سيري در وصيت نامه شهدا

نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (5)

جهاد با مال و جان و زبان و قلم و قدم و هر عمل مشروعي، هر قدر هم که کوچک باشد، چون براي خداست، جهاد در راه او خوانده مي شود و اجر و مزدي که خداوند به آن ها عنايت مي فرمايند از [عهده ي] زبان و قلم و درک ما
يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (5)
 نگاهي به اهميت مولفه وحدت در وصيت نامه شهدا (5)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد حسين گرجي (1364 - 1337 گلپايگان)

جهاد با مال و جان و زبان و قلم و قدم و هر عمل مشروعي، هر قدر هم که کوچک باشد، چون براي خداست، جهاد در راه او خوانده مي شود و اجر و مزدي که خداوند به آن ها عنايت مي فرمايند از [عهده ي] زبان و قلم و درک ما [خارج] است.
پس بياييم و بياييد خودمان را از زمره ي اين کاروانيان با سعادت قرار داده و با يکپارچگي و اتحاد خداپسندانه و بدون هيچ لرزش و لغزشي براي خدا و به سوي خدا و در راه خدا خود را در صف واحد مجاهدان في سبيل الله قرار داده و با رهبري خردمندانه و پيامبر گونه ي حضرت امام خميني و امامت حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و الهام گرفتن از قرآن و احکام عاليه ي الهي، به سوي دروازه هاي نور خداي بزرگ بشتابيم، ان شاء الله.

شهيد ابراهيم گروسي (1361 - 1337 قزوين)

مادرجان! اگر يکي از فرزندان امام در ميان شما نبود، نه تنها جايش را در صف نماز جمعه و دعاي کميل خالي نگذاريد، بلکه صف نماز جمعه را هر چه فشرده تر کنيد و سعي کنيد که با اتحاد و اطاعت از امر رهبري، مشت محکمي بر دهان ياوه گويان و خونخواران بکوبيد.

شهيد حسين گزل خو (1360 - 1332 تهران)

خواهران و برادران ديني! هميشه اتحاد خود را حفظ نماييد؛ زيرا اميد انقلاب به شماهاست و سعي کنيد فرد لايق و متعهدي براي جهان اسلام باشيد.

شهيد خليل گل بي بي (1365 - 1345 گرگان)

مبادا اتحاد و يگانگي خود را از دست بدهيد! دلتان را براي دشمن متجاوز [از] سنگ کنيد که به اميد خدا پيروزيد. اي مادران! و اي برادران و خواهران حزب اللهي! دلسوز به اسلام باشيد و از انقلاب با تمام قدرت دفاع کنيد. اين را بدانيد [که] دشمنان ما بيدارند؛ شما گوش به فرامين امام باشيد و از اختلاف و تفرقه دوري گزينيد. تنها راه شکست اسلام از هم گسسته شدن وحدت شما مسلمين است؛ پشتيبان دولت اسلامي خود باشيد و در فراز و نشيب هاي انقلاب، با جان و مال از دولت حفاظت نماييد.

شهيد محسن گلستاني (1364 - 1340 تهران)

اتحادتان را حفظ کنيد و از صف خداپرستان حقيقي متفرق نشويد و منافقين تفرقه انداز را از خودتان دور کنيد تا اسير وسوسه هاي شوم [و] شيطاني آنان نشويد.

شهيد رضا گلشن (1362 - 1341 آران و بيدگل)

اي مردم قهرمان پرور! از شما مي خواهم همچنان صفوف خود را مستحکم تر و با شکوه تر [کنيد] و [حلقه هاي] اين زنجير اتحاد را همچنان محکم تر به هم بفشاريد و نگذاريد دشمنان ما در صفوف متحد شما رخنه کنند؛ هر کس که مي خواهد (1) به صفوف شما رخنه کند با مشتي محکم و آهنين و با فرياد الله اکبر بر سر او بکوبيد..

شهيد اسماعيل گل محمدي (1365 - 1342 کرج)

از رهبر انقلاب پشتيباني کنيد. ادامه دهندگان راه شهدا باشيد. در راهپيمايي هايي (2) که از طرف دولت گفته مي شود شرکت کنيد؛ [چرا] که اين جمع ها و وحدت کلمه است که شياطين را نابود مي سازد. اتحاد خود را با روحانيت جدا نکنيد. به فرموده ي امام، همه ي شما اطلاعات 36 ميليوني باشيد و توطئه ها را در نطفه خفه کنيد.

شهيد عباس علي لطفي حبيب آبادي (1362 - 1301 اصفهان)

شما را وصيت مي نمايم به اتحاد و دوستي و برادري و تفاهم [و محبت] نسبت به يکديگر.

شهيد محمد صادق لطفي فروشاني (1364 - 1339 خميني شهر)

اي مردم! به ريسمان الهي چنگ بزنيد و پيرو خط امام و مکتب او (3) باشيد و از دستورهاي امام سرمشق و الگو و روش زندگي را ياد بگيريد و [از] دستورهاي امام، که همان دستورهاي خدا هست، پيروي کنيد و نگذاريد امام تنها بماند و توطئه هاي ضد انقلاب را خنثي کنيد و نگذاريد روحانيتِ ما را تضعيف کنند؛ اتحاد خودتان را حفظ کنيد (4) و در اين زمان که همه ي ابرقدرت ها دست [به] يکي شده اند تا اين انقلاب ما را سرکوب کنند، ما بايد همه مان با هم يکي باشيم و از تفرقه دوري کنيم و مشکلات زندگي را کنار بزنيم و در جبهه ها شرکت کنيم.

شهيد مقصود لطفي قره داغلو (1362 - 1341 تبريز)

هميشه مردم را به وحدت دعوت کنيد. مساجد را پر کنيد. به سخنان امام خميني گوش کنيد و به آن سخنان عمل کنيد. در تشييع جنازه ها، دعاي کميل، توسل، نماز جمعه شرکت فرماييد. دشمن از اتحاد، رهبري و ايمان شما مي ترسد.

شهيد احمدرضا لطيفي (1360 - 1340 اصفهان)

ملت مسلمان ايران بايد به اين نکته واقف گردد که تا اتحاد و وحدت داشته باشد و از خط امام، که همان خط اسلام است، پيروي نمايد، آسيب پذير نخواهد بود و اگر متفرق شود و به گروه گرايي بپردازد، سقوط و به زير سلطه رفتنش حتمي است؛ پس بياييد با اتحاد و وحدت خود همچنان به مبارزه عليه امپرياليست ها بپردازيم و از تفرقه بپرهيزيم؛ چنان که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (5).

شهيد امير لگزي (1365 - 1345 نيشابور)

خواهران و برادران مسلمان! از شما مي خواهم که نگذاريد خون شهدايمان پاي مال گردد و از امام عزيزمان اطاعت کنيد و امرش را در هر زمينه، مو به مو اجرا کنيد و تا آخرين لحظه ي عمرتان [از] امام عزيزمان، که ذره ذره ي وجودش براي اسلام و مستضعفين مي تپد، پيروي و حمايت کنيد و وحدت خودتان را حفظ کنيد (6) و با وحدت خود منافقين و ضدانقلابيون را نابود بسازيد. اتحادتان مشت محکمي بر دهان استعمارگران و منافقين و ضدانقلابيون باشد. به منافقين بگوييد که از سر راه حزب الله کنار روند وگرنه در امواج خروشان امت مسلمان و حزب اللهي به هلاکت خواهند رسيد.

شهيد غلام رضا مانوري (1361 - 1345 دزفول)

ملت شريف و از خود گذشته در راه حق! پيرو [ره] امام امت باشيد که همانا راه انبيا و خدا مي باشد؛ [مبادا] خداي نکرده، اميال شيطاني شما را از اين راه سخت، ولي حق، خارج سازند. (7) هميشه فوج فوج، با اتحادي ناگسستني اسلام را تقويت کنيد که اگر نکنيد (8) در درگاه خداوند مسئول هستيد. (9)

شهيد محمد محرومي نوش آبادي (1364 - 1346 کاشان)

برادران و خواهران!... اين بنده ي حقير عاجزانه از شما خواهانم که اتحاد خود را حفظ کنيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که [مايه] شکست و ذلت مي باشد و در مقابل دشمنان اسلام و منافقين و ضد انقلابيون داخلي سست نشويد و در راه خدا صبر و استقامت داشته باشيد؛ چرا که خدا با صابرين است.

شهيد حسين محمدزاده (1366 - 1347 فردوس)

از ملت ايران مي خواهم که ياور اسلام و انقلاب اسلامي و حامي مسلمانان و مستضعفان جهان باشند. با توکل بر خداوند متعال بر دشمنان اسلام بتازيد؛ حتماً خداوند شما را ياري مي کند.امام را يار و ياور باشيد و اتحاد خود را حفظ کنيد. ضد انقلابي ها و منافقين را بشناسيد و از آن ها تبري جوييد و با آن ها به مبارزه برخيزيد.

شهيد حسين علي محمد عليني (1365 - 1350 گرگان)

اي امت بيدار! روحانيت را گرامي بداريد، [چرا] که روحانيت همانند پيامبران الهي هدايتگر امت اسلامي مي باشند، [پس] از روحانيت اصيلِ در خط ولايت فقيه جدا نشويد. اي امت بيدار! اتحاد و همبستگي داشته باشيد و تفرقه (10) را کنار بگذاريد و جملگي براي اسلام کار کنيد، که اگر متحد نباشيد، دشمنان اسلام [بر شما] يورش برده و باعث [ايجاد] خطر براي انقلاب مي شود.

شهيد احمد محمدي (1362 - 1349 گرمي)

اي مسلمانان! با پا خيزيد! تا کي و تا چه وقت اسلحه ي شما را ساير کشورهاي ستمگر درست بکنند؟! اتحاد کنيد! به هم پيوستگي در جامعه بيافرينيد [و] نگذاريد در جامعه فسادي ايجاد شود.

شهيد اسدالله محمدي (1365 - 1347 اصفهان)

ملت ما بايد بداند که يکپارچگي خودش را حفظ کند. اتحادتان را محکم نگه داريد! از اختلافات بپرهيزيد و مواظب اعمالتان باشيد؛ از ولايت فقيه و خط رهبري به دقت و با تمام باريکي آن دفاع کنيد. نمازهاي جمعه را حفظ کنيد و [مجالس] دعاهاي کميل را پر کنيد و ياد شهيدان را زنده بداريد و فرياد شهيدان هميشه در ميانتان طنين افکن باشد.

