روز جهانی شیر مادر

سه‌شنبه، 6 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اصول دین اسلام تماماً منطبق با فطرت انسان بیان شده است، دین اسلام اصول بنیادین حفظ سلامتی و تندرستی را در دوره­‌های مختلف زندگی برای انسان مشخص نموده است، و این امر از لحظه تولد انسان نمود پیدا می­‌کند. تغذیه کودکان از لحظه تولد در قرآن و کتب دینی بسیار با اهمیت بوده و بدان بسیار سفارش شده است،

در دنیای امروز و با تحقیقات گسترده پزشکی رازهای بیان شده در قرآن نمایان‌­تر گشته است. بهترین تغذیه برای کودک از لحظه تولد تا سن دو سالگی از منظر دینی، تغذیه با شیر مادرش می­‌باشد، زیرا شیر مادر غذایی ایده­‌آل برای کودک است و توازن صحیحی از مواد غذایی را برای نیازهای او فراهم می­‌کند. برتری شیر مادر بر دیگر شیرها، تنها از نظر ترکیب و مقدار مواد غذایی نیست؛ بلکه آب حیاتی است با اثرهای عاطفی و روانی فراوان و حاوی فاکتورها و مواد مصونیت بخش بی­‌شمار است.

با تغذیه به وسیله شیر مادر احتیاجات کودک به انرژی و پروتئین در شش ماهه­ اول حیات به طور طبیعی تأمین می­‌شود و تا زمانی که مادر رژیم غذایی کاملی را دریافت کند، به هیچ ماده­ی غذایی تکمیل کننده ای احتیاج نیست.

تغذیه با شیر مادر، از نظر روحی سبب پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار می شود که در وابستگی مادر و فرزند به یک دیگر بسیار مؤثر است. شیر مادر استریل بوده و از نظر اقتصادی ارزان و همیشه در دسترس و از نظر دما مناسب است.

شیر مادر پروتئین و چربی مناسب برای کودک دارد و مواد مغذی و ویتامین‌های آن کامل‌ترین فرمول برای نوزاد است.

کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر از اطفالی که شیر گاو یا شیرخشک می خورند به اسهال و اختلال های گوارشی مبتلا می‌شوند. مقدار پروتئین شیر گاو بیشتر از شیر مادر است و تغذیه با آن، فشار بیشتری به کلیه کودک وارد می‌آورد؛ در حالی که هضم و جذب پروتئین شیر مادر برای نوزاد راحت است.

نسبت کلسیم به فسفر در شیر مادر به ترتیبی است که رشد و نمو و سلامت کودک را بهتر تأمین می­‌کند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌­شوند، در برابر بیماری‌ها مقاوم­‌تر هستند و مرگ و میر آن­‌ها بسیار کم­تر است. ریسک خطر عفونت از طریق شیر مادر، کمتر از تغذیه با بطری است. کودک از طریق آنتی بادی و دیگر مواد موجود در شیر مادر حفاظت می‌شود.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را با هدف حفظ سلامت و بهداشت در کودکان گرامی می‌­داریم1.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت:

 1) راهنمای بهداشت و سلامت خانواده، پریسا پورعلمداری.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.