سيري در وصيت نامه شهدا

نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (1)

شهيد اسماعيل آبدارجويي (1365 - 1349 هشترود) وصيتم به هم روستاييان عزيزم [اين] مي باشد که از آن ها مي خواهم با هم وحدت و اتحاد داشته باشند و همديگر را در کارهايشان ياري دهند.
يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (1)
 نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (1)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد اسماعيل آبدارجويي (1365 - 1349 هشترود)

وصيتم به هم روستاييان عزيزم [اين] مي باشد که از آن ها مي خواهم با هم وحدت و اتحاد داشته باشند (1) و همديگر را در کارهايشان ياري دهند.

شهيد مصطفي آذري نجف آبادي (1361 - 1341 نجف آباد)

اي امت قهرمان! پشتيباني خود را از امام و لشکريان اسلام دريغ نفرماييد. از شما مي خواهم که اتحاد و همبستگي خود را بيشتر کنيد و با هم متحد شويد. هر چه نيرو و توان در بدن داريد به کار بگيريد (2) براي به ثمر رساندن اهداف و احکام اسلامي و پيروزي اسلام و مسلمين.

شهيد علي آزادمرد (1361 - 1342 اصفهان)

ما بايد دست به دست همديگر بدهيم و تلاش و کوشش خود را آغاز کنيم. ما بايد اتحاد داشته باشيم تا بتوانيم راه مستقيم را بپيماييم ...
پيامم به برادران و خواهرانم اين است که به واجبات و مستحبات خود برسند و هيچ وقت آن ها را ترک نکنند (3) و از دين مبين اسلام پاسداري کنند (4) و اين انقلاب الهي [را] که به دست ما رسيده، نگه داري کنند [و] تا ظهور [حضرت] ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) اتحاد خود را حفظ کنند. (5)

شهيد جواد آقايي (1361 - 1340 آران و بيدگل)

شماييد که بايد با اتحاد خودتان (6) سرزمين هاي اشغالي فلسطين را از اسرائيل غاصب پس بگيريد. شماييد که بايد رادمرداني آزاده و استوار باشيد. مقاومت ما و فعاليت و جديّت شما در کارتان و اعمالتان باعث خواهد شد که ديگر مستکبري در جهان بر سر مستضعفي حکومت نکند.

شهيد محمد علي آقايي (1365 - 1338 فريدن)

برادران!... تفرقه و نفاق را از خود دور کنيد؛ که دشمن خطرناکي است. حيثيت و شرف و عزت شما در گرو همين جنگ است؛ « وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ». (7) دست اتحاد و برادري را به هم دهيد (8) تا دين و دنياي خود را بازخريد کنيد و قدرت خود [را]، که همان قدرت اسلام است، به نمايش گذاريد تا دشمنانتان ديگر فکر نابودي شما را در سر نپرورانند.

شهيد غلام رضا ابراهيمي ورنامخواستي ( 1365 - 1347 اصفهان)

امت مسلمان! تا جايي که مي توانيد از اختلاف خودداري کنيد؛ چون دشمنان اسلام از اتحاد ما است که ترس و واهمه دارند.

شهيد قربان علي ابوالحسني (1365 - 1343 اليگودرز)

هميشه اتحاد و وحدت داشته باشيد [و] مثل برادر با هم زندگي کنيد.

شهيد رضا احساني فر (1363 - 1342 آبدانان)

وصيت من به [شما] ملت غيور ايران اين است که اتحادي که هميشه داشته ايد، داشته باشيد تا استوارتر شويد، (9) زيرا آنچه که ما در اين برهه از زمان احتياج مبرم به آن داريم متحد بودن شما توده هاي مردم مسلمان است. چون اگر خداي خداي ناکرده شما لحظه اي غفلت کنيد و توجه به همبستگي و کلمه ي اتحاد نداشته باشيد، بار ديگر استکبار جهاني بر گردن اسلام و مملکت ما حلقه مي افکند و مملکت ما را به زير يوغ خود مي کشد. پس با استفاده از کلمه وحدت است که شما مي توانيد مانع راه استکبار جهاني بشويد.

شهيد سيد جمال احمد پناهي (1365 - 1343 سمنان)

فاميل ها و خويشاوندان محترم! يکديگر را دوست بداريد و ارتباط خود را با هم قوي تر کنيد که رمز خوشبختي دنيا و آخرت به خاطر رضاي خداست.

شهيد حسن احمدي شاهرخت (1365 - 1348 قائن)

[به خانواده ام] بگوييد صبر را پيشه کنند و افتخار کنند که شهيدي در راه خدا داده اند؛ با هواي نفساني مبارزه کنندکه اين دنيا چند روزي بيش نيست و زندگي واقعي در آن دنياي جاويد مي باشد. اتحاد خود را حفظ کنند و نگذارند (10) دشمن در ميانشان (11) نفوذ کند. (12)

شهيد بهمن اسدپور قهفرخي (1366 - 1346 اصفهان)

از شما برادر عزيزم، دانش جان، مي خواهم که با برادرانم خوش رفتار باشيد (13) و هميشه طوري رفتار کنيد که جاي مرا هم پر کرده باشيد. (14) اتحاد و همبستگي شما از بين نرود. دست به دست هم بدهيد [و] با برادران تان (15) يار و ياور پدرمان باشيد. و از طرف من پدر و مادرمان را ببوسيد (16) و بگوييد که دست بوسشان تا آخرين نفس هايم بودم.

شهيد علي اصغر اسدي (1365 - 1341 قوچان)

به شما توصيه مي کنم در شب هاي چهارشنبه و جمعه دعاها را از ياد نبريد، که بهترين درمان ها براي تسکين دردها است و هميشه به ياد خدا باشيد و در راه او قدم برداريد. اتحاد داشته باشيد که دشمنان بين شماها تفرقه نياندازند و شما را از روحانيت جدا نکنند؛ [که] اگر چنين کردند، روز بدبختي مسلمانان و جشن ابرقدرت ها شروع مي شود.

شهيد سيد محمد حسين امامي الطريق (1365 - 1349 تهران)

عزيزان! شهيداء سه امانت بزرگ، امام، اسلام و انقلاب را به دست شما سپرده اند؛ امانت هايي که خود تا سر حد شهادت از آن پاسداري نموده اند؛ اکنون بر شماست که با ايثار و فداکاري ادامه دهنده ي راه آن ها باشيد.
... مسجد سنگر است؛ سنگرها را خالي نکنيد و حرمت آن را هم داشته باشيد. سعي کنيد که در بسيج مسجدتان شرکت کنيد و نگذاريد که مسجدتان بدون بسيج باشد و يا بسيج با کمبود نيرو مواجه شود. اتحاد خود را حفظ کنيد؛ سعي کنيد که همديگر را ببخشيد و تجسس در کارهاي يکديگر نکنيد.

شهيد حسين اميني مرکيد (1365 - 1349 مرند)

امت غيور و شهيدپرور! آگاه باشيد و از خواب غفلت بيدار شويد و بدانيد اين اسلامي که امروزه به عنوان امانت در دست ماست و بايد آن را سالم و بدون تحريف به نسل هاي آينده تحويل دهيم، به اين آساني ها به دست ما نرسيده است! بلکه اين نتيجه ي زحمات خاتم الانبيا و فداکاري هاي مولاي متقيان، علي (عليه السلام) و نتيجه ي خون شهيداني همچون ابوذر و حنظله، مطهري و بهشتي و ... است و برماست که در راه حفظ و حراست از آن با تمام وجود تلاش کنيم و اجازه ندهيم دشمنان با ايجاد تفرقه و جدايي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي لطمه وارد کنند. [پس] گام هايتان را استوارتر و اتحادتان را مستحکم تر (17) بنماييد تا بتوانيد خصم زبون را به خاک ذلالت بنشانيد. عوامل منافق و تفرقه انگيز را از ميان برانيد و نگذاريد حادثه ي جنگ صفين درميان شما هم تکرار شود.

شهيد احمد ايزدي (1365 - 1348 زرين شهر)

تا آخرين نفس از دستورات قرآن و صراط مستقيم جدا نشويد و با موقعيت کنوني که کليه ي دشمنان و جنايتکاران جهت نابودي انقلاب عزيزمان، که با خون هزاران شهيد آبياري شده است شمشير از غلاف برکشيده اند، همگي اتحاد داشته و از امام عزيز اطاعت کنيد.

شهيد حسين بادنيده (1362 - 1340 تهران)

اتحاد مساجد محله را حفظ کنيد و برنامه هاي دسته جمعي بگذاريد.

شهيد محمدرضا باقري (1361 - 1339 شيراز)

پدر و مادر عزيز!... با يکديگر متحد شويد و نگذاريد اين سردمداران کفر بر شما ظلم روا دارند و آن قدر فرزندان عزيز شما را در خاک و خون بغلطانند (18)... با اتحاد و مشيت گره کرده و ايماني استوار با کافران بجنگيد (19) و ريشه ي آنان را از روي زمين بکنيد (20) و زمين را از لوث وجود آنان پاک سازيد.

شهيد سيد عباس برجي (1364 - 1324 نيشابور)

ملت شهيدرپرور! اتحاد و انسجام خود را همچنان محکم تر نماييد و اجازه ندهيد که دشمنان (21) به دين و مذهبتان ضربه بزنند و تا آخرين نفر جلوي کفر را گرفته و اجازه ي حمله به آن ها ندهيد. با هوشياري کامل جلوي ياوه گويان شرق و غرب را در داخل کشور را بگيريد.

شهيد حسين بشري (1367 - 1343 صومعه سرا)

ابتداي سخنم شامل اتحاد و وحدت و هماهنگي بين نيروهاي مسلمان و حزب الله مي باشد. براي نمونه امروز انقلابمان همانند آن کشتي است که سکان دار و هدايتگر آن امام عزيز بوده و سرنشينان آن امت مسلمان و حزب الله مي باشد. براي اينکه اين کشتي با اطمينان و به نحو احسن به ساحل برده و به دست صاحب اصلي اش سپرده شود، لازمه اش اين است که سرنشينان کشتي با هم اتحاد ووحدت داشته و نسبت به سکان دار آن وفادار باشند و اگر چنانچه سرنشينان با هم وحدت نداشته و قصد خيانت نسبت به سکان دار را داشته باشند، مسلماً آن کشتي به مقصد اصلي خود نخواهد رسيد.

شهيد محمد حسين بلاغي قره بلاغي (1365 - 1346 فسا)

به فرامين حضرت امام گوش کنيد؛ دست از امام و روحانيتِ در خط امام برنداريد که گمراه خواهيد شد. قدر امام عزيز را بدانيد [و] از خدا بخواهيد او را تا انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) براي اسلام و مسلمين حفظ فرمايد. اتحاد خود را حفظ کنيد [و] به اختلاف دامن نزنيد که مملکت شما با (22) تفرقه از بين مي رود... جهاد و جبهه هاي جنگ را فراموش نکنيد. اتحاد و يکي بودن خود را حفظ کنيد و همه با هم مطيع و فرمانبردار امام باشيد.

شهيد فرزاد بندري عباسي زاده (1360 - 1343 تهران)

با يکديگر اتحادي کامل از نظر سياسي و مکتبي داشته باشيد (23) و منافقين را از بين خود طرد کنيد (24) و آن ها را از صافي (25) الک هاي جامعه بگذرانيد (26) تا ديگر نفاقي در بين شما (27) به وجود نيايد و با يکديگربه خوبي و مهرباني رفتار کنيد تا سرمشقي براي ديگر برادران جامعه هاي اسلامي باشيد.

شهيد اميرهوشنگ بهرآور (1362 - 1343 قم)

اي عزيزان من! از گناه بپرهيزيد، غيبت نکنيد و تهمت نزنيد؛ دروغ نگوييد، چون اين گناهان اتحاد شما را از بين مي برد.

شهيد رهام بهرامي اصل (1364 - 1343 ياسوج)

اي مردم و اي امت! آگاه باشيد؛ ازتفرقه بپرهيزيد، وحدت را حفظ کنيد و با هم اتحاد داشته باشيد. همه چنگ به ريسمان خدا بزنيد و متفرق نشويد. (28) تا (29) خدا با شماست پيروزيد.

شهيد سيف علي بهروزي (1367 - 1346 تهران)

اي مومنين! شما را سفارش مي کنم به تقوا و به جا آوردن اعمال واجب و مستحب، خصوصاً نمازهاي يوميه [و] شرکت در نماز جمعه و تأکيد دارم بر وحدت و اتحاد و همچنين برائت از مشرکين و دشمنان اسلام.

شهيد رجب بهزادپور (1365 - 1342 تهران)

مواظب باشيد که دشمنان شما را از يکديگر جدا نکنند. الگوهاي خود را با مطالعه در زندگي ائمه ي معصومين (عليه السلام) به خصوص حضرت علي (عليه السلام) و حسين بن علي (عليه السلام) پيدا کنيد و درس بگيريد. يکي از درس هاي ايشان اتحاد است و ديگري استقامت در کارها مي باشد. براي رسيدن به خدا، طبق فرمايش خود پروردگار کريم، محبت ائمه ي معصومين (عليهم السلام) را در دل خود زنده کنيد.

شهيد اژدر بهمني (1365 - 1344 فريدن)

وحدت خود را حفظ کنيد و * (30) اتحاد داشته باشيد و نگذاريد منافقين بين شما تفرقه بيندازند؛ که اگر خداي نکرده چنين شود - وجود تفرقه - آن روز، روز بدبختي مسلمين است. در سختي ها به قرآن مراجعه کنيد و قرآن را محور خود قرار دهيد؛ قرآن نيز در اين زمينه مي فرمايد: «وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (31)؛ «و نباشيد مانند آنان که پراکنده شدند و اختلاف کردند بعد از آن که برايشان نشانه هاي آشکاري آمده از براي آنان است عذابي سخت»

شهيد رضا بيرانوند (1361 - 1342 خرم آباد)

از ملت حزب الله خواهانم که پيرو خط سرخ شهادت و گوش به فرمان امام امت باشند و اتحادي که از آغاز داشته اند تا پيروزي نهايي و استقرار حکومت جهاني اسلام به رهبري (32) امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) حفظ کنند و با وحدت خود مشت محکمي بر دهان جهانخواران شرق و غرب، به خصوص اين منافقان داخلي بکوبند.

شهيد مهرگان بيگدلي (1366 - 1348 اميديه)

با اتحاد و آگاهي دست در دست يکديگر دهيد و توطئه هاي دشمنان را يکي پس از ديگري خنثي کنيد.

شهيد محسن بيننده (1366 - 1348 خميني شهر)

اي امت شهيدپرور! به ريسمان الهي چنگ زنيد و متحد و منسجم شويد؛ همان طور که هستيد؛ که دشمنان اسلام و مسلمين از همين اتحاد و ايمان شما به ذلت و خواري افتادند. به افرادي که قصد از بين بردن شما را دارند و مي خواهند بين شما تفرقه ايجاد کنند، اجازه ندهيد که بين شما نفوذ کنند.

شهيد سليمان پاشاپور کرمجوان (1364 - 1339 مراغه)

برادران و خواهران! هر روزي که از اين جنگ تحميلي مي گذرد مسئوليت ما سنگين تر مي شود؛ يعني يک قطره ي خون شهيد مسئوليت ما را به مراتب سنگين تر مي کند. در اين حال اگر ما نتوانيم از اين مسئوليت بيرون آييم، در پيش شهداء شرمنده هستيم؛ پس عزيزان کمر همت ببنديد، دست اتحاد بدهيد و با يکديگر وحدت داشته باشيد.

شهيد هدايت الله پايداري (1362 - 1340 داراب)

از امت حزب اللهي مي خواهم که اتحاد خود را حفظ کنند و اختلافات را کنار گذارند و به مسائل اصلي، که همان اسلام است بينديشند و تا [به] چيزي يقين نکرده اند آن را قبول نکنند.

شهيد خيرالله پرواز (1364 - 1345 دهدشت)

شما پسرعموهاي عزيز و محبوبم! از شما مي خواهم که هميشه يکي باشيد؛ با خدا باشيد و هيچ گاه خدا را فراموش نکنيد. درهر کاري رضايت خدا را در نظر بگيريد. پدرم را ياري کنيد. مبادا شما و ديگر برادرانتان (يني برادران من) از هم جدا شويد و بين شما تفرقه بيندازند. تنها وصيتم به شما اتحاد دو خانواده ي من است.

شهيد امرالله پژوه (1364 - 1343 گچساران)

امت عزيز! اگر چه من قابليت پيام و نصيحت به شما را ندارم، اما براساس وظيفه و رسالتم بايد همگي شما را به قرآن سوگند دهم که [از] حضرت امام عزيز و بزرگوارمان متابعت و پيروي نماييد و به سخنان گهربار و تاريخي ايشان در رابطه با تمامي مسائل جهاني گوش فرا دهيد و در تمامي لحظات زندگي گوش (33) به فرمان او باشيد. ثانياً وحدت و اتحادو اتفاق و انسجام خود را حفظ کنيد؛ زيرا که تفرقه و افتراق اتحاد شما را از بين مي برد و شما را به لب پرتگاه سقوط مي کشاند. نمازهاي جمعه و جماعات را هر چه باشکوهتر برگزار نماييد؛ زيرا که اين نمازها باعث تقويت قلوب مسلمين و باعث ترس و وحشت و اضطراب قلوب دشمنان مسلمين مي شود.

شهيد سليمان پورعبدالله (1369 - 1346 خلخال)

از امت مسلمان و هميشه در صحنه مي خواهم ضمن حفظ اتحاد و يکپارچگي خود، از انقلاب شکوهمند اسلامي ايران و دستاورد مهم آن، يعني قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، هميشه پاسداري کنند.

شهيد رضا پورمنعمي (1362 - 1343 بم)

ازشما برادرهاي عزيزم تقاضا دارم که اتحاد داشته باشيد و ناراحتي هاي بين خودتان را برطرف کنيد؛ [چرا] که اين دنياي (34) موقت هيچ ارزش و وفايي ندارد.

شهيد غلام علي تدبيري (1365 - 1342 خمين)

وظيفه ي ماست که بدون ترس و وحشت، بلکه با اتحاد و همبستگي و تشکيلات قوي با دشمن مبارزه کنيم و اسلام را در همه ي نقاط کشور خود حاکم کنيم.

شهيد غلام عباس ترابي (1362 - 1346 زرين شهر)

امت عزيز و مسلمان! خود را براي سختي ها و مصائب بيشتري آماده کنيد؛ زيرا کساني [هستند] که با توطئه ها و ايجاد مشکلات سد راه شوند وان شاء الله ما به اذن خدا تا آخرين قطره ي خون خواهيم جنگيد تا احکام الهي را حاکم کنيم و بدانيد که زيادي اسلحه و تجهيزات دشمن نمي تواند ما را از اين راه باز دارد؛ چرا که تکيه ي ما بر اسلام و بر ياري خداوند است و بدانيد نافع ترين و نافذترين اسلحه اي که آن ها بر عليه ما به کار مي گيرند تفرقه و جدايي بين ماست و از تفرقه بپرهيزيد و دست اتحاد به يکديگر بدهيد که اکنون ملت کفر متحد شده اند و مصمم به از بين بردن اسلام و احکام الهي هستند و ما بايد با قدرت و ايمان کامل و با ياري خداوند در مقابل همه ي اين ها بايستيم.

شهيد هادي ترابي دلشاد (1361 - 1340 تهران)

من به عنوان يک برادر و يک شهيد آگاه به تمامي جوانان و دوستان و آشنايان و به تمامي پدران و مادران و در کل به تمامي ملت ايران مي گويم که قبل از هر چيز وحدت کلمه را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود و با تمامي قدرت در برابر تمامي ابرقدرت ها و تمامي توطئه هاي داخل و خارجي شان بايستند و ترس و هراس به خود راه ندهند و حتي يک قدم به عقب نگذارند؛ چرا که خداوند مژده ي پيروزي را به ما داده است.

شهيد صفرعلي ترکي (1365 - 1346 شهرکرد)

برادران و خواهران عزيز! شما بايد هميشه اتحاد داشته باشيد و با هم متحد شويد. دشمنان اسلام از اتحاد (35) شما هراس دارند.

شهيد محمد مهدي تقي پور (1362 - 1339 تهران)

برادرانم!... از شما مي خواهم که خانواده را ناراحت نکنيد و در کارها با آن ها همکاري کنيد و از کارهاي بيهوده و خلاف اسلام شديداً بپرهيزيد؛ اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد؛ که به تنهايي کاري از پيش نخواهد رفت.

شهيد مجيد تميزي فر (1362 - 1346 اصفهان)

پدر و مادر گرامي ام! امت اسلام! سنگر نماز جمعه و جماعت و نماز شب را ترک نکنيد. جبهه ها را ياري کنيد. امام را دعا کنيد... امروز روزي است که بايد اسلام و حسين زمان را ياري کرد... بايد اتحاد داشته باشيد و از دستاوردهاي انقلاب پاسداري کنيد.

شهيد يوسف توتونکار (1362 - 1340 تبريز)

هميشه سعي مان بر اين باشد [که] عواملي را که موجب تفرقه و نفاق مي گردد از بين برده و به جاي آن اخوت و محبت را حاکم سازيم؛ چرا که پروردگار متعال در قرآن کريم مي فرمايد: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» (36)؛ «به درستي که مومنان با هم برادرند؛ پس اصلاح کنيد ما بين همديگر را و بترسيد از خدا تا مورد رحمت واقع شويد». و اما آن عواملي که موجب نفاق و کدورت و سلب اتحاد مي گردد همان ظن و تجسس و غيبت [و] تهمت مي باشد.

شهيد عبدالرسول توسلي ونديشي (1365 - 1347 اصفهان)

اي ملت قهرمان! انقلاب را، امام را [و] روحانيت متعهد را همواره ياور باشيد؛ همان گونه که امام را ياوريد، فقيه عالي قدر را نيز ياور باشيد. خدا را در نظر بگيريد و نيز تقواي الهي را و همچنين اتحاد و وحدت را سرلوحه ي کارهاي خود بگيريد.

شهيد امير ثنايي جو ( 1362 - 1345 تهران)

اي برادران در پشت جبهه اتحاد خود را محکمتر کنيد تا خوار چشم دشمنان داخلي و خارجي شويد. مهرباني را در ميان خود زياد کنيد. حتماً در نمازهاي جماعت شرکت کنيد و نيز در جماعت دعا به جان امام را فراموش نکنيد.

شهيد محمد مهدي جبلي (1360 - 1342 قزوين)

من از ملت مي خواهم اتحاد و همبستگي خود را حفظ نموده و نگذارند که به اين انقلاب صدمه اي وارد شود.

شهيد رحيم جعفري (1362 - 1339 مشهد)

اين وظيفه ي ماست که هم با عوامل خارجي مبارزه کنيم و هم اتحاد مردم را بر عليه آمريکا و دشمنان اسلام در داخل مستحکم کنيم. همان طور که وظيفه ي شما در پشت جبهه مبارزه با عوامل آمريکا و شاه و اشکار تراشان (37) و مستحکم کردن صفوف مردم به رهبري امام خميني است.

شهيد ماشاء الله جعفري (1360 - 1338 زرند)

پشت سر رهبر کبير انقلاب و ولايت فقيه و روحانيت اسلام شناس و مبارز باشيد. مبادا از آن ها ببريد که شکست خواهيد خورد. مبادا دنبال اين مزدوران، که هر روزي به شکلي در مي آيند و خط و نشان مي کشند و به اسم اسلام و آزادي و دفاع از قانون عملاً در مقابل آن ها قرار مي گيرند و براي نابودي آن ها [تلاش مي کنند]، برويد... مبادا گول شايعات را بخوريد! با اتحاد و استواري براي برقراري حکومت عدل اسلامي در سطح جهان به رهبري حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قيام کنند.

شهيد محمد علي جعفريان قهفرخي (1364 - 1344 شهرکرد)

اتحاد خود را هميشه حفظ کنيد؛ از تفرقه و دوگانگي بپرهيزيد و يار و ياور هم باشيد؛ چرا که هميشه خدا ياري دهنده ي جمع مؤمنان است و دشمن از جمع شما مي ترسد نه از تک تک شما.

شهيد عبدالله جليلي (1365 - 1337 همدان)

شما اي برادر و خواهر عزيزم! از شما تقاضامندم که راه برادرتان را ادامه دهيد و نگذاريد که يک مشت از خدا بي خبر خون شهيدان راه اسلامي را از بين ببرند. برادر و خواهرم! از شما عاجزانه مي خواهم که سنگرهاي پشت جبهه را خالي نکنيد و در سنگر مسجد به دعاگويي براي (38) رزمندگان راه آزادي دعا کنيد و با وحدت و يگانگي دهن ياوه گويان را خرد کنيد و با اتحاد و يگانگي خود پرچم پر افتخار اسلامي را بر بالاي کاخ هاي ظلم به اهتزاز درآوريد.

شهيد هادي جليلي بال (1367 - 1347 تهران)

با هم اتحاد داشته باشيد و هوشيار باشيد که از دشمنان ضربه نخوريد.

شهيد حسين قلي جمشيدي (1365 - 1343 شيراز)

زا شما جوانان عزيز مي خواهم که نگذاريد امام تنها و اسلام مظلوم بماند و دشمنان بار ديگر جان گرفته و بتوانند کمر اسلام و دينمان را بشکنند و بتوانند بار ديگر بر اسلام مسلط کردند؛ که آن وقت ديگر مسلمان بودن معنايي ندارد. چند تذکر را ضروري مي دانم که وظيفه ي من است: 1- از تمامي شما مي خواهم که تقوا و پرهيزکاري را پيشه کنيد. 2- از مسائل معنوي فاصله نگيريد و کمتر به مسائل مادي فکر کنيد و بدانيد که اين دنياي خاکي زودگذر است. 3- از همگي شما مي خواهم که غيبت و دروغ و افترا را ترک [کنيد] و کمتر به فکر بر هم زدن جامعه باشيد. 4- بيشتر به مسائل اسلامي پرداخته و از نفاق و دورويي دست برداشته و سعي کنيد که قلب ها را به هم نزديک و آشتي و دوستي را بيشتر کنيد. 5- اگر چنانچه مسائلي مي بينيد در بين يکديگر با زبان خوب يکديگر را [به نيکي ها] توصيه کنيد. 6- از همگي شما مي خواهم که اتحاد و همبستگي بين خودتان را بيشتر و بيشتر بگردانيد.

شهيد رضا جمشيدي (1360 - 1343 اصفهان)

از پدران و مادران [مي خواهم] (39) براي تداوم مسائل انقلاب اتحاد کنند. انتقادات را به مسئولين (40) بگويند و اگر اختلاف هست رفع کنند (41). از پشت سر به هم خنجر زدن خوددار کنند. (42)

شهيد مصطفي جوادي (1362 - 1347 ابهر)

امت حزب الله! هميشه بيدار باشيد. جوان هاي عزيز! به اسلام عزيز فکر کنيد و دست در دست همديگر بدهيد و اتحاد و ايمان داشته باشيد تا با اتحادتان بتوانيد دژي مستحکم در برابر تمامي جهانخواران و تمام ام الفسادان باشيد.

شهيد اسدالله جهانگيري (1361 - 1345 خدابنده)

از شما مي خواهم امام را تنها و سنگرها را خالي نگذاريد و سنگرها را به گفته ي امام عزيزمان حفظ کنيد؛ از دودستگي جلوگيري کنيد [و] با هم اتحاد داشته باشيد.

شهيد فرهاد جهاني (1362 - 1337 تهران)

اتحاد بين خود را هيچ گاه فراموش نکنيد [و] همديگر را تضعيف نکنيد.

شهيد سيروس چروريش (1366 - 1349 کرمانشاه)

خواهران و برادران! شما را سفارش مي کنم به تقوا و تزکيه ي نفس که جان مايه ي انقلاب ما است؛ انقلاب را ياري کنيد... سعي کنيد اسلامتان از روحانيت جدا نشود و بدانيد که اتحاد و همگامي بر محور مکتب و باورهاي عقيدتي واحد [ضامن پيروزي] است.

شهيد مرتضي حبيبي جوني (1362 - 1342 اصفهان)

اي برادران! به تمامي پدران و مادران [و] به تمامي امت ايران مي گويم که قبل از هر چيز وحدت کلمه ي خود را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود در برابر تمامي ابرقدرت ها بايستيد.

شهيد احمد حجتي نجف آبادي (1361 - 1331 نجف آباد)

پيام به ملت وفادار به اسلام: به اتحاد و تلاش بيشتر براي ساختن کشوري اسلامي [بکوشيد و با] پيروي از خط امام تا آخرين قطره ي خون (شهادت) [و] جلوگيري نکردن از آگاهي مردم و هدايت آن ها [دين خود را ادا کنيد].

شهيد نادر حسندوخت (1367 - 1336 آستانه اشرفيه)

از دوستان مي خواهم راه ما فرزندان انقلاب را بپويند و همگام با ما، جهت احياء دين خدا تلاش کنند. حتي در ميادين ورزشي(43)؛ ورزش را جهت سرگرمي نشمارند؛ بلکه آن را جزء اصول بدنسازي و آمادگي جسمي و روحي و اتحاد ميان خود بدانند.

شهيد رضا حسين پور (1367 - 1346 داراب)

شما اي خواهران عزيزم! اي زينب هاي زمان! از شما عاجزانه مي خواهم که حجابتان را کامل تر کنيد تا مشت محکمي بر دهان آن [از] خدا بي خبران کوبيده شود. بچه هاي خود را خوب تربيت کنيد. از شما عاجزانه تقاضا دارم برايم گريه و زاري نکنيد. هديه ام به شما اين است که لباس هاي خوني مرا نگه داريد و هميشه به ياد سختي هاي زينب (سلام الله عليها) باشيد. اگر خواستيد در مرگم گريه کنيد به ياد دست هاي ابوالفضل (عليه السلام) گريه کنيد [و] خواهران حزب اللهي را به اتحاد دعوت کنيد [و] امام عزيز را دعا کنيد.

شهيد سيد علي حسيني حسين آباد (1363 - 1347 يزد)

امام امت را تنها نگذاريد (44) و در راه الهي و انقلابي و اسلامي او قدم برداريد و از روحانيت مبارز پشتيباني نماييد... پايگاه ها را حفظ نماييد و نگذاريد خداي نکرده منافقان از خدا بي خبر در پايگاه ها رسوخ نمايند و ضربه اي به اسلام وارد آورند... سنگر مسجد و نماز جمعه را ترک نکنيد؛ زيرا مسجدهاست که پشت ابرقدرت ها را مي شکند و پوژه ي کثيفشان را به خاک مذلّت مي مالد (45) و اين اتحاد و هماهنگي ماست که [از ما] ملتي شجاع و فداکار و غيور مي سازد که در برابر همه ي نااهلان و از خدا بي خبران خواهد ايستاد و آن ها را به خاک و خون [خواهد] کشيد.

شهيد سيد محمد انور حسيني (1363 - 1339 مشهد)

به تمامي جوانان و آشنايان و دوستان و به تمامي پدران و مادران و به ملت غيور و شجاعمان مي گويم که قبل از هر چيز وحدت کلمه ي خود را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود در برابر تمامي ابرقدرت ها بايستيد [و] با اتحادتان مشت محکمي بر دهان ابرقدرت هاي شرقي و غربي بزنيد.

شهيد کريم حسيني (1364 - 1326 زنجان)

از خانواده [و] اقوام و بستگانم انتظار دارم که با آراستن خود به اوصاف فاضله ي الهي و پيشه کردن تقوا و راستي و عدالت، سعي نمايند که به سوي خداوند بزرگ تقرب و نزديکي جويند و همواره يار و حامي اسلام عزيز باشند و مسئوليت خود را در اين برهه از زمان به نحو احسن عمل نمايند. حتماً اتحاد و انسجام و وحدت قلبي خويش را به منظور نشان دادن قدرت اسلام بر استکبار جهاني، کما في السابق، حفظ کرده و براي عزت و اقتدار اسلام بکوشند.

شهيد هدايت حسيني (1366 - 1345 تهران)

اي ملت شهيد پرور! مانند هميشه مقاوم و استوار در برابر قدرت هاي پوشالي بايستيد؛ با قلبي مطمئن (46) و آرام که «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (47). [اين] زمان، زمان آزمايش الهي است؛ زماني است که باطل ها پشت به پشت يکديگر داده اند و در برابر حق، دست اتحاد شوم به يکديگر داده اند براي از بين بردن اسلام؛ و اسلام نياز به ياري دارد.

شهيد سيد محمد حسيني ريزي (1361 - 1344 زرين شهر)

از شما مي خواهم که امام امت را فراموش نکنيد و در هر جا و هر مکان که هستيد دست از نماز و دعاي کميل و دعاي توسل و دعا براي امام و رزمندگان سلحشور برنداريد. اتحاد خود را حفظ کنيد که دشمن بيشتر از وحدت شما مي ترسد.

شهيد اسماعيل حسينيان ناييني (1365 - 1343 تهران)

خانواده و دوستان و آشنايان! اتحاد و همبستگي خود را هر چه بيشتر کنيد و به آيه ي شريفه ي «َاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (48) عمل کرده و بدانيد که تنها راه سعادت است. در جبهه ها هر چه بيشتر با حالات روحاني و عرفاني و معنوي شرکت کنيد.

شهيد جمشيد حق دوست (1363 - 1344 فومن)

اينک که تمامي دشمنان ما از غرب جنايتکار تا شرق تجاوزگر و چپاولگر و عمال (49) غربي و شرقي آن ها و نوکران بي مزد و مواجب داخلي، همگي دست به يکي کردن تا اسلام را که دشمن تمامي منافع آن هاست از ميان بردارند ما امت مسلمان در هر کجاي دنيا که هستيم بايد با اتحاد و اتفاق بر عليه آن ها بجنگيم و ان شاء الله که پيروزيم.

شهيد اسکندر حقگو (1361 - 1341 لاهيجان)

پيامم به شما امت حزب الله در سرتاسر جهان اين است که همچنان وفاداري خود را نسبت به اين رسالت و انقلاب اسلامي و امام عزيز (50) همواره حفظ کنيد تا بلکه اين اتحاد و انسجام مسلمين جهان بتواند ريشه ي کفر جهاني را بخشکاند.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: باشد
2. در اصل وصيت: بکوشيد
3. در اصل وصيت: نکند
4. در اصل وصيت: کند
5. همان
6. در اصل وصيت: و با قرار دادن
7. سوره انفال؛ آيه 46
8. در اصل وصيت: داده
9. در اصل وصيت: سازند
10. در اصل وصيت: نگذاريد
11. در اصل وصيت: شما
12. در اصل وصيت: کنند
13. در اصل وصيت: باشد
14. در اصل وصيت: باشي
15. در اصل وصيت: تا
16. در اصل وصيت: ببوس
17. در اصل وصيت: استحکام تر
18. در اصل وصيت: به غلطانند
19. در اصل وصيت: به جنگيد
20. در اصل وصيت: بر کنيد
21. در اصل وصيت: دشمن
22. در اصل وصيت: به
23. در اصل وصيت: باشند
24. در اصل وصيت: کنند
25. در اصل وصيت: صافي هاي
26. در اصل وصيت: بگذرانند
27. در اصل وصيت: آن ها
28. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»؛ سوره آل عمران، آيه 103
29. در اصل وصيت: که
30. در اصل وصيت: ناخوانا
31. سوره آل عمران؛ آيه 105
32. در اصل وصيت: از
33. در اصل وصيت: سمع
34. در اصل وصيت: دنياي رفتني
35. در اصل وصيت: از اتحاد بودن
36. سوره حجرات؛ آيه 10
37. در اصل وصيت: ناراضي تراشان
38. در اصل وصيت: به
39. در اصل وصيت: ناخوانا
40. در اصل وصيت: آن ها
41. در اصل وصيت: کنيد
42. همان
43. در اصل وصيت: ورزش
44. در اصل وصيت: نگذاشته
45. در اصل وصيت: مي نشاند
46. در اصل وصيت: محکم
47. سوره محمد؛ آيه 7
48. سوره آل عمران؛ آيه 103
49. در اصل وصيت: اعمال
50. در اصل وصيت: خود را

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
play_arrow
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال