کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

کشور کانادا از نظر سیاست گذاری برای رونق تولید داخلی و اقتصاد خود، برنامه ریزی کامل و مدونی دارد. این کشور در 10 سال گذشته رشد بسیار عالی در این فاکتور مهم اقتصادی داشته است. حتی شرایط این کشور به نوعی پیش رفته است که بسیاری از اقتصاددانان جهان پیش بینی می کنند که قبل از پایان دهه حاضر میلادی، این کشور از نظر اقتصاد به جایگاه های بهتری نیز دست یابد.
دوشنبه، 14 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

کانادا یکی از بزرگترین کشورهای جهان است. از این رو پرواضح است که از نظر معادن زیرزمینی و منابع می تواند نقش تعیین کننده ای در جهان داشته و از این حیث شرایط اقتصادی بهتری برای خود رقم بزند. اصلی ترین تجارت های این کشور تولید در صنایع بسیار مختلف، گردشگری و کشاورزی است.

کانادا چهارمین کشور بزرگ دنیا در زمینه تولید گاز طبیعی محسوب می شود و این رقم کالا بخش اعظمی از صادرات کانادا را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور کننده دومین کشور صادر کننده اورانیوم در جهان نیز هست. از نظر ذخایر ذغال سنگ و نفت خام نیز این کشور جزو سرلیست های جهان محسوب می‌شود. (1)

کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

بررسی سیاست‌های اقتصادی کشور کانادا

سرمایه گذاری روی املاک از جذاب ترین عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد کانادا است که خارجی های زیادی را نیز به سمت این کشور و همچنین سرمایه گذاری در آن می کشاند. طبیعت زیبا و بکر نیز یکی دیگر از عوامل ورود سرمایه های خارجی به این کشور است؛ زیرا باعث می شود تا افراد زیادی برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند. تولید و صادرات کالاهایی مانند خودرو، فرآورده های انرژی، فلزات و مواد معدنی و برخی کالاهای مصرفی نیز اصلی ترین بخش صادرات این کشور را در بر می گیرد.

بزرگترین همکار تجاری کشور کانادا نیز آمریکا است که بیشترین میزان خرید محصول را از این کشور به خود اختصاص داده است. ونکوور، تورنتو و کبک سه استان اصلی این کشور از نظر اقتصادی هستند. نرخ بیکاری در کشور کانادا نیز عدد بسیار کمی داشته و سال به سال نیز شاهد کاهش آن هستیم. شواهد نشان می دهد که این کشور برنامه ریزی مدونی برای رشد اقتصادی خود دارد. (1)
 

بررسی وضعیت کانادا از نظر اقتصادی در بین کشورهای دیگر

هر چند در بسیاری از پارامترهای مهم اقتصادی، کشور کانادا در جهان رتبه های خوب اول تا سوم را به خود اختصاص داده و از این نظر شرایط بسیار آرمانی دارد، اما آخرین رتبه بندی ها نشان می دهد که اقتصاد کانادا دهمین اقتصاد بزرگ دنیا است.

در این رتبه بندی کشورهایی از قاره های مختلف مانند آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، هند، فرانسه، برزیل و ایتالیا شرایط بهتری نسبت به کانادا دارند و کره جنوبی، روسیه، استرالیا و اسپانیا کشورهایی با اقتصاد نزدیک به کانادا هستند. هر چند در دو سه سال گذشته با توجه به آیتم های مختلفی که در راس آن ها اپیدمی کرونا قرار دارد، تولید ناخالص داخلی این کشور با کاهش هایی روبرو بوده است، اما این مهم موقتی بوده واکسیناسیون عمومی جهان می تواند کانادا را دوباره به حالت اولیه خود بازگرداند. (2)

کشور کانادا با بیش از 2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال، دهمین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده است. البته شرایط اقتصادی کانادا در 10 سال گذشته نشان می دهد که احتمالا در چند سال آتی شاهد افزایش این میزان تولید داخلی در این کشور باشیم و حتی بعدی نیست که کانادا تا رتبه 8 بزرگترین اقتصادهای جهان نیز صعود کند. کانادا از نظر روابط تجاری با کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و یونان سطح روابط بسیار عالی داشته و بیشترین میزان خرید و فروش را نیز با این کشورها دارد. (3)

کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

بررسی سیاست‌های کانادا برای رونق تولید و اقتصاد

کشور کانادا از نظر سیاست گذاری برای رونق تولید داخلی و اقتصاد خود برنامه ریزی کامل و مدونی دارد. این کشور در 10 سال گذشته رشد بسیار عالی در این فاکتور مهم اقتصادی داشته است. حتی شرایط این کشور به نوعی پیش رفته است که بسیاری از اقتصاددانان جهان پیش بینی می کنند که قبل از پایان دهه حاضر میلادی، این کشور از نظر اقتصاد به جایگاه های بهتری نیز دست یابد.

