کاهش انحرافات جنسی با نماز

کاهش انحرافات جنسی با نماز و رسیدن به آرامش روانی و مبارزه با اقسام انحرافات از ویژگی های مهم نماز است. که در این مطلب می خوانید.
دوشنبه، 9 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش انحرافات جنسی با نماز
مقدمه:
بین انحرافات جنسی و ترک نماز رابطه دو طرفه وجود دارد؛ به این معنا که ترک نماز ممکن است یکی از پی‌آمدهای انحرافات جنسی باشد؛ چون عامل اصلی که انسان را به سوی انحرافات جنسی تحریک می‌کند شیطان است.

کاهش انحرافات جنسی با نماز یاد آور این است که و وقتی شیطان در انسان تسلط یافت، دیگر نمی‌گذارد که انسان نماز بخواند.

هیچ‌گاه عشق و محبت به خدا و عشق و محبت به غیر خدا در یک قلب امکان ندارد جمع شود یا به تعبیر دیگر یک فرد نمی‌تواند.روی دو موضوع عشق یعنی خدا و شیطان سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر، کسی که انحراف جنسی دارد به همان میزان نسبت به اصل نماز یا نماز با حضور قلب کم‌رنگ‌تر عمل می‌کند 

کاهش انحرافات جنسی با نماز
ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر سوره مبارکه عنکبوت آیه ۴۵ :انحرافات جنسی از دردناک ترین مشکلات بشر در آستانه قرن بیست و یکم است.

بررسی های کینزی در سال ۱۹۴۸ نشان داد که از هر ۱۰۰ مرد آمریکایی ۴ مرد منحصراً همجنس خواه هستند، یعنی کوچکترین تمایلی به جنس مخالف ندارند!؟

این در حالیست که تعداد زیادی از این ۱۰۰ نفر، همجنس را بر غیر همجنس ترجیح می دهند یا تفاوتی بین همجنس و غیر همجنس برایشان مطرح نیست و یا با این که به غیر همجنس متمایلند، به طور اتفاقی یا بیش از اتفاق همجنس بازی نیز می کنند.

بدین ترتیب این آمار نشان می دهد، بیش از ۳/۱مردان آمریکایی بعد از سال های بلوغ خود همجنس بازی کرده اند و حداقل نصف این آمار در مورد زنان آمریکایی نیز صادق است.(۱)

تازه این آمار مربوط به زمانی است که تفسیر غلط از نظریات فروید و انحراف از آن، گسترش چندانی پیدا نکرده بود. بدیهی است پس از گذشت چند دهه باید هم، همجنس بازها به جایی رسیده باشند که در پارلمان آمریکا برای خود نماینده داشته باشند و کمیسیون تشکیل دهند.

منابع علمی روانپزشکی، وکاهش  انحرافات جنسی با نماز
جالب اینجاست که برخی منابع علمی روانپزشکی، حتی این تمایل را در برخی کاملاً بهنجار و طبیعی با شخصیت پایدار و عاری از هر گونه نشان روانی و با انطباق خوب از نظر اجتماعی توصیف کرده اند! (۲)

با این اوصاف اگر همجنس بازی و لواط انحراف جنسی نیست، می توان حدس زد که انحرافات جنسی در قاموس غرب دیگر چه واویلایی است؟!

بچه بازی، نمایش اعضای جنسی، سادیسم و مازوخیسم جنسی، مبدل پوشی، خود ارضایی، نظر بازی، حیوان دوستی، مرده دوستی و نمونه های بسیار متعدد دیگری که قداست قلم مانع از توصیف آنهاست، همگی نمونه هایی از مهار گسیختگی و سقوط فاجعه آمیز غرب در قهقرای فساد جنسی و فحشاء به شمار می آیند.

بدین ترتیب انحرافات جنسی صرف نظر از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و .. که ایجاد می کنند، تنها در بعد پزشکی و آن هم جدای از نتایجی که در بروز بیماری های جسمی ماند بیماری های مقاربتی بر جای می گذارند، به خودی خود، از بزرگ ترین مشکلات پزشکی بشر امروز به حساب می آیند.

