قوانین اختصاصی پوشش

قوانین پوشش، مربوط به اصناف و بخش خصوصی

نظر به اینکه نیروی انتظامی، مواردی از عدم حساسیت و برخورد نامناسب نسبت به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آن ها خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه دار می کند گزارش نموده است؛
شنبه، 19 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قوانین پوشش، مربوط به اصناف و بخش خصوصی
 قوانین پوشش، مربوط به اصناف و بخش خصوصی
 

نویسنده: شادی صدر




 
 

قوانین اختصاصی پوشش

1. برخورد قاطع با فروشندگان لباس هایی که استفاده از آن ها خلاف شرع است

بخشنامه شماره ی 9929/ 78/ 1 - 2/ 10/ 1378 به کلیه ی مراجع قضایی کشور
نظر به اینکه نیروی انتظامی، مواردی از عدم حساسیت و برخورد نامناسب نسبت به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آن ها خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه دار می کند گزارش نموده است؛ لذا تأکیداً توصیه می شود همکاران محترم قضایی مفاد بخشنامه ی 72/ 585/ م مورخ 4/ 3/ 1372 قوه ی قضاییه را در بررسی این قبیل پرونده ها مدنظر قرار داده و به آن عمل نمایند و رؤسای محترم کل دادگستری ها موظف به نظارت در رسیدگی به این قبیل پرونده ها می باشند.
هادی مروی
معاون اول رئیس قوه ی قضاییه

2. بخشنامه شماره 760/ 70 / 10/ ن مورخ 29/ 1/ 86

اتحادیه محترم صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران
با عرض سلام و احترام با عنایت به مفاد نامه شماره 881/ ح/ 241/ 3/ 1716 مورخ 28/ 1/ 86 معاونت محترم نظارت بر اماکن، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی در خصوص طرح مبارزه با بدحجابی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نموده تا با اعلام به کلیه واحدهای تابعه اکیداً از ورود بانوان بد حجاب به مکان های کسبی جلوگیری به عمل آید. و از هرگونه سرویس دهی به آنان خودداری گردد. بدیهی است در صورت مشاهده ارائه خدمات به اینگونه افراد اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.
مزید تشکر وامتنان است. / غ. ی 737
با احترام
قاسم نوده فراهانی
رییس مجمع

3. اطلاعیه

مصوب اتحادیه صنف پوشاک تهران، فروردین 87

قابل توجه تولید کنندگان و فروشندگان لباس و پوشاک تهران
با عنایت به رویکرد جامعه اسلامی به ویژه خواهران گرامی در استفاده از پوشش های مناسب و برتر و همچنین در جهت حمایت از مصرف کنندگان و ارتقاء امنیت اجتماعی برای عموم شهروندان در زمینه تولید و عرضه لباس و پوشاک شیک با طراحی مدرن و قابل استفاده در جامعه لازم است اعضای محترم صنف اعم از تولید کننده و عرضه کننده در ادامه طرح ساماندهی مد و لباس تسهیلاتی را فراهم کنند تا دسترسی عمومی مردم به انواع پوشش ها از نوع مردان، زنانه، پسرانه و دخترانه سهل و آسان گردد و در این رابطه با برگزاری طرح فروشگاه های جلوه حجاب در سطح شهر تهران بخشی از تقاضای مشتریان گرامی پاسخ داده شده است و البته این تعداد کافی نخواهد بود و می بایست در گام بعدی به سایر فروشگاه ها حتی عرضه کنندگان پوشاک مردانه تسری و توسعه یابد. بنابراین بدینوسله از شما اعضای محترم استدعا دارم برای تعمیم و پشتیبانی از موضوعات مطروح شده به دستورالعمل ذیل جدا تعهد و نسبت به رعایت آن ساعی و کوشا باشیم.
از اول اردیبهشت ماه سال جاری تمامی تولید کنندگان و فروشندگان لباس و پوشاک موظف و مکلفند که نسبت به تولید و عرضه انواع پوشاک مناسب و شیک با درج قیمت و ارائه فاکتور، درج نام و نشان کالا و نصب کدینگ رعایت سودهای تعیین شده و مصوب، رعایت شئونات حضور متصدی و فروشنده در محل کسب، عدم عرضه پوشاک نامناسب بی کیفیت و دست دوم، عرضه پوشش های تنگ، چسبان، کوتاه و بدن نما به نام مانتو و حجاب اسلامی، عدم ارائه سرویس و خدمات به افراد بدحجاب، عدم استفاده از نام و علائم و نصب پوسترهای بی مفهوم و فاقد ارزش اجتماعی در محل کسب اقدام شایسته کنند و با مأموران، بازرسان و کارشناسان اعزامی که همه روزه صبح و عصر و حتی ایام تعطیل به صورت مشتری جهت نظارت، کنترل و تهیه گزارش عملکرد به واحدهای صنفی مراجعه می کنند همکاری صمیمانه و موثری را داشته باشند. در صورت مشاهده و گزارش هرگونه تخلف از موارد فوق در اجرای ماده 28 قانون نظام صنفی برخورد قانونی صورت گرفته و از فعالیت کسبی ایشان برابر مقررات جلوگیری به عمل خواهد آمد. پیشاپیش از همکاری و مساعدت شما اعضای گرانقدر، متعهد و همیشه در صحنه سپاسگذاری و قدردانی می گردد. (1)

4. بخشنامه

مصوب 27/ 1/ 87 اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران، شماره 222/ 3001/ 155

مدیران محترم موسسات از کد 1 الی آخر
موضوع: افزایش طرح امنیت اجتماعی
احتراماً در راستای تداوم افزایش امنیت اجتماعی لازم به ذکر است حتماً در موارد ذیل دقت لازم نموده و پیگیری نمایید در غیر این صورت مؤسساتی که موارد مشروحه زیر را رعایت ننمایند به شدت با آنان برخورد خواهد شد.
1. از سوار نمودن بانوان بد حجاب که دارای مانتوی کوتاه، تنگ، چسبان و نازک و دارای شلوار کوتاه و تنگ و نامناسب هستند و یا روسری نازک یا شال کوتاه و حجابی نامناسب دارند جداً پرهیز نمایند و به هیچ عنوان به آنان سرویس ندهند.
2. به رانندگان ابلاغ نمایید با ظاهری مناسب و لباس آراسته و پاکیزه در محل کار خود حاضر شوند و از پوشیدن پیراهن آستین کوتاه و انواع تی شرت رنگی و مارکدار خودداری نمایند.
3. از پخش موسیقی های غیر مجاز در داخل واحد صنفی و خودرو جدا پرهیز نمایید.
ضمناً نظر به اینکه مشاهده شده است عوامل مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه گروهک منافقین در... آژانس های اتومبیل کرایه ای که در نزدیکی مراکز حساس نظامی یا حساس هستند با شگردهای مختلف از رانندگانی که باز نشسته نیروهای مسلح (آشنا به محیط های نظامی) اقدام به جمع آوری اطلاعات می نمایند لذا خواهشمند است به رانندگان زیر مجموعه خود در اجرای صحیح مقررات این بخشنامه ابلاغ نمایید. در غیر این صورت با خاطبان طبق مقررات رفتار خواهد شد.
رییس اتحادیه
علیرضا دلاوری

5. از صورتجلسه مورخ 31/ 1/ 87 معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ

جناب آقای........
مدیر محترم سفره خانه..........
سلام علیکم
با توجه به صورتجلسه مورخ 31/ 1/ 87 معاونت معاونت محترم نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ در خصوص تداوم طرح افزایش امنیت اجتماعی در سال 1387 موارد مقرر جهت اطلاع و رعایت مفاد آن در واحد صنفی تحت مدیریت جنابعالی به شرح ذیل ابلاغ می گردد:
1. رعایت کلیه ضوابط و مقررات و آیین نامه های صنفی
3. رعایت شئون، اخلاق، نزاکت و آراستگی ظاهر از سوی متصدی، کارکنان و کارگران.
4. رعایت و حفظ پوشش اسلامی وعدم پذیرش مراجعین بدحجاب اعم از دختران و پسران (مصادیق بد حجاب دختران و بانوان استفاده از مانتوهای تنگ و چسبان و نارک، شلوار کوتاه روسری شالی بدون پوشش مو، و مصادیق آن در ارتباط با پسران آرایش موها با مدل های نامانوس و ناهنجار، استفاده از تی شرت های عکس دار مبتذل، شلوار های کوتاه و مانند آن)
انتظار دارد با همکاری و رعایت کامل مقررات و دستورالعمل های ابلاغی، در زمینه تداوم فعالیت های فرهنگی و هنری در سفره خانه های سنتی استان تهران و خدمات رسانی شایسته به مردم بیش از پیش فراهم گردد.

