روز جهانی مسجد

چهارشنبه، 21 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ستايش خداوندى را كه در قرآن خود، مسجد را ياد كرد و درود و سلام، آن كس را كه به دستان خود مسجد و مقام خويش را بنا نمود و بر خاندان او كه رهروان بهترين و درست­‌ترين را­ه‌ها هستند. عبادت و راز و نیاز با خداوند نیاز واقعی و فطری هر انسان و مکمل، بلکه مقوم شخصیت اوست.

گرچه عبادت در هر مکانی این نیاز روحی را به طور نسبی تأمین می کند، ولی این نیاز در مسجد و عبادتگاه بهتر و کامل­‌تر تأمین می‌­شود. در فرهنگ دینی، نام «مسجد» یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است. «مسجد» یعنی جایگاه سجده، و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست1.

مسجد پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است، بر این پایه، انسان بنا به فطرت خویش، معبد و مسجد را دوست می­‌دارد و بدان عشق می‌­ورزد. ائمه معصوم، در سخنان خویش، مسجد را آشیانه و پناهگاه مؤمن بر شمرده‌­اند2.

پناهگاهی که انسان در آن از دغدغه و اضطراب فاصله می­‌گیرد و به آرامش و سکون دست می­‌یابد. امام صادق علیه السلام به مسلمانان سفارش می­‌کند که هنگام رویارویی با مشکلات و اندوه‌های دنیوی، به نماز و مسجد پناه ببرند3.

از آغاز اسلام، از مسجد علاوه بر وظایف دینی و الهی، استفاده­‌های دیگری نیز شده است. زیرا کار مسجد تنها عبادت نیست، مسجد به عنوان خانه خدا، در فقه اسلامی جایگاه ویژه‌­ای دارد و برای آن احکام خاصی وضع شده است. مسجد جایگاه ارشاد و تبلیغ مسائل اسلامی است. مسجد پایگاه عمومی مسلمانان و محل حضور قشرهای گوناگون است.

مسجد خانه آشنایی با دردها و مشکلات اجتماعی و چاره اندیشی برای رفع آن­‌ها است. از این رو جایگاه مناسبی برای تعاون اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در رفع نارسایی­‌های اجتماعی جامعه است. مسجد در جایگاه اصیل خود، یک الگوی ارزش‌گذاری است، و ارزش‌­های فراموش شده در مسجد مطرح می­‌شود4.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1362، ج 82، ص 164

2) میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، قم، موسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث، 1414 ق، ج 3، ص 361

3) محمدبن الحسن، الحر العاملی، وسائل الشیعه، تهران: مکتبة الاسلامیه، 1403 ق، ج 5، ص 263 .

4) فضل بن حسن طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج 6، ص 465



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.