دانستني‌هاي پاپ اسمير

سرطان گردن رحم يکي از شايع‌ترين سرطان‌هاي زنان است که با انجام اقدامات ساده‌اي مانند معاينه لگني سالانه ، آزمايش پاپ اسمير و واکسيناسيون در مقابل ويروس پاپيلوماي انساني ( HPV ) مي‌توان از بروز آن پيشگيري کرد يا به‌ طور زودرس آن را تشخيص داد و درمان کرد. شما اين سرطان را چه‌قدر مي‌شناسيد؟ آزمايش پاپ يا پاپ اسمير آزمايش يک نمونه برداشته شده از گردن رحم زن است. اين آزمايش براي کشف تغييراتي در سلول‌هاي گردن رحم است، که بيانگر وجود
سه‌شنبه، 17 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستني‌هاي پاپ اسمير
دانستني‌هاي پاپ اسمير
دانستني‌هاي پاپ اسمير

نويسنده:دکتر زهرا عباسپور




روشي براي تشخيص زودرس يک سرطان

سرطان گردن رحم يکي از شايع‌ترين سرطان‌هاي زنان است که با انجام اقدامات ساده‌اي مانند معاينه لگني سالانه ، آزمايش پاپ اسمير و واکسيناسيون در مقابل ويروس پاپيلوماي انساني ( HPV ) مي‌توان از بروز آن پيشگيري کرد يا به‌ طور زودرس آن را تشخيص داد و درمان کرد. شما اين سرطان را چه‌قدر مي‌شناسيد؟
آزمايش پاپ يا پاپ اسمير آزمايش يک نمونه برداشته شده از گردن رحم زن است. اين آزمايش براي کشف تغييراتي در سلول‌هاي گردن رحم است، که بيانگر وجود سرطان يا عوارضي است که ممکن است به سرطان تبديل شوند.اين آزمايش بهترين وسيله براي شناسايي عوارض پيش‌سرطاني و مخفي- تومورهاي کوچکي- است که ممکن است به سرطان گردن رحم ختم شوند. اگر سرطان گردن رحم زود شناسايي شود، مي‌توان آن را علاج کرد. همه زنان 18 سال به بالا، بايد هر سال مورد معاينه لگني قرار گيرند. انجام آزمايش پاپ براي کشف زودرس سرطان گردن رحم را مي‌توانيد از سه سال پس از اولين رابطه جنسي يا از سن 21 سالگي - هر کدام زودتر باشد- انجام دهيد. براي زنان زير 30 سال،‌ غربالگري سالانه با انجام آزمايش پاپ توصيه مي‌شود و براي زنان بالاي 30 سال در صورتي که در سه بار متوالي نتيجه آزمايش‌شان منفي باشد، انجام هر 2 تا 3 سال يک بار کافي است.

پاپ اسمير چگونه انجام مي‌شود؟

پاپ اسمير در هنگام انجام معاينه لگني انجام مي‌شود. دکتر از وسيله‌اي به نام اسپکولوم استفاده مي‌کند تا دهانه دستگاه تناسلي را باز کند و بتواند گردن رحم را ببيند. بعد با يک نمونه‌گير (اسپچولا) و يک برس کوچک سلول‌هاي گردن رحم را جمع‌آوري مي‌کند. اين نمونه براي بررسي به آزمايشگاه فرستاده مي‌شود. اين آزمايش دردناک نيست اما معاينه لگني ممکن است اندکي ناراحت‌کننده باشد.

