هفته نیروی انتظامی

سه‌شنبه، 7 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

یکی از پایه­‌های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امنیت انتظامی است که بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نهاده شده است.

جمهوری اسلامی ایران کشوری در حال توسعه است و احتمال آسیب پذیری امنیت ملی آن از طرف دشمنان و مسائل داخلی وجود دارد. از این رو، نیروی انتظامی، یکی از نهادهایی است که در نظم بخشیدن به امور داخلی می‌­تواند نقش مهمی ایفا کند. از دیدگاه مقام معظم رهبری؛ نیروی انتظامی باید با بهره­‌گیری از سرمایه اعتماد مردم و با توجه به ظرفیت، استعداد و انتظاری که از آن وجود دارد سرعت و شتاب تلاش خود را بیش از پیش افزایش دهد.

هرگونه پیشرفت نیروی انتظامی در زندگی مردم و روحیه آنان تأثیرگذار خواهد بود زیرا مقابله با ناامنی و حفظ حرمت جان و مال مردم، از مسائل واقعی زندگی آنان است. در برخورد نیروی انتظامی با مردم می‌­توان دو رویکرد ظاهر خشن و جدی اما باطن نفوذپذیر در مقابل عوامل موثر و یا برخورد مهربانانه و عطوفانه همراه با باطن مستحکم و باصلابت در مرز قانون وجود داشته باشد که برخورد دوم صحیح و موردپسند خداوند و مردم است و نیروی انتظامی باید تلاش نماید تا آنجا که ممکن است به سوی این نقطه مطلوب پیش برود. نیروی انتظامی باید با هر آنچه که موجب رخنه در اعتقاد و اعتماد مردم به این نیرو می­‌شود، مقابله کند.

باید با هرگونه تخلفی برخورد جدی صورت گیرد به خصوص در مواردی که همکاری با باندهای مختلف می­‌باشد که این موارد از مصادیق خیانت است و باید با آن با شدت و منطبق بر عدل و قانون برخورد شود. نیروی انتظامی باید به وظیفه خود در تامین امنیت مردم و سالم سازی محیط اجتماعی و برخورد با جرایم بدون هیچ گونه ملاحظه ای ادامه دهد و از هیاهوها و جنجال ها منفعل نشود1.

همبستگی، انسجام ملی و عمومی و نیز آرامش گسترده، حاصل وجود نظام عقیدتی مسلّط در جامعه است. هر قدر نیروی انتظامی بتواند با این نظام، صادقانه مرتبط شود، با آن احساس همدلی کند و خود را متعلق به آن بداند، اعتماد عمومی را بیشتر به خود جلب خواهد کرد. نیروی انتظامی بایستی تلاش کند تا زمینه همکاری مردم و پلیس در هر زمانی فراهم باشد. تحکیم و استواری امنیت ملی، به تقویت نیروی انتظامی وابسته است و هرگونه تضعیفی که متوجه نیروی انتظامی شود، بر امنیت ملی تأثیر سوء می­‌گذارد. تلاشگران این عرصه باید بدانند حفظ امنیت داخلی کشور در گرو رفتار و عملکرد آنان است. هفته نیروی انتظامی بر این تلاشگران تهنیت باد.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت:

1) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرمانده و معاونان نیروی انتظامی و فرماندهان این نیرو، 12/7/1382



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.