وقف و عاشورا

همزماني اين ايام با سالگشت نهضت مقدس حضرت سيدالشهدا(ع) فرصت مناسبي براي طرح يکي از موضوعات مهمّ وقفي است. با مروري کوتاه به وقف‏نامه‏ها و موقوفات، اهداف و نيّات متعدد و گوناگوني به چشم مي‏خورد و در اين ميان بيشترين و وسيعترين موقوفات به عزاداري سيّد مظلومان حسين‏بن علي(ع) اختصاص يافته است و طبق آمار سازمان اوقاف و امور خيريه بيش از 50 درصد موقوفات کشور ايران به اين انگيزه تعلق دارد.
پنجشنبه، 30 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقف و عاشورا
وقف و عاشورا
وقف و عاشورا

نويسنده: محمد علي خسروي
همزماني اين ايام با سالگشت نهضت مقدس حضرت سيدالشهدا(ع) فرصت مناسبي براي طرح يکي از موضوعات مهمّ وقفي است. با مروري کوتاه به وقف‏نامه‏ها و موقوفات، اهداف و نيّات متعدد و گوناگوني به چشم مي‏خورد و در اين ميان بيشترين و وسيعترين موقوفات به عزاداري سيّد مظلومان حسين‏بن علي(ع) اختصاص يافته است و طبق آمار سازمان اوقاف و امور خيريه بيش از 50 درصد موقوفات کشور ايران به اين انگيزه تعلق دارد.
ممکن است اين تصور به ذهن برخي خطور کند که آيا بهتر نبود واقفين اين‏گونه موقوفات، نيازهاي اساسي و مبتلابه جامعه را در نظر مي‏گرفتند تا درآمد حاصل از آنها به جاي صرف در اطعام و عزاداري صرف حلّ مشکلات اقتصادي و رفاهي مردم مي‏شد؟ البته توجه‏دادن واقفين و افراد خيّر به اين نکته که در نحوه انجام خيرات و مبرّات، مقتضيات زمان و احتياجات واقعي جامعه را درنظر بگيرند خود مطلبي است درخور و بسيار ضروري و حائز اهميّت که در مقاله‏اي جداگانه مفصّلاً به آن خواهيم پرداخت و ضررهايي را که از ناحيه بي‏توجهي به اين نکته مهمّ عايد جامعه شده است گوشزد خواهيم کرد، ولي اين بدان معني نيست که احياي عزاداري حضرت سيدالشهدا(ع) کاري اساسي نيست و صرف اموال و موقوفات در اين راه، زائد، تکراري و کم‏اهميت است، زيرا زنده نگه‏داشتن عاشورا و هرچه پرشورترداشتن اين حماسه بي‏نظير تاريخ از اساسي‏ترين امور و حياتي‏ترين مسائل اجتماعي و فرهنگي ملتهاي اسلامي است. مردم روشن و آگاه جامعه ما با هدايت و راهنمايي بزرگان دين دريافته‏اند که عاشورا به مثابه جوهر پويايي دين مايه اصلي قوام و ماندگاري آن است. ازاين‏رو برپاداشتن پرچم عزاي حسين و احياي مکتب عاشورا از طريق وقف اموال و املاک و يا هر طريق ديگر در حقيقت برافراشته‏داشتن پرچم توحيد و مکتب رهائي بخش اسلام است.
اسلام منهاي عاشورا مکتب بي‏تحرّکي است که نه توانايي تسخير دلهاي مشتاق و جذب تشنگان حقيقت را به کوثر زلال اسلام دارد و نه قادر به دفاع از خود در برابر تهاجم فرهنگهاي الحادي است.
در اسلام بي‏عاشورا پاي‏بندي به ظواهر دين تا جايي که ضرر مادي و جـاني به همراه نداشته بـاشد مقبـول است و از محتواي غني و انسان‏ساز قرآن در آن خبري نيست. اين همان اسلامي است که در زمان نزديک به صدر اسلام با نام اسلام اموي و در روزگاري ديگر با نام اسلام شاهنشاهي و در عصر حاضر به تعبير اسلام‏شناس بزرگ عصر غيبت حضرت امام خميني(ره) با نام اسلام امريکائي شناخته مي‏شود.
بي‏شک هدف حسين‏بن علي(ع) از قيام خونينش با آنکه مي‏دانست خود و يارانش که شايسته‏ترين افراد روي زمين بودند به شهادت خواهند رسيد و خاندانش به اسارت خواهند رفت تنها توجه‏دادن مردم به برخي از احکام ظاهري و دعوت آنان به نماز و روزه نبود، چرا که جامعه آن روز در اين حدّ آشنايي و پاي‏بندي داشتند، بلکه آن نهضت بي‏نظير و شگفت‏انگيز براي بازشناساندن اسلام واقعي از اسلام صوري و به منظور احياي اسلام ناب محمّدي در برابر اسلام تحريف‏شده اموي بود. مسلما آنجا که هدفي اين‏چنين والا و بزرگ در پيش باشد تحمل خسارتهاي فراوان و قرباني‏شدن شخصيتهايي بي‏مانند همچون حسين‏بن علي(ع) آسان مي‏نمايد.
مبارزه نابرابر و مقابله دليرانه حسين بن علي(ع) تا پاي جان که منجر به فاجعه عظيم و دلخراش کربلا گرديد، اين درس بزرگ را به مسلمانها آموخت که حفظ کيان اسلام و دفاع از مرزهاي عقيده و ايمان از اوجـب واجبات است و آن را ارزش و اهميّـت بدان پايه اسـت که بجاست بهترين انسانهاي هر عصـر خود را قرباني تحقق آن کنند؛ اگـرچه بدانند در کوتاه‏مـدت به اين هدف نايل نخواهند شد.
نهضت اسلامي ايران نيز که در عصر حاضر عميقترين و شورانگيزترين حرکت انقلابي جهان محسوب مي‏شود، تحت تأثير شعارهاي عاشورا و هـدف بزرگ آن پديد آمد. بنيانگذار اين نهضت مقدس ـ امام خـميني(ره) ـ حرکت خـود را در عاشوراي سال 42 با اين جمله که «الان عصر عاشورا است...» آغاز کرد و پانزده خرداد که نقطه عطف انقلاب اسلامي است، نتيجه همان سخنراني و مصادف با 12 محرم و يکي از آثار عاشوراي حسيني بود. امام در کلامي تاريخي و جاودانه به رمز اعتبار پانزده خرداد اشاره کرده و فرمودند: «پانزده خرداد بايد در پناه قضيه بزرگ عاشورا زنده بماند.»
بنابراين اگر شهداي پانزده خرداد و انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را همسنگران شهداي کربلا بناميم سخني به گزاف نگفته‏ايم، چرا که در هدف و مرام و مقصد يکي بودند و آن عبارت از تحکيم پايه‏هاي عزّت و حريّت ديني و دفاع از آرمان نبوت و امامت بود. اين دليرمردان با اقتدا به سالار شهيدان براي حراست و پاسداري از انديشه‏هاي حياتبخش عاشورا از همه چيز خود گذشتند و ميراث جاوداني غيرت و حميّت ديني و صلابت مکتبي را براي نسل‏هاي آينده به ارث گذاشتند؛ بنابراين پيروزيهايي را که نصيب ملّت بزرگ ما شده است نبايد به حساب فرد يا جمعيت و دسته و گروهي گذاشت، بلکه در تحليلي منصفانه بايد اعتراف کرد که همه اين آثار از وجود پربرکت امام حسين(ع) و روز عاشوراست و با اين حساب 22 بهمن نيز يکي از ثمرات وجودي روز عاشوراست و قيام جهاني حضرت مهدي(عج) و پيروزي آن حضرت نيز جلوه کاملي از پرتو خورشيد عاشورا خواهد بود و همين است که آن بزرگوار ـ بر اساس روايات ـ در اولين روز قيام خود از حسين(ع) و ماجراي جانسوز عاشورا ياد خواهد کرد.
بنابراين بزرگداشت قضيه عاشورا و احياي عزاداري حضرت سيدالشهدا از اهمّ وظائف مسلمين و مايه بقا و عزّت اسلام است و براي تحقق اين هدف بزرگ جامعه بيدار شيعه در گذشته‏هاي دور و نزديک بيشترين موقوفات را به اين امر مهم اختصاص داده است، به‏گونه‏اي که ميان دو نماد ارجمند «وقف» و «عاشورا» هم به دلايل غايي و اعتقادي و انگيزشي و هم به دلايل تاريخي و اجتماعي پيوندي ماندگار و ناگسستني برقرار گشته است و زبان اسناد وقف و سنّت عاشورا گوياي اين پيوستگي است، محرّم انگيزه وقف و وقف مايه تعظيم شعائر محرم است؛ چنان که شاهديم همه‏ساله اموال بسياري در شهرها و روستاها به دستِ دست‏اندرکاران اين گونه موقوفات صرف مراسم اطعام، ذکر مصائب و عزاداري سيّدالشهدا(ع) و رسيدگي به فقرا و ضعفا مي‏شود و بر اين اساس وقف‏نامه‏هاي بسيار زيبايي که مضمون آن وقف براي عزاداري است از سرانگشت هنرمندان ايراني پديد آمده است که شماري از اين قبيل وقف‏نامه‏ها در آرشيو سازمان اوقاف موجود است و به ياري خدا با کيفيتي مطلوب در صفحات رنگي اين فصلنامه به‏تدريج ارائه خواهد شد.
منبع: ميراث جاويدان

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.