6. مقررات پوشش شرکت ایرانسل

به منظور حفظ شان شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و تبعیت کامل از مقررات جمهوری اسلامی ایران از کارکنان و پیمانکاران محترم شرکت ایرانسل شاغل در ساختمان های شرکت تقاضا می شود در محیط کار با در نظر گرفتن مقررات زیر پوشش خود را انتخاب کنند.

بانوان

احترام به قوانین و رعایت پوشش و اخلاق اسلامی در محیط کار الزامی می باشد لذا بانوان با در نظر گرفتن موارد زیر حجاب کامل خود را رعایت کنند:
1. استفاده از مقنعه به شکلی که موها، گوش ها، گردن و خط شانه را کاملاً بپوشاند. در نظر داشته باشید که استفاده از شال و روسری ممنوع می باشد.
2. استفاده از مانتوی ساده که بلندی آن تا زیر زانو و آستین های آن تا مچ دستان باشد.
3. استفاده از شلواری که بلندی آن تا مچ پا باشد.
4. استفاده از جوراب و کفش رسمی که پا را کاملاً بپوشاند.
5. استفاده از لباس تنگ و بدن نما ممنوع می باشد.
6. استفاده از مواد آرایشی مطلقاً ممنوع می باشد.

آقایان

1. شاغلین مرد باید پیراهن و شلوار رسمی بپوشند و از جوراب و کفش های رسمی استفاده کنند که پا را کاملاً بپوشاند.
2. پوشیدن کت مناسب است اما استفاده از کراوات مناسب نیست.

قوانین کلی

مقررات فوق برای کارمندانی که خارج از دفتر شرکت کار می کنند (مثل کارمندان بخش فنی و فروش) نیز مورد بازبینی قرار می گیرد.

7. از آیین نامه داخلی برنامه های موسسه گردشگری شیوار کوهستان (2)

موسسه گردشگری شیوار کوهستان با توجه به اهداف فرهنگی و اجتماعی خود در راه اندازی این تورهای ارزان قیمت در جهت حفظ سلامت فرهنگی جمع این آیین نامه را تنظیم کرده و خواهشمند است تمامی دوستانی که قصد همسفری با موسسه را دارند ابتدا آن را مطالعه کرده بعد اقدام به ثبت نام نمایند بدیهی است که در فرم های عضویت تعهد نامه ای از مخاطبین جهت رعایت این اصول آیین نامه ای گرفته خواهد شد و رعایت تمامی موارد زیر برای تمامی شرکت کنندگان در برنامه های موسسه اجباری و الزامی است.
6- گرفتن عکس از خانم ها منوط به کسب اجازه از آنها بوده و در صورت اعتراض فرد ملزم به پاک کردن عکس مورد نظر و یا تحویل حلقه فیلم مورد نظر به مسئولین برنامه است.
7- ایجاد مزاحمت برای خانم های گروه ابتدا با تذکر به فرد خاطی و در صورت ادامه روند برخورد ناشایست گذشته مسئول برنامه اختیار دارد که در صورت اعتراض جمع با انجام صورت جلسه فرد را به اولین مرجع انتظامی تحویل نماید
11- رعایت پوشش و شئونات اسلامی الزامی می باشد.

