بدترین عادات پوستی

هیچ کس با پوستی بی‌عیب و نقص و کامل به دنیا نمی‌آید، همه‌ی ما برای رسیدن به آن، تلاش می‌کنیم. با اینکه قفسه‌های حمام شما پر از کرم و پاک‌کننده‌های گران قیمت می‌باشند، پس چرا هنوز هم هیچ تأثیری از آنها دیده نمی‌شود؟ در
چهارشنبه، 11 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بدترین عادات پوستی
بدترین عادات پوستی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

هیچ کس با پوستی بی‌عیب و نقص و کامل به دنیا نمی‌آید، همه‌ی ما برای رسیدن به آن، تلاش می‌کنیم. با اینکه قفسه‌های حمام شما پر از کرم و پاک‌کننده‌های گران قیمت می‌باشند، پس چرا هنوز هم هیچ تأثیری از آنها دیده نمی‌شود؟ در ذیل 20 مورد از بدترین عادات پوستی که لازم است از آنها دوری کنید را ذکر کرده‌ایم.

نکته‌ی فوری!؟

زمانی که می‌خواهید پاک کننده پوست بخرید، محصولی را انتخاب نمایید که مناسب نوع پوستتان باشد.
با وجود آنکه فقط گرانترین محصولات را خریداری می‌کنید، آب زیادی می‌نوشید و هر روز صورت خود را تمیز می‌کنید ولی باز هم پوستتان تا بی‌عیب و نقص بودن خیلی فاصله دارد؟ تاکنون اندیشیده‌اید که کجای کار را اشتباه رفته‌اید؟ یا شاید هم علت آن وجود برخی عادتهای غلط مراقبت از پوست باشد که به پوستتان صدمه می‌زند؟
آیا هنوز هم بدون پاک کردن آرایش به رختخواب می‌روید و یا آیا هر یک از محصولات رفع آکنه را تنها به مدت یک ماه امتحان کرده‌اید؟ این‌ها چند اشتباه متداولی است که در آغاز ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند، اما در واقع بر روی صورتتان عوارضی برجای گذاشته و موجب پیری زودرس پوستتان می‌شوند. همه ما در حق صورتمان مرتکب گناه می‌شویم، خصوصاً هنگامی که جوش بزرگی بر روی صورت باشد و به خاطر آن از خجالت نتوانید قدم به بیرون بگذارید.
همه ما عادت کرده‌ایم هر سال پشت سر هم از یک محصول استفاده کنیم، با وجود آنکه می‌دانیم این محصول پوستمان را بهتر نمی‌کند. گاهی اوقات این محصول ممکن است به پوستمان آسیب برساند. بنابراین نهایتاً نوع پوست و محصولاتی که مصرف می‌کنیم را مقصر می‌دانیم، اما حدس می‌زنید تقصیر کیست؟ نه تقصیر پوستمان است و نه محصولاتی که استفاده می‌کنیم، بلکه مقصر خودمان هستیم. در بخش‌های پیش رو، عادات ناسالم پوستی که مانع از رسیدن خانمها به رویای خود یعنی داشتن یک پوست بی‌عیب و نقص می‌شوند، را با دقت توضیح داده‌ایم.
بدترین عادات پوستی

بدترین عادات پوستی

استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب
همه ما متوجه اهمیت کرم ضد آفتاب هستیم، این کرم‌ از ما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند. آفتاب سوختگی مطمئناً نشانه‌ی آسیب پوستی است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید تأثیر منفی بر روی پوست دارد و منجر به پیری زودرس پوست به دلیل نور آفتاب یا photoaging می‌شود. قرار گرفتن در معرض UVR بر روی سلولهایی که مسئول احیاء و بازسازی پوست هستند، تأثیر بدی می‌گذارد. اشعه ماوراء بنفش به روند پیری سرعت می‌بخشد، که این امر در نهایت منجر به ایجاد چین و چروک، لکه‌های تیره، و لکه‌های مربوط به سن بالا می‌شود. استفاده نکردن از کرم‌های ضد آفتاب پیش از خارج شدن از خانه به معنی مجال دادن به خورشید جهت آسیب رساندن به پوستتان است.

