روي اوردن کشورهاي مختلف جهان به انرژي هسته اي

سایت خبری ایران: انرژي هسته اي طي سالهاي اخير و عمدتا به علت افزايش تقاضا براي نوعي از انرژي که بدون انتشار گازهاي گلخانه اي توليد شود با استقبال چشمگيري روبرو شده است.
يکشنبه، 19 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روي اوردن کشورهاي مختلف جهان به انرژي هسته اي
روي اوردن کشورهاي مختلف جهان به انرژي هسته اي
روي اوردن کشورهاي مختلف جهان به انرژي هسته اي

منبع:سایت خبری ایران
سایت خبری ایران: انرژي هسته اي طي سالهاي اخير و عمدتا به علت افزايش تقاضا براي نوعي از انرژي که بدون انتشار گازهاي گلخانه اي توليد شود با استقبال چشمگيري روبرو شده است.
به گزارش سرویس بین الملل ایران به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس، روز بيست و ششم اوريل سال هزار و نهصد و هشتاد و شش تاريکترين لحظه در تاريخ انرژي هسته اي به شمار مي رود.
در اين روز وقوع انفجاري در راکتور چرنوبيل در محلي که امروز اوکراين است باعث شکل گيري يک ابر مرگبار تشعشعي در اسمان شد و ده روز متوالي اين منطقه را زير تشعشعات خود گرفت. تخمين هاي مربوط به شمار افرادي که به واسطه اين حادثه جان خود را از دست دادند يا خواهند داد از نه هزار تا نود و سه هزار نفر متغيير است. و ان زمان انرژي هسته اي تصوير وحشتناکي در نزد مردم پيدا کرد.
با اين حال دو دهه بعد از حادثه چرنوبيل انرژي هسته اي به نوعي دچار نوعي احيا شده است. اين امر عمدتا به علت وعده جهاني براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي بوده است. اين کاهش براي متوقف کردن گرم شدن زمين جنبه اساسي دارد. دليل دوم براي اين احيا افزايش عدم اعتماد به قدرتهاي خارجي در ارتباط با تامين انرژي داخلي است.
از جمله کشورهايي که در حال حاضر از انرژي هسته اي استفاده نمي کنند ايران َ، کره شمالي ، استراليا ، ترکيه ، اندونزي ، ويتنام ، مصر و اسرائيل در نظر دارند تا از ان استفاده کنند يا در حال انجام اقداماتي در اين ارتباط هستند.
حدود سي درصد نيازهاي اروپا به برق از طريق انرژي هسته اي تامين مي شود. ناظران مي گويند احتمال دارد اين رقم بزودي افزايش يابد.
چندين کشور اروپاي شرقي و همچنين فرانسه و فنلاند نيروگاههاي هسته اي جديدي ساخته اند که نوعي از راکتور تحت فشار اروپاست. کارشناسان مي گويند اين راکتور که بر اساس يک پروژه مشترک بين فرانسه ( يعني تنها کشوري که از سال هزار و نهصد و هشتاد و شش در اروپا انرژي اتمي ساخته است) و المان ساخته شده است انقدر امن است که مي تواند در مقابل انفجاري از نوع چرنوبيل دوام بياورد.
براي چندين کشور سابق کمونيست اروپا داشتن انرژي هسته اي در حکم مسيري براي برون رفت از وابستگي در زمينه انرژي به روسيه است يعني اصلي ترين تامين کننده انرژي اروپا. طي سالهاي اخير و بعد از انکه مسکو به صورت موقت عرضه گاز را به اوکراين به علت اختلاف دو طرف در مورد بهاي ان قطع کرد تصوير روسيه به عنوان يک عرضه کننده قابل اعتماد اسيب ديده است.
با اين حال دليل اصلي اين احياي هسته اي جدا از اين حقيقت که انرژي توليد شده توسط نيروگاههاي هسته اي نسبتا ارزان است وعده سياسي اتحاديه بيست و هفت عضوي اروپا به کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي به ميزان بيست درصد تا سال دو هزار و سي است.
نيروگاههاي هسته اي بدون انتشار گاز سمي مونو اکسيد کربن ، مقادير عظيمي برق توليد مي کنند. بر اساس گزارش شبکه تلويزيوني سي بي سي انرژي هسته اي در فرانسه که تقريبا هشتاد درصد انرژي خود را از نيروگاههاي هسته اي تامين مي کند پاک ترين هوا را در بين تمام کشورهاي صنعتي و ارزان ترين برق را در تمام خاک اروپا اعطا کرده است.
با اين حال مخالفان انرژي هسته اي استدلال مي کنند که در کل چرخه توليد انرژي هسته اي که شامل استخراج اورانيوم و ساخت نيروگاه هم مي شود مقدار زيادي دي اکسيد کربن توليد مي شود.
انها همچنين به فجايعي نظير انچه که در چرنوبيل روي داد يا حادثه سال هزار و نهصد و هفتاد و نه در ايالت پنسيلوانيا امريکا که مي توانست بسيار بدتر باشد اشاره مي کنند. اين مخالفان همچنين به انبار کردن ضايعات هسته اي که امکان ايجاد يک الودگي شديد راديواکتيو توسط انها از طريق يک حادثه يا خرابکاري وجود دارد و احتمال گسترش سلاحهاي هسته اي اشاره مي کنند.
کلود مانديل رئيس اژانس بين المللي انرژي که در پاريس مستقر است اخيرا به خبرگزاري اسوشيتدپرس گفت او کاملا متقاعد شده است که لازم است انرژي هسته اي سهمي از حوزه انرژي جهاني را برعهده گيرد.
گروه هشت کشور صنعتي جهان هم در اين ديدگاه سهيم است اما کشوري در اروپا وجود دارد که نظر ديگري دارد يعني المان. دولت برلين همچنان متعهد به توافقنامه مربوط به تعطيلي تمام نيروگاههاي هسته اي المان تا سال دو هزار و بيست و يک است که اين موضوع با توجه به اينکه المان تقريبا نيمي از برق خود را از طريق نيروگاههاي اتمي تامين مي کند طرح جاه طلبانه اي به نظر مي رسد.
مانديل اظهار داشت " من شخصا نمي دانم چگونه مي شود در المان و در يک زمان انرژي هسته اي را کنار گذاشت ، انتشار دي اکسيد کربن را کم کرد و براي بهبود امنيت عرضه انرژي تلاش نمود. اين سه باهم جور در نمي ايد."
مخالفت با اين طرح دولت المان به تدريج در داخل اين دولت در حال شکل گرفتن است. انگلا مرکل صدر اعظم المان همچون اکثر اعضاي حزبش از حاميان انرژي هسته اي است. کاترينا ريش که از نمايندگان هم حزب مرکل به حساب مي ايد اخيرا به يکي از شبکه هاي تلويزيوني المان گفت " با در نظر گرفتن اينکه چهار نيروگاه هسته اي ما تا سال دو هزار و دوازده تعطيل خواهد شد " براي المان رسيدن به اهدافش در زمينه کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي بسيار دشوار خواهد بود. انرژي هسته اي بايد بخشي از منابع تامين انرژي المان باقي بماند.
با اين حال شرکاي مرکل در دولت ائتلافي بشدت مخالف بازنگري در طرح دولت المان براي تعطيل کردن تمام نيروگاههاي هسته اي اش هستند.
در المان بخش اعظم اينده اين مسئله به نتايج انتخابات اتي اين کشور بستگي دارد. اگر حزب مرکل موفق شود اکثريت خود را حفظ کند انرژي هسته اي احتمالا در بزرگترين اقتصاد اروپا احيا خواهد شد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.