سيري در وصيت نامه شهدا

اتحاد و اتفاق، لازمه ي جبهه ي انقلاب (2)

با هم اتحاد داشته باشيد! مبادا ضد انقلاب در [صفوف] شما رخنه کند و در بين شما تفرقه ايجاد کند. کسي که مي خواهد روز در روي انقلاب بايستد بايد نابود شود. در راه خدا صفي آهنين باشيد که خداوند شما را دوست بدارد؛
يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتحاد و اتفاق، لازمه ي جبهه ي انقلاب (2)
 اتحاد و اتفاق، لازمه ي جبهه ي انقلاب (2)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد حجت خرمي (1362 - 1345 شيراز)

با هم اتحاد داشته باشيد! مبادا ضد انقلاب در [صفوف] شما رخنه کند و در بين شما تفرقه ايجاد کند. (1) کسي که مي خواهد روز در روي انقلاب بايستد بايد نابود شود. در راه خدا صفي آهنين باشيد که خداوند شما را دوست بدارد؛ [همانا] که قرآن مي فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ» (2). «خدا کساني را که با يگانگي و اتحاد صفي آهنين تشکيل مي دهند و در راه خدا پيکار مي کنند دوست دارد».
راه اسلام با صبر و استقامت و برادري و برابري و اتحاد و رهبري پيش مي رود و در راه اسلام بايد از همه ي چيزها گذشت.

شهيد محمد حسين داداش پور (1360 - 1342 اصفهان)

از خط امام خارج نشويد و اسلام را ياري کنيد؛ با هم اختلاف نداشته باشيد و اتحاد را از دست ندهيد؛ [چرا] که دشمن از نفاق و مخالفت ما سوء استفاده مي کند.

شهيدنجف علي داودي (1360 - 1341تهران)

برادران ارتشي و سپاهي!... همه با هم اتحاد داشته باشيد [و بدانيد] که پيروزي از آن ماست.

شهيد محسن دوست محمدي (1364 - 1340 بروجرد)

از همه ي امت حزب الله عاجزانه تقاضا دارم پشتيباني خود را از اين اسلام و جمهوري اسلامي ادامه دهند و هميشه در صحنه باشند (3) و متحد؛ اتحاد و وحدت اسلامي شيعه و سني ... ارتشي (4) و سپاهي و بسيجي، يد واحده هستند [و] همه براي خدا مي جنگند؛ پس (5) بايد [در] حرکاتشان، که براي خداوند است، بيشتر دقت کنند (6) و طبق دستورات اسلام عزيز عمل کنند.

شهيد خداخواست رازنهان (1365 - 1338 دهدشت)

اي مردم! عاجزانه از شما خواهانم اتحاد خود را حفظ کنيد و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد که تفرقه مايه ي شکست و ذلّت مي باشد. در مقابل دشمنان داخلي و خارجي اسلامي، يعني منافقين کوردل سست و بي اراده نشويد و در اين راه صبر و استقامت داشته باشيد؛ زيرا خدا با صابرين است. امروز دستاوردهاي انقلاب اسلامي خيلي حائز اهميت مي باشد و وظيفه ي تک تک شما مردم عزيز است که از آن ها حمايت کنيد. از کليه ي برادران و خواهران که در ادارات دولتي مشغول (7) به کارند تقاضا دارم که کارهايشان (8) فقط براي رضاي خدا باشد. (9)

شهيد رحمان رحماني (1362 - 1342 فريدن)

پشتيبان روحانيت مبارز و اصيل باشيد که اينان ستون هاي اسلام هستند و دشمن از تفرقه ي بين شما و اين قشر انقلابي و اسلامي استفاده مي کند و از اتحاد شما بسيار خشمگين [مي شود]؛ زيرا که اينان خار چشم اسلام و کافران و منافقين هستند.
سخن من به همسنگران سپاهي خودم اين است که اتحاد خود را حفظ کنند و در هيچ زمان از ياد منافقان غافل نباشند و آناني که از خون شهداي گمنام به مقام و مرتبه رسيده اند، اخلاق اسلامي خود را حفظ کنند و با ديگران با برادري و برابري رفتار نمايند که همانا شيوه ائمه ي اطهار (عليهم السلام) است.

شهيد سيد محمود زرگر (1362 - 1338 سمنان)

برادران و خواهران جهاد سازندگي! به جهاد زندگي ساز خود ادامه دهيد که چشم روستاييان عزيز، اين مستضعفان جامعه ي ما به دست شماست. با يکديگر و ديگر ارگان هاي انقلابي اتحاد و هماهنگي ايجاد کنيد [و بدانيد] که ... پيروزي دو عامل دارد: 1- توحيد کلمه يعني اتحاد 2- کلمه ي توحيد يعني ايمان و اسلام.

شهيد محمد باقر سنبلي (1365 - 1344 اروميه)

از برادران ثارالله که بدون توقع در صحنه ي نبرد حاضرند، مي خواهم که صميميت و اتحاد خود را حفظ و هميشه با هم باشند. از مسئولين مي خواهم که از باندبازي ها و مقام طلبي ها و ساير اميال شيطاني دوري کنند.

شهيد بهمن شاملو کاظمي (1361 - 1341 تهران)

اي ملت! قدر اين امام را بدانيد و نگذاريد که خون شهيدان پاي مال شود و با دشمنان داخلي و خارجي بجنگيد و اين انقلاب اسلامي، ناموس تمام مسلمانان جهان را نگه داريد و سر يک توطئه ي کوچک با هم و با اين انقلاب بد نشويد. با هم وحدت و اتحادي را که در اول انقلاب داشتيد حفظ کنيد و خون شهيدان را نگهبان باشيد.

شهيد محمد جواد شعباني سرنخي (1365 - 1340 رودبار)

انقلاب عظيم اسلامي ما در طول حرکت خود، در طول مسير خود از مراحل خاصي عبور کرده؛ ايثارگران (10) و فداکاراني جان خويش را جهت پيروزي انقلاب اسلامي فدا کرده اند؛ انسان هاي (11) مؤمن و مبارزي (12) در مقابل طاغوت ايستاده اند (13) و [اکنون] ما در مقابل آن ها مسئوليم؛ چرا که آن ها ديوار استبداد را در هم کوبيده و در طي (14) انقلاب اسلامي، ارگان هاي اسلامي را بر پا نمودند. ما از مرحله ي اول [با سربلندي] عبور کرديم . در مرحله ي دوم انقلاب اسلامي، ملت سلحشور ايران در مقابل توطئه هاي ايادي داخلي مقاومت کرد، ايثار کرد، فداکار کرد. اما در اين برهه از انقلاب، [مرحله ي] تعمير انقلاب و بازسازي انقلاب و تثبيت انقلاب و آمادگي و مقاومت جهت تداوم انقلاب اسلامي است. اين مرحله از مراحل قبلي حساس تر (15) و مشکل تر [است] . اين مرحله، مرحله اي است که امت (16) بايد مواظبت هاي لازم را دقيق بکند [و] با اتحادش، با فداکاري هايش، با ايثارگري اش، امروز انقلاب اسلامي [را] بايد حفظ کند؛ (17) کشور اسلامي بايد محفوظ بماند.

شهيد حميدرضا شماعي زاده (1362 - 1342 اصفهان)

سخني با امت شهيد پرور: هر چند که بنده کوچکتر از آنم که براي شما حرفي بزنم و فقط مي گويم که اتحاد خود را حفظ کنيد.
از شما مي خواهم که سياست هاي بيهوده و حرف هاي بي خودي [را] که موجب جدايي مي شود، کنار بگذاريد و در انتخابات مجلس هم به اتحاد بيشتر شرکت کنيد. (18)

شهيد محمود صبوري (1361 - 1343 فردوس)

اتحاد را در همه جا و در همه زمان حفظ کنيد و روحاني، اداره اي (19)، محصّل، کشاورز، [همه و همه] دست به دست هم دهيد (20) و کشور اسلامي را آباد کنيد.

