روز قلم

چهارشنبه، 10 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه وجودی قلم و نگاشتن، برقرای ارتباط میان مکتب­‌ها، آموختن تجربه‌­ها و تعالی اندیشه­‌هاست. تأثیر قلم، ماندگارتر، تأثیرگذارتر و عمیق­‌تر از هر ابزار دیگری برای پیام بری و پیام آوری است.

قلم، سرچشمه تمدن‏‌های بشری و منشأ پیشرفت و تکامل علوم، و بیداری اندیشه‌­ها و افکار و شکل گرفتن مذاهب، و منشأ هدایت و آگاهی بشر بوده است، قلم، حافظ علوم و معارف، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری علما، و پل ارتباطی گذشته و آینده است، و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از طریق لوح و قلم حاصل شده است.  

قلم، ابزاری است که انسان‏‌های جدا از هم از نظر زمان و مکان را پیوند می ‏دهد؛ به طوری که گویی همه متفکران اعصار گذشته را، که در تمام نقاط زمین به سر می ‏برند، در یک کتابخانه عظیم، جمع می‌‏بینیم. بدون تردید پیشرفت‏‌ها، امتیازها و مزایای علمی، دینی، ادبی و فکری که جوامع پیشرفته کنونی از آن برخوردارند، مرهون کوشش و نگارش نویسندگان دیروز است و چشم‏ اندازهای امیدبخشی که در آیینه تصورات بشرِ فردا نقش می‌‏­بندد، به تلاش نویسندگان بشردوست امروز وابسته می‌‏­باشد.

به قول ادیبی فرزانه: نویسندگان توانا و متعهد گذشته، به منزله شهریاران مقتدری هستند که هم چنان از میان مقابر خویش بر ما سلطنت و حکمروایی دارند؛ زیرا قدرت قلمِ متکی بر حق و عدالت، از هر اسلحه‌­ای قوی‌‏تر و برنده­‏‌تر است. اصحاب قلم و نوشتن، می‌­توانند نسل­‌هایی را در سراشیبی­‌های انحراف به سقوط بکشانند یا تعالی ملت­‌هایی را رقم بزنند. کلام و نوشته، رابط نویسنده و خواننده است. پس می­تواند عامل همدلی گردد.

نویسندگان متعهد و بشردوست که رسالت خود را در قبال اجتماع انسانی و فرهنگ متعالی آن شناخته‌­اند، با بهره‌­مندیِ هنرمندانه از زبان نوشتن، خواست­‌ها و آرمان­‌های انسان‌­ها را بیان می‌­کنند و با موشکافی قلم، رازگشایی‌­ها می­‌نمایند و ضمن روشنگری راه فضیلت و کمال، تاریکی­‌های نادانی را از فضای زندگی آنان می‌­زدایند و سختی‌­ها و تلخی­‌های حیات را با زلال اندیشه‌­های حکیمانه و خیرخواهانه خود گوارا می‌­سازند. درخت قلم اگر در تعهد و تدین ریشه داشته باشد، میوه‌­اش شیرین و ماندگار است. ارزش هر قلم به پیام آن است و عظمت نوشته به محتوایش و ماندگاری آثار به ریشه داشتن در حق و صدق است1.

چهاردهم تیرماه روز قلم را به همه نویسندگان سخت‌­کوش و متعهد تبریک و تهنیت می­‌گوییم.

سید احمد سجادی

پی نوشت:

1) نامه جامعه، تیر 1387، شماره 46، قلم، سمبل تفکر و آگاهی.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.