این در حالیست که در جوامع اسلامی، قرن هاست که نماز فعالانه و مقتدرانه بسان یک منجی قابل اطمینان، دامان مدد جویندگان از خویش را از هر گونه فحشاء و انحراف جنسی پاک و مصون داشته است.

آیین اسلام و کاهش انحرافات جنسی با نماز
آیین اسلام با ترغیب های متعدد به امر ازدواج و به خصوص با وضع قانون ازدواج موقت(که با وجود آنکه از موارد اساسی اختلاف شیعه و سنی است، در کشور شیعه مذهب ما نیز بسان ممالک اهل سنت به فراموشی محض سپرده شده است) .

از هر جهت انسان را برای ارضای غریزه نیرومند جنسی، از طریق مشروع راهنمایی می کند. آیات متعدد سوره های نور، احزاب، بقره، نساء و .. بهترین گواه این موضوع است.

اما علاوه بر تحریک همه جانبه اسلام برای ازدواج و حتی سهل نمودن آن مثلاً با وضع قانون متعه یا ازدواج موقت(برای ریشه کن کردن موانع اقتصادی ازدواج) و علاوه بر مجازات های سختی که برای منحرفین جنسی در نظر گرفته شده است.

سایر قانون های اسلامی به گونه ای ارائه شده اند که چنانچه حتی شخص به دلایلی از ازدواج باز ماند، هرگز به فساد و انحراف آلوده نشود و در رأس این قانون ها، فریضه نورانی "نماز" است.(۳)

نمازگزار با امداد از "نماز" توانایی کنترل غرایز خود را افزونی می بخشد و آتش سوزاننده و پر لهیب فحشاء را که چه بسا ممکن است به انحراف جنسی بیانجامد به آب عفاف، سرچشمه گرفته از "نماز" خاموش می کند.

بدیهی است کسانی که چشمان آن‌ها هرزه‌گرد و فاقد کنترل باشد، همیشه دستخوش رنج‌های روحی و آلام درونی بی‌شماری خواهد شد. دیگر انحرافات جنسی نیز همین‌گونه‌اند، علاوه بر پی‌آمدهای منفی روحی و روانی، باعث ترک نماز و غفلت از یاد خدا خواهد شد.

پی‌آمدهای منفی انحرافات جنسی
افت معنویت

طهارت معنوی یکی از شرایط اصلی قبولی نماز است، بدون طهارت معنوی امکان ندارد انسان نمازش مورد قبول واقع شود؛ بنابراین اگر فردی به انحرافات جنسی مبتلا شد، نشانه این است که طهارت معنوی‌اش را از دست داده.

پس یا اصلاً موفق به انجام نماز به صورت ظاهری هم نمی‌شود و یا اگر به صورت ظاهری نماز بخواند، نماز مقبول و آن نماز که در روایات از آن سخن به میان آمده است، نخواهد بود.

 تضعیف اراده
انحرافات جنسی، اراده انسان را در عبادت ضعیف می‌کند. تحقیقات روان‌شناختی نیز نشان داده است که ابتلا به انحرافات جنسی آن‌چنان اراده انسان‌ها را تضعیف می‌کند.

که نمی‌توانند در هیچ کاری مثبتی تصمیم بگیرند یا به مجرد تصمیم‌گیری برای ترک انحراف، چندی نمی‌گذرد که مجدداً به آن دست می‌یازند.[۳]

 درحالی‌که نماز و عبادت برخاسته از یک اراده قوی و روحیه تزلزل‌ناپذیر است؛ بنابراین کسی که به انحرافات جنسی کشیده می‌شود، یکی از پی‌آمدهایش ترک نماز خواهد بود.

در واقع آن‌چه موجب ترک نماز می‌شود این است که توبه‌ها شکسته می‌شود و تصمیم‌ها ناپایدار هستند؛ به عبارت دیگر، فرد مبتلا به انحراف جنسی، خود را همچون غریقی می‌بیند که در میان امواج خروشان دریا گرفتار است و تکیه‌گاهی نمی‌یابد تا خود را نجات دهد.

 تضعیف ایمان
انحرافات جنسی همان‌گونه که خود نشانه و حاکی از ضعف ایمان افراد است، ‌از سوی دیگر ممکن است ضعف ایمان از پی‌آمدهای آن نیز باشد. وقتی ایمان افراد در اثر ابتلا به انحرافات جنسی ضعیف شد.

 انگیزه برای خواندن نماز جز تظاهر و ترس از این‌که مورد سرزنش دیگران واقع شود، در وی وجود ندارد و اصلاً با روح نماز که می‌گوید: «اِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیَّاکَ نَسْتَعِینُ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ...» سازگار نیست.

دری به سوی گناهان
کسی که دچار نگاه بد و رفتار جنسی غیر شرعی و نامعقول بشود، اگرچه خود این کارها گناه‌اند و انسان را از درجه بالاتر ایمان پایین می‌آورند، اما باعث تقویت بعضی ناراستی‌ها و گناهان دیگر مثل جنایت، اعتیاد، بی‌بند‌و‌باری، فریب و نیرنگ، آدم‌ربایی، خیانت و ... نیز خواهند شد.

در نتیجه در پی گناهان متعدد به تدریج عزت نفس و بلندی طبع انسان فرو می‌نشیند و احساس رذالت در انسان به خودی خود او را از عبادت و پرستش خداوند باز می‌دارد.

 انحراف جنسی یک گناه
گناه هر چه که باشد باعث سلب توفیق از انسان می‌گردد و زنگار و کدورت گناه صفای باطن را از بین برده و ذائقه روحی افراد را نسبت به معنویت تغییر داده؛ به‌صورتی‌که نسبت به عبادت بی‌غبت و میل عمل می‌کند .

و نوعی دل‌زدگی درونی به بار می‌آورد؛ اما نسبت به اعمال زشت میل و کشش تازه‌ای ایجاد می‌کند؛ از‌این‌روی نماز برای فرد تکلیفی سنگین و شاق خواهد شد که هرگز قادر به انجام آن نخواهد بود.

جوان متبلا به انحراف جنسی باید بداند که او قادر خواهد بود و می‌تواند از این عمل زشت که عبادت و معنویت او را دچار آسیب نموده است، دست بردارد .

و تصمیم جدی و حقیقی به توبه بگیرد. با قدری همت و یاری خواستن از خدا به‌زودی می‌تواند از این رفتار نابهنجار که ویرانگر سلامتی و سرمایه جوانی او است، دست بردارد.


نتیجه:

کاهش انحرافات جنسی با نماز به این خاطر است که نماز الفت و عالی ترین محبت بین بندگان خداوند و حضرت حق است و بی تردید در میان عبادات و مسائل معنوی و ملکوتی نماز از ارزش و اهمیت خاص برخوردار است.باتوجه به اینکه بهترین و کامل ترین راه پیشگیریاز انحرافات تقویت باورها و اعتقادات می باشد.نماز دراین راه بهترین وسیله است .

البته نماز صرفا برای این موضوع جعل نشده است. درک از اثرات نماز پیشگیری از انحرافات اجتماعی و فردی است . بنابراین بازدارندگی از گناه اثر طبیعی نماز است.

کاهش انحرافات جنسی با نماز میسر است یعنی چون نماز توجه خاصی است از بنده به سوی خدای سبحان و تا توجه باشد گناهی از بنده سر نمی زنند ولی اگر مانعی ایجاد شده و رفت و آمد به همان اندازه بنده گناه میکند و دچار انحراف می شود.
 

پی نوشت :

(۱) ترجمه سیناپس روانپزشکی کاپلان ـ سادوک ـ جلد سوم ـ ص ۷۲
(۲) روانپزشکی لیفودریس ـ مقاله اختلال های جنسی ـ ترجمه دکتر لون داویدیان ـ ص ۳۱۳
(۳) برای شرح بیشتر رجوع شود به نکته ای از این مجموعه مقالات، با عنوان "تاثیر نماز بر بیماری های مقاربتی"
 

منبع:
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/3459/16123
https://hawzah.net/fa/SpecialTopics/View/76482/3412
https://wikiporsesh.ir/
http://www.sibtayn.com

نویسنده:بعضی از مطالب این مقاله توسط : دکتر مجید ملک محمدی
این مقالعه در تاریخ 1401/12/15 بروز رسانی شدهاست.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.