مراقب سلامت جسمي كودكانمان باشيم

عادات غذايي كودكان عمدتا تحت تأثير نحوه تغذيه خانواده و دوستان آنها مي باشد. نقش خانواده دراين خصوص پررنگ تر است، پس در انتخاب غذاها و ميان وعده هاي خود دقت بيشتري به عمل آوريد.اگر كودك صبح خود را با يك صبحانه كامل و سالم آغاز كند، انرژي لازم جهت سوخت و ساز در طول روز را كسب خواهدكرد.
سه‌شنبه، 30 بهمن 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقب سلامت جسمي كودكانمان باشيم
مراقب سلامت جسمي كودكانمان باشيم
مراقب سلامت جسمي كودكانمان باشيم
نويسنده:آتوسا بابك
منبع:روزنامه کیهان
عادات غذايي كودكان عمدتا تحت تأثير نحوه تغذيه خانواده و دوستان آنها مي باشد. نقش خانواده دراين خصوص پررنگ تر است، پس در انتخاب غذاها و ميان وعده هاي خود دقت بيشتري به عمل آوريد.اگر كودك صبح خود را با يك صبحانه كامل و سالم آغاز كند، انرژي لازم جهت سوخت و ساز در طول روز را كسب خواهدكرد. تحقيقات نشان داده است كودكاني كه صبحانه از وعده هاي غذايي آنها حذف شده است تمايل بيشتري به اضافه وزن دارند، شايد به اين دليل كه در طول روز احساس گرسنگي بيشتري مي كنند در نتيجه در وعده هاي ديگر بيشتر غذا مي خورند.از آنجايي كه خانواده ها عموما فرصت اندكي براي آماده كردن صبحانه دارند مي توان از مواد غذايي كاملي چون غلات پخته، نان، انواع ميوه ها و ماست كه سريعتر آماده مي شوند استفاده كرد.

غذاي سالم براي كودكان محصل

در اكثر مدارس بوفه هايي براي ارائه خوراكي به محصلين وجود دارد كه اكثر اين خوراكي ها ارزش غذايي اندكي دارند. بنابراين براي اينكه از سلامت ميان وعده هايي كه فرزندان مصرف مي كند اطمينان حاصل كنيد بهتر است از خوراكي هاي خانگي استفاده كنيد كه هم مقرون به صرفه و هم سالمتر است. گاهي اوقات كودكان خوراكي هاي خود را دست نزده به منزل بازمي گردانند شايد به اين دليل كه تمام زنگ تفريح را مشغول بازي شده و فرصت خوردن نداشته اند! بنابراين بهتر است خوراكي شان را قبل از بردن به مدرسه به تكه هاي كوچكتري تقسيم كنيد تا حداقل چند تكه از آن را قبل از شروع بازي بخورند.

چند نوع ميان وعده مناسب

ساندويچ:

(براي تهيه ساندويچ بهتر است از نانهاي سبوس دار استفاده كنيد)
- ساندويچ پنير و سبزي، ساندويچ پنير و خيار، ساندويچ پنير و خرما، ساندويچ پنير و مربا، ساندويچ گوشت يا فلافل با سالاد، ساندويچ تخم مرغ آبپز يا نيمرو با كاهو و ساندويچ مرغ و سبزيجات.

ميوه ها

سعي كنيد در بسته ميان وعده فرزندتان حتما يك تكه ميوه بگنجانيد.
ميوه هايي مثل كيوي را كه پوست كندنش براي فرزندتان مشكل است، خود پوست كنده، به تكه هاي كوچك تقسيم كنيد و در ظرف جداگانه اي قرار دهيد. اگر فرزندتان قادر به خوردن يك سيب كامل نيست، يك چهارم سيب را در ظرفي جداگانه گذاشته و روي آن كمي آبليمو بريزيد تا تغيير رنگ ندهد. موز كه پوست كندن آن نيز آسان است ميان وعده مناسبي است.

نوشيدني:

كودكان بخصوص در طول بازي بيشتر تشنه مي شوند. هيچ نوشيدني براي رفع تشنگي فرزندتان بهتر از آب نيست.براي ترغيب كودكان به خوردن ميان وعده هاي خود در مدرسه مي توانيد در نحوه بسته بندي خوراكي هايشان ابتكار به خرج دهيد. مثلا تكه هاي پنير يا ميوه ها را به يك ني يا سيخ چوبي بكشيد، ميوه ها را با قالب به اشكال مختلف درآوريد و يا با كشيدن يك صورت خنده دار بر روي يك تكه كاغذ و قراردادن آن در بسته خوراكي هاي فرزندانتان او را به خوردن ترغيب كنيد.

فعاليتهاي بدني محصلان:

فرزند محصل شما در طول روز حداقل به2 ساعت فعاليت بدني نياز دارد. فعاليت بدني مي تواند شامل بازي، شنا يا حتي پياده روي در راه مدرسه باشد. پياده رفتن به مدرسه فرصتي را نيز براي صحبت با فرزندتان فراهم مي كند. اگر فرزندتان را با وسايل نقليه به مدرسه مي بريد، چند خيابان مانده به مقصد پياده شويد و مسير باقي مانده را پياده برويد. برخي از كودكان به فعاليت در رشته هاي مختلف ورزشي علاقه اي نشان نمي دهند. با وجود اينكه فعاليت هاي متفاوتي غير از ورزش براي جايگزيني وجود دارد اما بهتر است دلايل بي علاقگي فرزندتان را به ورزش جستجو كنيد و راه حلي براي آن بينديشيد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما