زیارت اربعین

پنجشنبه، 28 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راحت زیستن، آرزوی تمامی انسان‌ها است، اما انسان به یقین نمی‌­داند که راحت حقیقی خود را در کجا بجوید. انسان کامل که متن ظاهر و اسرار باطن عالم را می‌­شناسد، بهترین راهنماست که جامعه با اطاعت از او به کمال و سعادت برسد.

امامان نمونه‌­ای از این انسان­‌های کامل و بهترین راهنمایان برای رسیدن به سر منزل مقصود و سعادت هستند که آن چنان که شایسته است شناخته نمی‌­گردند، و ابعاد وجودیشان بعد از شهادت آنان و به تدریج شناخته می­‌شود و ارزش واقعی عظمتشان اندک اندک و ده­‌ها سال پس از شهادت آنان آشکار می­‌گردد.1

 در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین علیه­‌السلام  همان هدف رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله دانسته شده است. این امام همام با نثار خون خود­، ا­هداف رسالت انبیای الهی؛ یعنی عالم کردن مردم و عاقل نمودن آنها با تهذیب نفس را تجلی بخشید2، تا مردم را از جهالت، سرگردانی و گمراهی نجات دهد.

حماسه بزرگی، که امام حسین علیه السلام، با خاندان و یاران باوفایشان در محرم سال 61 هجری رقم زد دارای چنان عظمتی است که در طول چهارده قرن مسلمانان و آزادگان جهان متناسب با شرایط عصر و نسل خود، پیام­‌های آن را دریافته و آن قیام بزرگ را اسوه قیام­‌های حق طلبانه خویش علیه ظلم و بیداد قرارداده‌­اند3 و زمان به عنوان یکی از عوامل روشنگر حقایق راز تداوم معارف ایشان که همانا توحید و حفظ ارزش‌های دینی است را بر همگان آشکار گردانیده است­­4، تا با ژرفا یافتن ادراک بشری، موانع شناخت و ایمان به حقایق برطرف گردد.

سید احمد سجادی

پی نوشت:

1) با کاروان حسینی، علی الشاوی، ص 20

2) شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، حضرت آیت الله جوادی آملی، ص 231

3) پژوهشی پیرامون شهدای کربلا، جمعی از نویسندگان، ص 29

4) عاشورا، درس ها و عبرت ها، کلام مقام معظم رهبری، ص 28



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.