نور حق

سه‌شنبه، 12 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نطفه يكتا ذخيره الهى، حجّت داور و آخرين جانشين پيامبر به مشيت پروردگار در رحم «نرجس» تكوّن يافت، و  دوازدهمين پيشواى شيعيان­، حجّت بن الحسن المهدی علیه السلام آخرین خلیفه خدا و جانشين رسول خدا در روی زمین؛ در سپيده دم نيمه شعبان، سال 255 هجرى قمرى در «سامرّا» ديده به جهان گشود. نام مباركش نام پيامبر و كنيه‌‏اش كنيه آن حضرت است‏. دوستداران اهل بيت علیهم السلام، به ويژه علويان و بستگان كه از مدتها قبل و با توجه به رواياتى كه در دسترس داشتند، از زبان پيامبر صلّی الله علیه و آله و جانشينان بزرگوار آن حضرت، بشارت تولد او را از نسل امام عسكرى علیه السلام شنيده بوده و در انتظار قدومش به سر مى‏بردند و به طور طبيعى با مشاهده چهره نورانى آن مولود موعود و حتى شنيدن خبر ولادت او بسيار مسرور مى‏شدند، اينک كه وعده حق تحقق پيدا كرده و پيشگويي‌هاى رسول اكرم و جانشينان حضرت علیهم السلام جامه عمل پوشيده و آن مولود مسعود به عنوان تنها فرزند خانواده چشم به جهان گشوده است1.

مهدی موعود علیه السلام مظهر رحمت و قدرت حق و مظهر عدل الهی است و کسانی که بتوانند با این کانون شعاع رحمت و تفضّلات الهی ارتباط روحی و معنوی برقرار کنند در قرب به خداوند توفیق بیشتری می­‌یابند؛ زیرا نقش توسل و توجه و ارتباط قلبی با آن حضرت موجب عروج و رشد روحی و معنوی انسان می­‌شود. روز ولادت حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه یک عید حقیقی برای همه افراد بشر است و نیز آن کسانی که ستمی کشیدند، رنجی بردند، دلی سوزاندند، اشکی ریختند و انتظاری کشیدند و کسانی که با مشاهده ناملایمات در طول حیات خود و در هر نقطه ای از عالم، و حتی در هر نقطه‌ای از تاریخ مصیبتی تحمل کردند. همه آنها در مثل چنین روزی و به یاد امروز، احساس شادمانی و امید و نشاط کرده اند. این ولادت بزرگ و این حقیقت عظیم متعلق به یک ملت و یک زمان خاص نیست، بلکه متعلق به بشریت است.

همه انسان‌های طول تاریخ، نسبت به این پدیده عظیم و شگفت آور احساس نیاز معنوی و قلبی کرده‌اند. همه کسانی که از ظلمی رنج برده اند چه آن‌هایی که به خود آن‌ها ظلم شده است و رنج برده‌­اند و چه کسانی که به ستمکشی دیگران نگاه کرده‌­اند و رنج برده‌­اند، با یاد ولادت این منجی عظیم تاریخ و بشر در دلشان امیدی به وجود می‌آید. ایمان و اعتقاد به امام زمان علیه السلام مانع از تسلیم شدن است و ملت­‌های با ایمانی که حضور قلب عالم امکان را در ایمان خود احساس می‌کنند از حضور او امید و نشاط می‌­گیرند و برای مجد و عظمت اسلام مبارزه و مجاهدت می­‌کنند و با تکیه بر همین امید درخشان بود که ملت بزرگ ایران پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد و افتخار طول تاریخ بشر و تاریخ اسلام شد2.

پروردگارا، به ما توفیق فرمانبرداری و دوری از گناه و نافرمانی، پاکی نیّت و فهم شناخت ارزش‌ها را عنایت کن. ما را به وسیله هدایت و پایداری در راه حق گرامی دار، زبان‌­های ما را به راست و شایسته‌گویی گویا ساز، دل‌هایمان را از علم و معرفت لبریز کن، شکم‌های ما را از آلوده شدن به حرام و شبهه ناک پاک گردان، دست‌های ما را از ستم و تعدی باز دار، چشم‌­های ما را از گناه و خیانت محفوظ بدار، گوش‌های ما را از شنیدن سخنان بیهوده و غیبت حفظ کن.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) تاریخ زندگانی امام مهدی (عج)، علی رفیعی، جلد 1، ص 19

2) «میلاد نور» : ویژه نامه نیمه شعبان سالروز تولّد منجی عالم بشریّت حضرت مهدی(عج)، میر صادق سید نژاد، مجله گلبرگ، شماره 8، ص 9



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.