بهبود فرهنگ آپارتمان نشيني

در گذشته خانه را سراي استراحت، آزادي، آسايش، آرامش و چارديواري را اختياري مي دانستند، اما در دوران کنوني زندگي در مجتمع هاي مسکوني در فضايي محدود ديگر اصطلاح « چارديواري اختياري » معنا و کاربرد خود را از
دوشنبه، 17 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهبود فرهنگ آپارتمان نشيني
 بهبود فرهنگ آپارتمان نشيني

 

مؤلفان: محمودرضا اسدي، دکتر مجتبي اميري




 

مقدمه:

در گذشته خانه را سراي استراحت، آزادي، آسايش، آرامش و چارديواري را اختياري مي دانستند، اما در دوران کنوني زندگي در مجتمع هاي مسکوني در فضايي محدود ديگر اصطلاح « چارديواري اختياري » معنا و کاربرد خود را از دست داده است. اگر خانواده هايي که در يک مجتمع مسکوني هستند، با احترام متقابل، صميميت، محبت، همدلي و رعايت اصول اخلاقي، قوانين و مقررات و حقوق همديگر در کنار هم زندگي کنند؛ زندگي در مکان هاي جمعي مانند زندگي در يک خانواده ي بزرگ خواهد بود و مشکلي در روند معمولي زندگي افراد ايجاد نخواهد شد؛ اما اگر افراد بخواهند بدون توجه به رفتار و فرهنگ خاص « زندگي آپارتماني » و حقوق ساير ساکنان در چنين محيط هايي زندگي کنند، احتمال اين که روابط اين خانواده ي بزرگ تيره و تار شود و محيط آرام زندگي تبديل به محلي پر از چالش، ناامني و جنگ اعصاب شود بسيار است.
بنابراين توصيه مي شود ساکنان مجتمع هاي مسکوني در جهت رعايت آداب همسايه داري، بعضي بايدها و نبايدها را مورد توجه قرار دهند و به آن ها عمل کنند. هر چند بسياري از مواردي که در ادامه بيان مي شود، در قانون پيش بيني نشده است؛ ولي رعايت آن ها توسط افراد از بروز اختلاف ها و تنش هاي گوناگون جلوگيري مي کند.

5 -1. اصول هفت گانه ي سکونت در مجتمع

اگر روابط همسايگي فقط بر اساس قوانين و مقررات تعريف شود، نتيجه ي مطلوب حاصل نخواهد شد. زندگي در محيط هاي جمعي علاوه بر رعايت حقوق، نيازمند گذشت، همراهي و همدلي است؛ بنابراين لازم است براي رسيدن به چيز با ارزش تري مثل همزيستي با محبت و مسالمت آميز گاهي اوقات از برخي حقوق خود چشم پوشي کرد تا با ايجاد محيطي صميمي، همسايه هاي خوبي براي يکديگر باشيم و همه از مزاياي آن بهره مند شويم؛ براي اين منظور لازم است هفت اصل پايه و اساسي را در نظر گرفت و خود را نسبت به رعايت آن ها متعهد دانست:

اصل يکم:

مجتمع ملک شخصي هيچ يک از مالکان يا ساکنان نيست و به تعداد واحدهاي موجود در مجتمع شريک وجود دارد و هر مالک تنها به اندازه ي مالکيتي که در مجتمع دارد، حق دخالت در امور و ارائه ي نظر دارد.

اصل دوم:

هيچ گاه نبايد به همسايگان امر و نهي کرد؛ زيرا آن ها نيز در مجتمع سهم و حق زندگي دارند، حتي اگر سهم برخي از آن ها کمتر باشد، باز هم هيچ کس حق امر و نهي کردن به آن ها را ندارد.

اصل سوم:

هميشه بايد در جلسات مجمع عمومي شرکت کرد و نبايد هنگام حل مشکلات ساختمان عصباني شد؛ در جلسات بايد از بحث دو جانبه پرهيز کرد و نظرات خود را براي همه ي افراد حاضر در جلسه بيان کرد؛ همچنين بايد همواره شرط ادب رعايت کرده و به هيچ وجه به کسي توهين نشود.

اصل چهارم:

همواره بايد ملاحظات لازم در رابطه با زندگي خصوصي ساکنان واحدهاي ديگر را در نظر داشت و به آن ها احترام گذاشت.

اصل پنجم:

لازم است از همان آغاز ورود به مجتمع، از قوانين و مقررات مجتمع و حقوق و تکاليف خود آگاه شد، به آن ها احترام گذاشت و نهايت همکاري را با مدير يا مديران ساختمان داشت.

اصل ششم:

گذشت، همکاري و همراهي با همسايگان از اصول اساسي زندگي در مجتمع هاي مسکوني است.

اصل هفتم:

مديران ساختمان نبايد به گونه اي رفتار کنند که ساکنان احساس کنند خود را برتر از ديگران مي دانند؛ ساکنان نيز بايد قدر تلاش ها و زحمات مديران را بدانند و به آن ها احترام بگذارند.

5 -2. راهکارهاي عملي براي زندگي بهتر در مجتمع

برخي از مواردي که در اين بخش بيان مي شوند، مستند به « ق. ت. آ و آيين نامه ي اجرايي آن » بوده و رعايت آن ها الزامي است، در حالي که برخي ديگر از موارد مطرح شده تنها جنبه ي ارشادي و پيشنهادي دارد. با اين حال توصيه مي شود براي کمک به نهادينه سازي فرهنگ سکونت در مجتمع هاي مسکوني و ايجاد فضايي دلپذير و لذت بخش براي زندگي و استراحت مواردي که در ادامه بيان مي شود، مورد توجه قرار گيرد. همچنين مي توانيد با مبنا قرار دادن اين پيشنهادات و توصيه ها اساس نامه يا منشور مجتمع مسکوني خود را با همکاري ساکنان مطابق با شرايط و اقتضائات اقتصادي، فرهنگي، جغرافيايي و... تهيه کنيد و در مجمع عمومي به تصويب برسانيد تا چراغ راهي براي آيندگان باشد.

5 -2 -1. اقدامات در جهت کاهش سر و صدا و حفظ آرامش

- به طور کلي ايجاد سر و صداي غير متعارف، در هر زماني ممنوع است. همچنين صداي راديو، تلويزيون و ديگر وسايل صوتي - تصويري نيز بايد به اندازه اي باشد که تنها در داخل واحد شنيده شود.
- در مجتمع هاي مسکوني ساعاتي از شبانه روز « ساعات سکوت » ناميده مي شوند؛ اين ساعات به طور معمول از 8 شب تا 8 صبح روز بعد و از 1 تا 4 بعدازظهر را شامل مي شوند. البته مي توان اين ساعات را با توجه به روزهاي عادي و تعطيل و همچنين فصل هاي متفاوت سال مطابق با نظر اکثريت ساکنان تعريف کرد؛ براي مثال مي توان اين ساعات را با توجه به اين که در شش ماه نخست سال ساعت رسمي کشور يک ساعت به جلو کشيده مي شود، براي روزهاي معمولي از ساعت 9 شب تا 8 صبح روز بعد و براي روزهاي تعطيل که به طور معمول افراد بيشتر استراحت مي کنند يا مهمان دارند؛ صبح ها تا ساعت 9 و بعدازظهر تا ساعت 11 شب تعريف کرد.
در ساعات سکوت بايستي ملاحظات زير را در نظر داشت:
* ايجاد سر و صداهايي مانند کوبيدن ميخ به ديوار، جا به جايي لوازمي از قبيل مبل، تخت و صندلي در « ساعات سکوت » ممنوع است؛
* از روشن کردن ماشين لباس شويي و جاروبرقي در ساعات سکوت خودداري کنيد؛
* در « ساعات سکوت » در منزل همسايه ها نرويد؛
* سعي کنيد مهماني هاي شبانه ي خود را به گونه اي ترتيب دهيد که پيش از « ساعات سکوت » به پايان برسد.
- سر و صداي مهماني تنها در حد معمول و به گونه اي که موجب آزاد ديگر ساکنان نشود، مجاز است. همچنين دقت کنيد مراسم بدرقه و خداحافظي در داخل واحد - نه در راه پله يا هال عمومي - انجام شود. از مهمان ها نيز درخواست شود در حين عبور از راه پله و محل هاي مشترک آرامش را حفظ و از دويدن بچه ها و ايجاد سر و صدا جلوگيري کنند؛
- بهتر است پيش از برگزاري مهماني و مراسمي که داراي رفت و آمد و سر و صداي غير متعارف است و تا ديروقت طول مي کشد، تک تک همسايه ها را در جريان گذاشت و از آن ها اجازه گرفت؛ همچنين در چنين مواردي که همسايه، شما را در جريان مي گذارد و اجازه مي گيرد، بهتر است با روي خوش نهايت همکاري را با او داشته باشيد؛
- از پخت و پز و شستن ظروف در نيمه شب اجتناب کنيد؛
- مراسم آييني، جشن و سوگواري بايد با اجازه ي مديريت ساختمان و پس از اطلاع به همسايه ها در سالن اجتماعات مجتمع برگزار شود. در صورت نبودن چنين سالني، مراسم در داخل واحد و با کمترين سر و صدا انجام گيرد. همچنين بهتر است از نصب بلندگو خودداري شود و مراسم بين ساعات 15 تا 22 برگزار شود؛
- هنگام جا به جا کردن لوازم منزل آن ها را بلند کنيد و روي زمين نکشيد؛
- از جمع شدن بي مورد در قسمت هاي مشترک و عمومي ساختمان پرهيز کنيد و هنگامي که در بالکن، راهرو، پلکان و آسانسور هستيد،‌ سر و صدا را به کمترين ميزان برسانيد؛
