غدیرخم

سه‌شنبه، 26 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

غدیرخم
روز غدير به ويژه با تاكيد پيامبر اكرم(صلي الله عليه و اله) و ائمه اطهار (عليهم السلام) در فرهنگ و ادبيات شيعيان به عنوان بزرگ‌ترين عيد اسلامي درآمده است زيرا اين رخداد از جهات مختلف حايز اهميت است.
ازآنجا كه قبولي اعتقاد به ‌توحيد و عمل به دستورات الهي در گرو اعتقاد و التزام به ولايت است، امامت و رهبري به عنوان يكي از اصول اساسي اسلام براي طرح دولت اسلامي در روز غدير شكل گرفتل، براي اين روز بزرگ، موقعيتي والا و ارزشمند پديد آورد ، آن چنان كه رسول خدا(صلي الله عليه و اله) و ائمه معصومين (عليهم السلام) و مومناني كه پيرو آنان بودند، از اين روز شادمان بوده و هستند.
اشاره قرآن به روز غديرخم نيز حكايت از اهميت و ارزش بي‌انتهاي اين روز دارد. آنجا كه در آيه سوم سوره مائده مي‌فرمايد: "اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم‌الاسلام دينا..."
امروز (روز غدير خم) دين شما را به حد كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را به عنوان دين براي شما پسنديدم.
ائمه اطهار (عليهم السلام) نيز در سخنان خود به طور مكرر به اهميت واقعه غديرخم پرداخته‌اند.
امام رضا(عليه السلام) كه در بخشي از سخنان خود مي‌فرمايد:
"اين روز (روز عيد غديرخم) روز كمال، روز ناراحتي شيطان و روزي است كه اعمال شيعه و دوستداران آل محمد (صلي الله عليه و اله) پذيرفته شده و خداوند عمل مخالفان آنان را باطل و نابود مي‌گرداند."
ايشان در جاي ديگري مي‌فرمايند:
" روز غدير در آسمان مشهورتر از زمين است".
در روايتي نيز نقل شده كه از امام صادق (عليه السلام) پرسيدند: آيا براي مومنان غير از عيد فطر و اضحي و جمعه، عيد ديگري هست؟ آن حضرت فرمود:
آنها را عيدي هست بزرگ تر از اين دو و آن روزي است كه اميرالمومنين (عليه السلام) در آن به خلافت و سروري مسلمانان از جانب خدا نصب شد پس رسول خدا (صلي الله عليه و اله) پيمان ولايت او را بر گردن مردان و زنان در غديرخم محكم ساخت.
سپس ايشان فرمودند: عبادت در آن روز برابر است با عبادت ‪ ۸۰ماه و سزاوار است كه در آن روز بسيار ياد خداي عزوجل شده و ذكر او گفته شود و درود و صلوات بر پيغمبر فرستاده شود.
از اين رو غدير را تنها نبايد در قالب نام يك سرزمين يا يك روز خاص گنجاند و به راحتي از آن گذشت، غدير را بايد درك كرد و از چشمه جوشان معرفت آن به اندازه وسع خود چشيد.
نام غدير و حضرت علي (عليه السلام) بزرگمرد تاريخ همواره به يكديگر گره خورده به گونه‌اي كه طلايه‌داران امامت با تكيه بر آن مي‌توانند به سر منزل مقصود هدايت شوند.
غدير روز پيام رساني، تجديد ميثاق، تكميل دين و بيان حق و در واقع روز اسلام، قرآن و عترت است روزي كه پيروان واقعي مكتب حيات بخش اسلام بار ديگر روح و جان خود را با چشمه جوشان ولايت شست و شو داده و با اتصال به آن به مركز ثقل و هدايت نزديك مي‌شوند.
عاشقان ولايت و امامت با فرارسيدن عيد غديرخم به نوعي ارادت خود را به خاندان پيامبر (صلي الله عليه و اله) و واقعه غدير ابراز كرده و هركس بر اساس معرفت و ظرفيت وجودي خويش برگي از اين دفتر برگرفته و مي‌گذرد باشد تا همه رهروان ولايت رستگار شوند.
اين روز را به شما كاربر گرامي تبريك مي گويم
سید احمد سجادی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.