سيري در وصيت نامه ي شهدا

لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (5)

برادر و خواهر حزب الله!... من از جان و نام بريده ام و راه را انتخاب کرده ام. بگو راه تو چيست؟ تا بگويم راه من، اسلام محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و علي (عليه السّلام)، راه حسين، راه خميني بت شکن - اين فرزند پاک اسلام - است.
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (5)
 لزوم انسجام و همبستگي در ميان ملت، خانواده و... (5)

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد حسن قدياني ( 1366-1349 کرج )

برادر و خواهر حزب الله!... من از جان و نام بريده ام و راه را انتخاب کرده ام. بگو راه تو چيست؟ تا بگويم راه من، اسلام محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و علي (عليه السّلام)، راه حسين، راه خميني بت شکن - اين فرزند پاک اسلام - است.
راه، شعار مقدس و همبستگي تمامي مسلمانان، يعني نه شرقي و نه غربي است. افتخارم اين است که به عنوان يک سرباز اسلام در جبهه هاي حق عليه باطل مي جنگم.

شهيد نبي الله قرداقلي باغسرخي ( 1359-1333 اصفهان )

اي پدر و مادر، خواهر، فرزندانم و اي دوستانم!... از شما مي خواهم که امام امت را تنها نگذاريد و همبستگي خود را روز به روز بيشتر سازيد.

شهيد حميدرضا قلي زاده ( 1366-1346 تهران )

عزيزان! با دوري از اختلاف ها و خداي ناکرده حب دنيا، مقام پرستي، تکبر و... نگذاريد به انقلاب ضربه وارد شود. بياييد با وحدت و يکپارچگي و با انسجام کامل و کنار گذاشتن هر نوع اختلافي، از اسلام و انقلاب اسلامي پاسداري و در حفظ آن کوشا باشيم.

شهيد محمد قموشي ( 1361-1338 قزوين )

سلام بر رهبر عزيزمان، امام حسين (عليه السّلام) و سلام به ملت شهيدپرور ايران. از آن ها مي خواهم که گفته هاي امام امت را با جان و دل گوش داده، اتحاد و همبستگي خود را حفظ نمايند. در اين صورت است که دشمن هيچ غلطي نمي تواند بکند.

‌ شهيد محمدحسين قنادزاده يزدي ( 1361-1337 يزد )

هموطنان گرامي ام! از ولايت فقيه که همانا استمرار حرکت انبياست، پشتيباني کنيد و امام عزيز را دعا کنيد تا خدا او را به سلامت بدارد. کوشش کنيد تا با انسجام هرچه بيشتر، منافقين را از سر راه برداريد که به گفته ي امام عزيزمان، منافقين از کفار بدترند.

شهيد ابوالفضل قناعت پيشه سناني ( 1362-1345 جهرم )

از شما امت شهيدپرور مي خواهم جبهه را پر کنيد و دشمنان اسلام را نابود سازيد و دعاي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) [ را ] زياد بخوانيد و از او بخواهيد تا از خدا بخواهد امام را تا ظهور خودش نگه دارد و به نماز جماعت و جمعه زياد اهميت بدهيد و زياد ذکر بگوييد و در نماز شب و نماز يوميه، امام را دعا کنيد و نگذاريد که منافقين در بين شما رخنه کنند؛ زيرا آنان مي خواهند سنگر ما [ را ] که سنگر نماز جمعه است، از بين ببرند و شما همبستگي خود را حفظ کنيد. ان شاء الله که تمام آنان ريشه کن خواهند شد و خدا را شکر کنيد که در چنين موقعي هستيد و از چنين رهبري با چنين بينشي برخورداريد.

شهيد محمدعلي کارگر بيده ( 1361-1340 ميبد )

... در پايان از شما تقاضا دارم که براي امام دعا کنيد و هيچ وقت وي را تنها نگذاريد که خدمت به امام، خدمت به اسلام است. پيوسته يار و مددکار ايشان باشيد. خدمت و انسجام خود را هر زمان حفظ کنيد.

‌ شهيد علي کاريزنوي ( 1361-1328 نيشابور )

به مردم شهيدپرور ايران توصيف مي کنم که همان طور وحدت و انسجام خويش را حفظ کنند و از انجام اعمالي که باعث تفرقه در بين اقشار مردم مي شود، به شدت خودداري کنيد. از ولايت فقيه، اين قلب هميشه تپنده ي اسلام، پشتيباني کنيد و هميشه با روحانيت مبارز و متعهد باشيد که خداي نکرده اگر روحانيت شکست بخورد، اسلام شکست مي خورد.

شهيد عباس کاظمي ( 1365-1341 اسدآباد )

ما براي اين به جبهه نيامديم که به ما قهرمان بگويند و قهرمان هم نيستيم، چون قهرمان براي کسب قدرت مي جنگد و من براي يک هدف عالي و آن هم براي اسلام و حکومت قرآن و جمهوري اسلامي ايران است و ما براي آب و خاک نمي جنگيم و ما جنگجو هم نيستيم. آن وظيفه ي اسلامي ماست که ما را وارد به اين مبارزه مي کند و نباشد روزي که شما وحدت و همبستگي را از دست بدهيد. عشق بورزيد و اطاعت از ولايت فقيه کنيد.

شهيد عبدالرضا کاظمي ( 1363-1343 بيرجند )

اميدوارم که جوان هاي ايران بيشتر از گذشته به فکر جنگ باشند و همه با اتحاد و همبستگي، ان شاء الله به کربلاي حسين برسند و از آنجا قدس را از چنگال صهيونيسم آزاد سازند.

شهيد صمد کاظمي اقدم ممقاني ( 1365-1348 تهران )

برادران عزيز! بياييد با يکديگر (1) دست وحدت و همبستگي بدهيم و با هم، کار اين جنگ را يکسره کنيم و در تهران ننشينيم و به اختلافات دامن بزنيم و دائم به هم جنگ و جدال داشته باشيم. به خدا قسم شهدا هم از ما راضي نيستند، اگر اين کارها را بکنيم. بياييم و براي يکديگر طلب آمرزش کنيم.

شهيد خليل کاظمي نسب ( 1362-1339 اصفهان )

امت مسلمان! اتحاد و وحدت خود را هرچه بيشتر محکم نماييد؛ چرا که هم طعم اتحاد و همبستگي را چشيديد (2) ( انقلاب ) و هم طعم تفرقه و جدايي را. به فرموده ي امام امت، وحدت کلمه را حفظ کنيد. بيشتر به معنويات بپردازيد. دعا کنيد و رابطه ي خود را با خدا هرچه بيشتر محکم تر نماييد. مبادا خداي ناکرده گراني، کمبود، تورم و بيکاري، مشکلات ديگر شما را از اصل هدفتان دور سازد. ان شاء الله به ياري خداوند متعال و همت خود شما، اين مسائل هم حل خواهد شد.

شهيد محسن کردي ( 1361-1347 تهران )

اي اهل خانواده!... از شما مي خواهم خدا را فراموش نکنيد و امام را دعا کنيد و کمک به جبهه را هم فراموش نکنيد و رزمندگان را هم دعا کنيد و تفرقه را از خود دور کنيد و وحدت و انسجام را در [ ميان ] خود زياد کنيد.

شهيد کرامت الله کرمي نژاد ( 1362-1338 فراشبند )

از همه ي برادران و خواهران محترم استدعا دارم که وحدت و انسجام خود را هرچه بيشتر حفظ نمايند. امام امت را تنها نگذارند (3). پيام ها و سخنانش را سرلوحه ي کار خود قرار دهند.

شهيد احمد کريم ( 1367-1344 فسا )

اي مردم! همگي بايد به فرمان خدا باشيد و از هم جدا نشويد و در کارهاي خير به همديگر کمک کنيد که خدا از ما خشنود باشد و ما را بيامرزد و کينه ها و دردهاي گذشته ها را کنار بگذاريد و دست پيمان به همديگر بدهيد و دشمنان واقعي را با هم سرکوب کنيد که اگر متفرق باشيد، دشمن، شما را نابود خواهد کرد و دشمن هرچه [ بيشتر ] تلاش مي کند براي متفرق کردن مسلمين [ و ] دست به انواع و اقسام برنامه ها مي زند تا با متفرق کردن [ شما ] دين اسلام و همبستگي شما را از بين ببرد و خداوند تکليف هايي براي ما مسلمانان معين کرده که به وسيله ي پيامبران و امامان که واسطه ي بين خدا و بندگان هستند، فرو فرستاده که مي فرمايد: « يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ » (4)؛ « اي مردم با ايمان! اطاعت کنيد از خدا و اطاعت کنيد از رسول خدا و اطاعت کنيد از فرمانروايان از طرف خدا و رسول خدا » که خداوند کارهاي خود را به وسيله ي وحي بر رسول خود و امامان ابلاغ کرده و به وسيله ي آن ها به ما رسيده [ است ]. پس ما بايد اطاعت کنيم از اين ها و نسبت به اين ها، ايمان راسخ داشته باشيم.

شهيد محمدحسين کريم پور احمدي ( 1365-1331 بيرجند )

برادران و خواهران حزب الله، عزيزان! متشکل بشويد. با همديگر ارتباط داشته باشيد... جلسات حزب اللهي را بيشتر کنيد. [ حفظ ] انسجام و وحدت (5)، دوري از تفرقه، دوري از گروه گرايي و باندبازي [ را سرلوحه ي امور قرار دهيد ]. آنچه برايتان مطرح باشد، خدا باشد.

شهيد سعيد کريم زادگان ( 1366-1349 مشهد )

... در خاتمه به شما ملت بيدار يک اشاره اي مي کنم که همبستگي و وحدت را داشته باشيد و به شما خانم ها مي گويم و تقاضا مي کنم که حجابتان را [ حفظ کنيد ] و به شما برادران، چشمتان را از ديدن چيزهاي حرام دور نگه داريد.

شهيد علي کريمي ( 1369-1347 سپيدان )

در پايان به (6) کليه ي فاميلم، اين وصيت را دارم که هر طوري که باشد، پيوند و اتحاد و همبستگي بين خودشان را حفظ نمايند.

شهيد عيدي محمد کريمي ( 1365-1342 شوشتر )

مردان مسلمان [ و ] مردم با ايمان بدانند که دوران کفر سر رسيده و آينده ي جهان به دست تواناي شماست. آينده ي جهان اسلام به ايثار و همبستگي يکايک شما (7) است. آينده ي اسلام را خداي بزرگ و متعال، به دست نعمت بزرگي چون امام و ولايت فقيه و شما داده است (8) و در زير [ لواي ] رهبري حضرت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) [ به شما ] سپرده و همين شما هستيد که « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ » (9)؛ « اگر دين خدا را ياري کنيد، همانا که خداوند شما را ياري مي کند و قدم هايتان را ثابت و استوار مي دارد. »

شهيد فرزاد کريمي ( 1363-1344 قائم شهر )

وصيتي ديگر به برادران و خواهران روستاي خود دارم که با هم اتحاد و همبستگي داشته باشند و از تفرقه و نفاق دوري کنند و در انجمن روستا فعاليت کنند و در دعاي کميل و دعاي توسل و نماز جماعت و ديگر مجالس مذهبي شرکت کنند.

شهيد صفرعلي کريمي تيره ( 1362-1330 بوئين زهرا )

پدران و مادران، برادران و خواهران، مردان و زنان قهرمان [ و ] شهيدپرور!... آگاه باشيد که خداي ناکرده يک لحظه غفلت و بي تفاوتي نسبت به مسائلي که در کشور عزيز اسلامي مان مي گذرد، دشمنان را شاد خواهد کرد. واجب است براي همه ي شما که همچنان وحدت [ و ] انسجام خودتان را حفظ کنيد و جبهه ها را تقويت کنيد.

شهيد علي کريمي سميرمي ( 1363-1341 اصفهان )

اي خواهر و اي برادر! همگي دست به دست هم بدهيد و با همبستگي و وحدت، اسلام عزيز را ياري کنيد و شما اگر اسلام را ياري کرديد، يعني خدا را ياري کرده ايد؛ امام را ياري کرده ايد و خداوند بزرگ شما را ياري مي کند. پس دست از اسلام عزيز کوتاه نکنيد. به قول آن ابرمرد زمان، امام خميني، نصرت دهيد به دين خدا تا خدا شما را نصرت دهد.

شهيد شهريار کريمي نژاد ( 1364-1343 خرم آباد )

پيام من به امت مسلمان و شهيدپرور ايران اين است که وحدت و همبستگي خود را همان طوري که تا به حال حفظ کرده اند، از اين به بعد نيز حفظ کرده و از رهبر عزيز اطاعت کنند و دعا به جان ايشان را فراموش نکنند تا دشمنان اسلام، آرزوي شکست انقلاب اسلامي را به گور ببرند.

شهيد علي رضا کشتکاران ( 1361-1341 شيراز )

اي امت قهرمان و شهيدپرور! جملاتي چند با شما دارم که به عرضتان مي رسانم: و همچنان استوار و مقاوم در راه تداوم انقلاب به پيش رويد. رهبري ولايت فقيه را در تمام شئون زندگي تان پياده کنيد و از ياري و پشتيباني ولي فقيه زمانمان، تا آخرين نفستان دست نکشد که ضرر خواهيد کرد؛ هم در اين دنيا و هم در آخرت. پشتيباني (10) و همبستگي محکمي با روحانيت، اين قشر هميشه مظلوم تاريخ [ داشته ] باشيد که اينان تنها کساني هستند که انسان، در اين برهه از زمان و در هميشه ي تاريخ مي تواند اعتماد به آن ها داشته باشد. پس حرف امام را گوش کنيد و از پشتيباني روحانيت دست نکشيد که سعادت دنيا و آخرتتان، در اين پشتيباني و گوش کردن [ به ] حرف روحانيت است.

شهيد اصغر کلان ( 1365-1344 شيراز )

از امت حزب الله و شهيدپرور مي خواهم که مساجد را پر کنيد و صفوف نماز جمعه را محکم تر نماييد. وحدت و همبستگي خودتان را محکم تر کنيد و دست از رهبري امام امت، اين پير بت شکن برنداريد.

شهيد رسول کمري ( 1365-1347 پلدختر )

اي برادران و خواهران مسلمان! ما بايد بدانيم آن کسي که به ما حيات داده است (11)، خداست و در اين زمان، ولايت فقيه را محکم بگيريد که آنچه به [ ما ] پيروزي و سربلندي داد [ ه ] است (12)، در زير سايه ي امام عزيز و ثمره خون شهداي گران قدر بوده است و انسجام و وحدت را فراموش نکنيد و مواظب باشيد که دشمن در بين شما تفرقه نيندازد.

شهيد احمد کوچکي حسن کياده ( 1364-1344 آستانه اشرفيه )

اي مردم!... وحدت و انسجام را فراموش نکنيد.

شهيد عبدالرضا گرگين پور ( 1361-1339 بندر گناوه )

و حال سخني با ملت عزيز و شهيدپرور و غيور خويش دارم و آن مسئله اي است که بايد بر تمام گفته هاي خويش مقدم بشمارم و آن مسئله تبعيت و پيروي کامل از سخنان گهربار و علي گونه ي امام عزيزمان، خميني بت شکن است که از گفته هاي آن، پشت تمام ابرقدرت ها و متجاوزين غاصب به خاک ماليده مي شود و از طرفي مرهمي (13) است بر کليه ي زخم هاي وارد شده و تسکين قلبي است بر تمام ملل مستضعف جهان از دست مستکبران ملحد. پيشنهاد دوم بنده ي حقير به (14) ملت غيور اين است که هميشه و در همه حال، وحدت و يکپارچگي خود را در هر شرايطي حفظ کنيد؛ چون از انسجام و متحد بودن شما ملت شهيدپرور است که دشمن به وحشت افتاده و قدرت تفکر و توطئه را از آنان گرفته [ ايد ].

شهيد جبار گل گلي ( 1361-1323 ايلام )

شما ملت قهرمان، با پشتيباني بي دريغ خود نويد پيروزي را به ما داديد و اميدوارم پاره اي از اين فداکاري ها و جان گذشتگي ها را جبران نماييم. دريغا که صدام، اين نوکر حلقه به گوش آمريکا، تاکنون نتوانسته عمق ايثار و همبستگي شما را درک کند و بفهمد که جنگ ما نبرد مقدسي است براي رهاسازي تمام مستضعفين جهان در اقصي نقاط کره ي زمين، نه براي مقداري سرزمين و احياناً براي به دست آوردن يک يا دو شهر. اميدوارم به زودي شاهد پيروزي غرورانگيز رزمندگان اسلام در تمام جبهه هاي نبرد حق عليه باطل و سرنگوني صدام آمريکايي باشيم.

شهيد غلام رضا گلي نياسري ( 1362-1342 کاشان )

از شما ملت شهيدپرور مي خواهم که... از روحانيت جدا نشويد و از شما مي خواهم که در صف هاي نماز جمعه حاضر شويد و با همبستگي تان و با شرکت در دعاي کميل و جلسات مذهبي، مشت محکمي بر دهان ابرقدرت ها و جنايتکاران شرق و غرب و دشمنان داخلي و خارجي بزنيد؛ ان شاء الله.

شهيد علي گودرزي ( 1361-1340 نهاوند )

پدر و مادر، برادر و خواهر و همه ي اقوام! رزمندگان در جبهه مي جنگند و شما با وحدتتان و انسجام هرچه بيشترتان، مشتي کوبنده و سنگين بزنيد به منافقين و ستون پنجم بعثي ها که عمرشان به دست ما رزمندگان در همين روزها گرفته خواهد شد به ياري الله و در همين ايام، عيد فتح را جشن خواهيم گرفت (15).

‌ شهيد عباس لامي زاده ( 1360-1342 آبادان )

اي امت قهرمان و مسلمان که هر زمان و هر مکان، آماده ي گوش دادن [ به ] فرامين امامي و با همبستگي و وحدت، توطئه هاي شيطان بزرگ را نقش بر آب کردي، اي امت! پيروي از امامت علي گونه ي امام امت است که انقلابت را از گزند دشمنان داخلي و خارجي حفظ مي کند. راه حفظ انقلاب و حضور تو در صحنه، پيروي از امام است، روحانيت اصلي است؛ روحانيتي که از اول انقلاب در کنار تو قدم گذاشته و باعث افزوده شدن سطح آگاهي تو شد و به گفته ي امام امت، زماني که ملت را از روحانيت جدا کنند، روز جشن ابرقدرت ها است و خواسته من، يک رزمنده از تو اين است که در صحنه حضور داشته باشي که حضور تو در صحنه باعث خنثي کردن توطئه هاي دشمن است.

شهيد حسين لگزايي ( 1362-1320 مشهد )

پيامي دارم با مردم و ملت شهيدپرور ايران که دست از اين انقلاب برندارند و هميشه پشتوانه ي اين انقلاب باشند و لحظه به لحظه بر توان خود بيفزايند که دشمن از وحدت و همبستگي، خيلي وحشت دارد. نکند روزي چون مردم کوفه، امام را تنها بگذاريد که اين امام بود که مردمي را که در [ زمان ] طاغوت دست به هر کاري مي زدند، امروز به راه اسلام آوردند.

شهيد محمدطاهر ماستري فراهاني ( 1362-1345 تهران )

اي امت حزب الله! شما با حضور خودتان در صحنه و با ايجاد همبستگي و وحدتتان و بالا بردن سطح آگاهي خودتان، پاسدار خون شهيدان باشيد و به سخنان رهبر عزيز، خالصانه گوش فرادهيد و تا نابود شدن منافقين و کفار در تمام دنيا و همچنين با ايجاد عدالت در تمام جهان، از پا ننشينيد.

شهيد غلام علي محقق ( 1361-1340 مشهد )

درود بر شما ملت قهرمان و شهيدپرور ايران که توانستيد با همبستگي و وحدت کلمه خود، دست ابرقدرت هاي جهانخوار را از سر ملت مستضعف قطع کنيد.

شهيد مهدي محمدرضايي ( 1363-1346 سبزوار )

مادرم و پدرم! وصيتي که به (16 ) شما دارم... [ اين است که ] به سخنان امام گوش فرا دهيد. وحدت و انسجامتان را حفظ کنيد. به منافقين و گروهک ها مجال تفرقه افکني ندهيد.

شهيد حسين علي محمدعليني ( 1365-1350 گرگان )

اي امت بيدار! روحانيت را گرامي بداريد که روحانيت، همانند پيامبران الهي، هدايت گر امت اسلامي مي باشند. از روحانيت اصيل در خط ولايت فقيه جدا نشويد. اي امت بيدار! اتحاد و همبستگي داشته باشيد و تفرقه را کنار بگذاريد و جملگي براي اسلام کار کنيد که اگر متحد نباشيد، دشمنان اسلام يورش برده و [ اين امر ] باعث خطر براي انقلاب مي شود.

شهيد عبدالله محمدي علي آبادي ( 1365-1334 همدان )

و اما صحبتي با خانواده ي خود و همه ي خانواده هاي محترم کشور: شماها بدانيد که اگر در خط مقدم نيستيد، در شهرها و خانه ها مسئوليتي سنگين داريد؛ چه در تربيت فرزندان و چه در انسجام نيروهاي آماده و از جان گذشته و با انجام اين وظيفه يقين داشته باشيد در (17) اجر و پاداش رزمندگان سهيم بوده [ و از آن ] برخودار خواهيد شد. پس سعي کنيد اين موقعيت خوب را از دست ندهيد.

شهيد هيبت الله محمدي گهرويي ( 1366-1348 شهرکرد )

و پيامي نيز براي امت شهيدپرور دارم: اي امت شهيدپرور، اي امتي که آمريکا را به زانو درآورديد! سعي کنيد همبستگي خود را حفظ کنيد تا به هيچ ابرقدرتي متکي نباشيد و به قول آيه ي قرآني متفرق نشويد (18) و سنگر مساجد را حفظ کنيد. کمک به جبهه ها بکنيد و نگذاريد که جبهه ها خالي بماند و شما را به خدا قسم مي دهم که دست خود را از پير جماران برنداريد که مبادا با اين کارتان، نفرين خدا دامنگيرتان شود.

شهيد سيروس محمدي ليسه رودي ( 1364-1344 لنگرود )

خدمت خواهران و برادران: من عاجزانه تقاضا دارم که مرا ببخشيد... شما را به فاطمه ي زهرا (سلام الله عليها) قسم مي دهم اگر شهيد شدم، مزارم را گل باران کنيد تا عطرهاي من حقير به مشام همه برسد که مرا هرگز فراموش نکنند. براي من گريه نکنيد. نسبت به همديگر مهربان باشيد. همبستگي را هرگز فراموش نکنيد.

شهيد علي اکبر محمودزاده خمارلو ( 1363-1341 کليبر )

پيام به امت غيور و شهيدپرور ايران اين است که قدر اسلام و حکومت اسلام را بدانند... وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد و همواره اتکال به خداوند بزرگ را داشته باشيد و به هيچ وجه فريب اشخاص رو به صفت را به هر اسم و شکل و عنواني نخوريد و با تمام آگاهي که داريد، در مقابل خودفروختگان داخلي بايستيد و توطئه هاي شان را در نطفه خفه کنيد.

شهيد غلام عباس محمودي دوبنداري ( 1364-1343 دزفول )

از امت دلاور و مردم مجاهد ايران مي خواهم که با اتحاد و انسجام خود تا آخرين نفس و تا آخرين قطره ي خون بر کفر جهاني بتازند و نگذارند که ظالمان بر مظلومين چيره شوند و حکومت شوم خود را بر مسلمين برانند.

شهيد ابوالفضل مرادزاده ( 1361-1339 آذرشهر )

با درود و سلام بر امت شهيدپرور و قهرمان که در پشت جبهه، با اتحاد و يگانگي و انسجام خود هميشه در صحنه اند و مشتي محکم و حتي کوبنده تر از خون شهيد، بر دهان ابرجنايتکاران شرق و غرب و جيره خواران داخلي شان کوبيده و مي کوبند.

شهيد حاتم مرادي کوچي ( 1361-1343 جهرم )

اي امت عزيز و بيدار!... در آخر از شما [ مي خواهم ] آمرزش گناهانم [ را ] که در طي اين چند سال انجام داده ام، از خدا بخواهيد (19) و هميشه در کارهايتان خدا را در نظر بگيريد که پيروز مي شويد و از تفرقه افکني و دودستگي دست برداريد و با همبستگي تان امام امت را ياري نماييد و اميدوارم که در اين راه پيروز شويد.

شهيد محمدرضا مرجاني ( 1362-1330 گلپايگاني )

... در پايان ضمن دعا [ و درخواست ] از خداوند متعال براي سلامتي و طول عمر امام عزيزمان، امت شهيدپرور وحدت و انسجام خود را به طور مداوم حفظ نمايند و هميشه در صحنه حاضر باشند و در نمازهاي جمعه شرکت کنند.

شهيد عباس مسيح پور ( 1361-1341 کرج )

اي مردم!... در مورد بسيج نيز سفارش مي کنم که هيچ گاه مانع از عضو شدن فرزندانتان در اين ارگان مردمي نشويد، بلکه همواره آن را از خودتان بدانيد. ضمناً بسيج همواره در برقراري دعاي کميل، ندبه، توسل [ تلاش ] کند تا در وحدت هرچه بيشتر مردم و انسجام آن تلاش نماييد. هيچ گاه تمام افکار خود را به مسائل نظامي ختم نکنيد و در هر حال، در درجه ي اول [ در ] رضاي خداوند و در نوبت دوم در خودسازي و مبارزه با نفس بکوشيد.

شهيد داوود مشتاق ( 1361-1343 ساوه )

درود و سلام بيکران بر شما زن و مرد و پسر و دختر که در تشييع جنازه ي من شرکت کرده ايد! از شما مي خواهم اين همبستگي [ را ] که ميان شماست، حفظ کنيد که فقط با اين همبستگي مي توانيد بر ابرقدرت ها غلبه کنيد.

شهيد محمدحسن مشتاقي ( 1361-1345 خميني شهر )

سفارشي دارم به امت حزب الله و آن است که نماز عبادي و سياسي جمعه را هرگز فراموش نکنيد و با شرکت خود در آن و اتحاد و همبستگي که همانا فرمان حامي مستضعفان جهان، امام خميني مي باشد، مشت محکمي بر دهان ياوه گويان و دشمنان امت اسلامي بکوبيد.

شهيد محمدرضا مشهدي عبدالله ( 1365-1344 تهران )

امت اسلام! همبستگي خود را هرچه بيشتر کرده و برخلاف نفس خود بکوشيد. هميشه [ به ] طرفداري از حق برخاسته و مخالف باطل باشيد و بدانيد که خداوند ما را از پست ترين مراتب به بالاترين مراتب انسانيت [ و ] به قوت و قدرت مي رساند؛ قدرتي که به ياري خدا آن را در راه اطاعت و بندگي اش صرف کنيم، نه در راه عصيان و ظلم به خلق خدا تا در نتيجه به پاداش نيکوي ابدي نائل شويم.

شهيد نادر مصلي نژاد ( 1362-1344 جهرم )

و اکنون شما امت شهيدپرور! پاسدار اين مکتب مقدس الهي باشيد. سفارش مي کنم شما را به تقوا که آنچه شما را از قيدها و بندگي هوا و هوش آزاد مي کند و به هدف مي رساند، تقواست. کوشش در حفظ و حراست از تقواي خود نماييد و خودتان را به وسيله ي تقوا حفظ کنيد. تقويت کنيد رهبري ولايت فقيه [ را ] و در پشت سر امام خميني کبير گام برداريد و وحدت کلمه و اتحاد و همبستگي تان را چون گذشته حفظ کنيد.

شهيد عبدالرحمن مطرح جهرمي ( 1361-1344 جهرم )

سلام بر ملت قهرمان ايران که با وحدت و انسجام خود، ضربه هاي کوبنده بر دشمنان اسلام مي زنند و درود به روان پاک شهداي انقلاب اسلامي که به نداي امام خميني لبيک گفتند و در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل، جان شيرين خود را عاشقانه فدا کردند و سلام بر رزمندگان کفرستيز اسلام که با منطق ايمان و شهادت، سلاح هاي آمريکايي را استقبال مي کنند.

شهيد محسن مطيه ( 1363-1343 اصفهان )

ماييم که بايد با ايثار و فداکاري، کفر جهاني را عقب نشانده و براي تشکيل يک حکومت اسلامي، نياز به اتحاد و همبستگي همه ي ملت هاي اسلامي داريم و آماده شدن چنين زمينه، نياز به خون هم دارد و همين خون هاست که پيام نصرت الهي و پيروزي به ما مي دهد.

شهيد محمد جواد معاني ( 1364-1344 ني ريز )

بايد تمام امت حزب الله و ملت قهرمان ايران، در مرحله ي اول، وحدت و يکپارچگي خود را کاملاً حفظ کنند، چون که اگر در اهداف و برنامه هاي خود هماهنگي و انسجام نداشته باشيم، به حاجت و هدف خود نخواهيم رسيد. دشمنان در [ ميان ] ما رخنه کرده و تفرقه بين ما خواهند انداخت و به ما اجازه ي هيچ کاري را نخواهند داد.

شهيد جعفر معصومي ( 1364-1342 اسدآباد )

اي امت حزب الله و اي جوانان و اي دوستان!... هميشه به ياد خدا باشيد و در راه او قدم برداريد و هرگز دشمنان بين شما تفرقه نيندازند و شما را از روحانيت متعهد جدا نکنند که اگر چنين کردند، روز بدبختي مسلمانان و روز جشن ابرقدرت هاست. حضورتان را در جبهه هاي حق عليه باطل ثابت نگه داريد. سلام مرا به رهبر عزيزم برسانيد. مساجد (20) را خالي نگذاريد و بيشتر به مسجد برويد که بسيار به مسجد رفتن جهاد مي باشد و وحدت و همبستگي خود را مستحکم تر بکنيد و همان طور که قرآن کريم مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (21).
از همديگر جدا نشويد تا بتوانيد بر دشمنانتان غلبه کنيد و با نفس خود بيشتر مبارزه کنيد که بزرگ ترين جهاد در راه خداست.

شهيد ابوالقاسم معيني ريزي ( 1365-1338 زرين شهر )

اي امت حزب الله، اي امت اسلام!... به دام ها و توطئه ها و سخن هاي تضعيف کننده ي رهبري (22) امام و فقيه عالي قدر توجه نکرده و با زدن مشت به دهان کساني که سعي در از هم پاشيدن انسجام هماهنگ ملت را دارند و با يک حرکت عظيم (23)، آنان را از صحنه خارج کنيد و صراط مستقيم قرآني را استمرار بخشيد.

شهيد فرهاد مقيمي ( 1366-1339 اراک )

... در آخر از همه ي خويشان و دوستان مي خواهم که براي پيشبرد انقلاب و اسلام که هر دو [ نياز ] به همبستگي دارند، با تمام قوا کوشش کنيد. در همه حال، در خانه، در خيابان، در اداره،‌ در کارخانه، در مدرسه، در بازار، در همه جا با زبان و عمل خود، قدر امام عزيز را بدانيد. به حرف هاي او عمل کنيد که صلاح اين ملت و اين کشور و از همه مهم تر، موفقيت اسلام را مي خواهد.

شهيد کاظم ملاولي يي ( 1361-1341 تهران )

رفتن من به جبهه براي اين بود که دين اسلام و مسلمين در خطر بود و چون دانستم که رضاي خدا در اين بود، حرکت کردم؛ آن رضايي که روزي امامان ما آن را درک کرده و صدا برآورده اند و امروز رهبر ما، امام خميني در جبهه سر داد و مسئله ديگر همبستگي با روحانيت بود که شما بايد دنبال روي خط انبيا باشيد و امام عظيم الشأن را تنها نگذاريد و به فرامين امام گوش فرا دهيد.

شهيد عبدالکريم ملکي ( 1360-1339 اسلام آباد غرب )

شهادت زيربناي رشد انساني مي باشد و اساسي ترين مسئله در اسلام، شهادت است که نصيب هيچ کس نمي شود، الا اينکه مخلص شود. اميد است که ما جزو مخلصين خدا باشيم. ضمناً سفارشاتي در خاتمه به عرض مي رسد که عبارت است از: حفظ وحدت و انسجام کامل بر عليه تمامي قدرت هاي بزرگ و فاسد و نوکرانشان و به اهتراز درآوردن پرچم پربار و پر ثمر ( لا اله الا الله ) به رهبري بزرگمرد، تاريخ، امام خميني.

شهيد مولود منبري ( 1365-1343 کامياران )

اي مردم غيور و هميشه در صحنه! حماسه ي رزمندگان اسلام را ببينيد که در جبهه ي نبرد حق عليه باطل که هستند، چگونه عليه کافران بعثي مي جنگند و آن ها را به ياري خداوند متعال تار و مار مي نمايند. اميد به خداي متعال داشته باشيد که لشکر اسلام که همان لشکر امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، مهدي موعود مي باشد، پيروز مي شود و ملت مسلمان و مظلوم عراق را از زير بار ظلم و ستم صدام و صداميان و همچنين بعثيون کافر و از خدا بي خبر آزاد خواهد کرد و به ياري اسلام و جمهوري اسلامي ايران، ملت عراق و ايران همبستگي و اتحاد و وحدت و برادري خودشان را اعلام مي دارند و عليه تمامي استکبار شرق و غرب خواهند (24) جنگيد و آن ها را نيست و نابود خواهند کرد.

شهيد باقر منصوري ( 1365-1340 خوانسار )

امت شهيدپرور و قهرمان!... بياييد تحت رهبري اماممان و با اتحاد و همبستگي، اين دستورات اسلام را که ثمره خون هزاران شهيد است، به پيش ببريم و در حفظ و حراست از آن بکوشيم. از خداوند ياري بطلبيم. تابع او و امر رهبر باشيم و هميشه از خداوند بزرگ بخواهيم که اين گوهر گران بها را براي ما تا ظهور مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و حتي در جوار او حفظ فرمايد و نيز جبهه ها را قوي نگه داريد و از فرستادن امکانات و رفتن به جبهه دريغ نکنيد و تنها رضاي خدا را در نظر داشته باشيد.

شهيد عبدالمطلب منصوري ( 1367-1349 سپيدان )

از شما مردم شهيدپرور مي خواهم که اختلاف هاي ديرينه را کنار (25) بگذاريد و در نتيجه صميميت قلبي پيدا کنيد که اگر چنين شد، بدانيد تازه روز خوشبختي شما مسلمانان جهان است. اتحاد و همبستگي خود را حفظ نماييد و به ياد امامان و پيامبر باشيد و لااقل بتوانيد دنباله روي راه آن ها باشيد.

شهيد سيد مجتبي موسوي ( 1361-1340 زنجان )

از خواهران و برادران عزيزم مي خواهم همبستگي خودشان را حفظ کنند و براي اسلام تا [ فداي ] سر و جان فداکاري کنند و تا جان در بدن دارند، پشتيبان اين انقلاب و رهبر عزيز اين انقلاب باشند و هيچ موقع به اين انقلاب پشت نکنند که به اسلام پشت کرده اند و اجازه ندهند که منافقين و ضد انقلابيون از خدا بي خبر، قدرتي پيدا کرده و به اين انقلاب صدمه بزنند و همه مي دانند که اين انقلاب براي حفظ قرآن بوده است و روي اين اصل، خدا ما را ياري خواهد کرد و ما تا زماني که خدا را داريم، از هيچ چيز و هيچ ابرقدرتي وحشت نداريم.

شهيد سيد موسي موسوي ( 1366-1338 زنجان )

اين ملت ايران، امروز تنها مردمي هستند که در دنيا سربلند و سرافراز هستند و به اين سربلندي خود بيافزاييم؛ چرا که چشم هر مسلمان در جهان، به شما ملت عزيز و غيور ايران دوخته شده تا از مردم مبارز ايران الگو بگيرند و ( اين ملت ) رهنمودهاي امام را گوش به فرمان هستند. پس وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد و هميشه در همه جا، گوش به فرمان ولايت فقيه باشيد. اين وحدت و يکپارچگي ماست که دشمنان شرق و غرب را به وحشت انداخته و الان نمي دانند چه کنند؛ واقعاً هم گيج شدند. اين همان قدرت الهي است.

شهيد سيد مصطفي موسوي ايرايي ( 1367-1346 تهران )

اي دوستان و همشهريان و نزديکان من!... بياييد از اين پس همبستگي داشته باشيد و وحدت خودتان را حفظ نماييد.

شهيد سيد حسن موسوي درچه ( 1362-1344 خميني شهر )

اما شما امت حزب الله و قهرمان! وحدت خود را حفظ کنيد و در نمازهاي جمعه و جماعات شرکت کنيد و بدانيد که دشمنان هرچه ضربه خورده اند، از اين وحدت و انسجام شماست و ديگر اينکه از شما مي خواهم دست از حمايت ولايت فقيه برنداريد و هميشه قدر اين نعمت الهي را بدانيد.

شهيد محمد موسوي مطلق کسمائي ( 1362-1343 کرج )

... در آخر پيامم به ملت شهيدپرور اين است که با يک دست، قرآن و با دست ديگر، سلاح ايمان به همبستگي در راه خدا و جهاد در راه سرنگون سازي کفر و جاويدان ساختن اسلام [ را ] که دين خاتم انبياست، [ برادرند ] که اين هديه را پروردگار عالميان به کساني که اين سعادت را دارند، عطا فرموده است.

شهيد عادل موسي شعار رازليقي ( 1361-1340 تهران )

وصيت من به ملت غيور و دوستان و آشنايان اين است که... با دو بازوي نيرومند امام و امت که روحانيت و سپاه پاسداران است، هيچ گاه مخالفت نکنيد، چون اين ها واقعاً دلسوز ملت هستند و جز خدمت به مردم نظري ندارند و براي رسيدن به اهداف خود حاضرند از جان بگذرند. درد و مظلوميت ملت را درک مي کنند و برخاسته از ميان ملت محروم هستند. بعضي کوردلان که نمي توانند اين صحنه هاي اتحاد را ببينند، سعي مي کنند دست به مخالفت و ترور بزنند که شايد بتوانند بين اقشار مردم اختلاف بيندازند. اما مي بينيد مردم به اتحاد و همبستگي نزديک تر مي شوند. آن ها بايستي به عذاب شديد خداوند مبتلا شوند.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: و با يکديگر.
2. در اصل وصيت: چشيدند.
3. در اصل وصيت: نگذاريد.
4. سوره نساء؛ آيه 59.
5. در اصل وصيت: انسجام شکل وحدت.
6. در اصل وصيت: از.
7. در اصل وصيت: شما يکايک.
8. در اصل وصيت: داده شده.
9. سوره محمد؛ آيه 7.
10. در اصل وصيت: پشتيبان.
11. در اصل وصيت: آن چيزي که پا به حيات داده است.
12. در اصل وصيت: داد و است.
13. در اصل وصيت: مرحمي.
14. در اصل وصيت: از.
15. در اصل وصيت: عيد فتح را در آغوش خواهيم کشيد.
16. در اصل وصيت: با.
17. در اصل وصيت: از.
18. اشاره به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103.
19. در اصل وصيت: طلب آمرزش گناهاني که در طي اين چند سال انجام داده ام مرا از خدا بخواهيد.
20. در اصل وصيت: مساجدها.
21. سوره آل عمران؛ آيه 103.
22. در اصل وصيت: رهبريت.
23. در اصل وصيت: کوبيده و با يک حرکت عظيم.
24. در اصل وصيت: خواهد.
25. در اصل وصيت: دور.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.