- صحبت کردن در راه پله ها يا از پنجره ي آپارتمان خلاف ادب و نزاکت است؛ براي صدا کردن کسي يا صحبت کردن با دوستان يا همسايه ها از تلفن يا آيفون داخلي استفاده کرده و براي فراخواندن آن ها داد نزنيد و از پنجره يا بالکن با آن ها صحبت نکنيد؛
- بازي کردن بچه ها در قسمت هاي مشترک تنها در ساعت هاي تعيين شده و در محل هاي مقرر مجاز است؛ در هر حال مسئول حرکات، رفتار و اعمال فرزندان والدين آن ها هستند و در قبال هرگونه عمل خلاف، آن ها بايد پاسخ گو باشند.
- مراقب باشيد کودکان شما يا مهمانان از طريق شبکه ي آيفون داخلي، مزاحمتي براي ديگر همسايگان ايجاد نکنند؛
- انجام کارهاي ساختماني در روزهاي تعطيل ممنوع است و هرگونه فعاليت به ويژه کارهايي که صداي ناهنجار ايجاد مي کند، بايد با هماهنگي مديريت ساختمان و اطلاع رساني به ساکنان همجوار در روزهاي غير تعطيل، صبح ها از ساعت 8:30 تا 13:30 و بعدازظهرها از ساعت 15:30 تا 18:30 انجام پذيرد؛
- هنگام انجام کارها و فعاليت هايي از قبيل نقاشي واحد، کندن کف، اسباب کشي و... که بوي نامطبوع يا سر و صداي غير معمول ايجاد مي کند، با نصب اطلاعيه ي کوچکي در تابلوي اعلانات يا آسانسور پيشاپيش از ساکنان مجتمع عذرخواهي کنيد و اين کار نشان دهنده ي ادب و شخصيت شماست؛
- ساکنان بايد دقت کنند در داخل واحدها هيچ گونه صداي ناهنجاري مثل صداي کشيدن صندلي روي کف هاي سنگي، صداي توپ بازي و دويدن بچه ها و... در طول شبانه روز ايجاد نشود.
- مته کاري و کوبيدن ميخ به ديوار جهت نصب وسايل تزئيني بايد در ساعت مناسب روزهاي غير تعطيل انجام شود؛
- جهت جلوگيري از افزايش سر و صدا توصيه مي شود از تعويض پارکت هاي چوبي و کف پوش هاي پلاستيکي با سنگ يا سراميک و ديگر پوشش هايي که صدا را تشديد مي کنند، خودداري کرده و براي تميز کردن آن ها تنها به پوليش کردن بسنده شود.
- در واحدهايي که کف آن سنگ، سراميک يا چوب است و راه رفتن يا کشيده شدن اجسام بر روي آن ها در طبقه ي پايين صداهاي ناهنجار ايجاد مي کند؛ توصيه مي شود دست کم 75 درصد کف، با فرش يا موکت پوشانده شود؛
- در داخل واحد يا براي رفت و آمد در داخل ساختمان از دمپايي يا کفش هايي با کف نرم استفاده شود تا سر و صدا به حداقل برسد؛
- درها و پنجره ها را به آرامي باز و بسته کنيد و هنگام وزش باد آن ها را به طور کامل ببنديد؛
- ضخامت ديوارهاي حد فاصل واحدها در مجتمع هاي مسکوني به طور معمول بين 15 تا 30 سانتيمتر است؛ بنابراين ممکن است صداي جر و بحث خانوادگي شما به گوش همسايگان برسد؛ چنين اتفاقي بر آبرو، شخصيت خانوادگي و تصور همسايگان از شما تأثير نامطلوبي خواهد داشت؛

5 -2-2. اقداماتي در جهت حفظ نظم و تميزي ساختمان

- به قوانين و مقررات تصويب شده در مجمع عمومي و هيأت مديره احترام بگذاريد، خود را با آن ها سازگار و از آن ها پيروي کنيد؛ در صورتي که به برخي از قوانين و مقررات اعتراض داريد، در جلسات مجمع عمومي شرکت و نظر خود را بيان کنيد و تابع نظر اکثريت باشيد.
- اداره کردن يک مجتمع چند واحدي نيازمند پشتيباني مالي تمام ساکنان است؛ بنابراين شارژ و ساير هزينه هاي ماهانه ي خود را به موقع پرداخت کنيد؛ حتي اگر نسبت به آن اعتراض يا ابهام داريد، ضمن پرداخت مبالغ تعيين شده، اعتراض خود را از طريق قانوني پي گيري کنيد.
- مدير يا مديران ساختمان نبايد علايق و سلايق شخصي خود را به ساير ساکنان تحميل کنند.
- تمام هزينه هاي ساختمان تنها بايد توسط مدير ساختمان انجام بگيرد و در پايان هر سه يا شش ماه صورت هزينه هاي انجام شده شامل شرح هزينه، مبلغ و سهم هر واحد در تابلو اعلانات نصب شود. اعلام هزينه هاي انجام شده به ساکنان سالي يک بار الزامي است.
- لازم است مدير ساختمان، بانک اطلاعاتي مناسبي از ساکنان مجتمع تهيه کند. اين اطلاعات مي تواند شامل فهرستي از مشخصات عمومي ساکنان باشد، ‌مانند شماره ي واحد، نام و نام خانوادگي، تعداد افراد خانوار، نوع سکونت ( مالک يا مستأجر )، مساحت زيربناي اختصاصي، شماره تلفن براي مواقع ضروري و ساير اطلاعاتي که توسط هيأت مديره لازم تشخيص داده مي شود. اين اطلاعات در اداره کردن مجتمع به ويژه در رابطه با مسائل مالي و تعيين سهم ساکنان در هزينه ها بسيار کمک مي کند. نمونه اي از اين فرم در بخش پيوست ها و ضمائم آورده شده است.
- اگر ساختمان تنها يک مدير دارد، وي بايد در زمان غيبت طولاني يک نفر جانشين براي خود تعيين کند و تمام امور را به دست او بسپارد.
- مدير يا مديران ساختمان به هيچ عنوان حق دخالت در مسائل شخصي افراد را ندارند.
- مدير يا مديران حق دخالت، قضاوت و تصميم گيري در اختلاف عقيده و نزاع ساير همسايه ها را ندارند و اين کار بايد از طريق مراجع قضايي صورت پذيرد.
- ساکنان بايد از کثيف کردن فضاي عمومي خودداري کنند و در حفظ تميزي آن کوشا باشند.
- ريختن آشغال در آسانسور، راه پله، حياط و پارکينگ آپارتمان از ادب به دور است.
- پرتاب کردن يا ريختن هرگونه شيء به خارج از پنجره يا بالکن اکيداً ممنوع است.
- سايبان، نرده ي حفاظ، بند ( براي آويزان کردن لباس ) که از بيرون ساختمان ديده شوند، کولر و وسايل ديگر نبايد در بالکن ها نصب يا آويزان شوند، مگر بنابر ضرورت و با اجازه ي کتبي مديريت.
- هرگونه تغيير در نما، سردر يا بالکن هاي اختصاصي ممنوع است، مگر با توافق اکثريت مالکان.
- نصب هرگونه آنتن قابل رؤيت بر روي نما در بالکن ساختمان بدون اجازه ي مديريت ساختمان ممنوع است.
- هيچ گونه وسايل شخصي نبايد در، حياط يا پارکينگ قرار داده شود.
- گذاشتن وسايلي از قبيل کفش، جاکفشي، گلدان، تابلو و غيره در جلوي درب ورودي واحد، راهروها و پاگردها ممنوع است.
- هرگونه اقدام جهت تزئين قسمت هاي مشترک از قبيل نصب تابلو يا قراردادن گلدان در راهروها، تنها بايد توسط مدير يا مديران ساختمان انجام شود.
- بدون اجازه به وسايل ديگران دست نزنيد و آن ها را جا به جا نکنيد؛ حتي اگر در قسمت هاي مشترک باشند. در چنين مواردي مدير ساختمان را در جريان قرار دهيد و از تذکر مستقيم و جر و بحث با همسايه ها خودداري کنيد.
- اتومبيل، موتورسيکلت يا دوچرخه ي ساکنان بايد فقط در محل هاي از پيش تعيين شده پارک شوند. ورود هرگونه وسيله ي نقليه مهمان، شستشو، تعمير و تعويض روغن وسايل نقليه در داخل مجتمع ممنوع است.
- رعايت شئون اسلامي در بخش هاي مشترک الزامي است و حضور آقايان با پيژامه و زير پيراهن در اين قسمت ها ممنوع است.
- به طور کلي انتظار مي رود ساکنان يک مجتمع رفتاري مؤدبانه داشته باشند و از ظاهر شدن در راه پله ها و مکان هاي عمومي ساختمان به صورت پابرهنه يا با پوشش نامناسب خودداري کنند.

