سيري در وصيت نامه شهدا

نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (3)

اي هموطنان عزيزم! انتظارم از شما اين است که دست اتحاد در دست يکديگر دهيد و اين اسلام را، که با خون شروع شده، ياري کنيد و نگذاريد که دشمن به اين انقلاب و قرآن [لطمه اي] بزند.
يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (3)
 نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (3)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد علي زارع خورميزي (1362 - 1342 مهريز)

اي هموطنان عزيزم! انتظارم از شما اين است که دست اتحاد در دست يکديگر دهيد و اين اسلام را، که با خون شروع شده، ياري کنيد و نگذاريد که دشمن به اين انقلاب و قرآن [لطمه اي] بزند.

شهيد محمود زارعي (1367 - 1351 کبودرآهنگ)

برادران عزيز! بايد بدانيد که بعد از شهادتم ادامه ي راه من وظيفه ي سنگين شماست. درس و تحصيل را رها نکنيد. کمر همت ببنديد. با هم وحدت و اتحاد داشته باشيد و از دوگانگي و تفرقه بپرهيزيد.

شهيد محمدرضا زارعي خرنجاني (1364 - 1346 فسا)

از شما برادران و خواهران که اتحاد خود را حفظ کنيد و از يکديگر دور نباشيد چون زمانه در گذر است.

شهيد حسن زاير (1362 - 1346 قيروکازرين)

از ملت شهيدپرور ايران مي خواهم که رهبر عزيزشان، خميني، روح خدا را ياري نمايند و هر فرماني صادر کرد اطاعت کنند و از روحانيت جدا نشوند و گر نه زير بار ابرجنايتکاران مي مانند. از آن ها مي خواهم اتحاد خود را حفظ کنند و جبهه ها را فراموش نکنند و با همديگر مهربان باشند و نسبت به احکام دين خودشان به خوبي مقيد باشند. (1)

شهيد عبدالرسول زرين (1362 - 1315 اصفهان)

به گفته ي امام عزيزمان که فرمودند: « دامن زدن به اختلاف معصيت است » [مبادا] به اختلافات، که شيطاني و حيواني است، دست بزنيم! بلکه (2) با وحدت خودمان و وحدت شيعه و [سني] (3) انقلاب را به جهان صادر نماييم. رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: « اتحاديه مايه ي رحمت و تفرقه مايه ي عذاب در دنيا و آخرت است. » پس وحدت را حفظ نماييم (4) تا ضربه ي [دشمنان] داخلي و خارجي [را] نخوريم و در خط ولايت فقيه، که همان ولايت الله و ولايت رسول الله (5) است، قرار گيريم.

شهيد اصغر زعيم (1362 - 1345 مهريز)

اي پدر! و اي مادرم و برادر و خواهرم! و اي ملت شهيدپرور ايران! امروز روز امتحان الهي فرا رسيده است؛ بي درنگ به جهاد برخيزيد و يکسره با تلاش و کار بيشتر و اتحادتان پشتوانه اي محکم براي اين انقلاب خونبار اسلامي مان باشيد. (6) اي کاش هزاران جان داشتم و در راه خدا مي دادم!

شهيد محمدرضا زلفي يزدلي (1364 - 1343 کاشان)

مردم وحدت و اتحاد خود را بيشتر کنيد و از اختلاف ها بپرهيزيد؛ به سخنان و رهنمودهاي امام گوش فرا دهيد و امام را تنها نگذاريد و او را دعا کنيد.

شهيد مهرعلي سالاروند (1367 - 1335 دورود)

من از تمام خواهران و برادران و فاميل ها (7) و مسلمين مي خواهم (8) که از نماز و روزه و همبستگي در راه اسلام کوتاهي نفرمايند (9) و هميشه اتحاد و همبستگي با هم داشته [باشند].

شهيد حسن سبحاني (1365 - 1331 کاشمر)

فرزندانم! به شما وصيت مي کنم نمازتان را خوب و به موقع بخوانيد و در درستان کوشا باشيد و از دستورات مادرتان سرپيچي نکنيد. در خاتمه به شما توصيه مي کنم که اتحاد خودتان را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد و آنچه [را که] رضاي خدا در آن است انجام دهيد و از خودپسندي و خودخواهي دوري کنيد.

شهيد کامران سبزي زاده (1360 - 1343 مسجد سليمان)

از امت اسلامي مي خواهم که در راه خدمتگزاري (10)؛ به اسلام هر روز بيشتر از روز قبل کوشا باشند. اتحاد اسلامي خويش را حفظ کنند و پشت سر امام امت، خميني بت شکن به مبارزه با شياطين دروني و بروني بپردازند.

شهيد علي اکبر سپاسگزار (1365 - 1340 شيراز)

مردم مسلمان و [امت] غيور اسلام! هميشه سعي کنيد از اختلافات جزئي، که به اتحاد ما لطمه وارد مي سازد، جداً خودداري کنيد (11) و فريب شيطان و منافق را نخوريد. (12)

شهيد حسين علي سرداري زارچي (1361 - 1345 يزد)

بياييد دست در دست هم [دهيم] و از اين فرصت استفاده کنيم؛ چه در جبهه و چه پشت جبهه از اين انقلاب و اسلام دفاع کنيم. اي امت مسلمان ايران! قدر اين امام بزرگوار را بدانيد و تا آخرين قطره ي خون او را تنها نگذاريد و سر هر نمازي امام را دعا کنيد و اتحاد خود را حفظ نماييد (13) [چرا] که ضدانقلاب داخلي از اين وحدت ها مي ترسد و از شما ملت مي خواهم که اين نماز سياسي - عبادي جمعه را ترک نکنيد؛ زيرا اين نماز جمعه است که ابرقدرت هاي شرق و غرب از آن مي ترسند.

شهيد محسن سعادتمند (1362 - 1340 خمين)

به پاس خون شهداي عزيز دست از اختلاف برداشته و در کمال دوستي و برادري دست وحدت و اتحاد و يکپارچگي را به هم بدهيد و شيطان نفس خودتان [را] که شما را به سوي تفرقه سوي مي دهد، نابود سازيد و به جاي آن (14) ملائکه ي همبستگي و اتحاد و يکپارچگي را جايگزين سازيد تا اسلام به پيش برود.

شهيد سيف الله سلطاني آراني (1361 - 1339 آران و بيدگل)

اي خواهران و برادران! با هم متحد باشيد. با هم اتحاد داشته باشيد؛ [چرا] که دشمن از همين متحد بودن شما مي ترسد. (15)

شهيد حميد سلطاني بلداجي (1361 - 1341 بروجن)

سخني با دوستان و برادران مؤمن و برادران عزيزم! به عنوان يک کوچک تر و يک حقير از شما مي خواهم که دست اتحاد و برادري به يکديگر بدهيد و با دشمنان داخلي و خارجي مبارزه کنيد و شکرگزار (16) اين نعمت الهي، يعني اما امت باشيد که با رهنمودهاي خود توانسته است اسلام را گسترش بدهد.

شهيد سعيد سلطاني (1360 - 1346 تهران)

پدر و مادر عزيزم! مملکت اسلامي ما کنون در بحراني ترين زمان قرار گرفته است. از هر طرف به اين مملکت حمله شده است؛ چه از طرف شيطان بزرگ، آمريکا و چه از طرف مزدوران سرسپرده اش مانند عراق و خلقي نماهاي داخلي و ليبرال ها و کليه ي ضد انقلاب ها و تنها با ريختن خون شهيدان توطئه هاي اين مزدوران نقش بر آب مي شود. به قول رهبر عزيزمان با وجود اتحاد مردم و چنين جوان هايي اين ها هيچ غلطي نمي توانند بکنند و براي همين است که ما بايد در هر کجا و هر زمين با آن ها مبارزه کنيم.

شهيد حسن سليماني اشتهاردي (1365 - 1339 ...)

به خاطر ريشه کن نمودن کفر و ستم و نجات محرومين عالم از زير سلطه ي جنايتکاران، لازم است بين اهل تشيع و تسنن اتحاد باشد. اما خردمندان اين جامعه به مردم تفهيم نمايند که منظور از اتحاد، اتحاد عقيدتي نيست.

شهيد کاظم سليماني (1363 - 1343 مرند)

اتحاد و يکپارچگي خويش را حفظ کنيد؛ چرا که تفرقه آفت درمان نشدني براي مسلمانان است.

شهيد مجيد سليمي (1367 - 1348 نجف آباد)

از شما مردم دلاور و غيور مي خواهم که همان طور که تاکنون در صحنه بوده ايد و با اتحاد خود مشت محکمي بر دهان مستکبران و ابرقدرت ها زده ايد از اين به بعد هم در صحنه باشيد و امام عزيزمان، اين بت شکن زمان را تنها نگذاريد و هرگز (17) بعد از نمازهايتان دعا به جان امام [و] رزمندگان يادتان نرود.

شهيد سيد حسين سماواتي (1362 - 1341 همدان)

در اين زمان که ساعتي با عمليات فاصله نداريم. از شما مي خواهم در هر کجا که هستيد امام را تنها نگذاريد؛ امام، اين اسطوره ي مقاومت و شهامت و شجاعت را شاد نگه داريد. اتحاد خود را هر چه بيشتر و محکم تر کنيد.

شهيد مجيد سمواتيان (1364 - 1339 همدان)

پدر و مادر عزيزم و برادران و خواهر گرامي ام!... در اين جبهه ها صداي شليک گلوله، سکوت مرگبار ديوصفتان تاريخ را مي شکند. نوري که از آتش سلاح و سيماي عابدانه ي رزمنده ها (18) بر مي خيزد تاريکي شب پرستان زشت خوار را هم مي زند و آن ها هراسان و سر در گم در پي خاموش کردن آن مي باشند. لذا همگي کفار دست در دست هم، از به کارگيري ابلهان و مکاران [و] دغل بازان روي گردان نمي شوند. در اينجا بايد اتحاد داشت و براي در هم شکستن ديوارهاي پوچ و واهي آن ها قدم برداشت.

شهيد احسان الله سهرابي (1364 - 1343 همدان)

... و سخني ديگر با برادران و خواهران گرامي ام! اينکه اي عزيزان! مبادا در مقابل اسلام و خون هاي ريخته شده ي جوانان عزيز بي تفاوت باشيد [و] احساس مسئوليت ننماييد! (19) مبادا امام و انقلاب را تنها بگذاريد که [در اين صورت] اسلام را تنها گذاشته ايد! مبادا جبهه ها را خالي بگذاريد که در اين صورت پشت به جبهه ي في سبيل الله نموده و مشمول قهر خداوند خواهيد بود. با اتحاد و انسجام و پيروي از خدا و امام، که همان اسلام اصيل است، [خود را براي انجام رسالت بزرگي که بر دوشتان سنگيني مي کند آماده نموده و قرآن و اسلام را احيا و زنده نماييد.

شهيد داراب سهرابي (1360 - 1338 خميني شهر)

حالا که دين و کشور ما در خطر است، بايد کمک کرد [و] به ياري دين شتافت و به ياري ملت رفت تا احساس تنهايي نکند. (20) بايد براي اسلام عزيز خون داد و بايد قرآن را حفظ کرد که [بتوانيم] آمريکا و همه ي ابرقدرت ها را به زانو درآوريم. ولي بايد اتحاد و يکپارچگي خودتان را حفظ کنيد [و] به سخنان رهبر گوش فرا دهيد؛ (21) او ما را همچون پدري دلسوز از خواب غفلت بيدار مي کند.

شهيد سيد حميدرضا سيادت (1362 - 1345 تهران)

اي برادرانم! (22) مسجد را خالي نکنيد! تا مي توانيد نيرو جذب کنيد! اسلام و مسلمين احتياج به بسيجي هاي حزب اللهي دارد. بچه هايي [را] که در خط نيسند آگاهشان کنيد؛ هم براي دينتان خوب است هم براي آخرتتان. مسئوليت امورات (23) مسجد را بپذيريد... از رخنه ي ضد انقلاب جلوگيري کنيد؛ بچه ها را از همه ي جنبه ها آموزش دهيد. اي برادران حزب اللهي!... براي تعجيل در فرج حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد. دعاي توسل را زياد بخوانيد. نماز جماعت را حتماً بر پاي داريد؛ از غيبت و دروغ و ريا و عجب و خلاصه تمام صفات شيطاني بپرهيزيد و به سوي کمالات انساني روي آوريد. در کارها اتحاد داشته باشيد؛ هدف داشته باشيد؛ رهبري داشته باشيد؛ هر چند کارتان کوچک باشد.

شهيد سيد حسن سيف کاشاني (1362 - 1345 کاشان)

اي برادران و خواهران! اتحاد خود را حفظ کنيد. چون ابرجنايتکاران جهان از اتحاد اين ملت مسلمان وحشت دارند و هرگز فراموش نکنيد [که] دشمنان اسلام دنبال فرصت هستند.

شهيد نبي الله سيه چهره (1360 - 1345 نکاء)

از ملت قهرمان مي خواهم که با اتحاد و همبستگي، شيطان را از خود دور کنند و اهداف پاک شهيدان را پي بگيرند [و] از گروه گرايي که از وسوسه هاي شيطاني است، جداً خودداري کنند.

شهيد جواد شاعري (1365 - 1341 تهران)

اکنون اين مهم را فراموش نکنيد که جنگ به اتمام نرسيده و دشمن در کمين است و در انتظار کوچک ترين فرصتي است تا بر عليه شما امت مسلمان توطئه چيده و در ميان شما تفرقه و نفاق به پا کند (24) و زنجيره ي اتحاد شما را از هم بپاشد (25) تا بتواند (26) بر شما احاطه پيدا کند (27) و [بر شما] تسلط داشته باشد. (28) پس اي مردم رهبر را فراموش نکنيد [و] به سخنانش بيشتر دقت کنيد که به حق نائب آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است.

شهيد يدالله شاه کرمي (1366 - 1345 پل دختر)

بايد رفت و نماز جماعت [را] به امامت امام بزرگوارمان، در حرم مطهر حسين بن علي (عليه السلام) برپا (29) کرد و آن روز خون عزيزانمان به ثمر مي نشيند. [با گرم] نگه داشتن جبهه ها و کمک هاي مادي و معنوي به رزمندگان، همه در تسريع پيروزي شريک باشيد. با توجّه به آيه ي «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (30) اتحادتان (31) را حفظ کنيد؛ که تفرقه و جدايي سلاح شياطين و منافقين است.

شهيد مجيد شايسته (1362 - 1345 تهران)

اي پدر و مادر عزيزم !... در نماز جمعه شرکت کنيد و هميشه انفاق کنيد... و در دعاي توسل و دعاي کميل است که انسان مي تواند گناهانش (32) را پاک کند. هميشه به ديگران خوبي بکنيد و با همديگر اتحاد داشته بايد و هميشه با همديگر مهربان و همدرد همديگر باشيد.

شهيد حسن شريفي ستوده (1362 - 1344 آران و بيدگل)

وصيتم به مردم غيور و شهيدپرور اين است که اولاً امام را دعا کنند که خداوند اين وجود ارزنده را تا انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) حفظ و نگه داري فرمايد. ثانياً اتحاد خود را حفظ نمايند؛ چون دشمن با [وجود] اين اتحاد شما نمي تواند هيچ ضربه و آسيبي به شما آورد... با اتحاد خود مي توانيد تمام ابرقدرت ها را شکست دهيد. ديگر آن که نماز جمعه و دعاي کميل را خالي نگذاريد. چون همين دعاها و نمازهاست که ارتباط ما را با خدا بيشتر مي کند و قلب ها به هم نزديک تر مي شود. در ضمن نمازهاي ديگر را با جماعت بخوانيد [و] همچنان که امام مي فرمايد، مساجد را پر کنيد؛ چون مسجد سنگر است و بايد آن سنگر را حفظ کرد.

شهيد محسن شريفي (1366 - 1343 اصفهان)

اي برادران و اي خواهران حزب اللهي!... نکند خداي ناکرده روحانيت را تنها بگذاريد! که اگر روحانيت تنها ماند اسلام شکست خواهد خورد؛ چرا که همين روحانيون بودند که اسلام را زنده نگه داشته اند. مساجد را خالي نکنيد؛ به سخنان امام امت گوش فرا دهيد و به آن ها عمل کنيد؛ نمازهاي جماعت را و نمازهاي جمعه را هر چه باشکوهتر بر پا داريد. دست اتحاد به يکديگر دهيد، که دشمن از همين اتحادها و همين جماعت ها است که شکست مي خورد... برادران و خواهران عزيز! کارتان را با ياد خدا و براي خدا انجام دهيد و با اتحادتان مشت محکمي بر دهان ابرقدرت هاي شرق و غرب بزنيد و به آن ها بفهمانيد که اسلام واقعي يعني چه.

شهيد فرزاد شفيعي (1366 - 1349 شيراز)

در تمام لحظات زندگي روش و سيره ي [حضرت] نبي (صلي الله عليه و آله و سلم) و قرآن را سرمشق خود قرار دهيد. هرگز گامي فراتر از جاده ي صراط المستقيم نگذاريد و اتحادتان را حفظ کنيد و در نمازها و دعاهايتان طلب پيروزي نماييد.

شهيد محمد حسن شکوهنده (1365 - 1349 دزفول)

از [شما] برادران (33) و خواهرانم مي خواهم که اتحاد و همبستگي را از دست ندهيد و هر چه مي توانيد آن را مستحکم کنيد.

شهيد حسين شکرايي نوش آبادي (1362 - 1348 کاشان)

از شما خواهش مي کنم که اتحاد خود را بيشتر کنيد و جلسات را ترک نکنيد و هر چه مي توانيد دعاي کميل و توسل و دعاهايي [را] که برگزار مي شود، باشکوهتر انجام دهيد و شما هستيد که اين انقلاب را بايد به صاحب اصلي اش که حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، تحويل دهيد.

شهيد ابراهيم شمسايي (1361 - 1342 نائين)

از همه ي برادران مي خواهم که وحدت کلمه را حفظ کرده و با اتحاد و يک شدن جامعه را به سوي ترقي و پيشرفت سوق دهند. اگر تا به حال افرادي با همديگر کدورتي داشته اند، ديگر به پاس احترام به خون شهدا [از دل] بيرون بريزند و با قلبي مملو از عطوفت و مهرباني در جامعه با هم کار کنند؛ که به اتحاد جهان مي توان گرفت.

شهيد شاهرخ شهرياري (1360 - 1340 پارس آباد)

پدر و مادرم و برادران ديني من! اگر من از بين شما رفتم شکرگزار خدا باشيد و هيچ ناراحت نباشيد؛ چون راه [من]، راه حسين (عليه السلام) است و باز پيامي براي شما دارم. [اين] که اتحاد و وحدت و يکپارچگي خود را مثل هميشه حفظ کنيد.

شهيد سيد حسين شهيدپور (1366 - 1337 اصفهان)

همان طور که خداوند منان در قرآن کريم (34) مي فرمايد: که به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد؛ (35) يکديگر را رها نکنيد تا اين که اتحاد و يگانگي شما از هم نگسلد و دچار بدبختي و بيچارگي نشويد؛ [بدانيد که] امروز (36) جامعه ي اسلامي ما حساس ترين مرحله ي زماني خود را طي مي کند و (37) فرعونيان زمان از هر گوشه و کنار جهان مي خواهند حقانيت موسي را زيرپا بگذارند و جهان انسانيّت را به سوي بردگي و بيچارگي بکشاند (38) و از اين طريق، سرچشمه ي چپاول خود را گسترش داده تا چند صباحي را در دنياي بي ارزش و پوچ بر قدرت هاي پوشالي و توخالي خود تکيه زده و خود را آلت دست هوس ها و آرزوهاي ننگين خود بگردانند.

شهيد طهماسب شيخ حسني (1364 - 1334 آبيک)

جنايات و اختناق و فساد و جهل و بي خبري زمان طاغوت را به ياد آوريد و بيش از پيش در متابعت از دين حق تلاش نماييد و با اتحاد و يکپارچگي با هم بر اين ريسمان محکم الهي، امام خميني چنگ زنيد و آن چنان جامعه اي بسازيد که در آن، رابطه ي هر کس با ديگري همانند روابط جامعه ي بهشتيان باشد؛ جامعه اي که هر کس واقعاً خود را در برابر خدا و خلق [خدا] مسئول بداند و بيش از توقعاتي که از ديگران دارد خود عمل نمايد.

شهيد سيد مرتضي شيرودي زاده (1366 - 1335 دهدشت)

شهداي شما، اتحاد و همبستگي و صلح و سازش و برادري از شما مي خواهند! درست بينديشيد؛ دور هم جمع شويد و مفسد را به مقامات مسئول معرفي و در بين خودتان محو نماييد.

شهيد احمد شيري (1365 - 1341 بوانان)

با ضد انقلاب داخلي و خارجي به مقابله برخيزيد و با رفتار و کردار خود آن چنان مشتي به دهان آن ها بزنيد که همه ي آن ها نابود شوند. مسجدها (39) را پر کنيد و نمازهاي خود را با جماعت بخوانيد. با هم اتحاد، که اساس پيروزي هست، داشته باشيد. آن ها را که مي خواهند تفرقه بيندازند خود شما سرکوب کنيد. زماني (40) جامعه ي ما درست مي شود که همه ي ما تک تک خود را درست بکنيم و حقوق همديگر را رعايت بکنيم و اگر بخواهيم بنشينيم که دولت و [مسئولان کاري (41)] کنند (42) خيلي طول مي کشد. ما خودمان بايد دست به دست هم بدهيم و ميهن خود را آباد سازيم.

شهيد صفدر صابري (1362 - 1343 اقليد)

هر کجا و در هر پست و مقام که هستيد، از آن به نحو احسن استفاده کنيد و [هر] قدمي که (43) بر مي داريد در راه خدا و رضاي خدا باشد. از تفرقه و دو دستگي بپرهيزيد؛ [چرا] که تفرقه و نفاق است که محکم ترين دژها را به لرزه در مي آورد و آن را فرو مي ريزد. پس هر [کجا] از تفرقه و نفاق اثري ديديد؛ با اتحاد و يکپارچگي خود، آن را خنثي نماييد.

شهيد حسين صادقي (1360 - 1344 مشهد)

دوستان من! تقوي را پيشه ي خود کنيد و سعي کنيد با اتحاد و اتفاقتان پوزه ي منافقين و کافران ديگر را به خاک مذلّت بساييد و همواره گوش به فرمان امام، اين اسطوره ي مقاومت، اين مردم فضيلت، اين عابد شب، غرنده ي روز، اين الگوي تقوي و اين از تبار حسين (عليه السلام) باشيد و حرف ها و کلمات دلرباي او را با گوش جان پذيرا باشيد که سعادت ابدي در دست اوست.

شهيد محسن صادقي (1364 - 1343 ميانه)

اي برادران عزيز! (44)... اگر مي خواهيم به تکليف الهي خودمان واقعاً عمل کنيم و دستاوردهاي انقلاب را حفظ [نموده] و راه شهدا را ادامه و اين نهضت اسلامي را در سرتاسر پهنه ي گيتي گسترش دهيم و پيام الهي انقلاب اسلامي را به گوش مستضعفان عالم برسانيم، بايد به سلاح تقوي و علم و فقاهت و اخلاص و روحيه ي شهادت طلبي مجهز باشيم و با حفظ اتحاد و وحدت کلمه و با الهام از دستورات قرآن کريم بر هر ظلم و متجاوز و مستکبري (45) يورش برده و زمينه را براي ظهور امام زمان، حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و حکومت مستضعفان آماده سازيم.

شهيد يدالله صادقي (1365 - 1344 الشتر)

بايد به حد توانايي براي اسلام کار کنيم؛ و کارمان زماني پيش مي رود که وحدت و اتحاد داشته باشيم.

شهيد حاجي محمد صالحي (1363 - 1343 قائن)

پدر و مادر خوبم! روز امتحان الهي فرا رسيده؛ بي درنگ به جهاد برخيزيد و يکسره با تلاش و کار بيشتر و توليد بيشتر و اتحادتان پشتوانه اي محکم براي اين انقلاب خونبار اسلامي مان باشيد.

شهيد سيد طاهر صالحي (1365 - 1343 صومعه سرا)

اي برادران و خواهران گرامي ام! شما با متحد بودن و اتحاد و پيکار و يکپارچگي، چه در جبهه و چه در پشت جبهه، به فرمان امام عزيز گوش فرا دهيد و با دشمنان اسلام در ستيز باشيد و به هيچ وجه به منافقان کوردل اجازه ندهيد که کوچک ترين حرکتي ايجاد کنند. [ما] به صدام و صداميان و حاميانش، آمريکا و شوروي و اسرائيل غاصب اعلام مي کنيم که ما اهل کوفه نيستيم.

شهيد سيد جواد صبا (1364 - 1345 فردوس)

اولين کلامم به عنوان وصيت جز وحدت امت حزب الله نيست. چون وحدت و اتحاد بين تمام اقشار مختلف مردم است که صفوف مستحکم دشمنان اسلام را در هم مي کوبد. و خداوند هم مي فرمايد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»؛ (46) «چنگ به ريسمان خدا بزنيد و متفرق نشويد». بلي امت حزب الله! همه بايد در صفوفي مستحکم و پايدار در جهت سير الي الله قدم برداريم و از تفرقه و جدايي بپرهيزيم.

شهيد محمد صفري (1365 - 1320 فردوس)

از [شما] ملت شهيدپرور تقاضا دارم دنباله رو (47) حضرت امام خميني باشيد (48) و با آن ها قدم برداريد... در مساجد جمع شويد، دعا بخوانيد [و] مسجدها را خالي نگذاريد؛ اتحاد و همبستگي داشته باشيد.

شهيد داوود صلاتي (1362 - 1342 آران و بيدگل)

امت شهيدپرور ايران! همان طور که امامان تذکر داده اند ما از جنگ و آتش هراسي نداريم و آن را دفع مي کنيم؛ همان طور که کرده ايم. از تفرقه بين قشرهاي مختلف - اين آخرين حربه ي دشمن، که تاکنون تا حدي دامن گير امت شده است - مي ترسيم. از تاريخ عبرت گرفته و از تکرار آن بترسيم. بياييد تا دير نشده است خود عاملي در اتحاد بين اقشار باشيم.

شهيد اسدالله صمدي (1362 - 1341 مهريز)

اي جوانان! بدانيد که تمام ما مسئوليم در برابر ملت هاي تحت ستم مانند فلسطين و لبنان و عراق. حال که ما مسئوليم بايد دست ايمان و اتحاد به هم دهيم (49) و با ياري الله اين مستضعفان را از يوغ چپاولگران نجات دهيد. (50) اي مردم! بي تفاوت نباشيد؛ تا آنجا که مي توانيد بکوشيد.

شهيد عباس علي صمدي (1361 - 1341 خمين)

اي برادران و خواهران! قرآن را بخوانيد و در آن تدبير کنيد... [شما را] دعوت [مي کنم] به اطاعت هر چه بيشتر از اوامر امام، رهبر کبير انقلاب، و (51) و اتحاد و کمک به مستمندان.

شهيد مسعود صمدي (1361 - 1344 اقليد)

از [شما] امت اسلام و ملت ايران [مي خواهم که] هرگز فريب منافقان را نخوريد و حامي روحانيت (52) باشيد [و] در نماز جمعه ها شرکت کنيد؛ چرا که دشمن از همين اتحاد و همبستگي شما به لرزه درآمده است.

شهيد غلام رضا صمصامي مزرعه (1360 - 1343 تهران)

به حرف هاي امام گوش فرا دهيد و به دستوراتش عمل کنيد که باعث پيروزي شما و حزب الله بر تمامي کفار و منافقين است. همان طور که او گفته است، مسجد سنگر است؛ اين بزرگ سنگر را حفظ کنيد و در نماز جماعت، که پشت دشمن خارجي و داخلي را مي شکند (53) حاضر (54) شويد. همانند مثلي که مي گويد اگر صد چوب را يکي يکي به دست کسي دهيد مي شکند؛ ولي اگر همان صد چوب را با هم بخواهند بشکنند نخواهد شکست، دشمنان (55) من و ما و شما از همين اتحاد نيروهاي حزب الله مي هراسند.
در نماز جمعه شرکت کنيد که اين نماز هم طاعت خداوند است و هم از نظر سياسي بر عليه دشمنان حربه اي کاري است.

شهيد مرتضي طاهري انداني (1362 - 1341 خميني شهر)

سعي کنيد تمام اعمالتان (56) را براي خدا انجام دهيد (57) و هميشه به ياد او باشيد (58) و ياران وفاداري براي امام باشيد و از او اطاعت نماييد؛ که اطاعت از او، اطاعت از خداست. وحدت و اتحاد خود را بيش از پيش حفظ کنيد.

شهيد روح الله طغياني ريزي (1362 - 1344 زرين شهر)

برادران! وحدت خود را حفظ کنيد و متحد شويد و همان طور که قرآن مي فرمايد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (59)؛ «به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراکنده نشويد». مواظب باشيد دشمنان داخلي شما را از ولايت فقيه جدا نکنند و اتحاد و وحدت شما را از بين نبرند.
از برادران تقاضاي ديگري که دارم اين که جبهه هاي داخلي کشور را، مساجد را، مدارس را، خالي نگذارند و سعي کنند نماز را به جماعت بر پا کنند. (60)

شهيد صمد طيبي (1365 - 1344 خرم بيد)

ما که در صدر اسلام و کربلاي حسين (عليه السلام) نبوده ايم تا فرزند زهرا (سلام الله عليها) تنها نماند، اينک به نداي (61) امام کبير لبيک مي گوييم (62) تا اسلام براي هميشه در تاريخ سربلند بماند و با اتحاد کامل بر عليه تمام دشمنان اسلام قيام مي کنيم و با مزدوران شرق و غرب مي جنگيم تا آنان را از بين ببريم (63) و ان شاء الله با ياري خداوند ما پيروز هستيم.

شهيد جواد عابديني (1365 - 1344 اصفهان)

برادرانم و دوستانم! شما را به اتحاد و وحدت دعوت مي کنم. هميشه با تقوي باشيد.

شهيد کريم عارفي (1365 - 1340 آذرشهر)

امت قهرمان و مسلمان و شهيدپرور!... پشت سر امام حرکت کنيد؛ فرامين امام را با دل و جان عمل نماييد. چونان گذشته پشتيبان روحانيت باشيد و اتحاد خويش را حفظ نماييد و فرج آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را از خدا بخواهيد و مطمئن باشيد که وعده ي خداوندي نزديک است.

شهيد رضا عارفي دوست (1363 - 1341 کرج)

ما از تمام زشتي ها و راه هاي کج درس ها گرفته ايم؛ ما بارها و بارها پاهايمان بر سنگلاخ هاي جاده ي زندگي خونين شده است؛ ما اين تجربيات را آسان به دست نياورديم؛ هر اندازه که مشکلات سخت تر مي شد به ما مي آموخت که بايد بيشتر اتحادمان را محکم کنيم [و] چون کوه ياور يکديگر باشيم. آموخت آن کس که دست هاي ما را جدا مي کند دشمن ماست.

شهيد عبدالله عبادي (1367 - 1350 تهران)

برادران و خواهران همسنگرم! تقوي را پيشه کنيد و محور خويش قرار دهيد. به حبل الله چنگ زنيد (64) و متحد و يک صدا، [از] شهيدان و [روحانيتِ] خط امام پاسداري کنيد. همه ي شما پاسدار اسلام [هستيد]؛ در مقابل منافقين و ليبرال ها بايستيد... وحدت کلمه ي خود را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود در برابر تمامي ابرقدرت ها بايستيد. (65)

شهيد محمدرضا عباس علي پور منظرساز ( 1365 - 1345 مشهد)

اي دوستان و اي ملت مسلمان! ما در عصري زندگي مي کنيم که ظلم سراسر جهان را فرا گرفه است و براي اينکه اسلام عزيز با (66) ظهور مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به پيروزي کامل برسد و قسط و عدل الهي اسلام در سايه ي توحيد برقرار گردد، بايستي راه هايي پيموده شود که مهم ترين آن ها اتحاد مسلمين و ديگري شهادت در راه خدا مي باشد. بله! اگر ما ساکت بنشينيم و دست روي دست بگذاريم به اسلام واقعي دست نمي يابيم و دشمنان اسلامي براي ما تحميل مي کنند که به دست خود و به نفع خود ساخته اند. ولي نبايد اين طور باشد! باشد مسلمانان دست به دست يکديگر بدهند و با نثار خون و جان و مال خويش، دست اجانب و دشمنان اسلام را قطع نمايند.

شهيد حسين عباسي (1365 - 1344 خمين)

... شما را دعوت مي کنم به تقوا و ترس از خدا و وحدت کلمه و اتحاد و همبستگي؛ تا دشمنان نتوانند در بين شما نفوذ کنند. از تمامي برادران و خواهران مسلمان انتظار مي رود که در مراسم نماز جمعه و دعاي کميل و توسل شرکت نمايند و دعاي فرج امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بخوانند (67) که بنابر حديث در ظهور آن حضرت بسيار موثر است.

شهيد نبي الله عباسي (1364 - 1345 کرج)

دانش آموزان عزيز! خوب درس بخوانيد... و بدانيد که اگر زحمات اين ملت نبود، اگر خون شهدا و جانبازي هاي اين جوانان نبود شماها به جايي نمي رسيديد. نمازهايتان را سعي کنيد اول وقت و حدالامکان با جماعت بخوانيد و وحدتتان را حفظ کنيد؛ چرا که ابرقدرت ها از سلاح هاي ما نمي ترسند؛ بلکه از ايمان و اتحادمان به لرزه مي افتند.