شهيد علي اکبر طاهرزاده (1366 - 1349 سمنان)

شما اي پاسداران اسلام! به خاطر اسلام و دفاع از آن تن به مرگ سپرديد (21) تا اسلام زنده بماند. ما از اسلام با زبان و شمشير و با چنگ و دندان دفاع کرديم و آخرين رمق خود را در اين راه باختيم. موجودي خود را مايه گذارديم و در هيچ حال يگانگي و انفاق و وحدت کلمه ي خود را از دست نداديم؛ پس شما هم مواظب باشيد تا عوامل نفوذي دشمن به اتحادمان لطمه نزنند.

شهيد حسن عابدي (1364 - 1345 زرين شهر)

هميشه يکپارچه باشيد. پيام کليه ي شهداي انقلاب بوده [که] اختلافات را کنار بگذاريد و متحد [شويد] و با وحدت هميشگي امام را [ياري کنيد] که شهدا به گردن شما [حق دارند و شما] به آن ها بدهکار هستيد. با اين اتحاد و حمايت از انقلاب پاسدار [خون] (22) شهدا باشيد که هم خدا راضي باشد و [هم] بندگان خاص خدا.

شهيد هيبت الله عباسي (1363 - 1343 سبزوار)

من به عنوان يک بسيجي کوچک از ارتش و سپاه و برادران بسيج مي خواهم که همه دست اتحاد به هم دهند و اسلام را به تمام دنيا رواج دهند.

شهيد عبدالرسول عبداللهي (1362 - 1346 جهرم)

برادران و خواهران عزيز! ما بايد جاي پاي امام بگذاريم؛ (23) نه يک قدم جلوتر و نه يک قدم عقب تر! از شما مي خواهم که هميشه پشت سر روحانيت مبارز، متعهد و مسئول حرکت کنيد و از روحانيت محترم حمايت کنيد. همچنان که اتحاد و همبستگي داشته و هميشه در صحنه بوده ايد، در حفظ اين وحدت بکوشيد.

شهيد اکبر عسگري (1364 - 1347 خميني شهر)

اي امت قهرمان و شهيدپرور ايران که هميشه در صحنه بوديد! همان طور که در اوايل انقلاب به حرف هاي پيامبر گونه ي امام گوش داديد و وحدت کلمه و اتحاد و يگانگي و برادري خودتان را حفظ کرديد و با مشت خالي پا شديد (24) [و] طاغوت با آن همه توپ و تانک [که] داشت، هيچ کاري نتوانست بکند و پيروز شديد (25)، [الان هم] ان شاء الله امام را تنها نگذاريد (26) وپشتيبان ولايت فقيه و روحانيت در خط امام و حزب الله باشيد تا پيروز شويم.

شهيد ابراهيم عنايتي شاکرمي (1362 - 1342 جرقويه)

از اين ملت مي خواهيم که امام را تنها مگذارند و از رهبري او اطاعت کنند و منافقين، اين خفاشان کوردل را به گورستان بفرستند. من از ملت غيور و ارتش و بسيج و سپاه مي خواهم که همه دست اتحاد به هم دهند و اسلام را به تمامي دنيا رواج دهند؛ که خائنين بدانند که در مقابل اسلام نمي شود مبارزه کرد.

شهيد مسعود غريب زاده (1362 - 1344 جهرم)

از [شما] برادران عضو بسيج دانش آموزي مي خواهم که با تمام ارگان ها در ارتباط باشيد و وحدت خود را با اتحاديه ي انجمن اسلامي قوي تر کنيد و وحدت و اتحاد خود را بيشتر حفظ کنيد.

شهيد علي اکبر فرماني (1364 - 1336 شيراز)

اي ملت حزب الله! براي رضاي خدا امام عزيز را تنها نگذاريد؛ هر چه بيشتر او را ياري کنيد تا ان شاء الله اين انقلاب خونين به انقلاب مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل گردد؛ پشتيباني روحانيت مبارز باشيد و نگذاريد افرادي نالايق در اين لباس پيامبر گونه نفوذ کرده و بخواهند به اسلام و روحانيت ضربه بزنند. دشمن ضربه خورده [و] در تلاش است که به اين انقلاب ضربه بزند. (27) [پس] اتحاد داشته باشيد و نگذاريد افرادي منافق و آمريکا صفت در ارگان هاي انقلابي و ادارات نفوذ کنند.

