پیرامون معناشناسی و روششناسی تحریف اندیشههای امام
ابتدا باید تشکر کنم از اینکه با وجود اشتغالات متعدد فرصت این گفتوگو را به ما دادید. در شرایط حساس و تاریخی جامعه ایران و علیرغم همه مباحثات سیاسیای که حول و حوش ما را فراگرفته است، به نظر میرسد همچنان آنچه که به عنوان یک عنصر تعیینکننده به منازعات و بحثهای جاری شکل میدهد، تعریف ما از «فرهنگ» و تلقی دقیق ما از معنا و مفهوم آن است. وقتی به اختلافات سیاسی یا اجتماعی موجود نگاه میکنیم، متوجه میشویم که پایه و اساس آنها نیز ریشه در رویکردهای فرهنگی متفاوت دارد و همین رویکردهاست که آثار خود را در سیاستهای داخلی و خارجی نشان میدهد. برای نمونه، در حال حاضر عدهای که به پلورالیسم و لیبرالیسم فرهنگی اعتقاد دارند و راه رسیدن به تمدن و پیشرفت را پذیرش «فرهنگ غربی» فرض میکنند، لاجرم به دنبال «سازش سیاسی» با آمریکا هستند. در همین روند برای اینکه تصویر موجهی از اندیشههای خود بسازند و مردم مسلمان را با خود همراه کنند، دست به «تحریف» اندیشههای امام خمینی (رحمت الله علیه) میزنند و اینجا نیز با گونهای از «استحاله فرهنگی» سروکار داریم.به نظر میرسد اینها حلقههای یک زنجیر هستند که به یکدیگر متصلاند و حتی استراتژی و تاکتیکهای آنان در سنت دینی و نصوص قرآنی و روایی ما نیز تبیین شده است. اگر بخواهیم بر مبنای یک تبیین قرآنی با مسایل و چالشهای فرهنگی جامعه ایران روبهرو شویم، از کجا باید آغاز کنیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین. بعد از خوشامدگویی مجدد و دعا کردن برای اینکه خدا به توفیقات شما بیفزاید و برکات شما و دوستانتان را بیشتر کند، با یک نگرش اسلامی، دینی و الهی، مسأله فرهنگ مسألهای است که هم اصالتاً اهمیت فوقالعاده دارد و هم به عنوان یک ابزار برای اهداف دیگر است. اصولاً انسانیت انسان به فرهنگش است. فرهنگ از دو رکن «باورها» و «ارزشها» تشکیل شده است. بقیه در مقابل این دو عنصر اصلی، طفیلی است. «انسانیتِ انسان» بستگی به بینش، نگرش و باورهای صحیحی دارد که شخص نسبت به هستی پیدا میکند. از بُعد عملی، ارزشهایی باید اهمیت داشته باشد که در عمل و رفتار انسان مؤثر باشد. مجموعه این دو عنصر اصلی و مقدمات و موخراتش و تبعات آنها، فرهنگ را تشکیل میدهد. بنابراین، اگر ما فرهنگ را از زندگی انسان حذف کنیم، یعنی انسانیت را حذف کردهایم. از جمله مباحث اصلی فرهنگ که هنوز هم در محافل علمی و آکادمیک دنیا تازگی خودش را حفظ کرده و از اهمیت نیفتاده، این است که آیا ما در زمینه باورها و ارزشها، میتوانیم بگوییم حق و باطلی، یا راست و کجی وجود دارد یا خیر؟ آیا اختلاف و فرهنگها مثل اختلاف در سلیقههای انتخاب رنگ و غذا و نوع پوشش، سلیقهای است؟ یعین، نمیشود گفت یکی خوب یا بد است؟ یکی رنگ سبز میپسندد و دیگری آبی. در اینجا خوب یا بد معنا ندارد؛ این یک سلیقه است، آن هم یک سلیقه. یا در غذاها یکی از گوجهفرنگی خوشش میآید، یکی خوشش نمیآید. نمیشود گفت این بد است که خوشش نمیآید و آن خوب است که خوشش میآید. این با مزاجش بهتر سازگار است یا عادت کرده این را میپسندد و تنها اختلاف سلیقه است.
آیا مسأله اختلاف فرهنگها هم از این قبیل است؟ اگر اینطور باشد، پس ما نباید دنبال این باشیم که کدام فرهنگ صحیح است و خوب یا کدام فرهنگ بد است. البته هم نسبت به باورها این مسأله مطرح است و هم نسبت به ارزشها. هنوز پرونده این بحث در محافل آکادمیک دنیا بسته نشده است. هر روز گرایشهای جدیدی تا پست مدرنیسم و شاخههایش مطرح میشود و امروز یک نوع کثرتگرایی مورد قبول است که عمدهاش هم به «کثرتهای فرهنگی» برمیگردد. موضعگیری ما با پاسخی که به این سؤال میدهیم، میتواند در همه فعالیتهای فرهنگیمان اثر بگذارد. اگر ما در این زمینه یک «پلورالیست» شدیم، حق نداریم بگوییم فلان فرهنگ بد یا غلط است، چون آن یک سلیقه است و اگر شما نمیپسندی میتوانی چیز دیگری را انتخاب کنی. ولی برعکس، اگر بگوییم هم باورها و هم ارزشها، درست، نادرست، خوب، بد، زشت و زیبا دارد، آنوقت نوبت میرسد به اینکه بپرسیم کدام یک خوب و صحیح است و کدام یک بد و غلط است؟ طبعاً از کسی مثل من توقع این نیست که این مسأله را حل کنم و جواب قاطع بدهم، ولی برای ما این مسأله مطرح است که اسلام در اینباره چه میگوید؟ چون بالأخره ما «فرهنگ اسلام» را به عنوان یک فرهنگ پذیرفتهایم و باورهایمان باورهای اسلامی است، یا لااقل میخواهیم اینطور باشد. ارزشهایمان ارزشهایی است که اسلام تعیین کرده و این معنایش این است که خوب و بد، درست و نادرست داریم.
بنابراین، در نظریه فرهنگی اسلام، قائل به این هستیم که حسن و قبح وجود دارد ...
بله؛ یعنی بهطور کلی نمیتوان پلورالیسم را در فرهنگ قبول کرد. حتی اگر در بعضی شاخههای فرعی بتوان پذیرفت، ولی در مسائل اساسی پلورالیسم قابل پذیرش نیست. قرآن میفرماید: فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ. (1) دو راه متفاوت است: یک حقی است و در مقابلش یک باطلی. حق که نبود، باطل است و گمراهی. وقتی یک ناظر بیرونی به اسلام نگاه میکند تا ببیند اسلام چه نظری در این زمینه و چه پاسخی برای این سؤال دارد، ظاهراً هیچ جوابی نیست جز اینکه اسلام هم در باورها و هم در ارزشها، حق و باطل را قبول دارد. بهخصوص در مسایل اصولی. اینجا در پی تعریف مسایل اصولی و غیراصولی نیستیم، ولی برخی مسایل جنبه مادر دارد و بنیادین است. اسلام «تکثرگرایی» را نمیپذیرد و این نکته در سرتاسر قرآن نیز پرواضح است. شاید بهترین نمونهاش برخوردی باشد که با مسیحیت میکند.قرآن کریم از یک طرف حضرت عیسی (علیه السلام) را به عنوان فرد بسیار ممتاز و حتی بینظیر معرفی میکند و او را «روح خدا» مینامد. اوصافی که در قرآن درباره حضرت عیسی بهکار رفته، درباره کمتر پیغمبری بیان شده است. درباره اقوام و پیروان ادیان هم یک نظر خاصی به مسیحیان دارد: وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى؛ (2) یعنی نزدیکترین دوستان شما مسیحیان هستند. در عینحال راجع به عقاید مسیحیت هم خیلی قرص و قاطع میگوید این اعتقادی که مسیحیان راجع به فرزند خدا بودن حضرت عیسی دارند، آنقدر بد و مخرب است که جا دارد زمین و آسمان از هم بپاشد، کوهها فرو بریزد و زمین بشکافد: تَكَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا. أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا. (3) درباره هیچ موضوعی قرآن چنین برخوردی ندارد. فرعون گفت انا ربکم الاعلی، اما خدا نگفت از این سخن نزدیک است آسمانها و زمین بپاشد. این همه مسلمانها را کشتند، باز هم قرآن چنین موضعی نگرفت. اما اینکه برای خدا فرزند قائل شدند، این چیزی است که هستی را متزلزل میکند.
بنابراین، مسأله مماشات در رفتار و مدارا کردن با دیگران و محبت کردن و جلب توجه کردن یک حرف است، اما درباره اصل عقیده که کدام حق است کدام باطل، جای مماشات نیست. حق را باید شناخت و پذیرفت، باطل را باید رد کرد و نپذیرفت. حالا، اینکه چگونه باید با طرفداران حق و باطل معامله کرد، مختلف است. یک وقت آنها از رویِ عناد کاری را میکنند که باید برخورد سخت کرد: أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ. (4) یک وقت از روی جهل است که باید با مدارا و مهربانی سعی کرد جذبشان کرد و جهلشان را برطرف کرد. حتی کمک مالی بهشان کرد تا توجهشان جلب بشود. مُؤلفهی قلوبهم با دادن مقداری زکات، دولت اسلامی باید سعی کند کفار و جاهلین را جذب کند. خیلیها واقعاً غرض و مرضی ندارند. لَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوكُم مِّن دِیَارِكُمْ. (5) خدا نمیگوید به اینها احسان نکنید، بلکه میفرماید: أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ. (6) دشمنان و مخالفین خود را احسان کنید و برخورد عادلانه با آنها داشته باشید. اگر غرض و مرضی ندارند و کارشان از روی جهل و اشتباه است باید با صمیمیت برخورد کرد؛ جوری که توجه آنها جلب شود تا بفهمند دلسوزشان هستیم، تا راهی برای هدایتشان باز شود. حالا پذیرفتن یا نپذیرفتنش، مسأله دیگری است. اما در اینکه بگوییم این اعتقاد درست است یا خیر، قابل انعطاف نیست. باید حق را شناخت و آن را پذیرفت و ترویج کرد و باطل را شناخت و با آن برخورد کرد و جلوی انتشار آن و گمراه شدن دیگران را گرفت. این یک مسأله اصولی برای ما است و برخورد با مسائل فرهنگی نیز باید اینگونه باشد.
فرمودید گرچه ما پلورالیسم را در مسایل اصولی و بالاخص امور فرهنگی رد میکنیم، اما در سطوح خرد و فرعی میتوان گونهای از کثرتگرایی را پذیرفت. آن سطوح کداماند؟
گرچه پلورالیسم فرهنگی در اسلام نداریم، اما به یک معنا در مسائل فرعی برخی تفاوتها قابل اغماض است؛ مسایلی که چندان اهمیتی ندارد و در آن کثرتگرایی قابل قبول است. فرض بفرمایید در فرقههای مختلف اسلامی با سلیقههایی که دارند. مثالهای عینیتر آن در فقه است: کسانی مقلد این آقا هستند، کسانی مقلد فردی دیگر. میگویند تو به وظیفه خودت عمل کن و او نیز به وظیفه خودش. کثرتگرایی در مسایل فرعی و ریز قابل قبول است، وگرنه انسان با انسانی نمیتواند همکاری داشته باشد.در واقع به گونهای از «کثرتگرایی محدود» برای پیشبرد زندگی اجتماعی قائل هستیم.
اگر این مقدار تکثر نباشد همه چیز به هم میریزد، اما در مسائل اصولی، باورها و ارزشهای اصلی هیچ جای انعطاف نیست. در حوزه فکر و نظر، باید حق را شناخت و باطل را رد کرد. در حوزه عمل هم باید دید انسان انگیزهاش برای این کار چه بوده است؟ چگونه برخورد کرده، تا متناسب با آن با او برخورد شود. مسأله دوم این است که آیا پذیرفتن فرهنگ غلط که شامل باورهای غلط و ارزشهای نادرست میشود، همهاش از روی جهل است یا عامل دیگری نیز مؤثر است؟ وقتی ما گفتیم با کسانیکه از روی جهل اعتقاد غلطی دارند یا رفتار غلطی انتخاب کردهاند باید مدارا و محبت کرد، آیا معنایش این است که همه همین گونه هستند؟ یعنی، هرکس برخلاف اسلام رفتار کرد، از روی جهل است و باید با او مدارا کرد؟ خیر.آیات قرآن در این زمینه خیلی روشن است و کسانی را معرفی میکند که حق را شناختند و عمداً انکار کردند. درباره قوم فرعون بیان کرده است: وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا. (7) فرعونیان دانستند که موسی حق است و آیاتی که بر او نازل شده و معجزاتی که انجام میدهد از طرف خداست و خود حضرت موسی به فرعون فرمود: لَقَد عَلِمتَ مَا أنزَلَ هَؤلاءِ إلَّا رَبُّ السَّماواتَ وَالأرضِ. (8) با دو تأکید: حتماً میدانی که این کرامات و معجزاتی که من دارم کار من نیست و خد اینها را نازل کرده تا بر تو حجت تمام شود. چون فرعون میگفت: مَا عَلِمتُ لَکُم مِن إلَهِ غَیرِی. (9) من خدای دیگری سراغ ندارم. موسی گفت دروغ میگویی. لَقَد عَلِمتَ: میدانی اینهایی که من میگویم درست است و خدای آسمانها و زمین آنها را فرستاده است. به طور کلی میگوید: وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ. فرعونیان سخنان موسی را از روی ظلم و عُلو تکذیب کردند. حالا این ظلم و علو چیست و فرقشان چیست؟ مهم نکته روانشناختیاش است. با اینکه فهمیدند موسی حق است، چرا این کار را کردند؟ قرآن، عامل روانیاش را معرفی میکند و آن «روحیه برتری طلبی» و «قانع نشدن به حق خود» و «تسلیم نشدن در مقابل حق» است. این عوامل روانی موجب میشود انسان آگاهانه و دانسته حق را انکار کند و در مقابلش سرمایهگذاری کند، نه تنها انکار لفظی بلکه تا پای جان هم بایستد.
یعنی در مقابل جاهلان، طیفی از مغرضان را داریم که تا پای جان حق را انکار میکنند. نمونههای تاریخی و شاخصهای این گروه چیست؟
بله؛ مثلاً ابوجهل زمانی که در جنگ بدر کشته شد، وقتی آمدند سرش را از تن جدا کنند گفت: «سر مرا از پایین گردن جدا کنید. برای اینکه فردا بگویند او آدم شجاعی بوده است و کله بزرگ دارد.» ببینید! مرگش رسیده و میخواهند سرش را جدا کنند، ولی دست از علوش برنمیدارد.تا حد مرگ، حس «برتری طلبی» دارد ...
بله؛ تا دم مرگ هم خود را نشان میدهد. پس جواب اینکه آیا پذیرفتن و پیروی از فرهنگ غلط و باورها و ارزشهای نادرست فقط از روی جهل است یا خیر؟ جواب این است که منحصر به جهل نیست. گاهی یک عوامل روانی خاصی است که تمام آن به برتریطلبی برمیگردد.مسأله بعدی این است که افرادی که از روی عناد با حق مخالفت میکنند چه ابزارهایی دارند و چگونه حق را سرکوب میکنند؟ تاکتیکهایشان چیست و برای اینکه حق را سرکوب کنند و خودشان را پیروز جلوه دهند، چه روشهایی را انتخاب میکنند؟ عامترین چیزی که قرآن در این زمینه بیان میکند «ترور شخصیت» است: یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُون. (10) هیچ پیغمبری نیامد مگر اینکه مخالفینش او را «مسخره» کردند. کاری کردند که از چشم مردم بیفتد، یعنی شخصیتش را ترور کردند. موقعیت اجتماعیاش را از بین بردند. از هو کردن گرفته تا تهمت زدن؛ تهمتهایی که در جامعه قابل پذیرش نیست، حتی تهمت فحشا و چیزهای دیگر که به انبیاء زدند و نهایتاً با جنگ نظامی و برخورد فیزیکی با آنها مواجه شدند. همه اینها در دایره تاکتیکهای سرکوب حق قرار میگیرد. آرامترین و راحتترینش همان مسخره کردن و تهمتهای ساده شخصیتی است. در مراحل بعدی قویتر میشود؛ متهم کردن به جنایت، جرمهای حقوقی یا جنون. قرآن میفرماید: قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ. (11) هر پیغمبری آمد گفتند یا «ساحر» است یا «دیوانه». اینها همان «ترور شخصیت» است، تا میرسد به «ترور فیزیکی». زندان و زندانی کردن و شکنجه دادن و نهایتاً کشتن: وَقَتْلَهُمُ الأَنبِیَاء بِغَیْرِ حَقٍّ. (12)
تاکتیک «تحریف» به منظور سرکوب حق در دایره همین بحث قرار میگیرد؟
بله؛ یکیدیگر از تاکتیکها، «تحریف» است. جایگاه بحث تحریف در نظام فرهنگی بسیار اهمیت دارد. چرا تحریف میکنند؟ به خاطر همان ظلماً و عُلواً: برای برتریطلبی خودشان میخواهند طرف را سرکوب کنند، از دور خارج کنند، مرعوب کنند. تا خودش هست مسخرهاش میکنند، هو میکنند. پس از آن برای دیگران آثار و خاطراتش را تعریف میکنند و میگویند او اصلاً اینجوری که شما فکر میکنید، نبود.قرائت و روایت دیگری از حق ارائه میکنند ...
قرائت دیگری است و شخصیت دیگری را به جای او معرفی میکنند. حرفهایش را عوض میکنند: یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ. (13)تفسیر به رأی میکنند؟
دقیقاً؛ این تعبیر صریح قرآن است که سخنان را جابهجا میکنند. مثلاً، یک سخنی را که در جایی گفته شده، در جای دیگری نقل میکنند.هم شأن نزول سخنان را عوض میکنند، هم لفظ را در غیرموضع خودش قرار میدهند. شما پیش از این نیز به مسأله متشابهات کلام در بحث «تحریف» اشاره فرمودهاید ...
این هم یک نوع تشابه است. تقطیع کلمات، کاری که بعضی از رسانهها هم انجام میدهند. یک جملهای را میگیرند جلو و عقبش را حذف میکنند که معنای دیگری پیدا میکند. پس در فعالیت فرهنگی جایگاه تحریف بسیار مهم است. انواع مختلفی هم دارد: تحریف شخصیت و تحریف کلمات، حذف و تقطیع و تفسیر غلط و ...حتی انکار شأن نزولش...
بله. انواع اینها که تعبیر عام تحریف است. آن وقت مطرح میشود که ما باید در مقابل دشمنان و کسانی که اهل عناد هستند چه موضعی داشته باشیم؟ در مقابل تاکتیکهایشان چه کنیم؟ از جمله در مقابل تاکتیک تحریف. در مقابل جنگشان که باید تا پای جان بجنگیم و ایستادگی کنیم. در مقابل جنگهای اقتصادی باید مقاومت داشته باشیم و زیر بار نرویم. در مقابل عوامل فرهنگی باید فکر صحیح را نشر کنیم. افکار غلط را توضیح بدهیم و رد کنیم. باید سعی کنیم «شخصیت حقیقی» طرف را معرفی کنیم، طوری که کسی که غرض و مرضی ندارد بتواند بفهمد که «واقعیت» چیست. آنقدر شواهد و قرائن و ... بیاوریم تا معلوم شود شخصیت او چه بوده و مقصودش از این سخن چیست. ما اکنون به انواع این تاکتیکها مبتلا هستیم: از حصر اقتصادی، جنگ تحمیلی، جنگهای نرم، تبلیغات غلط، دروغ، اتهام، تحریف شخصیت، هو کردن، فحش دادن، مسخره کردن، لقب کوتوله دادن، خشونتطلب، کهنهپرست، متحجر و ... این کاری است که از زمان پیدایش انبیاء بر زمین شروع شده و روزبهروز کاملتر شده است. شیاطین کمک کردند و راههای بهتر و مؤثرتری پیدا کردند که حتی امروزه ما علومی در همین راستا و موضوع داریم.این تاکتیکها در چارچوب استراتژیهای «جنگ روانی» که حتی به عنوان رشتههای علمی در دانشگاههای غربی تدریس میشود، قابل تعریف است. در ایران نیز یک اسم آکادمیک روی آن گذاشتهاند و به صورت رسمی آن را به عنوان یک «روش» اشاعه میدهند.
بله، ما در داخل تحصیل کردههایش را داریم. برخی شخصیتهای سیاسیمان تحصیلکردههای همین رشته در انگلستان هستند.بله. دقیقاً.
چند تن از شخصیتهای معروف...مثل «سعید حجاریان»، «محمدرضا تاجیک» و ...
کار معروف شناخته شدهای است، مخفی نیست.جالب است که در سپهر سیاست ایرانی، برخی از سیاستمداران تسلط به «جنگ روانی» را جزء امتیازات ویژهشان میدانند؛ حتی به رقبای خود خرده میگیرند و فخر میفروشند که ما جنگ روانی بلدیم، اما شما بلد نیستید!
آنها برای اهداف خودشان راههای زیادی دارند. همانطور که مثال زدم مسخره کردن، تهمت زدن، تهمتهای فکری، تهمتهای اخلاقی یا میگویند این دیوانه است، این مریض است و چیزهایی از این قبیل؛ تا تهمتهای مالی، فسادهای جِنسی و چیزهای دیگر، دستشان باز است. هر چیز بخواهند میگویند. مخصوصاً بر اساس اصل ماکیاولیسم که میگوید «هدف، وسیله را توجیه میکند.» هیچ مانعی برای خود قائل نیستند. اما ما چطور؟ دست ما بسته است: ما جز حق را نباید ترویج کنیم و جز از وسیله حق نباید استفاده کنیم. این یکی از دشواریهای کار ماست. دشواری دوم کار ما این است که اهل باطل از هر فرقهای باشند و با هر انگیزهای، چون این آزادی را در انتخاب راه و ابزار تاکتیک برای خودشان قائل هستند، غالباً از راههایی استفاده میکنند که عموم مردم جذب شوند. در این راه هم تجربیات زیادی دارند. آنچه در عصر ما به خصوص خیلی مؤثر است استفاده از مسائل جنسی و سکسی است؛ از رمان گرفته تا فیلم و نمایش و مسائل عملی که حتی میرسد به همجنسگرایی و رواج آن و حتی افتخارکردن به آن. امروز مهمترین نقطه ضعفی که برای ما قائل هستند این است که شما چون همجنسبازی را قبول نمیکنید، پس در ایران آزادی ندارید و این امر را بزرگترین عیب ما معرفی میکنند!در اواخر دهه 1990 رسالهای از «ریچارد رورتی» (یکی از بزرگترین فیلسوفان پراگماتیست آمریکا) به نام «اولویت دموکراسی بر فلسفه» منتشر شد و در آن نوشت: «همجنسگرایان راه و روش ما را نسبت به زندگی اجتماعیمان به نحوی مثبت و آزادیبخش دگرگون کردهاند. خودداری خانوادهها از مداخله در برنامه ازدواج فرزندانشان به لحاظ اینکه ازدواج آنان همجنسگرایانه یا غیرهمجنسگرایانه است، یکی از واحدهای پیشرفت باید شناخته شود.»
و عجیب که این موضوع اصلاً توجیه منطقی ندارد و نمیتواند هم داشته باشد، اما شیطان آنچنان کمک میکند که با وجود انواع استفادههای جنسی طبیعی، یک چنین پدیدههایی در جوامع غربی رواج پیدا میکند. به هر حال، آنها دستشان باز است و از تاکتیکهایی استفاده میکنند که عموم مردم به خصوص جوانها را تحت تأثیر قرار میدهد، اما ما محدودیت داریم و از هر تاکتیکی نمیتوانیم استفاده کنیم. مسأله سومی که آن هم از همینجا نشأت میگیرد این است که قدرتهای بزرگ پشت اینها هستند. هیچوقت فرعونها و نمرودها نیامدند از انبیاء پشتیبانی کنند. غالباً مستضعفین و پابرهنهها و بردگان بودند. همیشه طبقات مظلوم بودند که از انبیاء دفاع کردند. اما باطل را همیشه قدرتهای بزرگ چه به صورت علنی و چه پشت پرده پشتیبانی میکند؛ مثل پشتیبانیهایی که آمریکا از داعش میکند و به نام بمباران داعشیها، میآید غذا و سلاح برایشان میریزد، ولی ما اینطور نیستیم. کسانی که طرفدار ما میشوند و حرفهای ما را میپذیرند یک عده افراد پابرهنه هستند. این سه جهت که شاید اگر احصا بشود بیشتر هم باشد، از عواملی است که اراده بعضی طرفداران حق را ضعیف میکند.گویا سنت تاریخ بر مبنای یک «معادله نابرابر» میان طرفداران حق و باطل تعریف شده است ...
حتی این باعث میشود کسانی که به حق باور دارند و واقعاً میخواهند خدمت کنند، همت نکنند و فکر کنند که به جایی نمیرسیم، چون بسیاری از ابزارها را در اختیار نداریم و از پشتیبانیهای مالی قوی هم برخوردار نیستیم، در صورتیکه مخالفین ما همه چیز دارند. به قول معروف ما یک مشتی هستیم که میزنیم روی سندان، اما دست خودمان خُرد میشود. اینجاست که آن خدایی که ما را خلق کرده و این بساط را فراهم کرده، زمینههایش را فراهم میکند تا انسان رشد اختیاری و انتخابی و آگاهانه داشته باشد. اینجا این کمبود ما را با یک عامل دیگری جبران میکند. آنوقت این چیزی که ما داریم، دیگر آنها ندارند و آن «پشتیبانیهای الهی» است که یک مقداری جنبه روانی نیز دارد و دشمنان را به رعب مبتلا میکند: وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ، (14) از این طرف: أَنزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ، (15) آرامش به مؤمنین میدهد و حتی کار به اینجا میرسد که اگر دشمنان دفعتاً به شما حمله کنند و شما غافلگیر شوید، ما برای کمک شما، سه برابر آنها فرشتگان را نازل میکنیم، تا خیالتان راحت باشد.تاریخ نشان میدهد که هر قدر به این عوامل باور داشتیم و اعتماد کردیم، بر دشمن پیروز شدیم. هر وقت این عامل را از دست دادیم، همانند دیگران شدیم. این مطلب هم در خود قرآن آمده است و هم در بیانات ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین به صورتهای مختلف تأکید شده است. اولاً، خیلی صریح میگوید اگر شما ایمان به خدا و روز قیامت دارید باید توکلتان بر او باشد: وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ. (16) بعد نمونه عینیاش را میآورد: الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ. (17) همه طوایف عیله شما متحد شدند، ائتلاف همه بر ضد شما، پس حواستان را جمع کنید. قَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِیلُ. (18) اصلاً هیچ اثری در حال مؤمنان ندارد و میگویند ما خدا را داریم. فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ. (19) نمونه بیّنش جنگ بدر است: وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ. (20) تعبیر قرآن این است که شما ذلیل بودید و ما شما را پیروز کردیم. هیچکس باور نمیکرد که مسلمانها پیروز شوند. عامل پیروزیشان هم: إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ. (21) یعنی دست به دامن خدا شدند. در زمان خودمان هم دهها بار در دفاع مقدس آزمودهایم. قرآن درباره صدر اسلام میگوید: وَیَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَیْئًا. (22) بعد از جنگ بدر، جنگ حنین و احد اتفاق افتاد. در جنگ حنین شما گفتید: ما عجب جمعیتی داریم! در جنگ بدر 313 نفر بودیم با چند شتر و شمشیر، پیروز شدیم. حالا این جمعیت را داریم! وَضَاقَتْ عَلَیْكُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ. (23) اصلاً پهنه زمین برای شما تنگ شد. در تنگنا قرار گرفتید و شکست خوردید. پس کمبودهایی که ما در مصاف با دشمنان داریم (با دشمنان عنود، پرجمعیت و پرتجربه در جنگهای روانی و نظامی و ...) تنها چیزی که در مقابل اینها میتواند مقاومت کرده و همه آنها را خنثی کند «ایمان» و «توکل» بر خداست. هرقدر «مقاومت» کردید و بر خدا توکل کردید، پیروز هستید. این منطق قرآن است. هیچ قابل تأویل و تحریف هم نیست؛ کاملاً صاف و صریح.
اینکه رمز پیروزی، باور به «پشتیبانیهای الهی» یا همان توکل و ایمان است، دقیقاً از «ظاهر آیات» قابل فهم است ...
نه تنها از «ظاهر آیات» میشود فهمید، بلکه هیچ معنای دیگری نیز نمیتوان برایش فرض کرد. این را ما از اسلام و قرآن میآموزیم. در روایات هم امثال اینها زیاد است. در نهج البلاغه عبارتی از امیرالمؤمنین است که اگر شما به غیر از خدا پناه ببرید، خدا شما را به خودتان وامیگذارد. حتی جبرئیل و میکائیل هم دیگر نمیتوانند برای شما کاری کنند. خدا شما را وامیگذارد به خودتان و اسبابتان. بجنگید، هرکس زورش بیشتر بود، پیروز میشود. این کیفر پناه بردن به غیرخداست. در مقابلش هم کسانی گفتند: حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِیلُفَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ. (24) اینها با همه ضعف خود در مقابل دشمنان قدرتمند و توانمند پیروز شدند. قرآن بدون شک داستان حسین کرد نیست. این قصهها را میگوید تا ما استفاده کنیم و در زندگی از آنها بهره بگیریم. حالا باید ببینیم امروز ما در مقابل آمریکا کجای کار هستیم؟ برخی دوستان ما که از همان اوایل انقلاب انسانهای خوبی بودند، متدین و علاقمند به انقلاب بودند و اینطور نبود که خائن باشند (الان هم هستند و بعضیهایشان پستهای مهمی دارند) همان سالهای اول جنگ میگفتند ما تا کی باید با آمریکا بجنگیم؟میتوان مثالهایی آورد که بحث عینیتر شود؟
صحنههایی را به یاد دارم که این افراد به خود من گفتند. مکان و ورزش یادم است. یکی در سفر حج و «روز برائت» بود که تظاهرات میکردند. بعثه رهبری در ساختمانی در میدان مَعابده بود. میدان معروفی است در مکه، آنجا هتل بزرگی است که بعثه رهبری آنجا مستقر است. آن زمان مرکز اصلی ایرانیان بود. روز تظاهرات برائت در میدان معابده جمعیتی آمده بودند و شخصیتهایی از بعثه و شخصیتهای دیگری از ایران نیز حضور داشتند. فردی که از شخصیتهای بزرگ و جزء مقامات مهم کشوری و در حد وزارت بود، به من گفت: «تا کی میخواهیم با آمریکا بجنگیم؟» این برای آن سالها بود. تا امروز هم که ملاحظه میکنید از اینها ضعف و خودباختگیها تراوش میکند. بعضیها هم آنقدر خودباخته نیستند. یکی از اساتید مهم دانشگاه که با ما همکاریهای علمی داشت و فرد متدین و انقلابی هم بود و هست، چند سالی در آکسفورد انگلستان بود. ما یک سفری آنجا دعوت شدیم برای ایام عید که انجمنهای دانشجوهای مسلمان در لندن بود. آقای کدخدایی هم هنوز آنجا دانشجو بودند. محور این برنامه و دعوت کننده آقای «محسن اراکی» بودند. انجمنهای اسلامی مختلف از شهرهای مختلف انگلستان همه در لندن جمع شده بودند و در یک جزیره خیلی خوش آب و هوا، اردو تشکیل داده بودند. حتی از گِلاسکو و جاهای دیگر هم آمده بودند. ما در آن سفر احوال رفیقمان را پرسیدیم که ایشان کجاست؟ گفتیم حالا که ایشان نیامده دیدن ما، ما برویم دیدن ایشان. رفتیم آکسفورد و ظهر مهمان ایشان بودیم. بعد از پذیرایی، من و ایشان تنها شدیم و دو نفری نشستیم. خیلی آهسته حرف دلش را مطرح کرد. گفت میدانی که من از اول طرفدار انقلاب و امام بودم، مواضعم چنین و چنان بود. حالا هم همین اعتقاد را دارم، ولی به هرحال یک حقایق و واقعیاتی است که نمیشود انکار کرد.احتمالاً داشت با عقل ریاضی نفع و ضررها را محاسبه میکرد؟
بله؛ دقیقاً محاسبه ریاضی میکرد. میگفت این سرعت تکنولوژی و پیشرفت غرب شبیه سرعت نور است. ابزارهایی در اختیار مردم قرار میدهد که یک نمونهاش همین تلفن همراه است. حرف آن آقا این بود که میگفت سرعت تکنولوژی شتابان است. چیزی که در گذشته شاید صدها سال باید میگذشت تا این همه صنعت پیشرفت کند، در عرض چند سال این همه ترقیات پیدا شد. این شاهد بر اینکه ایشان میگفت سرعت پیشرفت، سرعت نور است. میگفت ما اگر خیلی همت کنیم از این ابزارهایی که داریم، از شتر سواری، خودرو سوار شویم! از خودرو برویم هواپیما سوار شویم. از سرعت صد کیلومتر، هزار کیلومتر برویم. اما این را با سرعت نور چطور میشود مقایسه کرد؟! دوست ما در آکسفورد میگفت هرچه ما سریعتر برویم و سرعت بگیریم، باز فاصلهمان با آنها زیاد است. حتی اگر خودمان را هم بکشیم، باز به آنها نمیرسیم! فقط یک راه وجود دارد و آن اینکه با آنها «سازش» کنیم و از تکنولوژی آنها استفاده کنیم. صمیمانه هم باید به ما بدهند؛ اگر به زور بخواهیم از چنگشان دربیاوریم، نمیشود. من نه آن محاسبات را میتوانستم جواب بدهم، نه اینکه فرصت و مجالی برای پاسخ بود. فقط یک جمله گفتم که آقای فلانی فرض کنید همه چیزهایی که شما فرمودید صحیح، ما با چه قیمتی باید اینها را به دست بیاوریم؟سؤالی که مطرح میشود این است که اگر همه آن محاسباتِ عقل ریاضی درباره جهان امروز صحیح باشد، باز هم باید ببینیم اولاً آیا این تکنولوژی و سرعت سرسامآور مفید است و ثانیاً به چه قیمتی باید با «غرب» سازش کرد؟
و آیا جز با دست کشیدن از انقلاب، طرف راضی میشود؟! پس چرا انقلاب کردیم؟ اینجا بود که دوست ما دیگر جوابی نداد. البته بعداً جوابهای بهتری پیدا شد؛ مانند پیشرفتهای هستهای! اینها جوابهای عینی بود: آیا ما صنعت هستهای را با «سازش» به دست آوردیم؟ به هرحال، امروز جامعه ما به خصوص خواص ما و سیاستمداران ما بر سر این دو راهی هستند: یا باید حرف قرآن را بپذیریم که اگر همه عالم علیه شما باشند خدا میتواند شما را بر آنها پیروز کند و تا به حال هم کرده است؛ شرطش توکل و ایمان و مقاومت است: وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ. (25) شرطش دو چیز است: یکی تقوا و دیگری صبر و مقاومت. یا این را باید بپذیریم، یا باید بگوییم اینها تعارفات است و واقعیت امر چیزی جز «سازش» نیست.دو راهی بر سر واقعگرایی و آرمانخواهی یا به تعبیری رئالیسم سیاسی و ایدهآلیسم مکتبی است و البته از نظر آکادمیک، طرز تلقی اصولگرایان شیعی را نوعی «ایدهآلیسم رادیکال» معرفی میکنند ...
اینکه تعبیرات خوبش است.در رسانههایشان هم به انقلابیون القابی مانند «متحجرین خشونتگرا» میدهند ...
متحجر، کهنهپرست، ارتجاعی و ... متأسفانه کسانیکه این نوع تفکر را دارند کم نیستند. حالا در این شرایط ما باید چه کنیم؟ بنده یک طلبه هستم و در گوشه قم درس میدهم، شما به عنوان یک نویسنده، کتاب تألیف میکنید یا مجله منتشر میکنید یا فعالیتهای دیگری دارید و سخنرانی میکنید. ما باید چی کار کنیم؟ جامعه ما این است. سیاستمداران ما هم اینها هستند. شما در انتخابات گذشته شعارهای کاندیداها را بررسی کنید. کدامشان دم از اسلام زدند؟ فقط یکیشان بود که رأی هم نیاورد! همه شعارها مشابه هم بود. رفع تحریمها، پیشرفت اقتصادی و ...تم غالب شعارها در دورههای مختلف انتخابات، شعار «دولت مدرن» است ...
دولت مدرن، آشتی با همه. حتی میان متدینین این شعارها مرسوم بود.حتی صراحتاً آشتی با غرب، تعامل با آمریکا و ...
آشتی با همه! یک استثنا هم نکردند، حتی اسرائیل را استثنا نکردند. آشتی با همه! فقط یک بنده خدایی بود که حالا یک خرده راجع به ارزشهای اسلام حرف میزد و رأی نیاورد. آنهایی که برنده شدند همینها بودند. یک طیف بودند. ما چه کار کنیم؟ بنده عقیدهام این است که با توجه به هدف الهی از آفرینش انسان و آفرینش این جهان و فرستادن انبیاء و به خصوص نازل کردن قرآن و بیان این مطالب در آن، اگر همه اینها را در نظر بگیریم، مهمترین وظیفه ما «هدایت» است. یعنی حتی اگر شما بفرمایید وظیفه ما این است که سلاح مدرنی که فوق همه باشد اختراع کنیم، برای همان هم اول باید بپذیریم که این کار لازم است و باید بشود. خود این هدایت میخواهد. اگر آدمیزاد بخواهد کار انسانی کند تنها یک راه دارد و آن تأثیر در فکر است. با زور و افسار و زنجیر و شکنجه و کشتن چیزی عوض نمیشود؛ گاهی نتیجه معکوس هم میدهد. ما نمیخواهیم با دیگران، با دشمنان و مخالفینمان یا با افراد جاهل، یک برخورد متعصبانه، زورمدارانه و برتریطلبانه داشته باشیم. ما میخواهیم کاری کنیم که خدا دوست دارد. خدا خواسته که انسان با فکر خودش بفهمد و انتخاب کند. ما باید کاری کنیم این زمینه بهتر فراهم شود تا جامعه ما بهتر حقایق را بفهمد.یعنی باید شرایط «بهتر اندیشه کردن» را برای جامعه پدید آوریم تا انتخاب بهتری کنند؟
تا با فکر خودش، انگیزه رفتار در آن پیدا شود، انتخاب کند و پایش بایستد. هر کدام از ما یک فکر داریم. تغذیه فکری میخواهیم. این کاری است که قرآن میکند؛ کاری است که همه انبیاء کردند. حتی حاضر شدند عزیزترین عزیزانشان را فدا کنند تا مردم بفهمند. اباعبدالله چرا طفل شیرخواره را به میدان میبرد؟ توجیه این کار این است که به مردم نشان دهد چقدر دشمن وحشی است. به همین دلیل است که ما حمله عربستان به یمن را بدعاقبت و بدفرجام میدانیم. این حماقتی است که مرتکب شدند و راه را برای نابودی خود باز کردند. این در روابط خارجی و بینالمللی است. در جنبه داخلی، باید سعی کنیم مردم را بیشتر با حقایق آشنا کنیم. در بُعد باورها، به خصوص برای جوانها عقاید صحیح را ترویج کنیم. در بُعد ارزشها، ارزشهای صحیح را مطرح و ترویج کنیم تا به آنها پایبند شوند. یک نمونهاش دفن شهدای غواص با حرکت عظیم مردم بود که واقعاً هیچکس باور نمیکرد.به یک تعبیر«9 دی هستهای» شد ...
در فرمایشات حضرت آقا فیزیک اشارتی به این معنا بود: «خطاب الهی را شنیدند.» این تعبیر«خطاب الهی را شنیدید» خیلی معنی دارد. به هرحال ما باید کاری کنیم که سطح فکر و فهم مردم را بالا ببریم.تحریف اندیشههای امام خمینی (رحمة الله علیه) یکی از مباحثات زنده در فضای فکری کشور است. این تحریفات سابقه تاریخی دارد و جنابعالی نیز در سالهای گذشته به آن پرداختهاید، اما آنچه که موضوع «تحریف» را در این مقطع زمانی متفاوت با دیگر ادوار میکند این است که رهبر انقلاب چندی پیش در بیانات 14 خرداد فرمودند: «اگر ملت راه امام را گم کند، سیلی میخورد» و نسبت به تحریف امام در فضای سیاسی ایران، هشدارهای جدی دادند. به نظر میرسد تحریف امام در شرایط کنونی با انگیزههای مهمی در حال انجام است که در فرمایشاتتان به رئوس آنها اشاره فرمودید؛ از جمله برتریطلبی، عدم تسلیم مقابل حق، سازش و ... . برای همین رهبری نیز وقتی هفت اصل از اصول اسلام ناب امام خمینی (رحمة الله علیه) را شرح دادند، فرمودند ابداع واژه «شیطان بزرگ» برای آمریکا امری عجیب بود و «امام صریحاً در جبهه مخالف قلدران بینالمللی و مستکبر بود» و تا آخرین روز حیات خود دست از مبارزه با آمریکا نکشید. از یکسو، تحریفگران امام میکوشند تا با انتساب مطالب ناروا و آراء مخدوش، نظریات مبارزهجویانه ایشان را تقلیل دهند و از سویی در دو سال گذشته، «جریان تحریف» منسجمتر از قبل وارد صحنه شده است. همه علائم نشان میدهد که امروز در وضعیت بسیار خطیری قرار داریم. با نظریه بیانات رهبری در 14 خرداد 1394، تفسیر و تبیین جنابعالی از این شرایط و اهداف تحریفگران چیست؟
این فرمایشات میتواند دو تفسیر داشته باشد: یکی تفسیر عادی برای امثال بنده و یک تفسیر عمیقتر الهی. تفسیر عادی این است که بالأخره دشمنی آمریکا با ما برای چه بود؟ همه این تلاشهایی که در ظرف این سی و چند سال علیه ما میکند، برای این است که ما را به زانو دربیاورد و تسلیم شویم. خب، تحریف کردن امام و انتخاب راه دیگر، یعنی تسلیم شدن در مقابل نقشههای آمریکا. نتیجهاش هم این است که دستاوردهای انقلاب از بین خواهد رفت. سیلی خوردن ما یعنی همین. این تفسیر ظاهری و براساس اسباب عادی است. فرمایشات رهبری میتواند یک معنای عمیقتری مستند به این قاعده کلی قرآنی و الهی داشته باشد، که: لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ. (26) وقتی خدا نعمتی را به مردم میدهد اگر نعمت را قدردانی کردند، خدا نعمتش را زیاد میکند. قرآن این جمله را با تأکیدات فراوان بیان میکند و از لحاظ ادبیات عربی چند ادات تأکید دارد که ما در فارسی نداریم. لَئِن، لام قسم است و لأَزِیدَنَّكُمْ، نون تأکید ثقلیه. یک قاعده کلی قطعی. اولش هم میفرماید. إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ. (27) یعنی یک اِعلام قطعی خیلی آشکار. تَأَذَّنَ از ماده اذان است منتها باب تفعل که میرود، یعنی تشدید و اهمیت بیشتر دارد. این اعلام آشکار قطعی چیست؟ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ. در مقابلش اگر کفران کردید إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ. وجود امام و فرمایشات امام، یک نعمت الهی بود. بزرگترین نعمت اجتماعی که خدا در این قرن به ما داد وجود امام و بیانات امام بود. اگر امام را تحریف کردیم یعنی دارویی را به سم مبدل کردهایم. نتیجه چه خواهد شد؟ به جای بهبود، مرگ خواهد بود. میشود مصداق لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ. کفران نعمت خدا، نتیجهاش عذاب خدا است. این یک قاعده قطعی استثناناپذیر است.متأسفانه برخی افرادی که نعمت امام را کفران میکنند و دارو را تبدیل به سم، از منسوبان امام یا چهرههای نزدیک به ایشان هستند و این شرایط، جامعه را با سردرگمی مواجه میکند ...
همیشه همینطور بوده است. این هم یک نکتهای است که خوب است توجه بشود: جامعه ما الحمدلله در حال رشد است. اگر شرایط جامعه ایران قبل از انقلاب را بررسی کنیم، میبینیم که سطح فهم و درک سیاسی مردم ضعیف بود و خیلی زود تحت تأثیر تبلیغات غلط قرار میگرفتند. به برکت انقلاب الآن بچههای کوچک ما از آدمهای بزرگ آن زمان بهتر میفهمند. جامعه در حال رشد است. وقتی رشد اتفاق افتاد، امتحان جامعه سنگینتر میشود. امتحانی که برای کنکور میگیرند با امتحان کلاس اول دبستان، زمین تا آسمان فرق دارد. اگر آن امتحان سال اول را بخواهند برای کنکور بگذارند مسخره است. چون رشد کرده باید امتحانش هم سختتر باشد و این امری طبیعی است. حالا شما امتحان بعد از مبعوث شدن پیغمبراکرم را ملاحظه بفرمایید و ببینید بسیاری از پیروان پیامبراکرم رفوزه شدند. همان سالهای اول است. در ماجرای وفات پیغمبر هم بسیاری از مردم (اگر نگوییم اکثریت) رفوزه شدند، ولی اکنون مردم رشد کردهاند و امتحان باید سختتر باشد. آن امتحان 1400 سال پیش بود. جامعه ما 1400 سال رشد کرده، طبعاً امتحانش هم باید به همان نسبت قویتر و شدیدتر باشد.بنابراین، فتنههای جامعه در حال رشد، پیچیدهتر میشود و تعجبی ندارد که اگر در فضای سیاسی و فرهنگی با شرایطی دشوارتر از فتنه 1388 مواجه شویم؟
بله. نباید توقع داشت امتحان آسان بشود. هرچه رشد بیشتر میشود، امتحان سختتر میشود. سخت شدنش هم همین لوازم را دارد. آن وقتها بعضی بستگان پیغمبر، عامل انحراف بودند و رفوزه شدند، حالا هم بعضی بستگان امام و مردمی که خوشنام هستند و سوابق خوبی داشتهاند؛ مردم نیز زودتر تحت تأثیر این افراد واقع میشوند. معنای امتحان سخت همین است. امتحان برای این است که در هرحالی شما حق و باطل را تشخیص بدهید و ببینید رضایت خدا در چیست؟ این حرفهایی که برای توجیه برخی اشخاص میزنند (مثلاً ما با هم رفیق بودیم، همزندان بودیم، همبند بودیم) مشکلی را حل نمیکند. باید ببینیم آن فرد الأن چه کاره است و شما در کجای کار هستید؟ سختی امتحان برای اینهاست. اکثر مردم و امثال بنده که کمتجربه هستیم، زود گول میخوریم. یک آقایی که منشاء انحرافهای فکری زیادی شد- که من اسم نمیبرم-، اوایل انقلاب در سفر حج بود. صحبت شد که این اشتباهات فکری وی خیلی خطرناک است و این آقا میتواند خطرساز باشد. یک آقای بزرگی که بعدها جزء مراجع هم قلمداد شد گفت این حرفها چیست شما میزنید؟ مردم به سر پدر او در محلهشان در تهران قسم میخورند! شما چطور میگویید ایشان منحرف است؟! دلیل وی برای اینکه او آدم درستی است این شد که...مردم به سر پدرش قسم میخورند.
دقیقاً؛ میگفت مردم محلهشان آنقدر به پدر او علاقه دارند که به سرش قسم میخورند! چطور میشود پسر این آدم منحرف باشد؟ ببینید چقدر این منطق ضعیف است! فرد دیگری گفته بود این آقا میآید وجوهاتش را با من حساب میکند، چطور میگویید انحراف دارد؟ خب، شاید همین تاکتیک او باشد و همان وسیله گول زدن شود. اندکی پول بدهد، بگوید این خمس من است و شما قبول کنید! این دلیل شد؟ باید رفتار را با معیارهای اساسی اسلامی سنجید و محک زد. آنوقت راهش را پیدا کنید که چگونه باید با او برخورد کرد. نصیحت باشد یا هرچه هست، آن دیگر مربوط به تاکتیکهایی است که باید در مقام عمل به کار گرفته شود. صرف اینکه مردم به سر پدرش قسم میخورند یا وجوهاتش را پرداخت میکرده که دلیل نمیشود. بعضی کسانیکه در واقعه کربلا تأثیر مستقیم در شهادت سیدالشهدا داشتند، چندی قبل در جنگ صفین از سرداران علی (علیه السلام) بودند. بعد در کربلا آمدند پسر علی را با آن وضع فجیع کشتند. اگر اینها دلیل بشود که قاتلان کربلا سابقاً از سرداران علی بودند، دیگر هیچ راهی برای شناخت حق و باطل نمیماند. ما منطق داریم، فکر داریم، آیات صریح قرآن داریم، سیره پیغمبر و ائمه داریم، اما آسیبی که همه اینها را خراب میکند «تحریف» است. ابتدا قرآن را تفسیر به رأی کردند، سیره پیغمبر را تحریف کردند و میخواستند توجیه کنند که آن در یک شرایط خاصی بود، چنین و چنان بود. اکنون رسیدهاند به امام؛ امام را هم اینگونه تحریف میکنند.به نظر میرسد تحریفگران وارد فاز جدیدی شدهاند و یکی از انگیزههایشان تحریف «پتانسیل حرکت تمدنساز امام» است. در این زمینه هم از تاکتیک «مهندسی معکوس» استفاده میکنند. برای نمونه، آقای هاشمیرفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفته پیش در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ جامع ایران» گفت «تمدنی که امام میخواست این انقلاب ایجاد کند، دچار انحراف شده است.» مهندسی معکوس تحریفگران نیز به گونهای است که رقبای خود را متهم به تحریف میکنند و مثلاً جنابعالی را نیز متهم به تحریف امام کردهاند! چنانکه بارها گفتهاند، شما قصد سانسور و حذف جمهوریت نظام را دارید یا حتی قرائتی خشونتآمیز از اسلامیت ارائه میدهید که با اندیشههای امام خمینی (رحمة الله علیه) سازگار نیست ...
این از مصادیق افتراست. تاکتیک کلیاش همان افتراست. این هم یکی از آنها است و موضوع تازهای هم نیست. کسانی که ما را متهم به تحریف میکنند [آقای هاشمیرفسنجانی]، افترا میزنند و این از تاکتیکهای قدیمی است که جناب ابلیس از همان سالهای اول تشکیل جامعه انسانی در برابر انبیاء بارها به کار گرفتند و تجربه کردند و به اعوان و انصارشان یاد دادند: وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نِبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ. (28) هر پیغمبری دشمنانی داشت، دشمنانش شیاطین انس و شیاطین جن بودند. شیاطین در قرآن مخصوص به ابلیس نیست. شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ. همیشه بوده تا آخر هم خواهد بود. تا انسان است و مسأله انتخاب و آگاهی و اراده آزاد، این مسایل هم باید باشد؛ این یعنی امتحان. هیچکس هم مستثنا نیست. ما باید کلاه خودمان را نگه داریم باد نبرد. نسبت به دیگران هم سعی کنیم زمینه انتخاب صحیح را فراهم کنیم. این امر واقع نمیشود جزء با فهم صحیح. این کار شیوهها و راههای مختلفی دارد. وسایل مختلف، اشخاص مختلف، شرایط مختلف، گویندگان مختلف و اختلافاتی در نحوه برخورد وجود دارد، اما اصل کلی این است. باید هدف این باشد که مردم بفهمند. هم دین را خوب بشناسند هم مصادیقی که باید با آنها برخورد کنند را بهتر بشناسند.از وقت مبسوطی که علیرغم مشغلهها در اختیارمان قرار دادید، سپاسگزارم. این گفتوگو برای ما و مخاطبان یک تبیین قرآنی به هنگام از مقوله پیچیده «تحریف» در منظومه تفکر دینی بود. در سالهای گذشته که خدمتتان رسیدهام از چنین توشههای معرفتی و معنوی بهره بسیار بردهام و تقاضا میکنم دعا بفرمایید در مجله «عصر اندیشه» هم راهی را برویم که موجب رضای الهی باشد و خداوند کمک کند تا از این آزمونها و امتحانها و ابتلائات سربلند بیرون بیاییم.
حسن نظر شماست و اینها باعث شرمندگی بنده میشود. خدا هم به ما و هم به شما توفیق بدهد که وظیفهمان را درست بشناسیم و عمل کنیم و در راه تحقق اهداف اسلام و هدایت خلق خدا به یکدیگر کمک کنیم.همانطور که اشاره کردم الان مهمترین کار دشمن، «جنگ فرهنگی» است و شما خودتان بهتر میدانید که آنها با چه زاد و توشهای و به دست چه کسانی، با چه سوابقی در کشور کار میکنند و ما در مقابلش با چه کمبودهایی مواجه هستیم و چه ضعفهایی داریم. جملهای که آخر میخواستم بگویم این است که ما ناامید نشویم. من بارها عرض کردهام که خدای جبهه با خدای دانشگاه، با خدای بازار و با خدای مطبوعات یکی است. یک خدا بیشتر نیست. آن خدایی که ما را در مقابل همه قدرتهای دنیا در دفاع مقدس پیروز کرد، هم بازار ما را میتواند پیروز کند و هم دانشگاه و حوزه و رسانههای ما را. با شناختی که از شما دارم، انشاءالله در این جهاد فرهنگی نیز مانند گذشته موفق و پیروز شوید و به خدمات خود ادامه دهید. توکلمان باید بر خدا باشد. فریب اسباب ظاهری و ارتباطات و وعده و وعیدها را نخوریم. فقط امیدمان به خدا و یاری او باشد. دنبال این باشیم ببینیم خدا چه میخواهد و آن را انجام بدهیم. در اینصورت مطمئن باشید موفق خواهید شد. در نهایت هم أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ. (29) این دیگر مژده نهایی است که هیچ شک نکنیم. اگر گاهی نوساناتی پیدا میشود یا یک شکستهایی در یک صحنهای میخوریم، اینها نباید هیچ تزلزل ایجاد کند. غَفرالله و ایاکم و انشاءالله و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
پینوشتها:
1. سوره یونس/ 32
2. سوره مائده/ 82
3. سوره مریم/ 90 و 91
4. سوره فتح/ 29
5. سوره ممتحنه/ 8
6. همان
7. سوره نمل/ 14
8. سوره اسراء/ 102
9. سوره قصص/ 38
10. سوره یس/ 30
11. سوره ذاریات/ 52
12. سوره آل عمران/ 181
13. سوره نساء/ 46
14. سوره حشر/ 2
15. سوره فتح/ 4
16. سوره آل عمران/ 122
17. سوره آل عمران/ 173
18. همان
19. سوره آل عمران/ 174
20. سوره آل عمران/ 123
21. سوره انفال/ 9
22. سوره توبه/ 25 23. همان
24. سوره آل عمران/ 173 و 174
25. سوره آل عمران/ 186
26. سوره ابراهیم/ 7
27. همان
28. سوره انعام/ 112
29. سوره انبیا/ 105.
عصر اندیشه، شماره 8، شهریور 1394