شهادت آیت الله قدوسی

شنبه، 14 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زندگی شهید قدوسی سرشار از تلاش‌­های علمی، فرهنگی، مبارزاتی همراه با رنج های فراوان است. شهید قدوسی افزون بر علم گسترده و مدیریت قدرتمند، انسانی خود ساخته و عالمی پرواپیشه بود.

گام نهادن آیت الله قدوسی در عرصه­های علمی و عرفانی، هیچ­گاه وی را از تلاش­های سیاسی باز نداشت و او در مبارزات مردم ایران  در صحنه‌­های اجتماعی همیشه حضوری فعال داشت. ایشان با فداییان اسلام در ارتباط، و از حامیان نواب صفوی بود. در سال­‌های مبارزات، آموزش­‌های نظامی را در مناطق کوهستانی گذرانید و در برپایی تظاهرات مردمی نقش برجسته‌­ای داشت.

شهید قدوسی تنها کسی بود که در شهر نهاوند در مقابل حزب توده ایستاد و امکان پیشرفت آنان را در این شهر گرفت، و آن قدر پایداری­اش ادامه یافت که به عقب نشنی طرفداران این حزب در نهاوند انجامید.

این عالم بزرگوار به عنوان یکی از شاگردان برجسته امام خمینی رحمت الله علیه همیشه در صف پیش­تازان نهضت مقدس اسلامی قرار گرفت.

تقوای استوار و تعهد خلل­‌ناپذیر خصلتی برجسته در وجود آیت الله قدوسی بود.

شهید قدوسی در رفتار و منشش مواظبت­‌ها، دقت­‌ها و مو­شکافی­‌هایی خاصی را از خود بروز می‌­داد.

اخلاص در عمل و انجام تکالیف برای رضایت خدا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌­های شخصیتی ایشان بود و نه تنها خودش به این مهم اهتمام می­‌ورزید بلکه از دیگران هم انتظار داشت چنین باشند. ایشان برای رسیدن به مراحل ایمان و پارسایی انجام مستحبات و پرهیز از مکروهات را امری ضروری می­‌شمرد و ترک واجب و ارتکاب حرام را برای یک مؤمن امری محال می­‌دانست، وظیفه شرعی و تعهد در مقابل قرآن و اسلام برایش یک اصل مسلم بود و همیشه در همه جا کارها را با این اصل تطبیق و به آن عمل یا آن را رد می­کرد، تب حمایت از محرومین و انقلابی بودن، نمی‌­توانست در او اثری داشته باشد مگر آنجا که اسلام اجازه داده بود و چه اتهامات و عکس العمل‌­هایی متوجه اش کردند تا بلکه اموری دیگر به جای حق برای او اصل گردد ولی قبول نکرد، حاضر نبود حتی برای یک لحظه به اسم مصلحت و اقتضای سیاست بر خلاف مصالح اسلام عمل کند و تنها به قانونی احترام می­‌گذاشت که حکم اسلام را در بر­داشته باشد و لذا فریب منادیان دروغین آزادی و آزادی خواهی را جهت میدان دادن به گروه‌های محارب و ضد انقلاب نخورد و راه سوء استفاده منحرفین را سد نمود.

آیت الله قدوسی از این که در جمع شهدای هفتم تیر 1360 نبوده و آن سعادت شامل حالش نشده اظهار تاسف و شکوه می­‌کرد و این فوز عظیم را برای خود آرزو می­‌نمود و در روزهای آخر عمرش همچون عاشقی که او را به محضر یار می‌برند به شور و هیجان افتاده و از تمام تعلقات دنیایی بریده و در شادی زاید الوصفی بسر می برد و این حالات را کسی در تمام عمرش از او ندیده بود1.

همت والای این عالم آزاده در چشم دشمنان انقلاب چون خاری بود که توان تحمل آن را نداشتند و سرانجام در روز شنبه 14 شهریور 1360، با انفجار بمبی در دادستانی آیت الله قدوسی به فیض شهادت رسیدند.

سید احمد سجادی

پی نوشت:

1) یادنامه شهید قدوسی.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما