فنون و مهارت هاي آشپزي

ـ سمت براق فويل آلومينيوم گرما را دفع مي کند و سمت مات آن گرما را نگه مي دارد . غذاهاي که قرار است گرم بمانند را طوري در فويل بپيچيد که سمت مات آن بيرون باشد و غذاهايي که بايد سرد بمانند را در قسمت مات فويل بپيچيد طوري که قسمت براق آن بيرون باشد . (کارآيي فويل آلومينيوم مانند آينه است ، همان طور که آينه نور را منعکس مي کند قسمت براق آلومينيوم گرما يا اشعه مادون قرمز را منعکس مي کند ).
چهارشنبه، 10 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فنون و مهارت هاي آشپزي
فنون و مهارت هاي آشپزي
فنون و مهارت هاي آشپزي

نويسنده:کريستينا پرختل ـ ناصر زحمتکش



فويل آلومينيوم :

ـ سمت براق فويل آلومينيوم گرما را دفع مي کند و سمت مات آن گرما را نگه مي دارد . غذاهاي که قرار است گرم بمانند را طوري در فويل بپيچيد که سمت مات آن بيرون باشد و غذاهايي که بايد سرد بمانند را در قسمت مات فويل بپيچيد طوري که قسمت براق آن بيرون باشد .
(کارآيي فويل آلومينيوم مانند آينه است ، همان طور که آينه نور را منعکس مي کند قسمت براق آلومينيوم گرما يا اشعه مادون قرمز را منعکس مي کند ).
ـ غذاهايي که ترش هستند و يا ادويه زيادي دارند را نبايد در فويل آلومينيوم يا ظروف آلومينيوم نگهداري کرد زيرا طعم آنها تغيير مي کند .

يخ خرد (Crushad Ice ) :

ـ اگر فريزر شما يخ خرد کن ندارد ؛ چند تکه يخ را در دستمال پارچه اي قرار دهيد و به صورت بقچه بپيچيد و با گوشت کوب خرد کنيد ؛ يخ خرد را مي توايند براي خنک نگه داشتن نوشيدني استفاده کنيد .

چگونه روغن اضافه غذا را بگيريم ؟ !

ـ دستمال کاغذي آشپزخانه را روي سوپ يا خورش قرار دهيد تا روغن را به خودش بگيرد ، سپس آن را برداريد ؛ غذا را به مدت يک شب در يخچال قرار دهيد تا روغن آن جامد شود و سپس آن را از غذا جدا کنيد .

غذا ته گرفته است، ظرفم را چگونه تميز کنيم ؟!

ـ ترکيبي از يک چهارم سرکه و سه چهارم آب در قابلمه بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا به جوش آيد و غذاهاي ته گرفته جدا شوند .همچنين مي توانيد يک قاشق بيکينگ پودر و آب در قابلمه را روي حرارت قرار دهيد تا آب گرم شود .

چگونه مانع پريدن روغن داغ شويم ؟

ـ کمي نمک در ماهي تابه بريزيد به اين صورت روغن داغ و يا کره مارگارين نمي باشد .

نکات ايمني ضد آتش در آشپزخانه :

ـ اگر غذا در تابه يا قابلمه آتش گرفت ، هود را سريعاً خاموش کنيد .هميشه در قابلمه را آماده قرار دهيد تا در هنگام آتش سوزي روي قابلمه يا تابه بگذارد تا آتش خفه شود و قابلمه را از روي شعله کنار بکشيد .
اگر روغن در تابه آتش گرفت ، مقدار زيادي نمک يد دار در آن بريزيد . يد اکسيژن آتش را مي گيرد و آتش را خاموش مي کند .

خرد کردن گوشت :

ـ گوشت خام اگر قبل از برش کمي منجمد باشد خيلي راحت با چاقويي تيز خرد مي شود . همچنين رست بيف سرخ شده ، اگر قبل از برش کمي منجمد باشد راحت تربريده مي شود .

چگونه روغن مايع مخصوص سرخ کردن را ماندگار تر کنيم ؟

ـ در صافي يک دستمال کاغذي آشپزخانه قرار دهيد و روغن استفاده شده را از آن رد کنيد .به اين صورت مي توانيد روغن را به صورت در بسته و در جاي خنک براي ماه ها نگهداري کنيد .

دماي مناسب جهت ريختن روغن سرخ کردني در تابه :

ـ دماي تابه براي افزودن روغن سرخ کردني زماني مناسب است که اگر قبل از ريختن روغن قطره اي آب در تابه بچکانيم ، سريعاً بخار شود .ضمناً در برخي تابه هاي جديد نشانگر مخصوصي براي اين منظور تعبيه شده است .

باز کردن در شيشه :

اگر ابزار مخصوص باز کردن در فلزي ظروف کنسرو شيشه اي را در دسترس نداريد :
ـ با کف دست چند ضربه به ته شيشه بزنيد تا فشاري در شيشه ايجاد شود اين فشار در شيشه را به بالا فشار مي دهد و راحت تر باز مي شود .
ـ شيشه را بر عکس (وارونه ) در آب جوش قرار دهيد يا آن را زير آب گرم نگه داريد تا در آن گرم شده و در نتيجه منبسط شود .بعد آن را باز کنيد .
ـ با جسمي کوچک و تيز در شيشه را سوراخ کنيد تا هوا وارد آن شود و در آن راحت تر باز شود .

چگونه از بوي کلم در حال پخت جلوگيري کنيم ؟

ـ دستمالي که به آب سرکه آغشته شده است را به صورت دم کني به در قابلمه ببنديد و در موقع پخت از آن استفاده کنيد .

چگونه بوي بد در آشپزخانه را از بين ببريم ؟

ـ مقداري آب و کمي دارچين و شکر را بجوشانيد تا بوهاي ديگر محو شوند .

نخ آشپزي :

ـ نخ آشپزي بايد حتماً قابل پخت بي رنگ و بدون هيچ جنس نايلوني باشد ؛ در غير اين صورت در هنگام پخت از بين مي رود و امکان دارد غير بهداشتي نيز باشد . بهتر است آن را از فروشگاه هاي معتبر مخصوص لوازم آشپزي تهيه کنيد .
منبع:نشريه هنر آشپزي(ش56)




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.