اداره ی سالم به روایت نهج البلاغه(1)
مفهوم اداره سالم واکنشی است به پدیده فساد بوروکراتیک که با ابعاد و آثار گوناگون، حیات سالم اداری را تهدید می کند. ضمن اینکه تأکید می شود که برای...
يکشنبه، 19 شهريور 1391
اداره ی سالم به روایت نهج البلاغه(2)
سالم و سلامت اداری است؛ برخلاف رویه های مرسوم اداری، هر چه افراد در سلسله مراتب اداری بالاتر می روند، حساب پس دهی آنان دقیق تر و حساس تر می شود.
يکشنبه، 19 شهريور 1391
تبارشناسی علم مدیریت در پرتو نهج البلاغه(3)
مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی در مسئولیت ها و پست هایی که بر عهده دارند، هنگامی که در اوج قدرت و اقتدار به سر می برند؛ باید بدانند برخوردها...
شنبه، 18 شهريور 1391
مدیریت در نهج البلاغه
با ملاحظه عنوان «مدیریت در نهج البلاغه» ممکن است این سؤال به ذهن خطور کند که چگونه می توان موضوعات علم مدیریت را که از شاخه های علوم جدید است...
شنبه، 18 شهريور 1391
مدیریت زمان از دیدگاه امام علی (علیه السلام)(1)
مدیریت زمان از مباحث مهم و مطرح مدیریت است و دانشمندان علم مدیریت اصولی را برای استفاده بهینه از زمان برشمرده اند. در اسلام نیز توجه خاصی به...
شنبه، 18 شهريور 1391
مدیریت زمان از دیدگاه امام علی (علیه السلام)(2)
مطابق تعالیم اسلامی برنامه ریزی هر فرد در زندگی و مدیریت زمان او باید به گونه ای باشد که هر روز او از روز قبلش و بلکه هر لحظه او از لحظات قبلش...
شنبه، 18 شهريور 1391
مدیریت زمان از دیدگاه امام علی (علیه السلام)(3)
زمان سنجی، وقت شناسی، استفاده بهینه از فرصتهای به دست آمده، تدارک فرصتهای از دست رفته، شناخت موانع مدیریت زمان از جمله روش های مدیریت زمان محسوب...
شنبه، 18 شهريور 1391
مدیریت زمان از دیدگاه امام علی (علیه السلام)(4)
تحقق هر هدف و برنامه ای نیازمند زمان مناسب خود است و به تدریج صورت می گیرد (به پژوه). در عبادات هر تکلیف عبادی زمان خاص خود را دارد که نباید...
شنبه، 18 شهريور 1391
تبارشناسی علم مدیریت در پرتو نهج البلاغه (1)
روش امیرالمؤمنین (علیه السلام) راهبردی علمی فراروی مدیران و همه کسانی قرار می دهد که دل در گرو ایجاد زمینه مدیریت اسلامی بسته اند. تبیین این...
شنبه، 18 شهريور 1391
تبارشناسی علم مدیریت در پرتو نهج البلاغه (2)
بدیهی است، امانت داری مدیران و کارگزاران در مدیریت و پذیرش مسئولیت، غیر از امانت داری مردم نسبت به یکدیگر در امور شخصی است. لذا چند نکته را برای...
شنبه، 18 شهريور 1391
عقل زنانه در نهج البلاغه
نوشتة حاضر در پی بررسی معنای خطبة 80 نهج البلاغه دربارة زنان است. بر پایة این تحقیق، جملات حضرت امیر مؤمنان علی (ع) در پی اثبات ضعف قدرت عقلی...
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
بینش‌ها و اندیشه‌ها در نهج البلاغه
بدون تردید آنچه موجب سعاتمندی و کمال انسان در زندگی دنیوی و اخروی می‌گردد، بهره مندی صحیح از نعمت خدادادی تعقل و تفکر است. بر همین اساس است که...
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
امیرالمومنین (ع) و بیان اعتقادات در نهج البلاغه
این مقاله در صدد است به روش تحلیلی و توصیفی، ضمن مروری بر چگونگی طرح این گونه مباحث در نهج البلاغه، اسباب و علل طرح گستردة این مسائل در بیان...
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
زن در نهج البلاغه(2)
امام علی (ع) در خطبه هشتاد از زنان مذمت نموده است؛ چرا حضرت از مردان بد مذمت ننموده است؟ جواب: اتفاقاً امام علی (ع) در موارد گوناگون از مردان...
شنبه، 4 شهريور 1391
زن در نهج البلاغه(1)
روایاتی که در مورد مذمت برخی از زنان وارد شده، همه یا اکثر آنها از امام علی (ع) نقل شده است. دقت در این امر، به ما کمک می‏کند که به اوضاع زمان...
شنبه، 4 شهريور 1391
عیار حقیقت جویی
چگونه باید از معلوم، به مجهول رسید؟ موانع شناخت صحیح، چیست؟ جایگاه عقل در ادراک حقایق، کدام است؟ از "تضارب آرا" تا چه حدّی می‌توان به حقیقت دست...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر» (3)
فقه دانشی است که بسیاری از علوم اسلامی دیگر نقش مقدّمی و پایه برای آن ایفا میکنند. از این رو، صاحب نظران این علم به تناوب از دیگر علوم بهره کافی...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر» (2)
بهترین راه برای بررسی این مهم، به دست آوردن توان علمی وی در غریب الحدیث و دانشهای مرتبط با آن علم و سپس اعتماد صاحب نظران پس از او به کتاب النهایه...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر» (1)
ابن اثیر (م 606 ق)، یکی از تواناترین غریب‌نگاران حدیث است و کتاب وی، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های غریب الحدیث به...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391
سبک شناسی کتاب «مختصر تاریخ دمشق» (2)
این کتاب، فاقد مقدمه است ولی خوش‌بختانه نسخه دست‌نوشت مؤلّف موجود است. او در سطر نخست این اثر، نوشته است: «مختصر تاریخ دمشق لابن عساکر».
پنجشنبه، 2 شهريور 1391