فیض کاشانی، عالمی پر تلاش

شنبه، 8 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عالمان بزرگ اسلام وارثان اين علم و دانشند و در اين ميان چهرۀ پرفروغ علامه محسن فيض رحمه الله علیعه در صف اوّل علم و اخلاق مى‌درخشد.

«­محمّد بن مرتضى ملقّب به محسن و متخلّص به فيض و زاده شهر کاشان» به سال  ١٠٠٧  ه‍ ق در خانواده‌اي كه كانون دانش، اخلاق و ادب بوده ديده به جهان گشود.

وى پس از فراگيرى مقدّمات علوم دينى و سطوح عالى آن، حكمت متعاليه را از محضر ملاّ صدرا فرا گرفت و با بهره‌گيرى از عالمان بزرگ عصر خويش آگاهى‌هاى فقهى، اصولى، حديثى، فلسفى و عرفانى خود را غنا بخشيد.

ديدگاه‌هاى عالمان ومحقّقان بزرگ در زمينه شخصيت علمى و آثار فيض كاشانى، يكى از مهمترين منابع براى آگاهى از آن عالم گرانسنگ مى‌باشد.

نبوغ فوق العاده، جدّيّت و دامنه‌ وسيع مطالعات وى در علوم اسلامى از «فيض كاشانى» اسلام ‌شناسى جامع و برجسته ارائه نمود.

از اين عالم بزرگ بيش از صد كتاب و رساله به عنوان ميراثى گرانقدر بجاى مانده است. او در تنوّع و كثرت علمى، ابتكار و نوآورى و مكارم اخلاق مشهور آفاق و به قول صاحب روضات الجنات «طاق و بى‌نظير» است.

تأليفات گرانقدرش آينۀ حقيقت نماى علم و عمل و ذوق و فطانت و احاطه به اصول و فروع، اخلاق، تفسير، حديث، عرفان، هيأت و ادب است، که برخى آن را نزديک به دويست اثر، بعضى بيش از  ١٢٠  عدد و برخى ديگر حدود يكصد اثر به شمار آورده، و عدّه‌اى نيز از  ١۴۴  اثر او نام برده‌اند.

آیت الله فيض کاشانی در فهرست نخست خود (در سال  ١٠۶٧ق) به  ۴١  اثر خويش اشاره كرده و در فهرست دوم (در سال  ١٠٨٩ق) از  ١١۵  اثر ياد مى‌نمايد ولى در فهرست سوم خود  كه در سال  ١٠٩٠ق تنظيم نموده ، عناوين يكصد كتاب و رسالۀ خويش را آورده است. فرزندان و خاندان مولى محسن فيض كاشانى نیز از عالمان، محدّثان اماميه مى‌باشند که در سال جاری ترجمه و تفسیری بسیار گران مایه از پسر برادر فیض به نام ملا نورالدین کاشانی توسط مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان و با تلاش نویسنده گران مایه حجت الاسلام رسول جعفریان، احیا و به چاپ رسیده است.

مولی محسن فیض کاشانی سرانجام پس از سعى بليغ در پژوهش‌هاى اسلامى و تبيين معارف عاليه‌ى اهل بيت عصمت عليهم السلام با آفرينش آثارى كم نظير در گرايشات مختلف علوم اسلامى در سن  ٨۴  سالگى به سال  ١٠٩١  ه‍ ق در  كاشان بدرود حيات گفت1.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت:

1) اقوال العلماء فی ترجمه المولی محسن فیض الکاشانی، ابوالقاسم نقیبی، ص 2-15



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.