ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام

چهره‌ی طبیعی جهان اسلام زیربنای تشكل چشم اندازهای فرهنگی است. تجزیه و تحلیل این چهره، اساس دریافت سرشت واحد بزرگ فرهنگی - تمدنی جهان اسلام و زیرمجموعه‌های كوچكتر آن است. گستره‌ی طبیعی این واحد بزرگ، با
يکشنبه، 1 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام
ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام

 

نویسنده: دكتر مصطفی مؤمنی




 
چهره‌ی طبیعی جهان اسلام زیربنای تشكل چشم اندازهای فرهنگی است. تجزیه و تحلیل این چهره، اساس دریافت سرشت واحد بزرگ فرهنگی - تمدنی جهان اسلام و زیرمجموعه‌های كوچكتر آن است. گستره‌ی طبیعی این واحد بزرگ، با توجه به اصول جغرافیایی، در چارچوب شكل گیری همواری‌‌ها و ناهمواری‌ها، اقلیم و منابع آب و پوشش گیاهی و خاك، قابل بررسی است. از این‌رو، ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام به قرار زیر است:

الف) چهره‌ی طبیعی

جهان اسلام، از نظر زمین شناسی، كوهزایی و نوع ناهمواری‌ها، عمدتاً به سه سیستم بزرگ مشخص تعلق دارد، شامل كمربند چین خوردگی جدید سیستم آلپی در اوراسیا، منطقه‌ی هموار توده‌های كهن سپر افریقایی - عربی و منطقه‌ی گذار چین خوردگی‌های دوران مزوزوئیك. كمربند چین خوردگی جدید سیستم آلپی در جهان اسلام به دو واحد بزرگ جغرافیایی تقسیم می‌شود:
1. واحد مركّب از آسیای جنوب غربی، آسیای میانه و شمال افریقا به همراه كشورهای پاكستان و افغانستان كه از سواحل اقیانوس اطلس تا رشته كوه هیمالایا را دربرمی گیرد و شامل رشته كوه اطلس در افریقا، كوه‌های توروس (1) و فلات آناطولی در تركیه، رشته كوه‌های آرارات، البرز و زاگرس، ارتفاعات شام و شبه جزیره، رشته كوه‌های پامیر (2)، هندوكش و قراقروم است. (3) این منطقه از نظر زمین شناسی شرایط ویژه‌ای دارد، زیرا بخشی از پوسته‌ی زمین یا سه صفحه‌ی تكتونیكی افریقا، اروپا - آسیا و عربستان با هم تلاقی كرده و متأثر از آن كوه‌های بزرگ چین خورده پدید آمده است. (4) حجم، وسعت، جهت و ارتفاع این ناهمواری‌‌ها آثار متنوعی در اقالیم حیاتی و بوم شناسی ( اكولوژی) جانوری و گیاهی و منابع آب و به طور كلی زندگی منطقه دارد.
2. واحد مركب از دنباله‌ی كمربند چین خورده‌ی عظیم در هندوچین و آسیای جنوب شرقی كه رشته كوه هیمالایا و ارتفاعات مجمع الجزایر اندونزی و برونئی را دربرمی گیرد. منطقه‌ی هموار توده‌های كهن سپر افریقایی - عربی كه در جنوب سیستم آلپی قرار دارد و شامل مجموعه‌ای از فلات‌‌ها و زمین های نسبتاً هموار افریقا، شبه جزیره‌ی عربستان و ایران است. زیربنای این مجموعه‌ی پهناور، تشكیلات مقاومِ سكومانند افریقایی - عربی است. توده‌ی هگّار (5) در جنوب الجزایر، كه متعلق به دوره‌ی پره كامبرین است، منطقه‌ی عسیر در مغرب شبه جزیره‌ی عربستان، ‌بیابان‌های ماسه‌ای عظیم ربع الخالی، شن زارها و فلات‌های هموار صخره ای در این منطقه گسترده‌اند. دشت‌‌ها و كویرهای مركز و مشرق ایران و دشت‌های آناطولی در این مجموعه قرار می‌گیرند و استپ‌‌ها حاشیه‌ی این منطقه را تشكیل می‌دهند. بنابراین، اكوسیستم‌های بیابان، واحه‌ها، استپ با تنوع منطقه‌ای و محلی در این منطقه قرار می‌گیرند. منطقه‌ی گذار چین خوردگی‌های دوران مزوزوئیك، كه در آسیای غربی شامل سرزمین‌های پست دجله و فرات (بین النهرین) و منطقه‌ی فروافتادگی خلیج فارس است، بین دو چشم انداز اصلی سیستم كوهستانی تركیه و ایران از یك طرف و سپر شبه جزیره‌ی عربستان از طرف دیگر قرار دارد. در مناطق دیگری از جهان اسلام، مانند دره‌ی سند پاكستان یا بنگلادش، نمونه هایی از این منطقه مشاهده می‌شود.
بیابان در معنا و مفهوم عام، از پدیده‌های طبیعی خاص جهان اسلام است و چشم انداز عمومی طبیعی جهان اسلام، كمربند بیابانی از سواحل اقیانوس اطلس تا آسیای میانه دارد كه در هر یك از مناطق، آثار فراوانی در سكونت، زندگی و اقتصاد ساكنان داشته است. وسعت كل بیابان‌های جهان اسلام بالغ بر هفده میلیون كیلومتر مربع است كه به طور كلی در صحرای افریقا، شبه جزیره‌ی عربستان، ایران و تركستان گسترده است. صحرای آفریقا با 8560000 كیلومتر مربع، بیابان عربستان - در مفهوم فراگیر شامل صحاری شام و شمال شبه جزیره‌ی عربستان و شبه جزیره‌ی سینا - با 3500000 كیلومتر مربع، بیابان مركز و جنوب جزیرةالعرب با 2750000 كیلومتر مربع و بیابان ها و كویرهای ایران در حوضه‌های طبیعی، مانند كویر بزرگ، كویر قم، لوت، جزموریان (6)، از مهمترین بیابان‌های جهان اسلام‌اند. (7)
تنگه‌‌ها و آبراهه‌های بزرگ مصنوعی از عوارض درخور ذكر در جهان اسلام به شمار می‌روند. این عوارض به دلیل موقعیت سوق الجیشی در ارتباطات بین الملل، نقش مهم و روزافزونی در جغرافیای سیاسی جهان دارند و تقریباً در سراسر قلمرو اسلامی از مغرب تا مشرق دیده می‌شوند. اهمیت سوق الجیشی تنگه‌های جبل طارق در مغرب جهان اسلام، مرمره و داردانل در تركیه، سوئز، باب المندب و هرمز در خاورمیانه و مالاكا در آسیای جنوب شرقی بیشتر از بقیه است و نقش تعیین كننده ای در سرنوشت مردم جهان دارند. (8)

ب) آب و هوا و طبقه بندی اقلیمی

جهان اسلام آب و هوای متنوعی دارد كه ویژگی های آب و هوایی هر یك از مناطق آن، برآیندی از تأثیر سرنوشت ساز عوامل اقلیمی شامل وسعت، مختصات جغرافیایی، كمربندهای فروبار، آرایش خشكی و دریا یا دوری و نزدیكی به آب‌های آزاد و بسته، ناهمواری‌های عظیم و اختلاف ارتفاع از سطح آب‌های آزاد و عناصر اقلیمی شامل دما، بارش، فشار، ‌رطوبت، تبخیر و نظایر آن است.

وسعت.

كشیدگی، پهناوری و قرارگیری واحدهای بزرگ جهان اسلام یا كشورهای اسلامی به هم پیوسته در جنوب شرقی آسیا با واحدهای بزرگ كشورهای اسلامی آسیای غربی و نیمه‌ی شمالی قاره‌ی آفریقا چنان است كه خطوط اقلیمی هریك از این واحدها مخصوص به خود است.

مختصات جغرافیایی.

متناسب با عرض‌های جغرافیایی، از جنوب خط استوا تا مدار 55 درجه عرض شمالی و هماهنگ با طول جغرافیایی از اقیانوس مغربی (اطلس مركزی) تا اقیانوس مشرقی (اقیانوس كبیر یا آرام) و بحراعظم (‌اقیانوس هند)، زاویه‌ی تابش خورشید و پیامدهای اقلیمی آن متفاوت است.

كمربندهای فروبار.

كمربند همگرایی حاره‌ای (9) یا فروبار استوایی (10)، فروبار موسمی (11) و كمربند كم فشار منطقه‌ی خشك و نیمه خشك آفریقایی - آسیایی در هر یك از واحدهای بزرگ آب و هوایی جهان اسلام آثار خاص خود را دارند.

آرایش خشكی و دریا یا دوری و نزدیكی به آب‌های آزاد و بسته.

دوری و نزدیكی كشورها و سرزمین های اسلامی و مناطق درونی آنها نسبت به آب‌های جهانی (اقیانوس‌‌ها، دریاها، دریاچه‌‌ها و رودهای بزرگ) به گونه‌ای است كه در قسمت‌هایی از جهان اسلام كه پیشروی آب در میان خشكی‌‌ها صورت گرفته یا مجاور آب‌های آزاد هستند، سرزمین‌های اسلامی با آثار اقلیمی آب‌های آزاد روبه رو شده‌اند. مثلاً، دریای مدیترانه در ایجاد اقلیم مدیترانه‌ای بخشی از جهان اسلام در خاورمیانه و شمال افریقا و میزان رطوبت و بارش این مناطق اثر فراوان دارد.

ناهمواری‌های عظیم.

اثر سرنوشت ساز كوهستان های عظیم اطلس در شمال افریقا، ارتفاعات آناطولی و توروس در تركیه، رشته كوه‌های طولانی از البرز و زاگرس در ایران تا كوهستان‌های بلند باریسان (12) در مجمع الجزایر اندونزی و نیز چیرگی بیابان‌های پهناور، در ایجاد مناطق خاص اقلیمی با ویژگی‌های متفاوت آب و هوایی پیداست.

اختلاف ارتفاع از سطح آب‌های آزاد.

بلندترین نقطه در جهان اسلام در رشته كوه قراقروم در قله‌ی گادوین اوستن ( یا، كی 2) (13) با 8611 متر ارتفاع در جامو و كشمیر (14) قرار دارد (15) و گودترین نقطه‌ی جهان اسلام در بحرالمیت (16) 411 متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد است. (17) بدین ترتیب، اثر اقلیمی بیش از نه هزار متر ارتفاع در سرزمین‌های اسلامی، با توجه به آهنگ كاهش دما (18)‌در شرایط معمول ( با افزایش هر صد متر ارتفاع، حدود 0/6 درجه از دما كاسته می‌شود)، روشن است. (19)
با توجه به پیوستگی تنگاتنگ میان عوامل و عناصر اقلیمی، جهان اسلام را می‌توان به انواع مناطق آب و هوایی و گروه‌های اقلیمی، بر اساس تقسیم بندی اقلیمی كوپن (20)، كه مهم‌ترین سیستم تقسیم بندی آب و هوایی جهان است، طبقه بندی كرد.
تقسیم بندی اقلیمی كوپن بر اساس رابطه میان بارش ( مقدار و توزیع آن در طول سال) و دما، با تأثیر آب و هوا در رشد پوشش گیاهی تنظیم شده است و در آن پنج گروه اقلیمی بزرگ كه با پنج منطقه‌ی عمده گیاهی مطابقت دارد مشخص گردیده است. (21) در این طبقه بندی، به جز منطقه‌ی اقلیمی شامل مناطق خشك، بقیه‌ی مناطق مختص آب و هوای مرطوب اند كه برحسب معیارهای حرارتی مرزبندی شده‌اند. (22) براساس طبقه بندی كوپن، جهان اسلام به جز گروه اقلیمی مختص عرض‌های جغرافیایی بالا و قطب، در این چهار گروه گسترده شده است:

1. گروه آب و هوای حارّه ای.

قلمرو جغرافیایی این آب و هوا در جهان اسلام، سواحل غربی شبه جزیره‌ی دكن، ساحل خلیج گینه، از سیرالئون تا لیبریا و از نیجریه تا كامرون، ساحل غربی مالزی، بنگلادش و بخشی از اندونزی است. ایستگاه‌های شاخص این نوع آب و هوا در كشورهای اسلامی عبارت‌اند از: سوراكارتا (23) ( در جزیره‌ی جاوه‌ی اندونزی)، كوتاكینابالو (24) (در قسمت سراواك (25) مالزی)، كوتاباهارو (26)، پنانگ (27) و مالاكا (28) ( در مالزی)، چیتاگنگ (29) (در بنگلادش) و ماله (30) ( در مالدیو). این اقلیم دارای آب و هوای گوناگونی است كه همه‌ی آنها در كشورهای اسلامی مشاهده می‌گردد. (31)
داده‌‌ها و نمودارهای اقلیمی كشورهای افریقایی جهان اسلام ( نیجریه، مالی، سودان، چاد و سنگال)، كه در آنجاها اقلیم مرطوب و خشك حاره‌ای چیره است، بیانگر آن است كه هرچه به سمت شمال، یعنی جنوب صحرای بزرگ افریقا، پیش رویم بر دوره‌ی خشكی آب و هوا افزوده می‌شود.
در قلمرو آب و هوای مرطوب حاره‌ای چند رود بزرگ جهان اسلام جریان دارند یا از آن سرچشمه می گیرند؛ در كشورهای اسلامی قاره‌ی افریقا رودهای سنگال، نیجر و شاخه‌های آن و همچنین رود نیل، از منطقه‌ی اقلیمی گرم و مرطوب حاره ای افریقا سرچشمه می‌گیرند و كشورهای اسلامی سنگال، مالی، نیجر، سودان و مصر را آبیاری می‌كنند. در چهار كشور اسلامی جنوب شرقی آسیا ( بنگلادش، مالزی، اندونزی و برونئی) نیز، جز در بخش كوچكی از جزایر جنوب شرقی اندونزی، نه تنها كمبود بارش دیده نمی‌شود، بلكه در قسمت اعظم كشورهای اسلامی آسیای جنوب شرقی، فراوانی آب، در كنار مواهب آن، مشكل ساز بوده و همواره زیان‌هایی به همراه داشته است (كه در جدول 1 آمده است) توفان‌های حاره‌ای از پدیده های اقلیمی اقیانوس هند و اقیانوس كبیر در مجاورت كشورهای اسلامی در جنوب و جنوب شرقی آسیاست. بر این رویدادهای طبیعی، امواج سهمگین و ویرانگر سونامی، برخاسته از زمین لرزه‌های اقیانوس هند و كبیر، را باید افزود.

جدول 1. داده های اقلیمی ایستگاه های شاخص كشورهای جهان اسلام
1340-1375ش/ 1961-1996

شاخص

ارتفاع از سطح دریا

نام كشور

نام ایستگاه

ردیف

درجه حرارت به سانتی گراد 27/9

بارندگی به میلی متر 48

636

عربستان

مدینه

1

درجه حرارت به سانتیگراد 25/7

بارندگی به میلی متر 101

620

عربستان

ریاض

2

درجه حرارت به سانتیگراد22/6

بارندگی به میلی متر162/5

32

عراق

بغداد

3

درجه حرارت به سانتیگراد16/8

بارندگی به میلی متر670/5

222

عراق

صلاح الدین

4

درجه حرارت به سانتیگراد25/7

بارندگی به میلی متر108

55

كویت

كویت

5

درجه حرارت به سانتیگراد26/5

بارندگی به میلی متر72

2

بحرین

بحرین

6

درجه حرارت به سانتیگراد26/5

بارندگی به میلی متر89

27

امارات متحده عربی

ابوظبی

7

درجه حرارت به سانتیگراد26/9

بارندگی به میلی متر94

5

امارات متحده عربی

دبی

8

درجه حرارت به سانتیگراد19/4

بارندگی به میلی متر811

7

سوریه

لاذقیه

9

درجه حرارت به سانتیگراد16/5

بارندگی به میلی متر143

611

سوریه

دمشق

10

درجه حرارت به سانتیگراد19/9

بارندگی به میلی متر825

19

لبنان

بیروت

11

درجه حرارت به سانتیگراد16/3

بارندگی به میلی متر590

757

فلسطین

بیت المقدس

12

درجه حرارت به سانتیگراد17/6

بارندگی به میلی متر475

619

اردن

اربد

13

درجه حرارت به سانتیگراد17/3

بارندگی به میلی متر43

1070

اردن

معان

14

درجه حرارت به سانتیگراد12/2

بارندگی به میلی متر310

1361

ایران

تبریز

15

درجه حرارت به سانتیگراد15/8

بارندگی به میلی متر1356

37

ایران

رشت

16

درجه حرارت به سانتیگراد17/1

بارندگی به میلی متر230

1191

ایران

تهران

17

درجه حرارت به سانتیگراد16/2

بارندگی به میلی متر113

1550

ایران

اصفهان

18

درجه حرارت به سانتیگراد18/2

بارندگی به میلی متر82

1370

ایران

زاهدان

19

درجه حرارت به سانتیگراد23/3

بارندگی به میلی متر288

19

ایران

بوشهر

20

درجه حرارت به سانتیگراد12/1

بارندگی به میلی متر313

1791

افغانستان

كابل

21

درجه حرارت به سانتیگراد13/6

بارندگی به میلی متر485

1200

افغانستان

فیض اباد

22

درجه حرارت به سانتیگراد21/3

بارندگی به میلی متر51

478

افغانستان

زرنج

23

درجه حرارت به سانتیگراد14/1

بارندگی به میلی متر697

33

تركیه

استانبول

24

درجه حرارت به سانتیگراد8/15

بارندگی به میلی متر483

547

تركیه

اورفه

25

درجه حرارت به سانتیگراد11/6

بارندگی به میلی متر340

1022

تركیه

قونیه

26

درجه حرارت به سانتیگراد11/7

بارندگی به میلی متر413

891

تركیه

آنكارا

27

درجه حرارت به سانتیگراد8/9

بارندگی به میلی متر427

1285

تركیه

سیواس

28

درجه حرارت به سانتیگراد12/9

بارندگی به میلی متر508

89

آلبانی

تیرانا

29

درجه حرارت به سانتیگراد14/6

بارندگی به میلی متر210

10

آذربایجان

باكو

30

درجه حرارت به سانتیگراد 14/2

بارندگی به میلیمتر 1146

12-

آذربایجان

لنكران

31

درجه حرارت به سانتیگراد9/1

بارندگی به میلیمتر653

851

قزاقستان

آلماآتا

32

درجه حرارت به سانتیگراد5/8

بارندگی به میلیمتر156

350

قزاقستان

بالخاش

33

درجه حرارت به سانتیگراد8/7

بارندگی به میلیمتر129

68

قزاقستان

كازالینسك

34

درجه حرارت به سانتیگراد3/4

بارندگی به میلیمتر332

553

قزاقستان

كاراگاندا

35

درجه حرارت به سانتیگراد13/5

بارندگی به میلیمتر355

724

ازبكستان

سمرقند

36

درجه حرارت به سانتیگراد14/2

بارندگی به میلیمتر 420

488

ازبكستان

تاشكند

37

درجه حرارت به سانتیگراد14/1

بارندگی به میلیمتر125

237

ازبكستان

تامدی بلاق

38

درجه حرارت به سانتیگراد13/7

بارندگی به میلیمتر178

577

ازبكستان

فرغانه

39

درجه حرارت به سانتیگراد16/6

بارندگی به میلیمتر131

90

تركمنستان

كراسنوودسك

40

درجه حرارت به سانتیگراد16/4

بارندگی به میلیمتر227

304

تركمنستان

عشق آباد

41

درجه حرارت به سانتیگراد14

بارندگی به میلیمتر111

71

تركمنستان

تاش حوض

42

درجه حرارت به سانتیگراد12/7

بارندگی به میلیمتر569

800

تاجیكستان

دوشنبه

43

درجه حرارت به سانتیگراد14/4

بارندگی به میلیمتر166

477

تاجیكستان

خجند

44

درجه حرارت به سانتیگراد10/7

بارندگی به میلیمتر443

760

قرقیزستان

بیشكك

45

درجه حرارت به سانتیگراد3/3

بارندگی به میلیمتر292

2041

قرقیزستان

نارین

46

درجه حرارت به سانتیگراد26/1

بارندگی به میلیمتر168

4

پاكستان

كراچی

47

درجه حرارت به سانتیگراد15/7

بارندگی به میلیمتر261

1589

پاكستان

كویته

48

درجه حرارت به سانتیگراد22/7

بارندگی به میلیمتر404

360

پاكستان

پیشاور

49

درجه حرارت به سانتیگراد21/3

بارندگی به میلیمتر1142

508

پاكستان

اسلام آباد

50

درجه حرارت به سانتیگراد13/5

بارندگی به میلیمتر710

1587

كشمیر

سرینگر

51

درجه حرارت به سانتیگراد28

بارندگی به میلیمتر1951

2

مالدیو

ماله

52

درجه حرارت به سانتیگراد26/6

بارندگی به میلیمتر2366

22

مالزی

كوالالامپور

53

درجه حرارت به سانتیگراد26/1

بارندگی به میلیمتر4155

18

مالزی

كوچینگ

54

درجه حرارت به سانتیگراد26/8

بارندگی به میلیمتر2909

15

برونئی

سری بگاون

55

درجه حرارت به سانتیگراد25/9

بارندگی به میلیمتر1828

150

اندونزی

سوراكارتا*

56

درجه حرارت به سانتیگراد27/3

بارندگی به میلیمتر1899

8

اندونزی

جاكارتا*

57

درجه حرارت به سانتیگراد21/4

بارندگی به میلیمتر26

74

مصر

قاهره

58

درجه حرارت به سانتیگراد24/2

بارندگی به میلیمتر3

11

مصر

قصیر

59

درجه حرارت به سانتیگراد25/9

بارندگی به میلیمتر 0

194

مصر

آسوان

60

درجه حرارت به سانتیگراد 19/5

بارندگی به میلیمتر286

20

لیبی

طرابلس

61

درجه حرارت به سانتیگراد 18/4

بارندگی به میلیمتر466

4

تونس

تونس

62

درجه حرارت به سانتیگراد 18/6

بارندگی به میلیمتر236

23

تونس

صفاقس

63

درجه حرارت به سانتیگراد19/5

بارندگی به میلیمتر313

68

تونس

قیروان

64

درجه حرارت به سانتیگراد17/4

بارندگی به میلیمتر686

25

الجزایر

الجزیره

65

درجه حرارت به سانتیگراد18/9

بارندگی به میلیمتر110

1140

مراكش

ورزازات

66

درجه حرارت به سانتیگراد18/6

بارندگی به میلیمتر293

23

مراكش

اگادیر**

67

درجه حرارت به سانتیگراد19/6

بارندگی به میلیمتر282

466

مراكش

مراكش

68

درجه حرارت به سانتیگراد26/3

بارندگی به میلیمتر1

183

سودان

وادی حَلفا

69

درجه حرارت به سانتیگراد29/9

بارندگی به میلیمتر161

380

سودان

خارطوم

70

درجه حرارت به سانتیگراد27/8

بارندگی به میلیمتر1074

438

سودان

واو

71

درجه حرارت به سانتیگراد29/9

بارندگی به میلیمتر163

19

جیبوتی

جیبوتی

72

درجه حرارت به سانتیگراد15/6

بارندگی به میلیمتر519

2325

اریتره

اسمره

73

درجه حرارت به سانتیگراد30/6

بارندگی به میلیمتر41

14

اریتره

آساب(عضب)

74

درجه حرارت به سانتیگراد27/5

بارندگی به میلیمتر1082

422

چاد

موندو

75

درجه حرارت به سانتیگراد28/5

بارندگی به میلیمتر11

234

چاد

فایا

76

درجه حرارت به سانتیگراد28/9

بارندگی به میلیمتر372

549

چاد

آبیجان

77

درجه حرارت به سانتیگراد28/7

بارندگی به میلیمتر69

491

مالی

تسالیت

78

درجه حرارت به سانتیگراد26/9

بارندگی به میلیمتر1123

375

مالی

سیكاسو**

79

درجه حرارت به سانتیگراد28/3

بارندگی به میلیمتر459

237

مالی

نیورودو ساحل**

80

درجه حرارت به سانتیگراد26

بارندگی به میلیمتر261

4

سنگال

سن لویی**

81

درجه حرارت به سانتیگراد28/7

بارندگی به میلیمتر772

50

سنگال

تمباكوندا**

82

درجه حرارت به سانتیگراد26/4

بارندگی به میلیمتر3784

26

گینه

كوناكری

83

درجه حرارت به سانتیگراد21/7

بارندگی به میلیمتر1544

1026

گینه

لابه**

84

درجه حرارت به سانتیگراد26/8

بارندگی به میلیمتر1507

38

نیجریه

لاگوس

85

درجه حرارت به سانتیگراد26/7

بارندگی به میلیمتر2294

18

نیجریه

پورت هاركورت

86

درجه حرارت به سانتیگراد27/4

بارندگی به میلیمتر552

354

نیجریه

مایدوگری

87

درجه حرارت به سانتیگراد27/2

بارندگی به میلیمتر1039

435

بوركینافاسو

بوبو دیولاسو

88

درجه حرارت به سانتیگراد28/3

بارندگی به میلیمتر788

300

بوركینافاسو

كواگادوگو**

89

درجه حرارت به سانتیگراد26/9

بارندگی به میلیمتر399

17

سومالی

موگادیشو

90

اشتراسر، 1999
*ایستگاه های اقلیمی عرض جنوبی **ایستگاه های اقلیمی طول غربی

2. گروه آب و هوای خشك و نیمه خشك جنب حارّه ای.

 این گروه مشتمل بر چهار نوع آب و هواست كه عبارت‌اند از: آب و هوای استپ‌های داغ، استپ های سرد، بیابان‌های داغ و بیابان‌های سرد (32). به طور كلی، بخش اعظم جهان اسلام دارای آب و هوای این گروه است و توزیع جغرافیایی این گروه پهنه‌ی بزرگ كشورهای اسلامی قسم اول، از سواحل غربی افریقا تا آسیای مركزی را، دربرمی گیرد. در واقع، به جز در برخی مناطق كه آب و هوای معتدل با فصل خشك حاكم است، سراسر این محدوده آب و هوای خشك یا نیمه خشك جنب حاره دارند. در صحرای بزرگ آفریقا، آب و هوای بیابان های داغ، با ویژگی عمده بیابانی با میانگین دمای بالاتر از صفر درجه در هر ماه، حاكم است و حاشیه‌های شمالی و جنوبی این صحرا، با تفاوت های اندك اقلیمی، آب و هوای استپ‌های داغ را دارد كه با فصل خشك در زمستان همراه است، یا آب و هوای استپ‌های داغ كه با فصل خشك در تابستان رو به روست. سراسر شبه جزیره‌ی عربستان، بخش بزرگی از شام، تركیه، ایران و آسیای میانه و سراسر مشرق و شمال دریای خزر، آب و هوای بیابان‌های داغ یا آب و هوای استپ های داغ با میانگین دمای بالاتر از صفر درجه در هر ماه از سال دارند. (33) نمونه‌ی بارز منطقه كم باران در حوضه‌ی این گروه، بیابان بزرگ افریقاست. به طور كلی، بیابان بزرگ، قلمرو وزش بادهای به سامان خشك و سرد است، به جز باریكه‌ی ساحل مدیترانه‌ی افریقا كه از باران‌های منطقه‌ی برون حاره بهره مند می‌شود.
در قسمت‌های مركزی بیابان (‌در لیبی و مصر) مناطقی وجود دارد كه سال ها در آنجا باران نباریده است. شرایط خشكی بیابان بزرگ افریقا به طرف غرب، بر روی اقیانوس اطلس نیز كشیده می‌شود، به طوری كه در ساحل غربی مراكش، خشكی در كنار اقیانوس اطلس به حداكثر خود می‌رسد. ادامه‌ی بیابان بزرگ افریقا به طرف شرق، جنوب، شبه جزیره‌ی عربستان، جنوب ایران، جنوب پاكستان و فلات دكن در هندوستان را فرامی گیرد. (34)

3. گروه آب و هوای معتدل با فصل خنك.

ویژگی اصلی این گروه داشتن دمای بیش از 10درجه در گرم‌ترین ماه سال و دمای بین 3- درجه تا 18 درجه در سردترین ماه سال است. این گروه به سه زیرشاخه اصلی تقسیم می‌شود: معتدل اقیانوسی، معتدل با زمستان‌های خشك، و معتدل با تابستان‌های خشك. (35) توزیع جغرافیایی این گروه، بخش‌هایی از جهان اسلام را، در شمال گروه قبلی و نواحی واقع در مدار 30 درجه الی 50 درجه عرض جغرافیایی، دربرمی گیرد؛ بنابراین، قسمت‌هایی از شمال افریقا در تونس، الجزایر و مراكش، بخش هایی از شمال شام و ایران، و نوار ساحلی تركیه دارای آب و هوای این گروه هستند. (36)

4. گروه آب و هوای جنگلی سرد برفی.

ویژگی عمده‌ی این گروه دمای بیش از 10 درجه سانتیگراد در گرم‌ترین ماه سال و كمتر از 3- درجه در سردترین ماه سال است. (37) گسترش جغرافیایی این گروه در جهان اسلام تنها در قسمت‌های كوهستانی پاكستان، افغانستان و آسیای میانه مشاهده می شود. (38)
كمبود آب آشامیدنی و كشاورزی مناطق خشك جهان اسلام حتی در سطح بین الملل از پیامدهای مهم وضع طبیعی به شمار می‌آید. (39)‌این مسئله در مناطقی از جهان اسلام كه بارش سالانه‌ی كمتر از 250 میلی متر دارند، محدودیت طبیعی درخور توجهی به شمار می‌آید و در اسكان و معیشت ساكنان مؤثر است.

ج) پیامدهای ویژگی‌های طبیعی

چهره‌ی طبیعی و آب و هوای متنوع جهان اسلام، پیامدهای متناسب با ویژگی‌های هر منطقه داشته است، از جمله در زمینه‌ی پوشش گیاهی و جانوری، جمعیت پذیری و اقتصاد. اساساً در مناطق پست و مرتفع و در نواحی مرطوب، خشك و نیمه خشك جهان اسلام نابرابری‌های زیست محیطی دیده می‌شود. در مناطق كوهستانی، كه بارش سالانه بیش از چهارصد میلی متر است، بارش موجب پیدایش جنگل‌های تُنُك شده و در نواحی با بارش بیش از ششصد میلی متر در سال، جنگل‌های انبوه پدید آمده است. در نواحی بیابانی، پوشش گیاهی اندك و فقیر دیده می‌شود كه در فصول خشك سال در برابر كم آبی مقاوم‌اند (مانند خار). در برخی بیابان ها، مانند كویر لوت و ربع الخالی، هیچ گونه پوشش گیاهی مشاهده نمی‌شود. در مناطق بینابینی نواحی جنگلی و بیابانی، پوشش گیاهی استپی، شامل انواع گیاهان علفی و مرتعی، وجود دارد كه متناسب با میزان بارش سالانه است. (40) در بسیاری از كشورهای جهان اسلام، متناسب با وضع طبیعی و سطح فرهنگ و فنّاوری، اساس زندگی و اقتصاد بیشتر مردم، صرف نظر از درآمد ملی كشورها، متكی بر كشاورزی و دامپروری است كه هر یك وابسته با اكوسیستم‌های طبیعی خاصی است. براساس ناهمواری، اقلیم، خاك و پوشش گیاهی، كه اجزای اصلی تشكیل دهنده‌ی اكوسیستم‌‌ها هستند، چهار اكوسیستم كوهستانی، استپی، بیابانی و واحه‌ای در جهان اسلام دیده می‌شود كه متناسب با توان محیطی هر یك، توزیع جمعیت و فعالیت اقتصادی شكل یافته است.

نمودارهای 1 تا 20 - داده های برخی ایستگاه های اقلیمی جهان اسلام از 0340-1369 ش / 1961-1990

ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام
ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام
ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام
ویژگی‌های طبیعی جهان اسلام
 

پی‌نوشت‌ها:

1. رك. دانشنامه‌ی جهان اسلام، ذیل « توروس».
2. رك. دانشنامه‌ی جهان اسلام، ذیل « پامیر».
3. رك. <اطلس جامع جهان تایمز>، 2005.
4. درایسدل و پلیك، ‌ص 21-25.
5. Hoggar.
6. رك. دانشنامه جهان اسلام، ذیل «جزموریان».
7. رك. شیفرز، ص 22-24؛ الرس، 1365ش، ج1، ص 70؛ نیز رك. دانشنامه‌ی جهان اسلام، ذیل « بیابان (1)».
8. میرحیدر، ص 206؛ برای اطلاع بیشتر از ناهمواری‌‌ها و دسته بندی‌های طبیعی جهان اسلام، حوضه‌‌ها و دشت ها، دریاها و دریاچه‌‌ها رك. عادل عبدالسلام، ص 85-197.
9. tropical.
10. equatorial.
11. monsoon.
12. Barisan.
13. Godwin Austen(K2).
14. رك. دانشنامه جهان اسلام، ذیل « جامو و كشمیر».
15. رك. <اطلس جامع جهان تایمز>، نقشه‌ی 29.
16. رك. دانشنامه‌ی جهان اسلام، ذیل «بحر لوط».
17. رك. <اطلس جامع جهان تایمز>، نقشه‌ی 36.
18. lapse rate.
19. هوا و اقلیم شناسی، ص 72.
20. Koppen`s Climatic Classification.
21. گنجی، 1353ش، ص 104؛ علیجانی و كاویانی، ص 348.
22. رك. جوانمرد و آسیایی، ص 116-117؛ <اطلس جامع جهان تایمز>، ص37.
23. Surakarta.
24. Kota Kinabalu.
25. Sarawak.
26. Kota Bharu.
27. Pinang.
28. Malaka.
29. Chittagong.
30. Male.
31. رك. اشتراسر، 1999؛ علیجانی و كاویانی، ص 354-357؛ فشاركی، ص 246؛ بوچر، ج2، ص230.
32. علیجانی و كاویانی، ص 375.
33. رك.<اطلس جامع جهان تایمز>، ص37.
34. علیجانی و كاویانی، ص 247-248، 376، 556.
35. جوانمرد و آسیایی، ص116؛ هوا و اقلیم شناسی، ص 336-337.
36. رك.<اطلس جامع جهان تایمز>، همان جا.
37. جوانمرد و آسیایی؛ هوا و اقلیم شناسی، همان جاها.
38. رك. <اطلس جامع جهان تایمز>، همان جا؛ برای اطلاع بیشتر از داده‌های اقلیمی برخی ایستگاه های هواشناسی جهان اسلام، رك. جدول 1؛ نمودارهای 1 تا 20.
39. بومونت (Peter Beaumont) و همكاران، ص134-138؛ نیز رك. عادل عبدالسلام، ص 208؛ زوكه، 2007، ص 147-168.
40. درایسدل و بلیك، ص 24.

منبع مقاله :
مؤمنی، مصطفی؛ (1389)، جهان اسلام، تهران: كتاب مرجع، چاپ اول

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.