شهيد احمد محمدي پور (1364 - 1345 لامرد)

برادران و خواهران گرامي! اتحادتان [را] در پشت جبهه با هم بيشتر کنيد، بخصوص اتحاد از لحاظ [اعتقادات] (11) مذهبي. چون که شما الله و پيامبر و قرآن و امامتان يکي است؛ [پس] (12) علتي وجود ندارد که شما [اختلاف] (13) داشته باشيد، مگر توطئه ي دشمنان انقلاب؛ که از شما مي خواهم که در برابر آن هشيار باشيد.

شهيد جعفر محمودنيا (1365 - 1344 تهران)

اي همسنگرانم (14)! همچنان استوار و پراستقامت بايستيد. هميشه پشتيبان و دعاگوي امام امت و ولايت فقيه و روحانيتِ در خط امام باشيد. اختلافات جزئي را کنار گذارده و با اتحاد در فکر و عمل همچون پتکي باشيد بر فرق دشمنان هميشه در راهپيمايي ها و مراسم مربوط به انقلاب اسلامي و مراسم شهداء با نهايت کوشش شرکت کنيد؛ همچنان شب هاي چهارشنبه هيأت شهداي گمنام را با شکوه و عزت برپا کنيد تا دل دوستان شاد و چشم دشمنان کور شود.

شهيد آيت الله محمودي (1360 - 1339 تهران)

از شما برادران و خواهران تقاضا دارم که پشت اين انقلاب و جبهه ي حق عليه باطل را خالي نگذاريد و مقلّد واقعي امام عزيزمان باشيد؛ با هم اتحاد خود را حفظ کنيد و نگذاريد اين منافقين توطئه ها به راه اندازند. به آن ها با مشت گره کرده و شعار الله اکبر [پاسخ] بگوييد.

شهيد غلام عباس محمودي دوبنداري (1364 - 1343 دزفول)

از امت دلاور و مردم مجاهد ايران مي خواهم که با اتحاد و انسجام خود تا آخرين نفس و تا آخرين قطره ي خون بر کفر جهاني بتازند و نگذارند که ظالمان بر مظلومين چيره شوند و حکومت شوم خود را بر مسلمين برانند.

شهيد سالار محمودي (1364 - 1341 سميرم)

از شما دلير مردان انتظار دارم هميشه پشتيبان اسلام باشيد و جوياي حال يکديگر باشيد و اگر ديدي که خداي ناکرده اختلافي بين شما افتاد، بدانيد که دشمن در [ميان] شما رخنه کرده و شما را از بين خواهد برد. (15) هميشه هوشيار و دانا باشيد که ضربه نخوريد؛ اتحاد داشته باشيد. هميشه جلساتي در رابطه با مسائل روز داشته باشيد؛ [بدانيد که] دشمن هر لحظه بيدار است و درصدد است که ضربه اي به اسلام و مسلمين بزنند. شما هم پيش از پيش بيدار و بيدارتر باشيد.

شهيد عبدالصمد محموديان (1363 - 1345 قزوين)

صبور باشيد و به خدا توکل کنيد.شما بايد ارتباط خود را، با خدا و اهل بيت (سلام الله عليهم اجمعين) [محکم تر] و اتحادتان را روز به روز بيشتر کنيد.

شهيد فرشيد مدرسه (1361 - 1344 اصفهان)

بر شما مسلمانان (شيعه و سني) است که هر چند بيشتر اتحادتان را مستحکم تر نماييد و يکباره بر قواي ظالم شيطاني يورش بريد و جهان را براي ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آماده کنيد؛ ان شاء الله.

شهيد هاشم مدرسي (1365 - 1338 همدان)

اي امت اسلام! از شما مي خواهم هر چه فعالانه تر در راه گسترش دين خدا و اجراي حدود الهي و سرکوبي مخالفان راه الله تلاش و کوشش نماييد. همان طوري که رهبر عزيز مي فرمايد اتحاد بين خويش را مستحکم تر نموده و عليه خدايان زر و زور و تزوير قيام نماييد و بساط ظالمان [را] فرو ريزيد و در اين امر دريغ نفرماييد؛ جهاد همه جانبه ي (16) فرهنگي، نظامي، اقتصادي، اجتماعي، صنعتي [و] سياسي خود را ادامه دهيد.

شهيد مرتضي مرتضايي (1365 - 1343 فريدن)

برادران عزيز! دعا و استغفار را از ياد نبريد. چنانچه مي دانيد برنده ترين سلاح دنيا مي باشد و تسکين دهنده ي تمام دردهاي بي درمان هم دعا مي باشد. اتحاد خود را حفظ کنيد؛ [مبادا] تفرقه بين شما راه پيدا نکند که (17) [تفرقه] شکست بزرگي براي مسلمانان است.

شهيد عبدالله مستوري (1361 - 1327 تهران)

از ملت مسلمان ايران خواستارم اتحاد، ايثار و از خود گذشتگي، مقاومت و صبر در مقابل دشمنان اسلام [را بيشتر کنند] و اين انقلاب اسلامي نگاه دارند.

شهيد عبدالامر مسلماني (1361 - 1341 دزفول)

در اين مرحله ي حساس (18) جنگ تحميلي همه با هم باشيد و اتحاد خود را در برابر دشمنان حفظ کنيد. چون حق با شماست و همين طور که مي دانيد، چشم مردم [همه ي] کشورهاي جهان به ايران دوخته شده؛ پس رسالت خود را حفظ کنيد. مبادا دشمن از کوچک ترين فرصت بتواند استفاده اي بکند؛ هر اشتباهي براي اين امت گران تمام خواهد شد.

شهيد غلامرضا مشتاق (1362 - 1342 جهرم)

برادران دانش آموز! اتحاد خود را حفظ کرده و نگذاريد منافقين در سنگر کلاس رخنه کنند.

شهيد محمد قاسم مظفري (1365 - 1347 مرودشت)

دعاي کميل و دعاي توسل را برپاداريد؛ چون انسجام و اتحاد مي آفريند و متحد کننده ي مردم است.

شهيد درويش معزي (1361 - 1341 لارستان)

دوستان و برادران من! از شماها مي خواهم که به خاطر اعمال کوردلان و منافقان سست نشويد و هميشه به ريسمان بزرگ الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد؛ (19) زيرا تفرقه باعث از هم پاشيدگي است و باعث خوشحالي آمريکا و ايادي داخلي اش مي باشد؛ هميشه با اتحاد خود مشت محکمي بر دهان آمريکاي جنايتکار بزنيد.

شهيد امير مغفوري (1361 - 1338 تهران)

اختلاف سليقه ها را با گذشت و تقوايتان کنار بگذاريد و اتحادتان را حفظ کنيد.

شهيد رضا مقصودلو (1362 - 1307 گرگان)

زماني که باطل جهت حفظ و احياء خود دست اتحاد به همديگر مي دهند تا اهداف شيطاني را به اجرا در آورند، ما که به حق هستيم، چرا متحد نشويم و اهداف الهي را به سر منزل مقصود نرسانيم؟!

شهيد مجيد مقيمي (1362 - 1339 ميانه)

امت شهيدپرور! خود خوب (20) مي دانيد که شهيد مظلوم، آيت الله دکتر بهشتي، چقدر براي نابودي کفار به شما تکيه و توصيه مي کرد که سرانجام با شهادت خود شمع جامعه ي حزب الله شد و حزب الله توانست چهره ي کريه ليبرال ها و منافقين را مشاهده نموده و دست اتحاد به هم داده و يکسره منافقين را در هر لباس از بين ببرد. برادران حزب الله! پس شما هر قدر همديگر را بدانيد و اختلافات کوچک و گروهي را کنار گذاشته و هميشه به اسلام فکر کنيد و حکم ولي فقيه و اسلام را بر گروه و يا سازمان خود مقدم بداريد.

شهيد غلام علي ملايي (1361 - 1334 دزفول)

تا خون در رگ داريد پيرو خط امام و دنباله رو او باشيد [و نگذاريد] جبهه ي منافقين در صفوف شما رخنه کنند و شما را فريب دهند و ضربه به اسلام بزنند. تا جايي که مي توانيد وحدت و اتحاد خود را حفظ کنيد؛ زيرا همين وحدت است که دشمن را نابود مي کند. همان طوري که در قرآن آمده «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (21) «به ريسمان خدا چنگ زنيد و متفرق نشويد.»

شهيد رضا ملک پرور (1366 - 1346 تالش)

از امت مسلمان و [غيور]، (22) خصوصاً از جوانان روشن فکر و انقلابي مي خواهم هميشه يار امام بوده و از رهنمودهايش پيروي نمايند؛ جبهه ها را خالي نگذارند و پشت جبهه، در سنگر مسجد و مدرسه همگام [با هم] و با وحدت و اتحاد و يکپارچگي (23) در خط راستين اسلام حرکت نمايند.

شهيد محمد منتظري (1361 - 1344 نجف آباد)

امت قهرمان و شجاع ايران! دلم همواره براي شهادت و پيروزي اسلام مي تپد. اميدوارم هر چه زودتر اسلام پيروز گشته و ما به آرزوي خود برسيم. ولي شما مسئوليت سنگين بر عهده داريد و بايد اتحاد بين خودتان را حفظ کنيد و نگذاريد اين خودفروختگان بين شما نفاق افکنند. اگر مي خواهيد پيش خدا روسفيد باشيد گوش به فرمان امامتان و پشتيبان روحانيت متعهد باشيد و سنگر اسلام را، يعني همان مساجد را که دشمن فقط از آنجا مي ترسد، حفظ نماييد.

شهيد علي اصغر منفرد جهرمي (1362 - 1320 جهرم)

از همه ي هموطنان عزيز، مخصوصاً [از] برادران و خواهران مسلمان انتظار دارم که در اين لحظات حساس به اهميت موضوع خوب (24) بينديشند و رسالت خود را در خنثي کردن نقشه هاي نفاق افکن دشمن انجام دهد و کاري نکنند که ثمرات نهال انقلاب ملت ما، که با خون هزاران قرباني آبياري شده، از ميان برود. با اتحاد همه ي اقشار ملت ان شاءالله به پيروزي کامل در آينده ي نزديک نائل شويم. (25)

شهيد محمدرضا منيعي (1361- 1342 تويسرکان)

شما اي ملت عزيز!... به جاي گريه بر مزار شهداء ، راه شهدا را ادامه دهيد و با اتحاد يکپارچه ي خودتان، انقلابتان را ياري نماييد و هرگاه درخت دين اسلام احتياج به خون داشت از خونتان مضايقه ننماييد. درست است که زندگي شيرين است ولي آن مرگي که به [وسيله ي] (26) آن زندگي رونق اسلامي بگيرد بهتر از هزار قرن زندگي است.

شهيد سيد مهدي موردگر (1360 - 1343 دزفول)

اتحاد خود را رها نکنيد و هميشه با هم مثل برادر رفتار کنيد.

شهيد ميرحميد موسوي اقدس (1362 - 1338 مرند)

من به امت مبارز و شهيد پرور ايران و تمام مستضعفين جهان توصيه مي کنم که با حفظ اتحاد خويش و با اتکا به مکتب راستين انقلاب اسلامي، مشت (27) محکمي بر دهان مستکبران و ياوه گويان و ابرقدرت هاي شرق و غرب بزنند... براي همه تکليف است (28) که متحد باشند (29)... نماز جمعه را اهميت بيشتر بدهيد و با جمع شدن [و] اتحاد بيشتر ثابت کنيد که بازيچه ي دست ابرجنايت ها و منافقين نشده ايد و تخم نفاق را از بين ببريد.

شهيد سيد مجيد موسوي (1362 - 1346 زرين شهر)

به تمامي ملت ايران مي گويم که قبل از هر چيز وحدت کلمه خود را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود در برابر تمامي ابرقدرت هاي جهاني بايستند.
اکنون [که] کفار از خدا بي خبر که با اعمال غيرانساني و وحشيانه به ملت مظلوم ظلم مي نمايند، واجب است که ريشه ي فرد فرد فکار را از بنيان ريشه کن کرد تا مظلومان به حق خود رسيده و زير قوانين قرآن زندگي را ادامه دهند.

شهيد عبدالحسين موسوي نيا (1365 - 1345 شيراز)

قدر اين نعمت بزرگ و موهبت الهي، يعني انقلاب اسلامي و همچنين امام امت را بدانيد و اتحاد خود را از دست نداده و با تمام توان، به مانند گذشته، دست از پشتيباني و همراهي روح خدا برنداريد. تا پيروزي و فتح (30) نهايي که همانا رفع کل فتنه از عالم است، به پاسداري و حفاظت از انقلاب بپردازيد و به شهيدان و خون آن ها ارج نهاده و با ادامه دادن راهشاي وصاياي آنان را جامه ي عمل بپوشانيد.

شهيد احمد مولايي قاسم آباد (1367 - 1346 مشهد)

برادران! خدا نکند که در اين مقطع از زمان ما غفلت کنيم و اندکي سستي به خود راه دهيم و فريب (31) دشمن و شياطين را بخوريم و دست از ياري امام عزيز برداريم! که در اين صورت دشمنان قسم خورده ي ما که اکنون دستشان را در زير سنگ قرار داده ايم - و اين را به دست نياورديم مگر به امداد خداوند و بيداري امام امت و اهداي خون هاي پاک بسيار و زحمات طاقت فرساي دوستداران انقلاب و امام و اتحاد و يکپارچگي امت اسلامي - با اهمال و بي تفاوتي ما از زير سنگ به در آيد.

شهيد يدالله مؤمن پور (1366 - 1334 رودسر)

به برادرهايم سفارش مي کنم که در کنار همديگر با اتحاد زندگي بکنند و هميشه و در همه کار خدا را در نظر داشته باشند و خدا را فراموش نکنند.

شهيد علي مهاجراني (1362 - 1344 تهران)

برادران و خواهران و دوستان عزيز! از اختلاف با يکديگر پرهيز کنيد و ديگران را به وحدت و اتحاد دعوت کنيد. از هرگونه خودکامگي و خودپرستي دوري جوييد و در مقابل دشمنان اسلام و قرآن و اين انقلاب پايداري و استقامت ورزيد [و] اگر از کسي خطايي سرزده، آن خطا را به حساب مکتب نياوريد.

شهيد منصور مهدوي (1365 - 1349 تهران)

مردم! بدانيد [که] اخلاق اسلامي بهترين راه جذب انسان هاي فريب خورده است. در ميان خودتان اخلاق اسلامي و اتحاد را رعايت کنيد که دشمن از اين ها شکست مي خورد.

