خطرات زخمهاى پيش سرطانى در بانوان

پژوهشگران سوئدى مى‌گويند زنانى که در سنين جوانى به دليل نشانه‌هاى سرطان گردن رحم تحت درمان قرار گرفته‌اند، در معرض خطر بالايى از ابتلا به بيمارى سرطان در دهه‌هاى بعدى قرار دارند.
شنبه، 4 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات زخمهاى پيش سرطانى در بانوان
خطرات زخمهاى پيش سرطانى در بانوان
خطرات زخمهاى پيش سرطانى در بانوان
منبع:روزنامه رسالت
پژوهشگران سوئدى مى‌گويند زنانى که در سنين جوانى به دليل نشانه‌هاى سرطان گردن رحم تحت درمان قرار گرفته‌اند، در معرض خطر بالايى از ابتلا به بيمارى سرطان در دهه‌هاى بعدى قرار دارند.آنان انجام منظم «آزمون گستره» يا Pap smear test براى چنين افرادى که با زخم هاى پيش سرطان مشاهده مى‌گردند، دستکم به مدت 25 سال ضرورى مى‌دانند.رهنمودهاى جارى در بريتانيا به زنانى که تحت درمان«‌آماس سرطانى در وضعيت عادي»(1) قرار گرفته‌اند، آزمون‌هاى غربالگرى ساليانه را به مدت ده سال توصيه مى‌نمايد.
اين مطالعه بر روى 133000 تن از زنان انجام پذيرفته که نتايج آن در مجلات پزشکى به چاپ رسيده است. روش غربالگرى پيشنهادى به زنان بريتانيايى ميان سنين 25 تا 49 سال هر 3 سال و پس از آن تا سن 64 سالگي، هر 5 سال يک بار انجام بايد پذيرد. اين عمل براى آن انجام مى‌گيرد تا جلوى تغييراتى که در سلول‌هاى لايه سطحى گردن رحم روى مى‌دهد و ممکن است موجب پديدارى و گسترش سرطان گردد، گرفته شود. در اين حالت اگر سلول‌هاى غير طبيعى آشکار شوند، مى‌توانند کنترل شده و تخريب و يا بيرون آورده شوند.
پژوهشگران سوئدى سوابق زنانى را که با شديدترين زخم هاى پيش سرطانى تشخيص داده شده بودند، در ميان سال‌هاى 1958 تا 2002 مورد مشاهده و بررسى قرار دادند. اين زخم‌ها مشترکا «‌آماس سرطانى در وضعيت عادي» ناميده مى‌شود. محققان دريافتند که اين زنان دو برابر بيش از جمعيت عمومى ‌زنان تمايل به رشد سرطان گردن رحم داشته و همچنين به ميزان 7 برابر بيشتر، تمايل به گسترش سرطان را در ناحيه مجراى تناسلى از خود نشان مى‌دهند.
نتايج پژوهش نشان مى‌دهد که اين خطر تا 20 سال و يا بيشتر در اين زنان باقى مى‌ماند. پژوهشگران همچنين دريافتند که خطر فزاينده‌اى از سرطان گردن رحم در زنانى که در زمان تشخيص مسن تر بوده‌اند نيز، با ميزان خطرات بسيار بالاترى براى زنان بالاى 50 سال وجود دارد.
پژوهشگران مى‌گويند، اين موضوع بايد مورد بررسى قرار گيرد که خطاى مراقبت‌هاى پزشکى کجاست، هنگامى که زنان درآزمون‌هاى غربالگرى مشارکت مى‌نمايند، زخم‌هاى پيش سرطانى آنان مشخص شده و آنان خود را به منظور درمان اين زخم‌ها موضوع آزمايش‌هاى متعدد قرار داده و با دقت در تعقيب برنامه‌ها مشارکت مى‌نمايند، اما چرا هنوز در معرض گسترش سرطان مهاجم قرار دارند.آنان مى‌افزايند که مراقبت پيگيرى شده تا اين تاريخ کفايت لازم را نداشته و زنان موکدا بايد دستکم براى 25 سال پس از درمان، تحت آزمون‌هاى غربالگرى با فواصل منظم قرار گيرند. اين محققان معتقدند، درمان‌هاى‌هاى کم تهاجمى‌ترى براى درمان ناهنجارى‌هاى گردن رحم در طى 20 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند که به همين دليل نيز زنان را در دراز مدت،بيشتر در معرض خطر گسترش سرطان قرار داده‌اند. آنان مى‌گويند اين خطر ضمن استفاده از آزمون‌هاى غربالگري، بايد براى زنان بسيارى که از عمل برداشتن رحم يا Hysterectomy مى‌پرهيزند و نيز ساير درمان‌هايى که به بارورى آنان آسيب مى‌رساند، در برابر شانس عظيم استفاده از روش‌هاى اخير تعديل شود.
بايد ياد آور شد که اکثريت زنان درجات بالايى از ناهنجارى‌هاى گردن رحم را در سنين 30 و ابتداى 40 سالگى‌شان از خود نشان مى‌دهند. سنينى که ممکن است هنوز خانواده خود را به لحاظ فرزند تکميل نکرده و يا حتى ازدواج ننموده باشند. پيگيرى درمان در اين زنان و در دراز مدت، يقينا بايد مورد بررسى قرار گيرد. از اين رواين موضوع اهميت بسيار دارد که زنان براى استفاده از روش غربالگرى اطمينان لازم را براى درمان بيابند و بدانند که به منظور حصول نتيجه قطعى تا چه سنى بايد تحت آزمون‌هاى غربالگرى قرار گيرند.

پى نوشت مترجم:

(1situ -in-Carcinoma )يا آماس سرطانى در وضعيت عادى که در آن کارسينوم عبارت است از يک توده رشد يابنده جديد و بد خيم، متشکل از ياخته‌هاى پوششى که گرايش به ترشح نمودن در بافت‌هاى اطراف و فرستادن متاستاز دارند.

منابع پى‌نوشت:

فرهنگ جديد پزشکى دورلند - دکتر فريد مدرس موسوي، دکتر محسن ارجمند





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.