ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام

يکشنبه، 7 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حضرت امام محمّد باقر علیه ‏السلام، پنجمین پیشواى مسلمین روز جمعه، اول ماه رجب سال پنجاه و هفت هجرى1 در شهر مدینه چشم به جهان گشود.

او اولین فرزندى بود که از پدر و مادر فاطمى، علوى و هاشمی متولد مى‏شد زیرا پدرش علی بن ­­الحسین علیه ‏السلام و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبى علیه‏ السلام بود و به همین جهت او را «فاطمى من فاطمیین» و «علوّى من علویین» مى‏‌خواندند2.

امام باقر علیه ‏السلام در آغوش پر مهر پدرى چون امام سجاد علیه ‏السلام پرورش یافت و از مادرى  فاضل، با عفّت و معظم اهل بیت علیهم السلام3 شیر خورد و کمال یافت و به فضایل اخلاقى آراسته شد و اسوه پویندگان راه حق گشت4.

 امام پنجم، نامش محمد و کنیه‌‏اش ابوجعفر و به چند لقب معروف بود که مشهورترین آن‌ها لقب «باقرالعلوم» مى‏باشد پیامبر اکرم صلّی ‏الله علیه‏ وآله آن بزرگوار را بدین لقب خواند یا به تعبیر دقیق‌تر خداوند او را در تورات با این لقب معرفى فرمود5. او را بدین لقب خواندند چون علم را شکافت و در گستره پهناور آن وارد شد6.

آن امام بزرگوار را به خاطر شباهت بسیار به رسول خدا، «شبیه» هم مى‏‌خواندند7. دیگر القاب امام باقر علیه ‏السلام عبارت از: امین، شاکر، هادى، صابر و شاهد بود8.

امام باقر از نظر رفتار و ویژگی‌های اخلاقى چون دیگر امامان علیهم ‏السلام آیینه تمام نماى پیامبر صلّی ‏الله علیه ‏وآله و اسوه ره پویان حق بود. ایشان در عبادت، راز و نیاز و یاد حق همچون‏ پدران بزرگوارش پیشتاز بودند. هیچ گاه از یاد حق غافل نشد و خوف از قهر و غضب خدا و شوق لقاى حق او را بى تاب کرده بود9.

از ویژگی‌های امام باقر علیه‌ ‏السلام، این است که رسول خدا صلّى ‏الله ‏علیه ‏و آ له، توسط جابر بن عبدالله انصارى به وى سلام رساند. امام صادق علیه‏ السلام مى‌‏فرماید: جابر عمرى دراز یافت و خدمت امام باقر رسید و سلام حضرت پیامبر را به وى ابلاغ کرد و از محضر پر فیضش استفاده‏‌ها برد10.

ولادت کاشف علوم دین را به پیشگاه حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه شریف تهنیت و شادباش می‌گوییم.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) بحار الانوار، ج 46، ص 213

2) همان منبع، ص 215

3) کافی، ج 1، ص 469

4) تاریخ زندگانی امام محمد باقر(علیه السلام)، احمد حیدری، ج 1، ص 27

5) بحار الانوار، جلد 46، ص 223

6) حیاه الامام الباقر، باقر شریف القرشی، ج 1، ص 22

7) مناقب، جلد 4، ص 210

8) حیاة الامام الباقر، ج 1، ص 22

9) تاریخ زندگانی امام محمد باقر(علیه السلام)، احمد حیدری، ج 1، ص 29

10) همان منبع، ص 30



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.