امام کاظم علیه السلام

پنجشنبه، 25 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام هفتم شیعیان ، حضرت موسی ابن جعفر (علیه السلام) در دورانی امامت نمود که بنی العباس حکومت خود را تثبیت شده یافت و به تسویه حساب های داخلی در شهرهای اسلامی پرداخت.
در آن دوران هر مخالفت به شدت سرکوب می شد . دوران خفقان دوم اسلام بوجود آمده بود.
دوران خفقان اول در پایان حکومت بنی امیه از سال های 60 ه.ق همزمان با به حکومت رسیدن یزید ابن معاویه در شهرهای اسلامی بوجود آمد که حاصل آن شهادت حضرت امام حسین (علیه السلام) و حادثه حره و حریم شکنی شهرهای مدینه معظمه و مکه مکرمه  بود.
خفقان دوم در دوران بنی عباس آغاز شد که حاصل آن زندانی شدن امام کاظم (علیه السلام) و شهادت حسین ابن علی ابن حسن المثنی(شهید و سردار فخ) در حرم امن الهی یعنی مکه مکرمه بود.
نقش امام کاظم در این دوران با وجود خفقان حاکم بسیار والا و ارزشمند است. آن امام همام که به نقلی 14 سال در زندان به سر برد توانست با ظرافت ها خاص شیعیان را رهبری نماید و بوسیله برخی از نزدیکان یا عده ای از مسلمانان که خالصان جامعه بودند ارتباط برقرار کنند و ادامه راه امام صادق که احیاء تفکر اسلامی بود را انجام دهد. بنی عباس قصد داشت پیروان امام را شناسایی و آنان را از میان بردارد تا تفکر علوی و شیعی در جامعه اسلامی باقی نماند که به اهداف ناپاک خود نرسیدند. و امروزه شاهدیم رفتار ظریف امام چگونه باعث حفظ دین و شیعیان گردیده است.
روز شهادت امام کاظم در بغداد غوغایی به پا شد که بنی عباس را متوجه نمود فرزند پیامبر پس از 14 سال زندانی بودن و دور از مردم نگاه داشته شدن و اشد مجازات را برای پیروان او قائل بودن ، سخت گیری یهای هارون الرشید آنچنان فراوان بود که همه شیعیان و محبان ائمه را در تنگنا قرار داد ولی هیچ اثری در محبت مردم نسبت به امامان همام نداشت لذا فرزند هارون الرشید(متوکل) را به این فکر انداخت که از فرزندان پیامبر به نفع حکومت عباسی استفاده نمایدو آنان را پله ای برای ترقیات خود قرار دهد . لدا پیشنهاد ولایتعهدی را با امام رضا (علیه السلام) مطرح کرد و چه فکر خام و ابلهانه ای
سید احمد سجادی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.