شهيد محمد فلاح ديانلو (1360 - 1343 تهران)

توصيه ام به برادران بسيج، اين بازوهاي قدرتمند ولايت فقيه و سربازان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) اين است که سنگرها را رها نکنيد و مردم را به مساجد و اتحاد دعوت نماييد. (28)

شهيد جابر کشاورز (1361 - 1344 شيراز)

برادران! دشمن بيکار ننشسته [و] هر روز در نقشي با شما روبرو مي شود؛ يک روز در پوشش مجاهد، يک روز پيماني (جنبشي) و يک روز هم در پوشش انقلابي دو آتشه و ... من و تو بايد با اتحاد خودمان نقشه ي آن ها را خنثي کنيم و بايد که از دستانمان زنجير بسازيم؛ سرباز روح الله شويم و جان ببازيم.

شهيد حيدر کشاورز (1362 - 1339 فراشبند)

از تمام برادران عزيز پاسدار و بسيجي و حزب اللهي مي خواهم که جنگ را فراموش نکنند و کليه ي مسائل متفرقه را که آفات انقلاب مي باشد، کنار بگذارند و با اتحاد و پيروي (29) از فرمايشات امام عزيز و با توسل به درگاه خداوند بزرگ، اسلام عزيز را ياري کنند.

شهيد غلام رضا لشگري (1362 - 1339 تهران)

اي برادران! حسين گونه باشيد و حسين گونه عمل کنيد و زماني که اسلام احتياج به ياري دارد، بي درنگ بشتابيد که يک لحظه تأمل جايز نيست؛ مخصوصاً الان که تمام حيثيت و شرف اسلام و مسلمين در گرو همين جنگ است، با تمام قدرت آماده باشيد و جبهه ها را پر کنيد و اتحاد و وحدت داشته باشيد که دشمن از اتحاد شما مي ترسد.

شهيد احمد محمدپور يقيني (1360 - 1338 تبريز)

به برادران پاسدار توصيه مي کنم که اتحاد و برادري را، با حرکت در خط مستقيم الهي حفظ [کنند] و يار و ياور همديگر باشند.

شهيد علي مظاهري ( 1362 - 1336 خميني شهر)

از برادران مسئول در سپاه و ساير ارگان ها و نهادها انتظار عاجزانه دارم که کمي بيشتر فکر کرده و سعي کنند اتحادي بين روحانيت و سپاه و ساير نهادها برقرار شود و از همديگر جدا نباشند و از اشتباهات کوچک يکديگر درگذرند و به حرف وسوسه گران توجهي ننمايند. بلکه دل يکديگر را به انجام بهتر وظايف شرعي و قانوني گرم نموده و سعي کنند از روحانيت مؤمن و آگاه و طلاب لايق کمک بگيرند و آن ها را جذب نمايند.

شهيد حسين ملکوتي خواه (1361 - 1333 اصفهان)

در دنياي فاني فقط يک آرزو دارم (30) [و آن اين است که] که اختلاف بين قشرهاي [مختلف] ملت برطرف و اتحاد بين ارتش و سپاه و بسيج برقرار شود که الحمدالله همين طور شد و ديگر آرزويي ندارم.

شهيد اصغر موسايي (1365 - 1350 کوهپايه)

اي برادران پاسدار! دشمن اصلي ما، آمريکا ضربه خورده و در تلاش است که به اين انقلاب ضربه بزند. [پس] اتحاد داشته باشيد و نگذاريد افرادي منافق و آمريکايي صفت در ارگان هاي انقلابي [و] ادارات نفوذ کنند و با تبليغات نابجا و منافقانه روحانيت مبارز را بکوبند و در نتيجه ريشه هاي انقلاب را قطع کنند و امام را تنها بگذارند.

