اینترنت‏یا دموكراسی هرج و مرج

مسافرت به اعماق اینترنت همچون گردش در یك شهر بسیار بزرگ است كه هیچ گاه خواب به چشمانش راه نمی‏یابد; جایی كه روز و شب با یكدیگر آمیخته شده و محلات ثروتمند نشین آن در مجاورت خانه مستمندان و حاشیه نشینان می‏باشد .
شنبه، 11 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اینترنت‏یا دموكراسی هرج و مرج
اینترنت‏یا دموكراسی هرج و مرج
اینترنت‏یا دموكراسی هرج و مرج
نويسنده:علی مسعودی
منبع: مجله دیدار َآشنا
مسافرت به اعماق اینترنت همچون گردش در یك شهر بسیار بزرگ است كه هیچ گاه خواب به چشمانش راه نمی‏یابد; جایی كه روز و شب با یكدیگر آمیخته شده و محلات ثروتمند نشین آن در مجاورت خانه مستمندان و حاشیه نشینان می‏باشد . در میان نزدیك به شصت میلیون نفر استفاده كنندگان از این شاهراه اطلاعاتی، همانند آنچه كه در دیگر نقاط جهان معمول است آرامش كامل حكمفرماست . استادان زبر دست از این شبكه اطلاعاتی برای گسترش دانش و آگاهی‏های خود در میان اعضای جامعه علمی و دانشگاهی استفاده می‏كنند، دوستان و خویشاوندان دور از یكدیگر توسط پس الكترونیكی و با هزینه‏ای بسیار كم‏تر از یك مكالمه تلفنی با هم ارتباط برقرار می‏كنند . نوجوانان بازی‏های رایانه‏ای، خود را با یكدیگر مبادله می‏كنند، علاقه‏مندان به هنر به كمك این شبكه به آثار مهم‏ترین موزه‏های جهان دسترسی می‏یابند . شیفتگان درختان كوچك مینیاتوری می‏توانند به جمع دیگر علاقمندان این درختچه‏ها پیوسته و روش‏های جدید غرس را میان خود مبادله نمایند . هر آنچه را كه تصور كردنی باشد می‏توان در متن، صدا و تصویر ارائه شده توسط اینترنت‏یافت . این اطلاعات را می‏توان در هر ساعتی از شبانه روز در هر نقطه‏ای از جهان دریافت كرد . ولی در این جهان كوچك، افراد بد اندیش، بیماران روانی، بزهكاران با سابقه و سایر افراد نیز وجود دارند كه از اینترنت مانند ابزاری مدرن به منظور انجام كارهای خلاف خود استفاده می‏كنند . مدیر یكی از شركت‏هایی كه از سال 1992، (1371) واسطه ارتباط با اینترنت در اسپانیا می‏باشد اظهار می‏دارد كه اینترنت همچون تلفن، یك ساختار زیر بنایی ارتباطی دارد و كنترل این امر، كه هر كسی با چه اهدافی به استفاه از آن می‏پردازد، بسیار مشكل می‏باشد . به عقیده وی اینترنت هر چند كه به خودی خود ابزاری توطئه گر نمی‏باشد، ولی می‏تواند به عنوان ابزاری در جهت اجرای توطئه ایفای نقش نماید .

اینترنت و قتل و آدم‏كشی

انفجار روی داده در 19 آوریل در اوكلاهما، كه به بهای جان بیش از 160 نفر انجامید، واحدهای پلیس مسؤل جرایم رایانه را در حالت آماده باش قرار داد، زیرا مجرمین شاهراه‏های اطلاعاتی را نیز مورد استفاده قرار داده‏اند . به عنوان مثال، پلیس آمریكا بر این احتمال كه تیم - مك وی - فرد مظنونی كه به اتهام كشتار اوكلاهما دستگیر شده است - پیامی را در شبكه اینترنت وارد كرده بود كه در آن خود را یك دیوانه بمب گزار معرفی می‏نمود . همچنین متنی در اینترنت‏یافت‏شد كه نویسنده آن به توضیح چگونگی ساخت‏بمب با استفاده از كوده‏های شیمیای و گازوئیل یعنی از همان نوعی كه در انفجار اوكلاهما به كار رفت، پرداخته بود . ضمنا روز نوزدهم آوریل نیز از سوی شبه نظامیان انقلاب شده بود . آنها با استفاده از شعارهای رایانه‏ای اعضای خود را تحریك كرده و از آنها خواستند كه به انجام هر گونه اقدامات به ویژه در شهرها كه سازمان‏ها و نهادهای دولتی در آنها مستقر هستند، بپردازند . هر بار بیش از پیش، كارشناسان جرم شناس خود را آماده بررسی موارد استفاده خلاف از اینترنت می‏نمایند .
چارلزریكویچ مدیر یكی از آموزشگاه‏های فدرال پلیس شهر برونویك ایالت جورجیا در این زمینه می‏گوید: «به زودی در اختیار هر فرد پلیس یك نشان، یك اسلحه و یك رایانه قابل حمل قرار داد» . ویلیام تافویا یكی از مسئولین افی، بی، آی در همین مورد اظهار می‏دارد: «بزهكاری با استفاه از فناوری پیشرفته بسیار توسعه خواهد یافت و زمانی خواهد رسید كه ما حتی ندانیم چه در حال روی دادن است و لذا بزهكاران از ما جلو خواهند افتاد .» قتل و آدم كشی از طریق یك رایانه متصل به شبكه اینترنت هنوز چیزی است كه بیش‏تر به داستان‏های علمی - تخیلی می‏ماند، ولی می‏تواند به عنوان یك ابزار در این جهت‏به كار رود . پلیس ایالت پنسیلوانیا در آمریكا اخیرا كشف كرده است كه در یك مورد گروگان‏گیری و قتل، شخصی كه اكنون متهم به قتل می‏باشد، قبلا از طریق اینترنت‏با قربانی خود ارتباط برقرار كرده است . سازمانهای مافیایی جنایت كاران در مورد سلاح‏های تجاری و اسلحه‏های دست‏ساز و این كه چطور می‏توان از آنها استفاه كرد و یا چگونه آنها را ساخت و نیز در مورد كشنده‏ترین مهمات و غیره داد سخن می‏دهند .
این‏ها در حقیقت اسنادی به تمام معنی علمی می‏باشد كه بسیاری از آنها از متون كتاب‏ها و مجلات موجود در كتاب‏خانه‏ها و كتاب فروشی‏ها گلچین شده‏اند . آنچه كه بیش از همه موجب نگرانی مقامات پلیس شده این است كه این گونه اطلاعات از طریق اینترنت می‏تواند به هر كسی برسد ; زیرا برای دستیابی به آن، دیگر نیازی به این كه گیرنده اطلاعات متخصص بوده و یا مدت‏ها وقت‏خود را در كتاب‏خانه‏ها گزرانده باشد، نیست .

اینترنت ; فساد و فحشا

در شبكه اینترنت گروه‏های خاصی از اخبار و اطلاعات وجود دارند كه منحصرا در مورد مواد مخدر می‏باشند، البته، اكثر این گونه خبرها تحریك‏آمیز نیستند . بلكه پیام‏های هشدار دهنده از سوی پدرها و مادرها نیز به چشم می‏خورند . همچنین در مورد اثرات جنبی برخی از مواد مخدر نیز هشدارهایی داده می‏شود . در كنار این گونه پیام‏های بی ضرر! چگونگی ساخت مواد مخدر تركیبی نیز آموزش داده می‏شود . «پنست هاوس‏» و «پلی بوی‏» كه از پرفروش‏ترین مجلات صور قبیحه می‏باشند، نتوانسته‏اند در مقال افسون اینترنت مقاومت نمایند . موارد عرضه شده توسط آنها عبارتند از نشریات، قیلم‏های ویدئویی و محصولات دیگری كه دارای جنبه ضد اخلاقی هستند، لیكن موارد عرضه شده توسط این مجلات در مقایسه با خدمات و پیام‏های سكسی موجود در اینترنت همچون داستان‏های مصور ساده‏ای می‏باشند . در آمریكا نخستین واكنش‏ها علیه اینترنت، در مخالفت‏با این گونه خدمات بوده‏اند . در انگستان كه صور قبیحه ممنوع می‏باشد، مقامات نمی‏دانند چگونه این هجوم بی حد و مرز ابتذال را متوقف نمایند .

اینترنت و ارتباط گروه‏های نژادپرست و تروریست

یكی دیگر از نكات تاریك اینترنت كه دارای گسترش زیادی نیز بوده است، گروه‏ها و انجمن‏های افراطیون و نژاد پرستان می‏باشد . خطابه‏های مملو از خشم و نفرت آنان از یك رایانه به رایانه دیگر منتقل می‏شود . «جبهه طوفان‏» و «صدای آزادی‏» دو فقره از تندروترین سرویس‏های موجود در اینترنت می‏باشند . آنها از ایجاد یك كشور انحصاری برای سفید پوستان حمایت‏به عمل می‏آورند و تاریخ دانان تجدید نظر طلب نیز با انكار نمودن كشتار یهودیان توسط نازی‏ها از آنها حمایت می‏كنند . ناسیونالیست‏های آمریكایی، سر تراشیده‏های فاشیست انگلیس، نئونازی‏های آلمان و نژادپرستان آفریقایی جنوبی با استفاده از اینترنت‏به ارتباط نزدیك با یكدیگر می‏پردازند .
«اینگوهاسل باخ‏» یكی از رهبران سابق نئونازی در این زمینه اظهار می‏دارد: «تقریبا تمامی مواد تبلیغاتی ما توسط گروه‏های افراطی نبراسكاو كالیفرنیا تامین می‏شد .»
«ارنست زوندل‏» یكی از رهبران مشهور نئونازی‏های آلمانی كه در كانادا زندگی می‏كند مقاصد و ابزار خود را برای دستیابی به آنها پنهان نكرده و چنین می‏گیود: «ما قدرت یهودیان را كه بدان وسیله جهانیان را تحت فشار قرار داده‏اند، برخواهیم چید . تاریخ جهان را دگرگون خواهیم نمود و اگر لازم باشد این كار را از طریق اینترنت‏به انجام خواهیم رساند .»
«دان بلاك‏» مدیر گروه «جبهه طوفان‏» اظهار می‏دارد كه «یك سوم از منازل آمریكایی‏ها دارای كامپیوتر است و با توسعه شگفت‏انگیز اینترنت دهها میلیون نفر می‏توانند به پیام‏های آنها دسترسی یابند .»
پیام‏های رمزدار مورد توجه دولت‏ها نیز می‏باشد . برخی از رموز از چنان پیچیدگی برخوردارند كه حتی افی . بی . آی نیز قادر به گشودن آنها نمی‏باشد . ترس از این كه گروه‏ها و كشورهای دشمن بتوانند با استفاده از اینترنت در اختفای كامل با یكدیگر تماس برقرار نمایند، مو را براندام دولت آمریكا راست می‏نماید . به هر حال، استفاه كنندگان از اینترنت‏با نگرانی شاهد تلاش‏های دولتی برای محدود كردن آزادی عمل از این دموكراسی هرج و مرج گونه می‏باشند . حال پرسش این است كه آیا پلیس رایانه‏ای را برای زدودن بزهكاری از اینترنت كافی است و یا این كه باید در آینده‏ای نزدیك به جستجوی روش‏های سانسور پرداخت؟ این دگرگونی فرهنگی در كانال ارتباطات جهان را شهید مظلوم سید مرتضی آوینی سالها پیش دردمندانه نجوا كرده بود . سید شهیدان اهل قلم این گونه انفجار اطلاعات را می‏كاود و می‏نویسد: «انفجار اطلاعات! نمی‏دانم چرا من از این تعبیر، آن چنان كه باید نمی‏ترسم و حتی چه بسا، مثل كسی كه دیگر صبرش تمام شده است، از فكر این كه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدك‏تر می‏شود، خوشحال می‏شود . . . . و دهكده جهانی واقعیت پیدا كرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم .»

ادامه دارد . . .

پی‏نوشت:

× بر گرفته از مجله كامبیو، شماره 16 - چاپ اسپانیا - ترجمه وظیفه شناس، سال 1996 م .





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.