خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

در این مطلب قصد داریم به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم که خرید و فروش در بازار بورس ایران به چه شکلی انجام می‌شود تا شما را با مسیرکسب سود در این بازار بزرگ آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا گام به گام خرید و فروش در بورس را با هم بررسی کنیم.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

خرید و فروش در بورس ایران

بازار بورس این روزها طالبان بسیار زیادی پیدا کرده است. اما متاسفانه در بسیاری از افراد این تصور وجود دارد که برای سرمایه گذاری و خرید سهام در بازار بورس باید از هفت خان رستم عبور کرد و سرمایه گذاری در آن واقعا سخت است! اما در حقیقت به این شکل نیست. شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که چگونه افراد مختلفی در این بازار فعالیت می کنند و در حال سود بردن هستند؟ چرا سر من بی کلاه مانده است و... اما لازم است بدانید که این سوالات فقط مربوط به ذهن شما نیستند و بسیاری از افراد به دلیل ناآشنایی با این بازار همیشه این گونه سوال ها را از خودشان می پرسند و به دنبال پاسخ برای آن ها هستند.

به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم که خرید و فروش در بازار بورس ایران به چه شکلی انجام می‌شود تا شما را با مسیرکسب سود در این بازار بزرگ آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا گام به گام خرید و فروش در بورس را با هم بررسی کنیم. (1)
 

نحوه دریافت کد بورسی

اولین کار برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس، دریافت کد بورسی است. کد بورسی در واقع یک کد شناسایی اقتصادی که توسط کارگزار های بازار بورس برای مشتریان و افراد متقاضی صادر می شود. کد بورسی از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده و شناسه شما برای فعالیت در بازار بورس و خرید و فروش سهام است.

باید توجه داشته باشید که هر شخصی فقط قادر به دریافت یک کد بورسی است. برای دریافت کد بورسی شما ابتدا باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید و حساب خودتان را در آن جا افتتاح نمایید.

برای دریافت کد بورسی نیاز به تهیه مدارکی خواهید داشت. مدارک لازم برای دریافت این کد عبارت اند از:

 
  • مدارک لازم برای دریافت کد بورسی توسط افراد حقیقی
  • اصل و تصویر صفحه اول و توضیحات شناسنامه
 
  • اصل و تصویر پشت و رو کارت ملی
 
  • شماره حساب بانکی به همراه شماره شبای آن
 
  • تکمیل فرم مشخصات اشخاص حقیقی
 
  • تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین
 
  • مدارک لازم برای دریافت کد بورسی توسط افراد حقوقی
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس
 
  • آگهی کلیه تغییرات
 
  • تصویر اساسنامه
 
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
 
  • تکمیل فرم تعهدنامه
 
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

برای دریافت کد بورسی نیاز به ثبت نام سجام هم خواهید داشت. سجام مخفف نام «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است. سازمان بورس برای مبارزه با پول شویی و کنترل خرید و فروش ها در بازار بورس، اقدام به راه اندازی این سامانه نموده است.

کسانی که اخیراً برای دریافت کد بورسی به کارگزاری مراجعه می نمایند، در همان زمان ثبت نامِ سامانه ی سجام هم برای آن ها صورت می پذیرد؛ اما به صورت کلی مراحل ثبت نام در این سامانه به شرح زیر است:
   
  • از منوی سایت قسمت ثبت نام را انتخاب نمایید.
 
  • شماره موبایل خود را وارد کرده و کد مندرج در سایت را نیز وارد کنید؛ سپس به مرحله بعد بروید.
 
  • مشخصات خود را در ادامه پرکنید.
 
  • هزینه ۱۰ هزار تومانی دریافت این کد را پرداخت نمایید.
   
  • احراز هویت غیر حضوری یا الکترونیکی و یا حضوری.

پس از ثبت نام برای دریافت کد بورسی و سامانه سجام، معمولاً طی ۲ تا ۳ روز کاری این کد برای شما ارسال خواهد شد. کد بورسی در سامانه آنلاین شما قابل مشاهده است. کارگزاری، کد آنلاین شما را به آدرس ایمیل شما ارسال می کند و شما با ورود به این فضای آنلاین می توانید کد بورسی خود را در آن مشاهده نمایید.  (2) و (3)

خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

نحوه شارژ کردن حساب

 هم اکنون شما دارای کد بورسی هستید و می توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبورتان را وارد فضای معاملاتی بشوید. از آنجایی که تازه وارده بورس شده اید طبیعتاً چیزی برای فروش نخواهید داشت. فقط می توانید خرید انجام دهید. اما نکته اینجاست که خرید در بازار بورس به چه شکل انجام می شود؟

بدیهی است که برای خرید سهم، شما نیاز به پول خواهید داشت، اما خرید سهم به این شکل نیست که شما پس از انجام خرید، پرداخت آنلاین انجام دهید، بلکه باید به منظور تسویه معاملات و بالا رفتن به دقت محاسبات، حسابتان را از قبل شارژ کرده باشید. برای شارژ کردن حساب نیز سه راه مختلف در پیش رویتان دارید: (1)

شارژ آنلاین از حساب بانکی و یا پرداخت شتابی (واریز آنی)

ثبت فیش واریز نقدی در سایت کارگزاری (شارژ از طریق فیش)

متصل کردن حساب بانکی به حساب کارگزاری (شارژ بدون واسطه)

خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

نحوه جست و جوی نماد بورسی

حالا شما حسابی دارید که شارژ شده است و از طریق آن می توانید سهام مورد نظر خودتان را خریداری کنید. اینجاست که یک سوال پیش می آید، آن سوال هم این است که نمادی که مدنظر من است را باید از کجا پیدا کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ چراکه در پنل کاربری شما که توسط کارگزاری طراحی شده است، یک قسمت مخصوص برای جستجوی نماد ها قرار داده شده است. به طور معمول طراحان پنل برای این کار قسمتی در بالای صفحه را تحت عنوان جستجو قرار می دهند وآن را با نماد ذره بین ترکیب می کنند تا به سادگی برای کاربران قابل دسترسی باشد.

شما هم برای اینکه بتوانید نماد مورد نظر خودتان را جستجو کنید کافی است که نام نماد را در کادر بنویسید و روی دکمه ذره بین کلیک کنید تا نماد برای شما نمایش داده شود. پس از پیدا شدن، شما می توانید روی آن کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به نماد را ببینید،  اطلاعات کاربردی مانند جدول های عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار قیم ، اطلاعات حجم خرید و فروش (حقیقی و حقوقی) و... پس از کلیک روی نماد برای شما نمایش داده می شوند. (1) و (3)

خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

چگونه سهام بخریم؟ خرید سهام در بورس

حساب شما شارژ شد، سهام مورد نظرتان را نیز پیدا کردید، به نظر می آید که وقت خرید است و باید آستین ها را بالا زد و به مقدار مورد نظر از سهم مورد نظر خریداری نمود، چرا که وقت طلاست!

برای خرید یک میزان و مشخصات یکسان باید روی یک نماد کلیک کنید و آن را انتخاب نمایید. در این حالت دو نماد خرید و فروش به شما در صفحه نمایش داده می شود. معمولاً در پنل های کاربری، دکمه خرید را سبز رنگ و دکمه فروش را قرمز رنگ در نظر می گیرند. از آنجایی که قصد ما خرید است روی دکمه خرید کلیک می کنید تا کادر مربوط به خرید برای شما نمایش داده بشود.

در این قسمت دو مورد نمایش داده می شود که یکی مربوط به عرضه و دیگری مربوط به تقاضای سهم مورد نظر ماست. این قیمت ها به ما کمک می کنند تا سهم مورد نظرمان را با قیمت مناسبی خریداری بکنیم، چرا که قیمت پیشنهادی ما برای یک سهم باید در بازه قیمت روز قرار داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که نباید از توجه به کادری که میزان کارمزد را برای کارگزاری نمایش می دهد، غافل شویم. به طور کلی ما می توانیم بر دو اساس خریدمان را انجام بدهیم:

هزینه ای که قصد داریم برای خرید انجام دهیم را وارد کنیم.

تعداد سهمی که قصد خریدشان را داریم، وارد کنیم.

در ادامه ما باید خرید خودمان را تکمیل کنیم و سهم را به سبد خودمان اضافه نماییم. (1) و (4)
 
خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

نحوه تکمیل سفارش خرید و اضافه شدن به پرتفوی

پس از انجام عملیات اولیه خرید، اگر حساب شما شارژ داشته باشد و مبلغ خریداری شده توسط شما از حداقل مبلغ خرید ممکن که صد هزار تومان است بیشتر باشد، سفارش شما بر اساس اطلاعاتی که در کادرهای قبلی وارد کردید، برای خرید ثبت می شود.

پس از اینکه سفارش شما برای خرید ثبت شد، سیستم به دنبال فروشنده ای می گردد که درخواست فروشی مطابق با قیمت درخواستی شما داده باشد. اگر چنین فروشنده ای در بازار پیدا شود، برایند خرید تکمیل می شود و سهم مورد نظر به پورتفوی شما اضافه می گردد.

برای اطمینان از این موضوع کافی است که به قسمت پرتفوی لحظه ای در پنل کاربری خودتان مراجعه کنید. در پرتفوی لحظه ای، اطلاعاتی از نمادهای خریداری شده توسط شما، قیمت خرید، قیمت آخرین معامله و سود و زیان نمایش داده می شود. (1) و (4)

خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟

چطور سهام را بفروشیم؟

اینکه چه موقعی اقدام به فروش سهام کنید، به طور مستقیمی با استراتژی فعالیت شما در بازار بورس ارتباط دارد. اما سرانجام زمانی فرا خواهد رسید که شما در آن اقدام به فروش سهم های خودتان خواهید کرد. شاید شما پول لازم داشته باشید و یا سود لازم را از یک سهم برده باشید و قصد داشته باشید پولتان را از بازار خارج کنید و سهمی دیگر خریداری نمایید.

اینجاست که شما باید به جای گزینه خرید، گزینه فروش را انتخاب کنید و بنا به میزانی که مد نظرتان است سهمتان را بفروشید، فقط باید توجه داشته باشید که دارید سهم را می فروشید، لذا باید بالاترین قیمت ممکن را با توجه به شرایط بازار انتخاب کنید.

در هنگام انجام فروش، میزان کارمزد برای فروش و همچنین سود شما هم نمایش داده می شود که باید به آن ها دقت ویژه ای کنید. (3) و (5)
 

نحوه برداشت پول از حساب

در پنل کاربری شما قسمتی به نام برداشت وجه تعریف شده است تا شما بتوانید به کمک آن پولتان را از حساب کارگزاری خارج کرده و به حساب شخصی خودتان واریز کنید. با مراجعه به بخش برداشت وجه، صفحه ای باز می شود که شامل سه گزینه و البته محدودیت برداشت است.

معمولاً تاریخ برداشت از سه روز کاری آینده شروع می شود، چرا که کارگزاری باید برای فراهم ساختن وجه مورد نظرتان و انجام عملیات حسابرسی، مقداری زمان صرف کند. البته این مورد به کارگزاری هم بستگی دارد و ممکن است بعضی از کارگزاری ها سریعتر کار شما را برای برداشت وجه انجام دهند.

پس از انتخاب تاریخ و میزان مورد نظرتان برای برداشت، شما می توانید اقدام به ثبت درخواست خودتان نمایید و پس از ثبت درخواست برداشت، باید منتظر رسیدن موعد برداشت و واریز شدن پول به حساب تان باشید. لازم به ذکر است که پول به حسابی واریز می شود که شما در هنگام ثبت نام در کارگزاری، آن را به کارگزارتان معرفی نموده اید.

خرید و فروش در بورس ایران چگونه انجام می شود؟
 
نتیجه گیری و جمع بندی
مسیر طولانی موفقیت با برداشتن اولین گام ها آغاز می شود، با مطالعه این مقاله شما نحوه خرید و فروش سهام در بازار بورس را فرا گرفتید که در واقع گام های اولیه برای شناخت بازار و فضای معاملات است. اما باید توجه داشته باشید که نباید صرفاً روی این اطلاعات محدود و سطحی اتکا کنید، چرا که دنیای آگاهی و کسب اطلاعات در بازار بورس انتهایی ندارد.

در واقع شما برای موفقیت در بازار بورس و کسب سود، نیاز به یادگیری نکات بسیار بیشتری نسبت به این مقاله خواهید داشت و نباید فرآیند یادگیری را متوقف کنید. به طور کلی شما برای موفقیت باید وقت خاص و معینی را برای به روز نگه داشتن اطلاعات تان و کسب اطلاعات جدید قرار بدهید.

با افزایش دانش و آگاهی می توانید بازار را به مانند یک سرمایه گذار کارکشته با روش های مختلف تحلیل کنید و طبق آنالیز خودتان اقدام به خرید و فروش نمایید.

پی نوشتها
  1. www.isignal.ir
  2. www.khanesarmaye.com
  3. www.bashgah.com
  4. www.emofid.com
  5. www.bourseiness.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.