دانستني‌هاي پاپ اسمير

نتايج پاپ اسمير

معمولا چند هفته طول مي‌کشد تا نتايج آزمايش آماده شود. پس از سه هفته مي‌توانيد انتظار داشته باشيد که نتايج آماده شده است. پاپ اسمير طبيعي به آن معناست که گردن رحم طبيعي به نظر مي‌رسد. پاپ اسمير غيرطبيعي به معناي آن است که سلول‌هاي بررسي شده ظاهر طبيعي نداشته‌اند. در اين حالت گاهي لازم است آزمايش را تکرار کرد. اگر پاپ اسمير مثبت باشد، پزشک‌تان ممکن است آزمايش‌هاي متفاوتي را براي ادامه بررسي تجويز کند، از جمله کولپوسکوپي (استفاده از يک ميکروسکوپ مخصوص براي معاينه گردن رحم و واژن). پاپ اسمير گاهي نشان‌دهنده عفونت هم هست اما نمي‌توان براي يافتن موارد بيماري‌هاي آميزشي به آن اتکا کرد و بايد به آزمايش‌هاي اختصاصي آن روي آورد. پيش از انجام آزمايش پاپ، با انجام کارهايي مي‌توانيد به افزايش دقت نتايج کمک کنيد، از جمله پرهيز از رابطه جنسي، شستشوي واژن و استفاده از کرم‌هاي واژينال 48 ساعت پيش از انجام آزمايش.

اگر نتيجه آزمايش غيرطبيعي بود

اگر در هنگام انجام آزمايش دچار عفونت بوده‌ايد يا تعداد سلول کافي در آزمايش اول به دست نيامده باشد، ممکن است تکرار آزمايش ضروري باشد. از آنجايي که کاهش هورمون زنانه استروژن نيز مي‌تواند بر نتايج آزمايش پاپ اثر بگذارد، زنان يائسه ممکن است نياز به مصرف استروژن پيش از تکرار آزمايش داشته باشند. اگر تکرار آزمايش نيز غيرطبيعي بودن سلول‌هاي گردن رحم را تاييد کرد، دکترتان ممکن است براي بررسي بيشتر شما را با دستگاه کولپوسکوپ معاينه کند تا نمونه برداري بافتي دقيق‌تري را انجام دهد. در کولپوسکوپي گردن رحم و ديواره‌هاي واژن مورد بررسي قرار مي‌گيرد، در اين آزمايش هم مانند پاپ اسمير، يک اسپکولوم در دهانه واژن گذاشته مي‌شود. دکترتان با استفاده از عدسي بزرگ‌نمايي‌کننده اين دستگاه مي‌تواند مشکلات گردن رحم را که با چشم عادي ديده نمي‌شود،‌ پيدا کند. در جريان معاينه کولپوسکوپ خارج از واژن باقي مي‌ماند. نمونه‌برداري از محل‌هاي غيرطبيعي ناحيه گردن رحم انجام مي‌شود. بعد از هر پاپ اسمير غيرطبيعي، لازم نيست حتما کولپوسکوپي انجام شود. در مورد گزينه‌هاي پيش رو در اين مورد با دکترتان مشورت کنيد.

هرچند وقت بايد پاپ اسمير داد؟

شما بايد پس از اولين آميزش جنسي يا تا سن 21 سالگي (هر کدام زودتر بود) انجام آزمايش‌هاي پاپ اسمير را شروع کنيد. در زنان زير 30 سال انجام سالانه پاپ اسمير و در زنان بالاي 30 سال با 3 آزمايش طبيعي پاپ و آزمايش منفي از لحاظ ويروس پاپيلوماي انساني ( HPV ) - که با سرطان گردن رحم ارتباط دارد- انجام هر دو تا سه سال آن تجويز مي‌شود. زناني که داراي برخي از عوامل خطرساز هستند، از جمله حاملان ويروس ايدز، زنان دچار ضعف دستگاه ايمني به خاطر شيمي‌درماني، پيوند اعضا، استفاده مداوم از داروهاي کورتوني، يا داراي سابقه قرارگيري در معرض داروي هورموني دي‌اتيل استيل بسترول در هنگام جنيني، بايد با فواصل کمتري مورد آزمايش پاپ قرار گيرند، چرا که بيشتر در معرض خطر سرطان گردن رحم هستند.

اين سرطان چه علايمي دارد؟

ضايعات پيش‌‌سرطان گردن رحم معمولا علامتي ندارند و معاينه لگني و انجام آزمايش پاپ براي کشف آنها لازم است. اگر سرطان در گردن رحم وجود داشته باشد، شايع ترين علامت خون‌ريزي‌هاي غيرطبيعي است. خون‌ريزي ممکن است در فواصل قاعدگي‌هاي منظم شروع شود يا پايان يابد، يا ممکن است پس از آميزش جنسي رخ دهد. يک علامت ديگر ترشح غيرطبيعي واژن است. توجه داشته باشيد که درد علامت هشدار دهنده اوليه سرطان گردن رحم نيست. همچنين اين علايم هم هيچ کدام براي سرطان اختصاصي نيستند، اما بايد هنگام بروز آنها به دکترتان اطلاع دهيد تا آنها را بررسي کند.

پاپ اسمير بعد از رحم‌برداري (هيسترکتومي)

در صورتي که هيسترکتومي يا رحم‌برداري کامل (برداشتن رحم و گردن رحم) انجام شده باشد، ديگر نيازي به ادامه آزمايش پاپ‌نيست، مگر اينکه رحم‌برداري به خاطر يک سرطان مهاجم رحم يا گردن رحم انجام شده باشد. همچنين زناني که رحم‌برداري جزيي انجام داده‌اند و گردن رحم‌شان باقي مانده است، بايد به انجام پاپ اسمير روتين ادامه دهند. حتي زناني که ديگر نيازي به پاپ اسمير ندارند، سالانه براي انجام معاينه لگني بايد به پزشک مراجعه کنند.

تازه‌هاي پاپ اسمير

اصول راهنماي جديدي در آمريکا با هدف کاهش خطر درمان‌‌هاي بي‌مورد زنان منتشر شده است که براساس آن زنان بايد بيماريابي براي سرطان گردن رحم را در 21 سالگي آغاز کنند و اغلب آنها نيازي به انجام سالانه آزمايش پاپ اسمير ندارند.
‌اين اصول راهنماي جديد که به وسيله کالج متخصصان زنان و زايمان آمريکا (AOCG) منتشر شده است مي‌گويد زنان کمتر از 30 سال به جاي هر سال يک بار،‌ بايد هر دو سال يک بار براي غربالگري سرطان گردن رحم تحت آزمايش پاپ اسمير قرار گيرند و آنهايي که 30 ساله و مسن‌تر هستند، مي‌توانند هر سه سال يک بار اين آزمايش را انجام دهند. اين توصيه‌ها بر اساس شواهد علمي که بيانگر آن است که انجام تعداد بيشتر پاپ اسمير، به درمان‌هاي بي‌مورد مي‌انجامد که ممکن است بخت زنان جوان را براي بارداري کامل کاهش دهد ارايه شده است. دکتر توماس هرتزوک از دانشگاه کلمبوس در نيويرک، که رييس کميته فرعي ACOG در مورد سرطان‌هاي زنان است، در اين باره گفت: «درمان بي‌مورد در موارد پاپ اسميرهاي به‌طور جزيي غيرطبيعي در زنان و دختران نوجوان ممکن است به عواقبي مانند زايمان زودرس در برخي موارد بينجامد.» او افزود:‌ «اين اصول راهنماي جديد به ما امکان خواهد داد تا از انجام درمان‌هاي غيرضروري روي زنان جوان پرهيز کنيم.» بر مبناي دستورالعمل قبلي، انجام پاپ اسمير سالانه براي بيماري سرطان گردن رحم، بايد سه سال پس از فعال شدن زن از لحاظ جنسي يا تا 21 سالگي آغاز شود. در طول 30 سال گذشته،‌ ميزان شيوع سرطان گردن رحم در آمريکا بيش از 50 درصد کاهش يافته است که عمدتا به خاطر استفاده گسترده از غربالگري سرطان گردن رحم با استفاده از آزمايش پاپ اسمير بوده است.
منبع: http://salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.