5 -2 -3. اقداماتي جهت حفظ ايمني و امنيت

- از گذاشتن مواد آتش زا، ماشين لباس شويي، قفس پرنده و هرگونه وسايلي که خطرناک است يا سبب ايجاد سر و صدا مي شود، در پاسيو خودداري شود؛ حتي اگر اين بخش از مجتمع تنها از طريق واحد يا واحدهاي همکف قابل دسترسي باشد؛ زيرا هر چند اين بخش در اختيار واحد يا واحدهاي مشخصي است و حفظ و نگهداري آن نيز به عهده ي آن هاست؛ ولي استفاده از آن نبايد موجب سلب آسايش ديگران شود.
- نگهداري سگ، کبوتر، قناري، خرگوش و به طور کلي حيوانات در قسمت هاي مشترک مانند پاسيو، هال، بالکن، تراس و محوطه ي مجتمع ممنوع است؛ اگرچه استفاده از آن مختص يک يا چند واحد باشد. مديران ساختمان نبايد در اين موارد چشم پوشي کنند؛ زيرا ممکن است علاوه بر نارضايتي ساير ساکنان، آن حيوان عامل بيماري نيز باشد.
- مواد آتش زا نبايد در داخل آپارتمان نگهداري شوند، بلکه در صورت ضرورت با اجازه و اطلاع مديريت بايد در انبار قرار گيرند.
- مدير يا مديران ساختمان بايد وضعيت تابلوهاي برق داخل واحدها و فيوزهاي داخلي آن ها را دست کم يک بار در سال مورد بازديد قرار دهند؛ ممکن است در نتيجه ي دست کاري فيوزهاي داخلي، هنگام افزايش بار الکتريکي فيوزها عمل نکند و جريان برق قطع نشود و آتش سوزي، جان و مال تمامي ساکنان را در معرض خطر قرار دهد.
- استفاده ي همزمان از اتو، ماشين لباس شويي، جوحه سرخ کن برقي و ديگر وسايل الکتريکي با مصرف بالا، ضمن افزايش هزينه ي برق مصرفي، موجب داغ شدن سيم ها شده و خطر آتش سوزي را افزايش مي دهد؛ بنابراين از استفاده ي اين وسايل به طور همزمان بايد خودداري شود.
- در مجتمع هايي که دربان وجود ندارد، باز و بسته کردن درب ورودي ساختمان با استفاده از آيفون، بايد تنها پس از شناسايي کامل و به وسيله ي افراد بالغ انجام پذيرد. گاهي ديده مي شود بچه ها دکمه ي آيفون را حتي پس از ورود، دوباره فشار مي دهند و در نتيجه درب باز مي ماند.
- امنيت ساختمان در گرو هوشياري و همکاري تمامي ساکنان است؛ بنابراين اگر فرد ناشناسي هم زمان با ورود شما خواست وارد مجتمع شود، او را شناسايي کنيد و نام واحد مورد نظرش را بپرسيد.
- تا زماني که اطمينان پيدا نکرده ايد چه کسي پشت در است، او را به داخل ساختمان راه ندهيد؛ هيچ گاه در را براي کسي که نمي شناسيد باز کنيد؛ حتي اگر خود را آشنا يا فاميل همسايه تان معرفي کند.
- در مجتمع هاي بزرگ اگر فرد مشکوکي را در قسمت هاي مشترک ساختمان به ويژه پارکينگ مشاهده کرديد، به نگهبان اطلاع دهيد.
- در مجتمع هايي که نگهبان وجود ندارد، درهاي ورودي مجتمع بايد توسط ساکنان پس از ورود يا خروج از ساعت 22 به بعد قفل شوند.
- کليد ورودي مجتمع، پارکينگ و تراس نبايد به غير از ساکنان در اختيار فرد ديگري گذاشته شود.
- استفاده از وسايل گازي و نفتي براي افراد کمتر از 12 سال، بالاتر از 70 سال و معلولين جسمي و ذهني که به صورت انفرادي زندگي مي کنند يا در بيشتر ساعات شبانه روز تنها هستند، ممنوع است.
- قراردادن کپسول هاي اطفاي حريق در مکان هاي مشخص و قابل دسترسي سريع، ضروري است. ضمن آن که بايد نحوه ي استفاده از آن ها نيز به ساکنان آموزش داده شود.

