شهید مفتح مرد فلسفه و عمل

سه‌شنبه، 25 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شهید مفتح از شخصیت‌­های برجسته علمی محسوب می­‌شود، این استاد ژرف اندیش که در حوزه علمیه همدان و قم اندیشه‌­های خویش را شکوفا و پربار ساخته بود، عمر پر برکت خود را در راه ترویج معارف اسلامی و ارزش­‌های دینی در میان اقشار گوناگون جامعه اسلامی خصوص نسل جوان و دانشجویان سپری نمود و یک لحظه از این تلاش مقدس و با برکت آرام نگرفت.

با آن که شهید مفتح دارای تألیفات با ارزشی در مباحث فلسفی، کلامی، اعتقادی و تفسیری می­‌باشد و کتاب‌هایی  در شرح اسفار ملاصدرا نوشته ولی همت او در پیوند دین با علوم جدید بود و یکی از اهداف مهم،­ متعالی و پر ثمر ایشان ایجاد پیوند میان حوزه و دانشگاه و برقراری رابطه‌­ای توأم با تفاهم بین طلبه و دانشجو بود1. با تدریس در دانشگاه نشای مکتب را در مزرعه دانشگاه افتتاح کرد و در روزگاری که فاتحان دروازه غرب و شرق بر روی کشور اسلامی ایران مغرورانه با ارزش‌های دینی و موازین اعتقادی به ستیز برخاسته بودند، شهید مفتح، اصول ایمان و عقیده را در دست گرفت و با فتوحات معنوی چشمه پر بهره و با صفای فضیلت را در دانشگاه جاری ساخت و در ایامی که نغمه شوم جدایی دین از علم از سوی غرب‌زدگان و افراد خود باخته، سر داده می­‌شد بین محافل علمی و دینی ارتباط برقرار کرد و بر این عقیده بود که برای تسخیر دل­‌ها و ساختن آینده­ای درخشان و استوار نمودن پایه‌­های دیانت در تمامی زوایای زندگی باید معنویت دین را با دانش مرتبط نمود و عملاً در این راستا اهتمامی با اهمیت از خویشتن بروز داد.

آیت الله دکتر مفتح اعتقاد داشت برای تقویت بنیان های عقیدتی اقشار جامعه، در مسجد به عنوان کانون عبادت و مکانی با قداست باید با برنامه‌­ریزی‌­های دقیق و اصولی کانون‌ها و محافل دینی و فرهنگی را پایه گذاری نمود. آن شهید با همکاری حضرت آیت الله خامنه­‌ای و شهید آیت الله دکتر بهشتی به مناسبت تقویت پیوند دانش آموزان، فرهنگیان، دانشجویان و روحانیون اقدام به تأسیس «کانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان» در مسجد رضوی قم نمود. این کانون اولین مجتمع اسلامی زنده و پویا بود که در آن گروه‌های مختلف جمع می‌­شدند، در واقع جلوه و نمادی از هماهنگی همه قشرهای جامعه بر محور بینش سازنده اسلامی بود2.

شهید مفتح با حرکت­‌های فکری و فرهنگی در جهت رشد ارزش‌­های دینی در دانشگاه، شکوفایی اندیشه­‌های مذهبی پویا را در بین جامعه تحصیل کرده پدید آورد، و سرانجام شهید مفتح پس از عمری مجاهدت در راه ارزش‌های دینی در ساعت 12 ظهر روز 27 آذر 1358 بدست گروهک منافق فرقان به شهادت رسید، روحشان شاد و قرین رحمت بی­‌منتهای خداوندی قرار گیرد.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) روزنامه جمهوری اسلامی، شماره 4508 و شماره 6520.

2) شهید مفتح تکبیر وحدت، ص 38.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.