افزایش تولید داخلی اصلی ترین تاثیر را در این بین داشته و سیاست اصلی کشور کانادا نیز استفاده از تمام ظرفیت این کشور برای افزایش تولید داخلی و رونق صادرات در این کشور است. خیلی ها بر این باور هستند که گردشگری، اصلی ترین تاثیر را در شرایط اقتصادی این کشور دارد، اما هر چند تاثیر این فاکتور اقتصادی بر اقتصاد کانادا انکار ناپذیر است، اما سیاست های کانادا تولید داخلی را نسبت به سایر آیتم های اقتصادی ارجح تر جلوه نموده است.

سیاست گذاران این کشور در سال های اخیر سعی کرده اند تا هر استان و شهری را در کانادا به عنوان منبعی برای تولیدات خاصی معرفی نمایند. مواد تولیدی مانند غذا و نوشیدنی، کاغذ و محصولات مرتبط با آن، فلزات و مواد شیمیایی اصلی ترین صنایع تولیدی این کشور را تشکیل می دهند.

جذب سرمایه گذار خارجی با اعطای اقامت دائم یکی از اصلی ترین سیاست های این کشور در جذب سرمایه برای افزایش تولید داخلی است. کانادا برای رونق تولید خود برنامه های مختلفی را در پیش گرفته است. همچنین کانادا در سال های اخیر سرمایه گذاری های زیادی روی بخش تولیدی صنعت خودروسازی خود نیز نموده است. در این صنعت نیز کانادا در شرایط عالی قرار داشته و روز به روز نیز میزان صادرات خود را نیز افزایش داده است. (4)

کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

جذب سرمایه های خارجی چگونه می تواند در پیشرفت اقتصادی یک کشور مؤثر باشد؟

یکی از اصلی ترین سیاست های اقتصادی در سرتاسر جهان که اکثر کشورها از طرق مختلف آن را در پیش می گیرند، جذب سرمایه های خارجی برای پیشرفت و رونق اقتصادی است. این ترفند می تواند علاوه بر پیشرفت اقتصادی، باعث رشد در سایر فاکتورهای زندگی در هر کشوری شود. سرمایه گذاری خارجی روی صنایع مختلف یک کشور همزمان هم باعث کاهش هزینه های تولید و هم باعث افزایش میزان تولید شده و از این طریق بهترین تاثیر را در اقتصاد هر کشوری می گذارد.

کانادا نیز از این امر مستثنی نبوده و دولتمردان این کشور نیز در سال های اخیر به دنبال جذب سرمایه های خارجی برای رشد تولیدات داخلی خود رفته اند. اما سرمایه گذاری های خارجی چه تاثیری می تواند در پیشرفت اقتصادی و رونق آن داشته باشد؟ در ادامه تاثیرات این موضوع را به صورت جداگانه در فاکتورهای اقتصادی با هم بررسی می کنیم.
 
اثر ورود سرمایه خارجی بر نرخ بهره
جذب سرمایه های خارجی می تواند تاثیر مستقیمی روی کاهش نرخ بهره در داخل کشور داشته باشد. کاهش نرخ بهره اثر مکملی روی کاهش سطح پس انداز خواهد داشت. همچنین با افزایش سطح درآمدی نیز سطح پس انداز افزایش می یابد. اثر کل در این مواقع به میزان تاثیر هر یک از این دو بستگی خواهد داشت. (5)
 
اثر ورود سرمایه های خارجی روی صادرات
همچنین ممکن است جذب سرمایه های خارجی دلیلی بر کاهش سطح صادرات کشور میزبان و همچنین کاهش میزان تولیدات داخلی آن باشد. سرمایه گذاران خارجی به دلیل برخورداری از تکنولوژی پیشرفته ممکن است بازارهای داخلی و خارجی را از چنگ بنگاه های داخلی خارج نمایند. این مهم در نهایت باعث کاهش میزان تولید داخلی شده و در نتیجه باعث کاهش سطح پس انداز نیز می شود. (5)
 
اثر سرمایه گذاری خارجی در خروج منابع داخلی
یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی در هر کشوری منابع داخلی هستند. سرمایه های خارجی وارد شده به داخل کشور معمولا با شرایط عالی برای سرمایه گذاران مواجه است. به این معنی که دولت تمهیدات خاصی برای جذب این سرمایه ها در نظر گرفته و از این رو سرمایه گذاران می توانند با هزینه کمتری نسبت به بنگاه های داخلی در کسب و کارهای اقتصادی فعال باشند. این امر در نهایت می تواند باعث کاهش پس انداز و خروج منابع داخلی از کشور شود. (5)

کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟

 بررسی شرایط و سیاست کانادا، چگونه می تواند در رونق اقتصادی و دستیابی به جهش تولید در ایران مفید باشد؟

هر چند در چند سال اخیر به دلایلی مانند کرونا شاهد رشد ضعیف و حتی منفی اقتصاد کشور کانادا بوده ایم، اما تاریخچه این کشور نشان می دهد که کانادا در طی سال های اخیر رشد زیادی در اقتصاد خود ایجاد کرده و در رتبه بندی بهترین اقتصادهای جهان 26 رتبه رشد داشته است. این موضوع نشان از سیاست های درست این کشور در تبیین سیاست های اقتصادی داشته است. کشور کانادا با تمرکز روی افزایش منابع داخلی سعی کرده تا شرایط را به گونه ای رقم بزند که این مهم به عنوان اصلی ترین کلید موفقیتی اقتصادی کانادا باشد. کشور ایران نیز با تأثیرپذیری از این فرایند می تواند شرایط را به گونه ای مشابه رقم بزند.

در یک مقایسه اجمالی متوجه خواهید شد که ایران از نظر منابع شرایط مشابهی با کانادا دارد و حتی در برخی موارد منابعی بیشتر در اختیار داشته و می تواند تولیدات خود را در آن ها بیشتر از این کشور نیز نماید. داشتن یک اقتصاد دانش بنیان یکی از راه هایی است که می تواند هم در جذب سرمایه های خارجی و هم در افزایش تولید داخلی تاثیر شگرفی داشته باشد و باعث دستیابی به جهش تولید نیز باشد.

محدود کردن واردات، در اختیار گرفتن منابع طبیعی در خدمت تولید، حمایت از استارتاپ ها، حمایت مالی از کارآفرینان، تلاش برای جذب مهاجرین سرمایه گذار و مواردی از این دست اصلی ترین فاکتورهایی هستند که می توان از آن ها برای افزایش تولید داخلی و جهش تولید استفاده کرد؛ سیاست هایی که دولت کانادا در سال های اخیر در پیش گرفته است.

کانادا چه سیاست هایی را برای جذب سرمایه خارجی در راستای رونق تولید داخلی خود در پیش گرفت؟
 
جمع بندی و نتیجه گیری
مطالعات نشان می دهد که جذب سرمایه های خارجی به دو صورت روی پس انداز، تولید داخلی و اقتصاد داخلی تاثیر می گذرد. 1- مستقیم و 2- غیر مستقیم با تاثیر بر رشد اقتصادی. افزایش تولید داخلی تحت تاثیر عوامل مختلفی صورت می پذیرد. هر چند کاهش پس انداز نیز می تواند به نوعی به این موضوع تاثیر داشته باشد، اما لازم است تا پول های خارج شده از پس انداز به سمت و سوی درستی هدایت شوند.

در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس در داخل کشور رخ داده و به جای افزایش تولید داخلی، شاهد خروج منابع ارزی از داخل کشور باشیم. این مهم نشان می دهد که همسو شدن تمام سیاست های مربوط به اقتصاد، لازمه رشد اقتصادی در هر بخشی است. معطوف نمودن همه این سیاست ها به سمت تولید نیز می تواند جهش تولید را در داخل کشور ایجاد نماید.

پی نوشتها
  1. www.britannica.com
  2. www.heritage.org
  3. www.thecanadianencyclopedia.ca
  4. www.bdc.ca
  5. www.edp.alzahra.ac.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.