شهيد مسعود مهدي زاده (1361 - 1341 شبستر)

از برادران بسيجي و حزب اللهي که مدتي با آن ها کار کرده ام مي خواهم که وحدت خود را حفظ کنند؛ چون اين اتحاد ماست که (31) آمريکا و شوروي جهانخوار را به ستوه آورده (32) [است].

شهيد محمدرضا ميدان دار (1365 - 1346 فردوس)

بسيجيان دلير!... با هم مهربان باشيد؛ اتحاد و همبستگي داشته باشيد [و] اطاعت پذير باشيد.

شهيد محسن نورصالحي (1360 - 1341 تهران)

اي برادران و اي خواهران! بر ما فرض است که بيدارتر شويم و بدانيم که دشمن در انتظار کوچک ترين غفلت (33) است تا بر ما شبيخون زده و دستاوردهاي انقلاب را به يغما برد و ما بايد با اتکال به الله و اطاعت از رهبر و اتحاد و انسجام در عمل، خالص و بي ريا، در پيشبرد اهداف انقلاب کوشا بوده (34) و هنگام موفقيت و غلبه بر دشمنان داخل و خارج از غرور اجتناب نماييم.

شهيد ابوالقاسم وهابي برزي (1359 - 1335 تهران)

همين طور که مرحله ي تخريب (35) انقلاب را به ياري حق پشت سر گذاشته ايم، سعي بر اين داريم که دست اتحاد و همبستگي به يکديگر داده تا مرحله ي بعدي انقلاب را، که مرحله ي بازسازي و سازندگي است، نيز پشت سر بگذاريم تا بتوانيم عدل علي (عليه السلام) را در اين کشور تازه استقلال پيدا کرده و تازه حقوق خود را بازيافته، به دست آوريم.

شهيد يعقوب يوسفي (1364 - 1338 صومعه سرا)

عزيزانم!... [بايد] از دستاوردهاي خونين و مکتبي انقلابمان در حد توان و وجود امکانات پاسداري نماييم. با توجه به اين که انقلاب اسلامي ما يکي از مکتبي ترين انقلاب ها در تمامي ابعاد به خصوص در بعد معنوي و روحاني است. چه زيبا فرموده امام عزيز که «نور الهي در کشور ما جلوه گر شده»؛ قدر اين جلوه ي الهي را بدانيد. اکنون روز امتحان الهي فرا رسيده [است]. بي درنگ به جهاد برخيزيم و يکسره با تلاش و کار (36) و توليد بيشتر و [همچنين] اتحادمان، پشتوانه اي محکم براي اين انقلاب خونبار اسلامي مان باشيم.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: کنند
2. سوره صف؛ آيه 4
3. در اصل وصيت: باشيد
4. در اصل وصيت: ارتش
5. در اصل وصيت: و
6. در اصل وصيت: که
7. در اصل وصيت: اشتغال
8. در اصل وصيت: کارهايتان
9. در اصل وصيت: باشند
10. در اصل وصيت: از مراحلي که ايثارگران
11. در اصل وصيت: از مراحل خاصي که انسان هاي
12. در اصل وصيت: ستيزه جو و ستيزه گر
13. در اصل وصيت: استاده
14. در اصل وصيت: در طول هشت سال انقلاب اسلامي
15. در اصل وصيت: قوي تر
16. در اصل وصيت: انسان در طول تاريخ
17. در اصل وصيت: شود
18. در اصل وصيت: کنند
19. در اصل وصيت: اداري
20. در اصل وصيت: داده
21. در اصل وصيت: سپرديم
22. در اصل وصيت: ناخوانا
23. در اصل وصيت: قدم بگذاريم
24. در اصل وصيت: شديم
25. در اصل وصيت: شديم
26. در اصل وصيت: نگذاريم
27. در اصل وصيت: بزنند
28. در اصل وصيت: کرده
29. در اصل وصيت: پيروزي
30. در اصل وصيت: داشتم
31.در اصل وصيت: و
32. در اصل وصيت: درآورده
33. در اصل وصيت: غفلتي
34. در اصل وصيت: و در
35. در اصل وصيت: تخريب از
36. در اصل وصيت: بيشتر

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
play_arrow
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال