اهمیت ادبیات

چه چیزی ادبیات را در زندگانی ما بسیار مهم می‌کند؟ چگونه آن بر جامعه تأثیر می‌گذارد؟ مقاله‌ی زیر را بخوانید تا پاسخ این سوالها را بیابید.
پنجشنبه، 5 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت ادبیات
اهمیت ادبیات

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

چه چیزی ادبیات را در زندگانی ما بسیار مهم می‌کند؟ چگونه آن بر جامعه تأثیر می‌گذارد؟ مقاله‌ی زیر را بخوانید تا پاسخ این سوالها را بیابید.
"ادبیات به واقعیت اضافه می‌کند و تنها آن را توصیف نمی‌کند. آن شایستگی‌های لازم را که زندگانی روزانه‌ی ما به آن نیاز دارد و آن را فراهم می‌کند، تقویت می‌کند؛ با توجه به این موضوع ادبیات بیابانی را که زندگانی ما بدان تبدیل شده است آبیاری می‌کند". سی. سی. لویس، دانشمند و رمان نویس انگلیسی
این ضرب المثال شاید مناسب‌ترین توصیف برای اهمیت ادبیات در زندگانی ما باشد. ادبیات یاد آور داستان‌ها، حماسه‌ها، نوشته‌های مقدس و کارهای کلاسیک قدیمی و زمان امروز است. ادبیات به صورت بدنه‌ی کارهای نوشته شده‌‌ی زبان، عصر یا فرهنگ توسط دانشمندان یا محققان در یک زمینه‌ی مشخص تعریف می‌شود. چرا ادبیات مهم است؟ می‌خواهیم پاسخ این سوالات را بدانیم.
همان طور که از سی. سی. لویس نقل شده است، ادبیات نه تنها واقعیت را توصیف می‌کند بلکه به آن اضافه می‌کند. بله ادبیات صرفاً یک توصیفی از واقعیت نیست بلکه یک ارزش مازاد است. کارهای ادبی تصویری از الگوهای فکری و قوانین اجتماعی شایع در یک جامعه هستند. آنها توصیفی از جنبه‌های مختلف زندگی عمومی بشر هستند. کارهای ادبی کلاسیک به عنوان عذایی برای فکر و یک داروی تقویتی برای تصور و خلاقیت عمل می‌کنند. قرار دادن یک فرد در معرض کارهای ادبی خوب برابر با فراهم کردن عالی‌ترین فرصت‌های تحصیلی برای او است. از طرف دیگر در معرض قرار نگرفتن یک فرد در برابر کارهای ادبی کلاسیک برابر با محرومیت آن فرد از فرصت‌های خوب رشد است.
نثر، شعر، درام، مقاله، قصه و داستان، کارهای ادبی بر پایه‌ی فلسفه، هنر، تاریخ، مذهب، فرهنگ و هم چنین نوشته‌های علمی و قانونی جزو گروه ادبیات طبقه بندی می‌شوند. هم چنین خلاقیت‌های غیر داستانی دوران باستان و روز نامه نگاری ادبی جزو ادبیات هستند. نوشته‌های شدیداً تکنیکی مشخص مثل نوشته‌های علم منطق و علم ریاضی نیز به عنوان بخشی از ادبیات تلقی می‌شوند.
برخی از کارهای ادبی بزرگ مثل کتاب انجیل و حماسه‌های هندی نظیر رامایانا و مهابهاراتا در میان کارهای دیگر، اصول راهنمای زندگی را برای جامعه فراهم کرده‌اند. اشعار باستانی که توسط شاعرانی چون هومر، افلاطون، سافو، هوراس و ویرژیل سروده شده‌اند، غزل‌های شکسپیر و اشعار برجسته‌ی شاعرانی چون دبلیو. بی. ییت، جان کیتس، وردزورس، تنیسون و ویلیام بلیک ارزش بی‌انتهایی دارند. ارباب حلقه‌ها، پدر خوانده، داستان دو شهر و سری داستان‌های جیمز باند برخی از پر فروش‌ترین کتاب‌های تمام دوره‌ها هستند. ماجراهای پینو کیو، سفر آلیس در سرزمین عجایب و داستان‌های پو و لومپه برخی از کارهای بزرگ در زمینه‌ی ادبیات کودکان هستند. سری کتابهای اخیر هری پاتر در کل دنیا رکورد فروش را زدند و باعث شهرت جی. کی. رولینگ شدند. اما بحث در مورد نویسندگان کودک بدون ذکر نام نویسندگان مشهور هر زمان نظیر آئسوپ، انید بلیتون، روالد داهل و مارک توین، ناقص است.
از طریق خواندن چنین اشعار و کارهای ادبی بزرگ یک فرد می‌تواند دنیا را درک کند. آنها به فرد کمک می‌کنند که نگاه دقیق‌تری به جنبه‌های مختلف زندگی بیندازد. در بسیاری راهها، آن دیدگاه فرد را نسبت به زندگی عوض می‌کند. زندگی افراد موفق برجسته و افرادی که کارهای با ارزشی برای جامعه انجام داده‌اند در زندگی نامه‌ و بیو گرافی آنها نوشته شده است. این کارها به خوانندگان بینشی را نسبت به زندگی این افراد برجسته می‌دهد و به عنوان کتاب مقدس اهداف زندگی است.
ادبیات به عنوان یک پایه اطلاعاتی قوی عمل می‌کند. کارهای تحقیقاتی که توسط مخترعان مشهور انجام شده‌اند و کارهای ادبی که توسط دانشمندان برجسته نوشته شده‌اند اغلب داستان یافته‌های پیشگامانه‌ و استنتاج‌های آنها را نقل می‌کند. پیشرفت‌های هر روزه در زمینه‌ی علم و تکنولوژی به صورت مستند درآمده‌اند تا دنیا در مورد آنها بداند. برخی از نوشته‌های مقدس باستانی داستان‌های سیر تکاملی بشر را روایت می‌کنند و زندگانی بشر را در آن دوران نقل می‌کنند و به عنوان کمک بزرگی برای بشر هستند. بنابراین ادبیات همیشه به عنوان منبع معتبری از اطلاعات از همه جای دنیا عمل می‌کند.
درست است که زبان‌ها بلوک‌های سازنده‌ی ادبیات هستند. اما مطالعه‌ی ادبیات نمی‌تواند تنها به مطالعه‌ی زبان‌ها محدود شود. در واقع ادبیات نمی‌تواند فقط به دوره‌ی آموزشی تحصیلی منحصر شود. یک مدرک زبان یا ادبیات شاید در فراهم کردن چیزهایی که ادبیات به آن فرد می‌دهد ناتوان است.
ادبیات در واقع چیزی بیشتر از معنای لفظی آن است که به صورت آشنای حروف و الفبا تعریف می‌شود. در واقع ادبیات برای یک زندگی غنی پایه ریزی می‌کند و به زندگی حیات می‌بخشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.