5 -2 -4. اقداماتي در جهت پيشگيري از خسارت احتمالي

- از آن جا که ريختن مواد اسيدي حاصل از کف سابي به داخل فاضلاب ساختمان موجب گرفتگي و فرسايش لوله هاي فاضلاب مي شود؛ همچنين نفوذ اين مواد به سطح زيرين سنگ باعث خوردگي لوله هاي مستقر در کف و ترکيدگي، به ويژه در محل اتصالات مي شود؛ کف سابي سنگ قسمت هاي اختصاصي بايد با اجازه ي کتبي مالک و مديريت ساختمان و هنگامي انجام شود که امکان بازديد از طبقه ي پايين وجود داشته باشد. همچنين تمامي مواد حاصل از کف سابي بايد به سرعت جمع شود و در محل مناسبي در خارج از ساختمان دفع شود؛ بنابراين توصيه مي شود هنگام کف سابي و پس از پايان کار، سقف طبقه ي پايين بازرسي شود.
- توصيه مي شود در صورتي که قصد تميز کردن کف واحد را داريد، تا حد امکان از کف سابي چشم پوشي کنيد و با روش هاي ديگر تميزکاري را انجام دهيد. توجه کنيد در صورت کف سابي، جبران زيان هاي احتمالي به طبقه ي پايين بر عهده ي مالک طبقه ي بالاست.
- ساکنان هر واحد مسئول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگي لوله هاي فاضلاب، سر رفتن آب وان يا سينک و نشت آب از لوله ها، کف يا ديوار حمام و دستشويي هستند.
- تعميرات و تغييرات داخلي و خارجي که موجب صدمه زدن به اسکلت ساختمان مي شود، به هيچ وجه مجاز نيست.
- هر گونه دستکاري تجهيزات مشترک بدون اطلاع مديريت ساختمان ممنوع است.
- هرگونه مشکل يا خرابي از قبيل اتصال برق، گرفتگي چاه، نشت آب و... که در داخل واحد رخ دهد و ممکن است بر ساير قسمت هاي مجتمع نيز تأثير بگذارد، بايد به سرعت به مدير ساختمان اطلاع داده شود و با هماهنگي او نسبت به رفع مشکل يا خرابي اقدام شود.
- تمامي ساکنان موظفند از مصرف آب خارج از حد معمول خودداري کنند؛ در غير اين صورت توصيه مي شود بر سر راه ورودي آب، به واحدها کنتور نصب شود.

5-2-5. اقداماتي در رابطه با قسمت هاي مشترک

- هنگام خارج شدن از آسانسور دقت کنيد که در آن به درستي بسته شود تا ديگران نيز در ساير طبقات بتوانند از آن استفاده کنند. هيچ گاه آسانسور را معطل نگه نداريد؛ همچنين محدوديت وزن آسانسور را مراعات کنيد؛ در غير اين صورت ترمز آن آسيب مي بيند و ممکن است حوادث ناگواري رخ دهد.
- مکان هاي عمومي مجتمع، اختصاصي نيست و هيچ کس حق استفاده ي انحصاري از اين مکان ها را بدون اجازه و رضايت کامل ساير مالکان ندارد.
- هرگونه پخت و پز در قسمت هاي مشترک، ممنوع و در داخل بخش هاي اختصاصي نيز فقط در حد معقول مجاز است.
- در موارد خاص، از جمله زماني که قصد پختن نذري يا برگزاري مراسمي را داريد که نيازمند استفاده از آب، گاز و برق مشترک است، علاوه بر مدير يا مديران ساختمان بايد از تک تک همسايه ها نيز اجازه بگيريد.

5 -2 -6. ساير اقدامات

- انبار واحد تنها براي استفاه ي شخصي ساکنان واحد است و استفاده ي تجاري و اجاره ي آن به ديگران ممنوع است، مگر با کسب اجازه از ساير ساکنان مجتمع و با اطلاع مديريت.
- انباري و محل پارک خودروي خود را طبق سند شناسايي کنيد و از اشغال پارکينگ و انباري ديگران در هر زمان و به هر دليل بپرهيزيد؛ اگر ناگزير شديد از پارکينگ همسايگان استفاده کنيد، حتماً با آن ها هماهنگ کنيد و بدون اجازه خودرويي در پارکينگ ديگران پارک نکنيد.
- اگر ساکنان قصد انجام تعميرات و تغييرات داخلي در واحد و بخش هاي اختصاصي مانند انبار را داشته باشند، اين کار بايد تنها در حد معقول و با اجازه ي کتبي مالک و تأييد مديريت ساختمان انجام شود.
منبع مقاله :
اسدي، محمودرضا، اميري، مجتبي؛ (1391)، فرهنگ و زندگي در مجتمع هاي مسکوني، تهران: مؤسسه نشر شهر، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.