برنزه کردن

داشتن چهره‌ای برنزه در طول زمستان یک ضرورت است، اینطور نیست؟ اما آیا از تأثیر بدی که تخت‌های برنزه بر روی پوست شما می‌گذارند، اطلاع دارید؟ این کار از بدترین عادات پوستی بوده که لازم است از آن اجتناب کنید. برنزه کردن منظم پوست، اثر مضاعف طولانی مدتی بر پوست شما می‌گذارد. حتی اگر علاقه دارید در زمستان پوستی برنزه داشته باشید، لیکن باید گفت که تختهای برنزه برای این کار گزینه‌ی مناسبی نیستند. استفاده منظم از تختهای برنزه موجب پیری زودرس، آسیب زدن به پوست، لک آوردن پوست، و گاهی حتی سرطان پوست خواهد شد. اگر می‌خواهید ظاهری برنزه داشته باشید، به دنبال محصولات برنزه کننده بدون نیاز به آفتاب بگردید.

کندن جوش

«فقط یه فشار بیشتر و این جوری از بین می‌ره، چی؟ چرا به نظر میاد روی صورتم رنگ قرمز ریختم؟» دلیلی دارد که افراد درس می‌خوانند تا متخصص پوست شوند. این افراد جهت درمان آکنه‌ی روی صورت شما صلاحیت بیشتری دارند یا در موقعیت بهتری هستند. چه می‌شد اگر تنها با خارج کردن و کندن جوش‌ها، می‌توانستیم پوستی صاف و روشن داشته باشیم. با وجود آنکه وسوسه می‌شوید جوشی را خارج کنید، اما سعی نمایید در برابر این کار مقاومت کرده و از دست زدن بیش از حد به صورتتان خودداری کنید. کندن جوش، موجب پخش شدن عفونت بر روی صورتتان می‌شود و جوشهای بیشتری را به وجود می‌آورد.

استعمال دخانیات

یکی از بزرگترین عادات بد و ظلمی که در حق پوست می‌کنیم، کشیدن سیگار است که نه تنها باعث کاهش جریان خون در بدن شما می‌شود، بلکه موجب می‌گردد در مواجهه‌ی مستقیم با مواد سمی بر روی پوست و در خون آسیب‌پذیر شوید. قطع نظر از این، عادات نادرست نیز موجب ایجاد چین و چروک بر روی پوست شده و آن را تیره و گرفته نشان می‌دهد. علاوه بر آن، احتمال ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (squamous cell skin cancer) را افزایش می‌دهد.

خوابیدن بدون پاک کردن آرایش

یکی از بزرگترین جنایاتی که می‌توانیم در حق پوست صورتمان مرتکب ‌شویم این است که پیش از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک نکنیم. خوابیدن با آرایش غدد چربی را مسدود کرده، منافذ پوستتان آرایش را جذب کرده و در نهایت بزرگتر به نظر می‌رسند. همچنین، آرایش باقیمانده می‌تواند موجب التهاب شده و باعث به وجود آمدن جوش خواهد شد. خواه آرایش داشته باشید و چه نداشته باشید، آلودگی، گرد و خاک و روغن در طول روز بر روی سطح پوست تجمع می‌یابند. بنابراین همیشه پیش از خواب صورت خود را به درستی تمیز کنید.

استفاده از مواد پاک کننده ناملایم

پوست صورت ما بسیار نرم و لطیف بوده، و بیشتر مستعد جوش زدن است. افرادی که پوست چربی دارند، جذب پاک کننده‌هایی می‌شوند که پوستشان را بسیار خشک می‌کنند. حتی اگر ایده‌ی خوبی به نظر برسد، پاک کننده‌های ناملایم، پوست را از تمام چربی‌های مفید پاک می‌کند. این امر موجب تسریع در تولید چربی شده و جوش بیشتر به وجود خواهد آورد.

استفاده از محصولات درون شیشه یا قوطی

محصولات ضد پیری مختلف دارای آنتی اکسیدانهایی هستند که با قرار گرفتن در معرض نور و هوا اثر آنها از بین می‌رود. بنابراین محصولات ضد پیری را کم اثر می‌کنند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند از محصولاتی که به صورت تیوپی هستند استفاده نمایید.

نداشتن خواب کافی

جهت افزایش سطوح انرژی، سوخت و ساز و داشتن روحیه‌ی خوب، همه ما به خوابی 8-7 ساعته نیاز داریم. اگر به قدر کفایت نخوابید، این امر موجب به وجود آمدن حلقه‌های تیره، چشمانی پف‌آلود و پوستی تیره و گرفته می‌شود. کمبود خواب موجب تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ما می‌شوند که این رادیکال‌های آزاد به پوست آسیب می‌رسانند. به علاوه، پوست بیشتر در طول شب کار بازسازی را انجام می‌دهد.

استفاده از روبالشی‌های نخی یا کتان

فشار مداوم صورت خود به بالش، برای پوستتان خوب نیست. می‌تواند به پوست آسیب رسانده و موجب ایجاد چین و چروک دائمی گردد. همواره توصیه می‌شود که از روبالشی‌هایی با جنس ساتن یا ابریشمی استفاده کنید، به این دلیل که موجب برخورد یا اصطکاک کمتری می‌شوند. همچنین، روبالشی‌های خود را حداقل یک بار در هفته جهت زدودن آلودگی و گرد و خاک جمع شده بر روی آنها، بشویید.

استفاده‌ی مکرر از تلفن خود

می‌دانم که نمی‌توانیم به طور کامل تلفن‌هایمان را رها کرده و بی‌خیال آنها شویم، اما شاید بتوانیم مدت زمان مکالمه با تلفن را به حداقل برسانیم. صفحه نمایش گوشی‌مان مملو از باکتری بوده که به طور طبیعی به هنگام صحبت کردن ما با گوشی به پوست منتقل می‌شوند. توصیه می‌شود جهت زدودن آلودگی از تلفن‌هایتان، آنها را به کرات تمیز کنید.

استفاده از محصولات خیلی زیاد

همه ما از محصولات زیبایی روزمره‌ مجموعه‌ای داریم اما تعداد محصولاتی که به صورت افراطی بر روی صورتتان استفاده می‌کنید را بشمارید. حتی ممکن است به بعضی از این محصولات نیازی نداشته باشیم، و حتی بعضی از آنها ممکن است به پوستتان آسیب برسانند و بجای مفید بودن، مضراتی نیز داشته باشند. اگر پوستتان قرمز، پوسته پوسته، و حساس شده است، شاید در انجام این کار زیاده‌روی می‌کنید.

گرفتن بیش از حد دوش آب گرم

در حالی که همه ما پس از یک روز بلند گرفتن دوش آب گرم طولانی مدت را دوست داریم، اما باید بدانیم که این کار آسیب زیادی به پوست صورت وارد می‌کند. پوست صورت شما بسیار ظریف و حساس بوده و به خاطر آب گرم، مویرگ‌ها ضعیف شده و منجر به قرمزی و خشکی پوست می‌شود. دفعه بعدی که دوست داشتید حمام آب گرم بگیرید، مراقب پوستتان باشید.

نوشیدن مشروبات الکلی

نوشیدن مشروبات الکلی برای سلامت کلی شما مضررند، اما دلیل دیگر داشتن پوستی کدر و مستعد ظهور آکنه یا جوش همین مقوله می‌باشد. نوشیدن مشروبات الکی باعث از دست رفتن آب بدن شده و موجب خشکی و تیرگی آن می‌گردد. این امر چربی طبیعی پوست را از بین برده و همچنین موجب می‌شود مویرگ‌ها گشاد شوند. گاهی این مویرگها پاره شده و موجب آسیب دائمی به پوست می‌شوند.

استفاده از برس‌های آرایشی کثیف

تمیز نکردن برس‌های آرایشی خود، می‌تواند منجر به ایجاد عفونت باکتریایی گردد تمیز کردن برس‌های آرایشی خود یک بار در هفته با یک شامپوی ملایم، و اجازه‌ دادن به آنها جهت خشک شدن در طول شب، به پوست شما کمک زیادی خواهد کرد.

لایه برداری بیش از حد

انجام هر کاری در حد افراط ضرر دارد. در حالی که لایه برداری یک بار در هفته جهت از بین بردن سلول‌های مرده و دانه‌های سرسیاه مفید می‌باشد، لایه برداری بیش از حد موجب می‌گردد پوست شما خشک شود، همچنین روش صحیح لایه برداری بسیار اهمیت دارد.

شستن بیش از حد پوست

ممکن است رؤیای داشتن یک پوست روشن و صافی را داشته باشید، اما شستن صورتتان با یک پاک کننده پنج مرتبه در روز شما را به جایی نمی‌رساند. شستن بیش از حد موجب ایجاد ترک شده و پوست خشک می‌گردد و آن را مستعد ابتلاء به عفونت و ایجاد چین و چروک‌های جرئی خواهد ساخت.

مصرف بیش از حد قند

مصرف بیش از حد شکر، نمک، و قهوه اثر خود را روی صورتتان نشان خواهند داد. غذاهای شیرین دلیل اصلی تخریب کلاژن و الاستین در پوست بوده، که این امر باعث کدری و چین و چروک در طول زمان خواهد شد. مصرف بیش از حد قهوه و نمک همچنین موجب از دست رفتن آب یا خشک شدن پوست می‌شود.

اشتباهاتی در حین شست و شو

اگر برای ساییدن و پاک کردن صورتتان از لیف‌های کثیف استفاده می‌نمایید، از انجام این کار خودداری کنید. همچنین هنگامی که صورتتان را می‌شویید، اجازه دهید کف به مدت دو دقیقه روی صورتتان بماند، پیش از آنکه آن را آبکشی نمایید. در اغلب اوقات صورتمان را با دستهای کثیف می‌شوییم، که این کار هم نیز عادت خوبی نیست. مالیدن شدید همچنین به پوستمان آسیب زیادی می‌زند.

اجتناب از خوردن میوه و سبزیجات

هر چه می‌خوریم اثر خود را روی صورتمان نشان می‌دهد، بنابراین اگر خود را از خوردن سبزیجات و میوه‌های سالم محروم کنیم و از غذاهای ناسالم استفاده نماییم، می‌توانید تصور کنید که چه اثر بدی بر روی پوستتان خواهد گذاشت. با اینکه اجتناب از خوردن مواد غذایی ناسالم کار آسانی نیست، اما می‌توانیم مصرف آنها را به حداقل برسانیم. میوه و سبزیجات، از پوست شما در برابر صدمات محافظت می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی درخشان داشته باشید، گوجه فرنگی، مرکبات، انواع توت‌ها و سبزیجات را مصرف نمایید.

ورزش نکردن

ورزش موجب افزایش گردش خون شده که به نوبه خود سلول‌های پوست شما را سالم نگه می‌دارد. داشتن جریان خون خوب به معنای دفع بهتر مواد زائد می‌باشد. افرادی که ورزش نمی‌کنند، بیشتر مستعد داشتن پوستی کدر و گرفته هستند.
اگر صورتتان جوش زده و یا بافت پوستتان ناهموار است و به اندازه‌ای که دوست دارید مرطوب نیست، پس شاید زمان آن رسیده که از عادات ناسالم مراقبت از پوست که در بالا بدانها اشاره شد، دست بردارید. خودداری از انجام این عادات، قطعاً به شما پوستی درخشان و صاف و روشن خواهد بخشید



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.