و- قوانین مربوط به ورزش

1. سیاست های فرهنگی - اجتماعی ورزش بانوان

مصوب چهارصد و هفتمین جلسه مورخ 22/ 7/ 1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی

هدف:

فراهم آوردن زمینه دستیابی زنان به امکانات و تسهیلات و مکان های ورزشی در کشور با رعایت موازین اسلامی به منظور تأمین شادابی و سلامت جسمی و روانی زنان.

سیاست ها:

1. تقویت فرهنگ ورزش و حمایت از فعالیت های ورزشی مناسب با وضعیت جسمانی زنان با رعایت موازین اسلامی و پرهیز از اعمال سلیقه در فعالیت ها و محیط های ورزشی.
2. پرهیز از تبرّج و حرکت های انفعالی در مقابل الگوهای منفی رفتاری در فعالیت های ورزشی زنان.

2. تصویب نامه ی اصلاح و تکمیل بند 1 و 3 سیاست های فرهنگی اجتماعی و ورزش زنان کشور موضوع مصوبه ی شماره ی 3328/ دش مورخ 17/ 8/ 76

مصوب 3/ 9/ 76 شورای عالی انقلاب فرهنگی
سیاست های فرهنگی - اجتماعی ورزش زنان کشور (نامه ی شماره ی 407/ 6 دش مورخ 6/ 12/ 75 شورای فرهنگی و اجتماعی زنان) مطرح و به این شرح به تصویب رسید.

سیاست ها

1. تقویت فرهنگ ورزش و حمایت از فعالیت ها ورزشی مناسب با وضعیت جسمانی زنان با رعایت موازین اسلامی و پرهیز از اعمال سلیقه در فعالیت ها و محیط های ورزشی و ایجاد هماهنگی در سطوح مختلف دولتی و غیر دولتی.
2. پرهیز از تبرج و حرکت های انفعالی در مقابل الگوهای منفی رفتاری در فعالیت های ورزشی زنان.

3. از آیین نامه اجرایی بازی های همبستگی بانوان کشورهای اسلامی

ماده یک- هدف

به منظور مشخص شدن اصول و مقررات مربوط به بازی های همبستگی بانوان کشورهای اسلامی و ایجاد وحدت رویه در انجام آنها و با توجه به محورهای اسلامی ذیل این آیین نامه تهیه گردیده است:
الف: ایجاد وحدت بین کشورهای مسلمان و حفظ آن بر اساس موازین شرعی.
ب: رعایت شرح مقدس اسلام و وسیله قرار دادن ورزش جهت نیل به اهداف عالیه اسلامی.
ج: اعمال موازین صرفاً فرهنگی- ورزشی در بازی ها.

ماده دوم - تعریف حجاب

حجاب اسلامی عبارت از پوشیدگی اعضای بدن و موی سر می باشد.

ماده سه - نحوه ی برگزاری مسابقات

«الف» مراسم حمل مشعل:

1. مشعل مسابقات توسط قهرمانان ملی رشته دو و میدانی حمل گردد
2. حمل کننده مشعل با حجاب اسلامی باشد.
3. ورزشکاران حمل کننده مشعل توسط نیروهای انتظامی اسکورت می شوند.

تبصره:

عکسبرداری و فیلمبرداری از مراسم حمل مشعل با توجه به شرایط فوق بلامانع می باشد.

«ب» مراسم افتتاحیه و اختتامیه:

1. کلیه بانوان شرکت کننده در این مراسم اعم از سرپرستان، مربیان، ورزشکاران، کادر اجرایی و عوامل فنی ملزم به رعایت حجاب اسلامی می باشند.

تبصره:

پوشیدن لباسی محلی با توجه به مفاد ماده دو بلامانع می باشد.
2. حضور مردان، فیلمبرداری و عسکبرداری در صورت رعایت بندهای فوق بلامانع می باشد.

«چ» برگزاری مسابقات

1. کلیه مربیان و سرپرستان تیم های شرکت کننده، کادر فنی مسابقات و عوامل اجرایی را بانوان تشکیل می دهند.
2. ورود آقایان در زمان برگزاری مسابقه به سالن مسابقه بر اساس تبصره یک فصل چهارم اساسنامه مطلقاً ممنوع می باشد.
3. فیلمبرداری و عکسبرداری و هرگونه مصاحبه تصویری در جریان بازی ها و اساس تبصره 2 فصل چهارم اساسنامه ممنوع است.
4. با توجه به رعایت بند 2 و 3، لباس ورزشکاران بر اساس استانداردهای بین المللی هر رشته می باشد.