شهيد احمد عبداللهي (1362 - 1343 فريدن)

با وجود اين همه معجزات الهي که از اين انقلاب و جنگ بين اسلام و کفر بعثي صدامي ديديد و نجات اين انقلاب اسلامي از تمامي توطئه هاي شياطين و رسوا کردن تمامي آنان (منافقين و ليبرال ها و تمامي بقيه ي گروهک هاي مفسد و شياطين خارجي)، مبادکه از اتحاد خود دست بکشيد (68) و دنباله روي فاسقين و جنايتکاران کنيد؛ که اگر به اين راه افکنده شويد در دنيا و مهم تر از آن در آخرت، خود را به دشوارترين و هولناک ترين عذاب الهي دچار مي کنيد. (69)

شهيد جعفر عبداللهي (1362 - 1343 قم)

اگر شما دين خدا را ياري کنيد خدا نيز شما را ياري مي کند «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (70) و بدانيد که امپرياليست هاي جهانخوار نابودي خود را [در] پايدار بودن اسلام و انقلاب اسلامي مي دانند. پس عامل نابوديشان را پاسدار باشيد. سعي کنيد اتحاد و همبستگي خود را در پرتو ياد خدا حفظ کنيد. در اين صورت [اي] ملت الهي! وعده ي (71) پيروزي حق بر باطل، به هر شکل و قيافه اي که باشد، تحقق پيدا مي کند و تاريخ گواه اين مطلب بوده است.

شهيد سعيد عبداللهي (1362 - 1343 خميني شهر)

سلام و درود بر شما امت اسلام که با اتحاد و يگانگي و پيروي از رهبري پيامبر گونه چون امام عزيز، قيام کرديد (72) [و] خانه ي ظلم را در هم ريختيد (73) و هم اکنون مي رويد تا زمينه را براي ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آماده سازيد (74) و قيام خود را به قيام آن حضرت متصل کنيد و [اين مهم] فقط با پيروي از رهبر (75) عزيز، (76) آن قلب تپيده ي امت اسلام، روح الله [ميسر] است و با اتحاد و منسجم شدن در يک حزب، يعني (77) حزب الله [ممکن] مي باشد. اسلام را شناخته و از آن پيروي کرده و آن را به پيش مي برند تا ان شاء الله به انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) پيوند دهند و رسالت خويش را به پايان برسانند.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: انجام دهند
2. در اصل وصيت: انتقام بجوييم به حبل الله و بلکه
3. در اصل وصيت: ناخوانا
4. در اصل وصيت: نموده
5. در اصل وصيت: همان ولايت الله
6. در اصل وصيت: باشد
7. در اصل وصيت: فاميلان
8. در اصل وصيت: مي خواهيم
9. در اصل وصيت: نفرماييد
10. در اصل وصيت: خدمتگزاري
11. در اصل وصيت: کنيم
12. در اصل وصيت: نخوريم
13. در اصل وصيت: نمايد
14. در اصل وصيت: آنکه
15. در اصل وصيت: مي ترسند
16. در اصل وصيت: شکرگذار
17. در اصل وصيت: هميشه
18. در اصل وصيت: آن ها
19. در اصل وصيت: نماييد
20. در اصل وصيت: نکنند
21. در اصل وصيت: داده
22. در اصل وصيت: اي برادرانم در سنگر مسجد
23. در اصل وصيت: در
24. در اصل وصيت: نکند
25. در اصل وصيت: بپاشند
26. در اصل وصيت: بتوانند
27. در اصل وصيت: کنند
28. در اصل وصيت: باشند
29. در اصل وصيت: قرار
30. سوره آل عمران؛ آيه 103
31. در اصل وصيت: اتحادمان
32. در اصل وصيت: گناهان
33. در اصل وصيت: برادرانم
34. در اصل وصيت: در آيه شريفه مذکور
35. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» سوره آل عمران؛ آيه 103.
36. در اصل وصيت: با توجه به اين که موقعيت کنوني
37. در اصل وصيت: و از آنجا که
38. در اصل وصيت: تا
39. در اصل وصيت: و اينکه مسجد ها را
40. در اصل وصيت: زماني که
41. در اصل وصيت: ناخوانا
42. در اصل وصيت: کند
43. در اصل وصيت: که از قدم خود
44. در اصل وصيت: عزيزان
45. در اصل وصيت: مستکبرين
46.سوره آل عمران؛ آيه 103
47. در اصل وصيت: در دنبال
48. در اصل وصيت: باشند
49. در اصل وصيت: دهيد
50. در اصل وصيت: دهيد
51. در اصل وصيت: و دعوت به
52. در اصل وصيت: روحانيّت را حامي باشيد.
53. در اصل وصيت: مي کشد
54. در اصل وصيت: حاظر
55. در اصل وصيت: دشمنان
56. در اصل وصيت: اعمالمان
57. در اصل وصيت: دهيم.
58. در اصل وصيت: باشيم.
59. سوره آل عمران؛ آيه 103
60. در اصل وصيت: کنيد
61. در اصل وصيت: ياري
62. در اصل وصيت: بگوييم
63. در اصل وصيت: برده
64. اشاره به «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»؛ سوره آل عمران، آيه 103
65. در اصل وصيت: بايستد
66. در اصل وصيت: به
67. در اصل وصيت: بخوانيد
68. در اصل وصيت: بکشند
69. در اصل وصيت: مي کند
70. سوره محمد؛ آيه 7
71. در اصل وصيت: مبني بر
72. در اصل وصيت: کردند
73. در اصل وصيت: ريختند
74. در اصل وصيت: سازيم
75. در اصل وصيت: يک رهبر
76. در اصل وصيت: به
77. در اصل وصيت: آن

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.