیشتر از طلا ارزش پیدا می کند.

اما بازار ارز یک بازار تقریبا محدود است و به تبع اخبار آن نیز می تواند محدود باشد. گرچه در سال های گذشته نوسانات شدید ارزی را شاید بتوان ناشی از اخبارهای گوناگونی چون برجام و... بدانیم. اما در بازار سرمایه بورس داستان فرق می کند. در این بازار چند صد سهم وجود دارد که هر کدام از این سهم ها بر اثر خبری ممکن است نوسان داشته باشند.

از این رو عده ای که رسانه ای در دست دارند و یا قدرت بیشتری در سهم دارند به هر علتی خبری کذب می توانند منتشر کنند تا قیمت سهام را دچار نوسان کنند و این نوسان سود خود را برداشت کنند.

حتی در اقتصاد کلان نیز گروه یا کشور دیگری می تواند با انتشار خبرهای کذب سیاست اقتصادی بازار را دستخوش تغییر قرار بدهد و این اتفاق به زودی باعث از بین رفتن بازار می شود. بنابراین اولین راه این است که جلوی انتشار هر خبری را گرفت. اما این گونه مسئله شفافیت بازار از بین می رود. بنابراین راه دیگری باید پیدا کرد؛ راهی مانند شبکه کدال. (2)

شبکه کدال چیست و چه کاربردی در بورس ایران دارد؟

کارکرد اصلی شبکه کدال چیست؟

شبکه کدال در حقیقت مانند یک رسانه ملی است که در آن همه اطلاعات و اخبار مربوط به تک تک سهام های پذیرفته شده در بورس وجود دارد. یعنی هیچ اطلاعاتی را نمی توانید پیدا کنید که در سهم تاثیر گذار بوده اما در شبکه کدال اعلام نشده باشد.

به طور مثال چند وقت گذشته خبر انحلال یکی از نمادهای بزرگ بورسی پخش شد. این در حالی بود که این شرکت سهامداران بسیاری داشت و بجز این تقاضای خرید برای این سهم بسیار بالا بود. بعد از انحلال این شرکت، سهامداران شاکی و عصبانی از ضرری بودند که خوردند. اما نکته جالب داستان این جاست که از چند ماه گذشته خبر برگزاری مجمع برای مشخص شدن انحلال یا ادامه کار شرکت روی سایت کدال قرار گرفته بود.

یعنی شرکت اعلام کرده بود که خطر انحلال وجود دارد و این خبر نه به شکل خصوصی و پنهان بلکه به حالت عام در شبکه کدال قرار داشت. بنابراین عملا یک سهامدار می توانست وضعیت شرکت را مطالعه کند و این خطر را به راحتی متوجه شود. اما بی توجهی به سایت کدال و تاثیر اخبار بر روند بازار باعث شده بود که نه تنها سهامداران برای خروج رقابت نکنند بلکه عده ای دیگر خواهان ورود به سهم بودند!

بنابراین شبکه کدال سامانه ای است که از صفر تا صد اطلاعات شرکت به صورت های وجود دارد. به طور مثال صورت های مالی هر سهم و نمادی را که بخواهید، از سالی که وارد بورس شده است، در این سامانه وجود دارد. این اتفاق باعث شده است که شفافیت بازار بورس تضمین شود و هیچ اطلاعات و خبر رانتی وجود نداشته باشد.

نکته مهم دیگر این است که این اطلاعات کاملا به روز در شبکه کدال وجود دارد. یعنی هر خبر و هر اتفاقی که در قبال سهم رخ می دهد بلافاصله در سایت قرار می گیرد. خوشبختانه سامانه کدال بورس ایران از سایتی قوی بهره می برد که می تواند بخش های مختلف خبر را تحت پوشش قرار دهد. توانایی های جست و جو و فیلتر گذاری های مناسب باعث شده است که این سایت به عنوان یک ابزار ضروری و قوی برای معامله گران و سهامداران شناخته شود. (3)

شبکه کدال چیست و چه کاربردی در بورس ایران دارد؟

آشنایی با شبکه کدال

اما بیایید با شبکه کدال بیشتر آشنا شویم. همانطور که گفتیم این شبکه سامانه ی قوی اطلاع رسانی است و درست مانند چشم برای سهامداران و معامله گران است. اما این چشم در برخی مواقع تنها نیست و با استفاده از ابزارهای قانونی، توجهات را به سمت خود جلب می کند.

برخی از اخبار و اطلاعات تاثیر مستقیم در تصمیم گیری لحظه ای خریداران و فروشنده ها دارد. به طور مثال رای یک دادگاه  که به موجب آن شرکت باید مبلغ بالایی غرامت بپردازد یا خبر مثبتی که باعث شود خریدار به سمت سهام جذب و فروشنده از فروش خود پشیمان شود. برای این که عدالت برقرار شود، در صورت منتشر شدن این گونه اخبار بلافاصله سهم متوقف می شود و بسته به اهمیت خبر، توقف طولانی تر می شود. این توقف بدین منظور است که خریدار و فروشنده به کدال مراجعه کنند و بر اساس اطلاعات جدید خرید و فروش خود را ادامه بدهند. متاسفانه حتی بسیاری از افرادی که امروز در بازار هستند در این موارد نیز بازهم به کدال توجه نمی کنند و بر تصمیم خود پابرجا هستند!

شبکه کدال یک سامانه بسیار جامع است که هرچه در بازار سرمایه بورس و اوراق بهادار اتفاق می افتد در آن می توان پیدا کرد. بنابراین عملا بخش های زیادی در این سامانه از جمله نهاد های مالی، سامانه سمن، تدان، صورت حساب و ... وجود دارد که هر کدام نیاز به توضیحی مجزا دارد. اما در این جا بهتر است به اصلی ترین و کاربردی ترین بخش کدال اشاره کنیم و با آن آشنا شویم. این بخش همان اطلاعیه ها است که دقیقا در صفحه ابتدایی کدال قرار دارد.

بخش اطلاعیه بر اساس 10 گروه قابل ردیابی است. این ده گروه عبارتند از:

اطلاعات و صورت مالی سالانه

افشا اطلاعات با اهمیت و شفاف سازی

گزارش عملکرد ماهانه

اساسنامه/ امیدنامه

اطلاعات هیئت مدیره و کمیته حسابرسی

آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات

افزایش سرمایه

شفاف سازی مربوط به بورس و فرابورس

شفاف سازی مربوط به سازمان

اوراق بدهی

و گزینه ای دیگری به نام سایر وجود دارد. این گزینه مخصوص اخبار خاصی است که در این 10 گروه نمی گنجند. توجه داشته باشید در شبکه کدال، به واسطه فیلتر می توانید بر اساس یکی از این موارد جست و جوی خود را انجام دهید. (3)
 

ناشران در سامانه کدال به چه معناست؟

یکی از عنوان هایی که در سایت کدال بسیار با آن برخورد می کنید عنوان ناشران است. این عنوان کمی غلط انداز است. در کلام ساده اگر بخواهیم ناشران را توضیح دهیم این عنوانی است که در حقیقت به همان نماد یا سهام اشاره می کند. به طور مثال در بازار بورس «شاروم» یک نماد محسوب می شود. این نماد در سامانه کدال  با عنوان «ناشر بورسی» شناخته می شود.

 علت این نام گذاری و استفاده از مفهوم ناشران در شبکه کدال این است که این سامانه بسیار جامع بوده و بجز نمادهای بورسی، سایر شرکت ها را نیز در بر می گیرد. از این رو با استفاده از عنوان های ناشر بورسی یا غیر بورسی، سعی در ایجاد تفاوت میان آن ها نموده است. اما بجز این، بحث ناشران گستردگی و پیچیدگی خاص خودش را دارد و به نظر تا همین اندازه که بدانید ناشر برای شما همان نام نماد یا سهام است کفایت می کند.

پی نوشتها
  1. www.tbsnews.net
  2. www.cytonnreport.com
  3. www.codal.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.