تبصره:

ورود آقایان به دهکده بازی ها ممنوع می باشد. (محل اقامت ورزشکاران)

«ت» انجام مصاحبه:

1. ورزشکاران مربیان، سرپرستان و عوامل اجرایی و فنی می توانند با رعایت حجاب اسلامی در مصاحبه شرکت کنند.
2. خبرنگاران در اماکن از پیش تعیین شده مجاز به انجام مصاحبه اعم از مطبوعاتی و تصویری با تیمهای ورزشی خواهند بود.

«ث» حضور در ضیافت ها:

1. حضور در ضیافت ها بر اساس دعوت کتبی ستاد اجرایی از افراد انجام می پذیرد.
2. چنانچه ضیافت مخصوص بانوان باشد، عکسبرداری و فیلمبرداری ممنوع می باشد.
3. در صورت حضور آقایان رعایت حجاب اسلامی برای بانوان الزامی می باشد.

«ش» مجامع شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی؛

1. حضور درمجامع شورای همبستگی ورزش بانوان کشورهای اسلامی با رعایت حجاب اسلامی انجام می پذیرد.
2. فیلمبرداری و عکسبرداری از جلسات مجامع بلامانع می باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1. در پی صدور این اطلاعیه، برخی از فروشندگان پوشاک زنانه، مجبور شدند تعهد نامه ای به شرح زیر به اتحادیه صنف پوشاک تهران بدهند:
تعهد نامه
اتحادیه محترم صنف پوشاک تهران
احتراماً، اینجانب: --- صاحب --- به شماره --- که شخصاً یا تواماً با حضور مباشر خود مسئولیت اداره واحد صنفی خود را دارم. متعهد و ملزم می کردم موارد ذیل را برابر اخطار کتبی معاونت محترم نظارت بر امکان عمومی پلیس امنیت فاتب رعایت نموده و تکرار نکرده و چنانچه در آینده با اخطار از سوی اداره اماکن عمومی و یا اتحادیه تعهد اینجانب نقض گردد، بدیهی است از سوی شما اقدامات قانون مبنی بر تعطیل و جلوگیری از فعالیت واحد صنفی بعمل خواهد آمد که عواقب آن متوجه اینجانب می باشد و حق هیچگونه اعتراضی را نخواهم داشت.
1. عدم عرضه لباس های نامتناسب و غیر مجاز شامل مانتوهای کوتاه، تنگ، چسبان، کشی، بدن نما و تک سایز شلوارهای کوتاه و برمودا و فاق کوتاه، لباس هایی با نقوش مبتذل و چاپ عکس های گروه های فاسد.
2- عدم نمایش لباس های زنانه رکاب دار، بدون آستین، بدن نما، کوتاه که در مجالس زنان استفاده می شود در ویترین بیرونی فروشگاه به طوریکه در معرض دید عموم قرار نگیرد.
3- چیدمان ویترین طوری تنظیم گردد که داخل فروشگاه قابل رؤیت باشد.
4- عدم نصب پوسترهای مبتذل و استفاده از اسامی و نام های خارجی و داشتن اطاق پرو نامتناسب و نا امن و به نمایش گذاشتن کروات و انواع مانکن های غیر مجاز.
5- رعایت شان حضور متصدی و یا فروشنده از حیث عفاف و حجاب در گفتار، رفتار، پوشش و آرایش.
6- عدم ارائه هرگونه سرویس و خدمات به بانوان بد حجاب.
تاریخ انقضاء 14/ 1/ 87
2.shivar7.blogfa.com/post-1.aspx

منبع مقاله :
صدر، شادی؛ (1389)، مجموعه قوانین و مقررات پوشش در جمهوری اسلامی ایران، تهران: کتاب نیلی، چاپ اول



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.