شهيد حسن مهدي زاده (1362 - 1343 تهران)

امت زجر کشيده ي ايران! از شما استدعا دارم همچون گذشته امام عزيز را دعا کنيد و به سخنانش عمل کنيد؛ که اگر لحظه اي در اين امر غفلت شود دوباره مستکبرين بر ما چيره خواهند شد و نور اسلام خاموش خواهد شد. سعي کنيد نمازتان را در اول وقت و در مساجد به جا آوريد؛ که «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ» (32)؛ «نماز انسان را از بدي ها و منکرات باز مي دارد.»
ضد انقلاب را، به هر نام و نشان [که باشد]، سرکوب کنيد و به آن ها فرصت فتنه و آشوب ندهيد؛ اتحادتان را حفظ کنيد و از تفرقه پرهيز کنيد. دشمن از اتحاد شما بر خود مي لرزد و نااميد مي شود.

شهيد محمد ميرزا محمدي (1365 - 1348 تهران)

اي دوستان من! اي ياوران من! نسبت به همديگر مهربان و دلسوز باشيد و قدر همديگر را بدانيد؛ [چرا] که اتحاد شما براي دشمنان [قرآن] (33) و اسلام خطري بسيار بزرگ است.

شهيد غلام رضا ميرزايي (1362 - 1333 کاشان)

صفوف نماز جماعت و نماز جمعه ها را پر کنيد. اگر دردنيا پيرو ولي فقيه زمان باشيد هم در دنيا سعادتمنديد و هم در آخرت. وحدت و اتحاد با هم داشته باشيد؛ [بدانيد] که دشمنان شرق و غرب عالم همگي بسيج شده اند تا اينکه اسلام را از بين ببرند [و] تا به حال دست به همه نوع جنايتي زده اند؛ ولي با ياري خداوند متعال و کمک آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نتوانستند موفق شوند و حالا مي خواهند بين روحانيت مبارز و متعهد و مسئول و اقشار جامعه تفرقه افکني کنند (34) و شما بايد خيلي مواظب باشيد.

شهيد محمد صادق ميرزايي (1365 - 1344 قم)

دشمنان ما (35) از اتحاد مسلمين وحشت دارند نه از ابزار و تاکتيک ها؛ زيرا اگر اين اتحاد از هم گسسته شود آن وقت است که ديگر از اسلام نام و نشاني باقي نخواهد ماند.

شهيد محمدرضا ميرکو (1361 - 1342 سمنان)

دوستان عزيز! مسجد و نماز، سنگر است؛ سنگر را ترک نکنيد! با هم اتحاد داشته باشيد تا انقلاب به پيروزي کامل برسد؛ مطيع (36) فرمان رهبر عزيز و کبير انقلاب باشيد و وحدت کلمه را حفظ کنيد. نگذاريد خون شهيدان پاي مال شود و راه شهيدان را ادامه دهيد.

شهيد سيد حسين ميرمحمدي زارکوبي (1364 - 1346 بافق)

برادران و خواهران مسلمان! دست از انقلاب و مکتب خونين اسلام برنداريد! مکتبي که تکاملي و نوراني است و از جانب خدا به وسيله ي پيامبر گرامي اش به ما رسيده است و راه و رسم انبيا مي باشد. پس اتحاد و وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد [و] از تفرقه بپرهيزيد که عامل نفاق و جدايي است.

شهيد سيد مرتضي ميرمعصومي کرمي (1361 - 1345 اصفهان)

اي ملت! به خدا قسم اگر يک قدم از خط ولايت فقيه دور شويد همين باعث ضربه خوردنمان مي شود. مواظب باشيد که گول منافقان را نخوريد... براي نابودي منافقان اتحاد خود را حفظ و منافقان را سرکوب کنيد.

شهيد احمد ميقاني (1360 - 1342 گرگان)

اي برادران! دست در دست هم بدهيم و با اتحاد هم حلقه اي [ناگسستني باشيد] و زنجيروار از هم جدا نشويم [و] نگذاريم اين انقلاب کبير اسلامي به ورطه ي سقوط بيفتد. برادران! براي حل اختلاف جزئي با (37) هم باشيد و از يکديگر جدا نشويد تا دشمن از جدايي شما سوء استفاده نکند.

شهيد ابوالقاسم نادري (1365 - 1319 همدان)

از تفرقه و جدايي از همديگر بپرهيزيد و به جبهه ها برويد و عزيزانتان (38) را ياري کنيد. اي عزيزان من! مبادا از خط اسلام انحراف پيدا کنيد! بيشتر به فکر انقلاب و جنگ باشيد؛ دست اتحاد به يکديگر بدهيد و مشت محکمي به دهان ياوه گويان بزنيد و در حفظ دستاوردهاي اين انقلاب بسيار کوشا باشيد.

شهيد زنده نوش ناظري (1362 - 1341 بندرعباس)

از امت حزب الله [و هميشه] در صحنه ي ايران مي خواهم که امام عزيزشان، اين پير هدايتگر جامعه ي اسلامي ايران را تنها نگذارند و در صحنه بودن خود [را] همچون گذشته حفظ نمايند (39) و با اين اتحاد و يکپارچگي خود، امکان نفس کشيدن به منافقان، اين جيره خواران شرق و غرب و نوکران بي چون و چراي ابرجنايتکاران که مايه ي ننگ ملت بيدار و شريف ايران هستند، ندهند.

شهيد محمدطاهر نامداري (1364 - 1345 اسدآباد)

برادران عزيز! مبارزه بر ضد استعمار، که ريشه ي همه ي مفاسد ديني و دنيوي است، بر (40) همه ي ملت ايران لازم است؛ با اتحاد و يگانگي براي رسيدن به * (41) و هدف مقدس [انقلاب] فداکاري نماييد. (42)

شهيد محمد محسن ناهيد نژاد (1361 - 1345 برخوار و ميمه)

از خون شهيدان پاسداري نماييد (43) و از اسلام و مسلمين دفاع کنيد. از خط امام عزيزمان دور نشويد و مساجد را پر کنيد؛ زيرا دشمن از زياد بودن شما و از اتحاد شما ترس دارد. پس اتحاد خود را محکم تر کنيد.

شهيد صفرعلي نبي فوداني (1362 - 1346 خميني شهر)

برادرانم! در پشت جبهه توطئه هاي منافقان را برملا سازيد و با ديگر برادران ديني خود دست برادري بدهيد و متحد باشيد؛ [چرا] که دشمن از اتحاد ما مي ترسد. [به ياد داشته باشيد] که قرآن کريم مي فرمايد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (44)؛ يعني «به ريسمان الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد.»

شهيد رضا نظري بناب (1363 - 1342 مرند)

مردم عزيز! شما بايد از تفرقه و غيبت بپرهيزيد و هميشه فرمان [امام] خميني را براي خود ملاک و سرلوحه قرار دهيد. طوري نشود که خداي نکرده امام در نزد امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) لب به شکايت بگشايد. در نمازهاي جمعه و دعاهاي کميل و توسل شرکت نماييد (45) و اين لباس هاي سياسي و مذهبي اسلام را زينت دهيد. اتحاد و همبستگي را از دست ندهيد. (46)

شهيد گل بابانظري عمرين (1365 - 1346 تهران)

اتحاد خود را حفظ کنيد و نگذاريد دشمنان در بين شما نفوذ کنند و از راه هاي مختلف، مخصوصاً وادار کردن شما به غيبت و تهمت و غيره در بين شما تفرقه ايجاد کنند. به مساجد برويد و نماز جماعت را به خوبي برگزار کنيد که سنگر اسلام مسجد است.

شهيد مجيد نوروزي (1367 - 1347 تهران)

به همديگر محبت کنيد؛ تفاهم و اتحاد داشته باشيد [و] عيوب يکديگر را با گشاده رويي به هم هديه کنيد.

شهيد حسن نوفلاح (1361 - 1340 تهران)

خانواده! دوستان و آشنايان! اتحاد و همبستگي خود را هر چه بيشتر کنيد و به آيه ي «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (47) عمل کرده و بدانيد که تنها راه سعادت [همين] است.

شهيد حسين نوري کوچي (1361 - 1337 فسا)

هميشه در همه ي حالات دست اتحاد به يکديگر بدهيد و از تفرقه بپرهيزيد و در راه اسلام، در همه حال (48) حاضر به فداکاري باشيد.

شهيد يونس نيکنام (1363 - 1346 گرمي)

پدرم و برادرانم! تمام شما را به اتحاد و همبستگي در راه پيشبرد اهداف انقلاب دعوت مي نمايم و از شما مي خواهم که هميشه طرفدار خط رهبري و ولايت فقيه باشيد و تا آخرين قطره ي خون خود در راه دفاع از انقلاب اسلامي و امام عزيزمان ايستادگي نماييد و با اتحاد خود با برادران انقلابي، مشت محکمي بر دهان ياوه گويان و منافقين ضد انقلاب بزنيد. (49)

شهيد علي اصغر وحدتي وصال (1365 - 1340 بهار)

دنباله رو روحانيت مبارز و پيرو خط امام و ولايت فقيه باشيد (50) و از خانواده شهداء مفقودين و اسراء و جانبازان قدرداني نماييد (51) و دنباله رو راه شهداي عزيز اسلام باشيد (52) و اتحاد و وحدت و هماهنگي خودتان را حفظ نماييد؛ زيرا نابودي ما در گرو تفرقه مي باشد.

شهيد آيت الله وفايي نيا (1364 - 1349 دهدشت)

از تفرقه بپرهيزيد و دست اتحاد به هم بدهيد. واي بر احوال شما اگر از دنيا برويد و از همديگر ناراحت باشيد. نسب گرايي (53) و گروه گرايي را کنار بگذاريد و با هم باشيد و از انقلاب اسلامي به رهبري پير جماران، روحي الفداه، متابعت (54) کنيد.

شهيد محمد علي هاتفي (1366 - 1346 ني ريز)

اي مردم شهيد پرور!... اتحاد زمان اول انقلاب را حفظ کنيد؛ محکم و استوار باشيد تا دشمنان نتوانند در درون شما اختلافي بيندازند.

شهيد سيد خدايار هاشمي (1365 - 1324 فيروزآباد)

اي امت مسلمان ايران! اتحاد را حفظ کنيد و با وحدت کلمه و اتکاء به خداوند، براي رضاي الله گام برداريد.

شهيد سيد غفور هاشمي نرکي (1364 - 1348 لنگرود)

خطاب من به مردم اين است که با هم (55) اتحاد و برادري و برخورد اسلامي داشته باشند و کارهايشان با نظم و هدفشان فقط رضاي خدا باشد.

شهيد مجيد هشترودي زاده (1365 - 1346 مراغه)

برادران و خواهرانم! اتحاد خود را حفظ کنيد و هميشه در دنيا آزادمرد باشيد و زير بار هيچ ذلتي نرويد.

شهيد سيد عزيزالله يار احمدي ( 1362 - 1340 بروجرد)

بايد مسلمين جهان بکوشند تا زمينه ي ظهور حضرت مهدي (56) (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را آماده کنند و اين ممکن نيست جزء با اتحاد مسلمين جهان و مطيع دستورات امام خميني بودن.

شهيد محسن يزديان (1366 - 1347 قم)

هر کجا که هستيد امام را فراموش نکنيد و اتحاد خود را حفظ کنيد و به فکر رفع مشکلات همديگر باشيد.

شهيد فيروز يوسفي تشنيزي (1362 - 1345 تهران)

بدانيد [که] راه نجات بشريت تمسک به مکتب حيات بخش اسلام و هماهنگي و اتحاد و پيروي از زعامت و مرجعيت زمانه است.

شهيد حسين يوسفي (1361 - 1340 خميني شهر)

از شما مردم مي خواهم که دست از امام و روحانيت اصيل و مبارز برنداريد؛ ... پيروزي انقلاب و اسلام در گرو وحدت و اتحاد و حمايت از امام و روحانيت اصيل مي باشد. از شما مي خواهم که راه اين شهيدان [را]، که همانا راه خدا و اسلام مي باشد. ادامه دهيد [و] پيام رسان اين خون هاي به ناحق ريخته شده باشيد. [بدانيد] که پيام خون شهيدان اطاعت از امام و ولايت فقيه مي باشد. همچنين از شما مي خواهم که توطئه هاي منافقين و گروه هاي وابسته به شرق و غرب را خنثي کنيد و نگذاريد که آن ها کاري از پيش ببرند. با اتحادتان مشت محکمي به منافقين و ياوه گويان شرق و غرب بزنيد؛ ان شاء الله که هميشه حق پيروز بوده و پيروز است.

شهيد رسول يوسفي (1365 - 1345 خرم بيد)

در راه خدا پايدار و صبور باشيد که خدا هميشه با صابران است.دشمن اگر بتواند بين شما اختلاف و جدايي بيندازد و روح برادري اسلامي و اتحاد را از شما بگيرد کار (57) خودش را کرده [و به مقصود خود رسيده است.] اين شعار انگليس جنايتکار است که مي گويد: «تفرقه بينداز و حکومت کن».

شهيد محمود يوسفيان ناييني (1362 - 1341 نائين)

اي مردم مسلمان! شما بايد با هم اعتماد داشته باشيد و با هم در سايه ي اتحاد جلوي کارهاي ناشايست را بگيريد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: مي خواهد که
2. در اصل وصيت: راهپيمايي
3. در اصل وصيت: آن
4. در اصل وصيت: کنيم
5. سوره آل عمران، آيه 103
6. در اصل وصيت: کنند
7. در اصل وصيت: نسازد
8. در اصل وصيت: به
9. در اصل وصيت: نموده مي شويد
10. در اصل وصيت: به فرقه
11. در اصل وصيت: ناخوانا
12. همان
13. همان
14. در اصل وصيت: اي همسنگرم
15. در اصل وصيت: خواهد از بين برد
16. در اصل وصيت: همه جانبه در مورد
17. در اصل وصيت: خداي ناکرده
18. در اصل وصيت: حساسي
19. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»؛ سوره آل عمران، آيه 103
20. در اصل وصيت: بيشتر
21. سوره آل عمران، آيه 103.
22. در اصل وصيت: ناخوانا
22. در اصل وصيت: يکپارچه
24. در اصل وصيت: خود
25. در اصل وصيت: شده
26. در اصل وصيت: ناخوانا
27. در اصل وصيت: مشتي
28. در اصل وصيت: باشد
29. در اصل وصيت: شويد
30. در اصل وصيت: فسخ
31. در اصل وصيت: گول فريب هاي
32. سوره عنکبوت؛ آيه 45
33. در اصل وصيت: ناخوانا
34. در اصل وصيت: که
35. در اصل وصيت: از همين اتحاد
36. در اصل وصيت: به
37. در اصل وصيت: از
38. در اصل وصيت: عزيزان
39. در اصل وصيت: تا
40. در اصل وصيت: در راه مبارزه
41. در اصل وصيت: ناخوانا
42. در اصل وصيت: نمايند
43. در اصل وصيت: دهيد
44. سوره آل عمران؛ آيه 103
45. در اصل وصيت: نمايد
46. در اصل وصيت: نداده
47. سوره آل عمران، آيه 103
48. در اصل وصيت: آن
49. در اصل وصيت: بکوبيد
50. در اصل وصيت: باشند
51. در اصل وصيت: نمايند
52. در اصل وصيت: باشند
53. در اصل وصيت: نصب گرايي
54. در اصل وصيت: مطابعت
55. در اصل وصيت: با هم دست
56. در اصل وصيت: حضرتش را
57. در اصل وصيت: و

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
play_arrow
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عذرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال