هميشه پاي راحتي در ميان است

خيلي ها طراحي داخلي را يک هنر مي دانند؛ هنري که با صنعت تلفيق شده و زندگي در محيط هاي مختلفي را که با آن سروکار داريم، راحت تر کرده است... آرام جعفري هم يکي از همان هاست؛ بازيگري که اين روزها علاوه بر بازي و مشغوليت در تلويزيون و سينما، طراحي داخلي و دکوراسيون را هم تجربه مي کند. آرام جعفري معقتد است که طراحي داخل خوب، زنديگ را تحت تأثير قرار مي دهدو کافي است، کمي در اين زمينه دقت و سليقه به خرج دهيم تا هم به لحاظ فيزيکي و هم به لحاظ رواني، زندگي راحت تري داشته باشيم.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هميشه پاي راحتي در ميان است
هميشه پاي راحتي در ميان است
هميشه پاي راحتي در ميان است






خيلي ها طراحي داخلي را يک هنر مي دانند؛ هنري که با صنعت تلفيق شده و زندگي در محيط هاي مختلفي را که با آن سروکار داريم، راحت تر کرده است... آرام جعفري هم يکي از همان هاست؛ بازيگري که اين روزها علاوه بر بازي و مشغوليت در تلويزيون و سينما، طراحي داخلي و دکوراسيون را هم تجربه مي کند. آرام جعفري معقتد است که طراحي داخل خوب، زنديگ را تحت تأثير قرار مي دهدو کافي است، کمي در اين زمينه دقت و سليقه به خرج دهيم تا هم به لحاظ فيزيکي و هم به لحاظ رواني، زندگي راحت تري داشته باشيم.
از نظر او، از جنبه هاي يک زندگي ايده آل، محيط زندگي است: «فضاي زندگي بدون طراحي داخلي، يا اصلاً قابل استفاده نيست، يا در صورت قابل استفاده بودن، کارآيي لازم را ندارد.»
آرام جعفري توضيح مي دهد که هر يک از بخش هاي يک خانه يا محيط کار بايد به نحوي باشد که بودن در آن آسان تر شود: «بحث طراحي داخلي و دکوراسيون، اصلاً محدود به اقشار مرفه وخانه ها ي اعياني نيست. هر يک از ما مي تواند خانه اش را با صرف هزينه اي کم به نحوي بيارايد که بتواند زندگي بهتري را در آن تجربه کند».
توصيه هاي اين بازيگر جوان در مورد دکوراسيون داخلي را بخوانيد. کسي که اين روزها علاوه بر بازيگري، کار طراحي را هم به مجموعه فعاليت هاي هنري اش افزوده است.

برنامه زيزي متفاوت

دکوراسيون، ارتباط مستقيمي با روحيه آدم ها دار؛ بر اي همين از نظر من، يک طراحي داخلي مطلوب، به گونه اي است که با روحيه افرادي که قرار است در آن زندگي کنند، متناسب است.
در اين زمينه بايد فرم، رنگ، بافت، کف، سقف، ديوار و حتي تک تک عناصر تزئيني، درخدمت اين هدف قرار گيرند. در غير اين صورت، شما به نتيجه اي مي رسيد که زياد به آن علاقه نداريد. هيچ وقت نبايد از ياد ببريد که برنامه شما براي طراح اتاق خواب تان، بايد کاملاً با برنامه تان براي اتاق نشيمن و...فرق داشته باشد. هر يک از بخش هاي يک خانه، کارکرد خودشان را دارند و بايد طراحي داخلي آنها به نحوي باشد که اين کارکرد را دنبال کند؛ پس در درجه اول، بايد يادتان باشد که قرا راست چه جايي را طراح کنيد. در ضمن بايد به روحيه آدم ها هم توج کنيد؛ مثلاً اگر در فکر طراحي دکور جديد براي اتاق دختران هستيد، بايد يادتان باشد که او به چه رنگ هايي علاقه دارد و اصلاً چه روحياتي دارد. اين به شما خيلي کمک مي کند.

اتاقي براي همه

بياييد از اتاق نشيمن شروع کنيم. يکي از اصلي ترين نقاط يک خانه که محل دور هم جمع شدن اعضاي خانواده و ميهمانان بي رودربايستي نيز هست. اتاق نشيمن است. لازم نيست براي سروسامان دادن به دکور داخلي اتاق نشيمن، هزينه و وقت زيادي بگذرايد. کافي است با همان امکاناتي که داريد، دست به کار شويد. يکي از اولين کارهايي که مي تواند بکيند، اين است که چيدمان مبل ها را تغيير دهيد. براي اين کار، مي توانيد مبل ها را در زواياي تازه اي بچينيد؛ مثلاً اگر اتاق نشمين تان چندان بزرگ نيست، مي توانيد با مورب چيدن مبل ها، فضا را از آن چيزي که هست، بزرگ تر نشان دهيد.
يکي ديگر از راه هاي تغيير دکوراسيون، اين است که يکي از ديواره هاي اتاق نشيمن که بيش از بقيه هم توي چشم است را رنگ کنيد. البته از ياد نبريد که رنگ ديوار بايد با رنگ مبل ها و وسايل تزئيني تان هماهنگي داشته باشد. استفاده از گل و گياه هاي آپارتماني در اتاق نشيمن نيز خيلي درتغيير فضا نقش دارد و به محيط تازگي مي بخشد.
بهتر است، به جاي استفاده از فرش هاي بزرگ در کف اتاق نشيمن، يک قاليچه يا گليم يا گبه کوچک را زير ميز پذيرايي وسط بياندازيد. البته بايد به جنس کف خانه هم توجه کنيد. حالا اگر وسايلي تزئيني هم (مثل مجسمه هاي متنوع) داريد، آنها را پخش نکنيد؛ بهتر است يک گوشه از اتاق نشمين را در نظر بگيريد و همه را يکجا بچينيد. به اين ترييب، شما نگاه ها را به سمتي سوق مي دهيد که خيلي فانتزي تزئين شده. ضمناً مي توانيد به جاي اينکه مبل هايتان را تغيير دهيد، به فکر کوسن هاي رنگي جديدي براي روي آنها باشد. اگر هم دوست دارد که با يک خرج کوچک، کل دکورتان عوض شود. بهتر است پولتان را براي خيد لوستر يا آباژور کنار بگذاريد.
استفاده از کتابخانه هاي ظريف هم که روي زمين نيستند. مي تواند فضاي اتاق نشيمن تان را خاص تر کند.

اتاقي بري خواب هاي طلايي

در طراحي اتاق خواب، بيش از هر بخش ديگر خانه، بايد به احساسات تان دقت کنيد و براي داشن يک اتاق خواب خوب، بايد ايده هاي مختلفي را آزمايش کنيد تا بالاخره يکي از آنها کاملاً به دل تان بنشينيد. يادتان باشد که رنگ، اثر زياددي دارد.
هر کدام از رنگ ها در اتاق خواب، تأثير متفاوتي دارد. مثلاً قرمز، خيلي رويايي است، اما ممکن است شما را بعد از مدتي عصبي کند. در عوض، رنگ هايي مثل آبي و سبز با طيف هاي مختلف، رنگ هايي هستند که آرامش را به شما منتقل مي کنند و به اصطلاح رنگ ها ي خودماني به حساب مي آيند. جالب اينجاست که برخلاف تصور، رنگ هايي مثل سفيد، خاکستري، صورتي و زرد، رنگ هاي مناسبي براي اتاق خواب نيستند، اما اگر همين رنگ ها را در تلفيق با رنگ هاي ديگري استفاده کنيد، مي توانند خوب باشند. يکي ديگر از نکاتي که بايد درمورد اتاق خواب ها مدنظر قرار دهيد، نور است.

نوع نورپردازي در اتاق خواب ها

نوع نورپردازي در اتاق خوابها، باز هم بستگي به حس شمادارد. نورهاي درخشان اتاق تان را خيلي روشن و شاد مي کند. اماممکن است شما در اتاق خواب، احتياج به رنگي تيره داشته باشيد تا بيش تر احساس آرامش کنيد؛ براي همين مي توانيد از چراغ هاي تيره استفاده کنيد. بهترين انتخاب در اين مورد، استفاده از چراغ هايي است که نورشان، کم و زياد مي شود. آباژورهاي شيک با نورهاي خاص هم مي تواند محيط اتاق خواب را خيلي رمانيتيک تر کنند.

تزئين اتاق خواب

براي تزئين اتاق خواب، بهتر است به جاي تابلوهاي انتزاعي و فانتزي، از تصوير مناظر با تصوير خانوادگي استفاده کنيد. به علاوه، يک اتاق خواب خوب، بايد ساکت هم باشد؛ پس لطفاً بي خيال گذاشتن تلويزيون در اتاق خواب شويد! اگر اتاق خواب تان پنجره دارد، آينه را درست روي ديوار روبرويي اش نصب کنيد تا منظره بيرون در آن منعکس شود و اتاق بزرگ تر به نظر برسد. براي انتخاب نقش کاغذ ديواري ها هم در اتاق خواب، حتماً سراغ نقش هاي ظريف برويد. در ضمن، يک اتاق خواب خوب و راحت، خيلي شلوغ نيست. يادتان هم باشد، يکي از اصول اوليه دکوراسيون و طراحي داخلي درمورد اتاق خواب، مي گويد که پنجره نورگير، حتماً بايد در سمت راست تخت باشد.

مرکز زندگي

خيلي ها اسم اش را مي گذارند: «مرکز زندگي». همين آشپرخانه هايي را مي گويم که وقت زيادي از خانواده در آن مي گذرد و بنابراين، بايد دکوري قابل تحمل و دوست داشتني داشته باشد.کابينت هاي آشپزخانه بايد با ساير وسايل خانه، به نوعي شباهت داشه باشد. حالا اين شباهت مي تواند از نظر جنس باشد يا از نظر رنگ؛ مخصوصاً در آشپزخانه هاي امروزي که بيشترشان اوپن هستند و ديد دارند....

انتخاب کابينت

شما در انتخاب کابينت ها، مي توانيد به نحوي عمل کنيد که يکي ـ دو تا از کابينت ها در شيشه اي داشته باشند؛ به اين ترتيب، مي توانيد وسايل تزئيني متناسب باآشپرخانه را در آن بچينيد و زيبايي را ميهمان اين قسمت از خانه کنيد. بهتر است براي پرده پنجره هاي آشپزخانه، به جاي پرده هاي بلند، به فکر نيم پرده هايي باشيد؛ اين پرده ها فقط قسمت بالايي پنجره را مي پوشانند و باعث مي شوند، نور خوبي به آشپزخانه بتابد.حالا اگر رنگ کابينت هايتان هم روشن باشد،نور منعکس مي شودو فضاي آشپزخانه روشن تر هم مي شود. در ضمن، يادتان باشد که قرار نيست همه وسايل برقي و غيربرقي که مورد نيازتان است را روي رف آشپزخانه بچينيد! يک آشپزخانه با طراحي خوب و اصولي، هميشه خلوت و مرتب است و هيچ نشاني از شلوغي ندارد.

تمرکز مي کنيم

يکي از مهم ترين قسمت هاي کار طراحي داخلي، طراحي محيط کار يا آفيس است. براي اين کار، بايد اصول مهمي را رعايت کنيم. البته خيلي ها در خانه هايشان هم يک اتاق را به کار اختصاص مي دهند. اتاق کار و محيط هاي اداري و آفيس ها، بايد به منظور کمک به تمرکز فکري و ايجاد فضايي براي بالابردن هوشياري ذهني طراحي شود. يادتان باشد که رنگ هاي سرد، ذهن را متمرکز مي کند و نورهاي روشن باعث مي شود که به لحاظ روحي احساس آرامش کنيد. قرار هم نيست که آفيس ها با وسايل تزئيني پر شوند. بنابراين يک يا دو تابلوي عريض بر ديوارها کافي است تا محيط از حالت اداري خارج نشود. ضمناً کف فوش هم خيلي در محيط تاثير دارد؛ کف پوشي يکدست که همه فضا را در بر بگيرد، بهترين انتخاب براي اين کاراست. حتي اگر شما در خانه تان هم در تدارک يک اتاق کار هستد، بهتر است با يک موکت در طيف رنگي آبي يا خاکستري، آن را بپوشانيد. ميزهايي هم که به ديوار پرچ مي شوند، باعث مي شوند جاي کمتري اشغال شود و از طرفي به دليل اين که رو به ديوار مي نشينيد، تمرکزتان کمتر به هم بخورد.
به جاي پرده بهتر است از کرکره هاي افقي يا عمودي استفاده کنيد. اين کرکره ها خيلي محيط را اداري مي کنند. از طرف ديگر، گذاشتن يکي ـ دو گلدان سبز در آفيس، کمي محيط را از خشکي درمي آورد. يادتان باشد که محيط کار نبايد خيلي نورگير باشد؛ چون تمرکز را به هم مي ريزد. نورپردازي با نورهاي مصنوعي، براي محيط هاي اداري خيلي بهتر جواب مي دهد.
منبع:نشريه زندگي ايده آل شماره 41




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.