دوگفتار

سه‌شنبه، 6 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دوگفتار
 امروز باید دو سخن داشته باشم در دو موضوع و گفتار
اولین گفتار:غروب خورشید
قرار است درباره ی نبی رحمت بنویسم درباره ی آخرین فرستاده ی حضرت حق و گل سرسبد هستی . آنکه در حقش خداوند لولاک سروده است (1) و امام الموحدین خود را عبدی از عبید او شمرده است (2) . و چه وظیفه ی سنگینی !!! پس بهتر است زبان در کام گیرم و به یک معرفی از سوی فرزندش اکتفا کنم
امام سجاد(علیه السّلام ) در توصیف آن حضرت چنین می فرماید:
خداوندا بر محمّد -امين وحيت و برگزيده از آفريدگانت و دوست تو از بندگانت، آن پيشواي رحمت و رهبر خير و کليد برکت- درود فرست.همچنان که او براي فرمان تو خود را به تلاش انداخت. و به خاطر تو، بدنش را در معرض سختي قرار داد. و در دعوت به سوي تو با خويشانش، آشکارا به ستيز پرداخت. و در (راه) خوشنودي تو، با قبيله‏اش جنگيد. و در برپا داشتن دين تو، از ارحامش گسست. و نزديکان را بر اثر انکارشان، دور نمود. و دورتران را بر اثر پذيرفتنشان -براي تو- نزديک نمود. و به خاطر تو، با دورترين (مردم) دوستي کرد. و به خاطر تو با نزديک‏ترين (اشخاص)، دشمني نمود. و در تبليغ پيام تو، خود را به رنج انداخت. و با دعوت به دين تو، خود را خسته کرد. و خود را به نصيحت کردن به پذيرندگانِ دعوتت مشغول ساخت. و از جايگاه اقامتش و قدمگاهش و زادگاهش و جاي انس گرفتنش، به شهرهاي غربت و محل دور هجرت نمود. بر اين خواسته که دين تو را عزّت دهد و بر (ضد) کافرانِ به تو ياري طلبد. سرانجام آنچه درباره دشمنانت مي‏خواست، برايش به دست آمد. و آنچه او درباره دوستانت مي‏انديشيد، برايش کامل گرديد. پس با اميد به پيروزي به ياري تو، و با قوّت بخشيدن ضعف خود به کمک تو، به سوي آنان تاخت. پس در وسط ديارشان به جنگ آنها رفت. و در ميان قرارگاهشان، بر آنان هجوم برد. تا اينکه فرمان تو آشکار شد و سخن تو، بلند گرديد. اگر چه مشرکان نمي‏پسنديدند.(4)

دومین گفتار:غریب مدینه
باز هم مدينه بر خاكی اندوهناک نشسته و سكوتي ژرف، همه جايش را فرا گرفته است. دوباره غم بر ديوارهاي گلين خانه هایش نشسته است. گویا بعد از رحلت پیامبر وشهادت زهرای عزیز و هجرت علی به سوی دیار باقی ،این شهر با مصیبت خو کرده است. باد غربت در كوچه باغ هاي خزان زده شهر، خود را به در و ديوار مي زند و آواره ی مصيبت غریب و مظلوم مدینه ، امام مجتبي عليه السلام است.
امام حسن عليه السلام، اين سيد جوانان اهل بهشت، اين خلق نيكوي محمدي، اين اسطوره صبر و بندگي، در آستانه رواق خون رنگ شهادت ايستاده و با جگري تفتيده از نامهرباني دشمن خانگي اش، عزم پر كشيدن تا بي كران عرش خدا را دارد.
28 صفر سالروز شهادت دومين‎‎ پيشواي‎ مسلمانان حضـرت‎ امام‎ حسن‎‎‎ مجتبي‎(ع) برشيفتگان و ارادتمندان خاندان‎ عصمت‎‎ و طهارت عليهم‎‎ السلام و تمامي‎ مسلمانان‎‎ جهان تسليت باد.
سید احمد سجادی

پی نوشت ها :
1. اشاره به حدیث قدسی : لولاک لما خلقت الافلاک .
2. اشاره به روایتی از امیر مومنان که در وصف پیامبر فرمودند : أنا عبد من عبید محمد (صلّی الله علیه و آله و سّلم ) .
3. اشاره به روایت : أهل البیت أدری بما فی البیت .
4. صحیفه سجادیه ، دعای دوم.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.