هر آنچه در مورد سرفس مایکروسافت می‌دانیم

مایکروسافت سری تبلت‌های سرفس خود را در سال 2012 میلادی معرفی کرد. این محصولات تبلت‌هایی بودند که از ویندوز 8 بهره می‌بردند و برای آن طراحی شده بودند که کارکردها و قابلیت‌های ویندوز 8 را روی تبلت به نمایش بگذارند.
چهارشنبه، 18 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر آنچه در مورد سرفس مایکروسافت می‌دانیم
 هر آنچه در مورد سرفس مایکروسافت می‌دانیم

 






 

مایکروسافت سری تبلت‌های سرفس خود را در سال 2012 میلادی معرفی کرد. این محصولات تبلت‌هایی بودند که از ویندوز 8 بهره می‌بردند و برای آن طراحی شده بودند که کارکردها و قابلیت‌های ویندوز 8 را روی تبلت به نمایش بگذارند.
با این همه برای این منظور از ویندوز آرتی بهره می‌گرفتند که در اصل نسخه کاملی از ویندوز 8 بود و طوری برنامه‌ریزی شده بود که روی پردازنده‌های مبتنی بر ARM نیز کار کند و قابلیت اجرا روی چیپست‌های استاندارد X86 را که در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت نداشت و به همین دلیل توانمندی‌هایش برای کار کردن با برنامه‌های نرمال بسیار محدود بود. این بدان معناست که سرفس نتوانست مورد توجه همه کاربران قرار بگیرد و صرفاً توجه کاربران سخت جان ویندوز را به خود جلب نمود که صرفاً برای استفاده از آفیس روی تبلت آن را خریداری کردند.
مایکروسافت اعلام کرده که آفیس روی تبلت‌های بهره‌مند از ویندوز آرتی و تبلت‌های مبتنی بر پردازنده‌های تگرا قابل استفاده خواهد بود اما طیف گسترده‌ای از دیگر نرم‌افزارهای موجود برای کامپیوترها قابلیت اجرا روی این معماری را ندارند و به همین دلیل بی‌فایده هستند. این تبلت هیچگاه نتوانست توجه بازار را به خود معطوف نماید هر چند که نقدهای مثبتی را در رسانه‌های مختلف دریافت نمود اما بزرگ‌ترین نقص آن ناسازگاری‌اش با برنامه‌های جدید بود.
چند سالی گذشت و مایکروسافت سرفس را تحت عنوان تبلتی تبلیغ می‌کند که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود. البته این ادعای جدیدی برای تبلت‌ها نیست. اپل هم پیشتر مدعی شده بود که آی‌پد می‌تواند جایگزینی مناسب برای لپ‌تاپ‌ها باشد اما به غیر از حوزه گیمینگ، مرور اینترنت و گشت و گذار در سایت‌های اجتماعی، آی‌پد نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم‌های کامپیوتری کاربران خانگی و شرکتی باشد. و با وجود آنکه مایکروسافت آفیس را برای آی‌پد نیز عرضه کرد، باید بگوییم که این نرم‌افزار همچنان نسخه محدودی است و تمامی قابلیت‌های نسخه دسک‌تاپی‌اش را ندارد.
حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا آی‌پد می‌تواند ابزار جایگزین مناسبی برای یک لپ‌تاپ باشد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

کدام سرفس؟

مایکروسافت در حال حاضر دو نسخه از سرفس را دارد: سرفس پرو 3 و سرفس 3 که هر دوی‌شان نیز از چیپست‌های اینتل بهره می‌برند (نسخه پرو از سری i چیپست‌های اینتل و نسخه استاندارد از پردازنده‌های سری اتم). هر دوی این نسخه‌ها از ویندوز 8 بهره می‌برند (اما قرار است که به نسخه 10 ویندوز آپدیت شوند) و انتخاب‌های متعددی برای حافظه داخلی آنها در نظر گرفته شده است.
قیمت این محصول هم از 419 پوند برای سرفس 3 (مدل پایه) آغاز می‌شود و به 639 پوند برای سرفس 3 پرو مدل پایه می‌رسد. این رقم‌ها به هیچوجه پایین نیستند اما مدل پایه آنها با ارزان‌ترین نسخه آی‌پد ایر 2 برابری می‌کند. پس از تست نسخه پرو، مشخص گردید که در مقایسه با آی‌پد، پردازنده آن قوی‌تر است و ظرفیت ذخیره‌سازی و رم بیشتری هم بر‌ای آن در نظر گرفته شده است.
با وجود آنکه تمامی نسخه‌های آی‌پد اپل از سیم کارت پشتیبانی می‌کنند، تنها مدل ارزان قیمت سرفس است که قابلیت استفاده از سیم کارت 4G را دارد.
هر دو مدل سرفس دارای پورت‌های استاندارد لپ‌تاپ هستند. هر دویشان دارای پورت USB 3.0 هستند که برای اتصال لوازم جانبی به آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال اگر لازم است که بیش از دو دستگاه USB را به آن متصل نمایید بهتر است که با خود یک هاب یو اس بی را همراه داشته باشید. البته هاب USB برای اغلب لپ تاپ‌ها هم لازم می‌شود که از آن جمله می‌توان به مک بوک جدید اشاره نمود که تنها یک پورت USB-C دارد و در نتیجه برای اتصال همه دستگاه نیازمند هاب یو اس بی است. هر دوی سرفس‌ها دارای اسلات میکرو اس دی هستند و می‌توانند کارت‌های حافظه تا ظرفیت 200 گیگابایت را پشتیبانی کنند و در نتیجه هیچگونه مشکلی از بابت کمبود فضای ذخیره‌سازی برای شما وجود نخواهد داشت. آنها که دوست دارند اندکی در پول خود صرفه‌جویی کنند می‌توانند مدلی از سرفس را که حافظه داخلی کمتری دارد خریداری کنند و در عوض از اپلیکیشن‌های پرتابل استفاده نمایند چرا که هیچیک از بخش‌های داخلی این تبلت بعداً قابل ارتقاء و به روز رسانی نیست.
شارژ این تبلت‌ها نیز از طریق کابل میکرو USB آن انجام می‌گیرد و در نتیجه دیگر نیازی به استفاده از شارژرهای ویژه لپ‌تاپ برای آن نخواهید داشت. با این همه، این شارژر نیز درست مانند آی‌پد از نوع 2 آمپری است و با وجود آنکه می‌توانید از شارژرهای ویژه موبایل هم در کنار آن استفاده نمایید اما نوع 2 آمپری سریع‌تر دستگاه را شارژ خواهد کرد.
سرفس می‌تواند از نمایشگرهای مختلفی استفاده نماید و از طریق پورت Mini Displayport محتوی صفحه نمایش خود را به نمایشگرهای دیگر انتقال دهد و به همین خاطر اگر بخواهید آن را به یک پروژکتور متصل نمایید آنگاه احتمالاً به یک آداپتور VGA نیاز خواهید داشت.

کاربرد

سرفس از لحاظ کیفیت به بسیاری از محصولات اپل شبیه است. این محصول اندکی از آی‌پد بزرگ‌تر است و وزن بیشتری نسبت به آن دارد با این همه، باز هم برای حمل و استفاده روزانه کاملاً سبک به نظر می‌رسد. این محصول سبک‌تر از بسیاری لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است و به همین خاطر می‌توان گفت که یکی از اهداف اصلی سازندگان آن محقق گردیده (یعنی جایگزین کردن آن با لپ‌تاپ).
بگذارید در میان دو مدل ذکر شده از سرفس شروع کنیم. فرایند بوت این دستگاه بسیار سریع انجام می‌شود (البته نه به سرعت بیدار شدن آی‌پد از وضعیت اسلیپ). در زمان بوت شدن این دستگاه با دسک‌تاپ استاندارد ویندوز روبرو می‌شوید و چون سیستم مورد استفاده برای نوشتن این مقاله از ویندوز 8.1 بهره می‌برد، رابط کاربری مترو نیز روی آن قابل مشاهده بود. چون سرفس متعلق به نویسنده این مقاله نبود لذا نیازی به انجام وظایفی از جمله ایجاد اکانت یا پر کردن فرم و انجام اموری که پس از خرید یک سیستم کامپیوتری جدید مورد نیاز است نبود. این تبلت یک دستگاه کاملاً ویندوزی است و به همین دلیل می‌توانید در صورت نیاز یوزهای آن را از قسمت کنترل پنل حذف یا اضافه نمایید و به همین خاطر همه اعضای خانواده شما می‌توانند از همین یک دستگاه استفاده نمایند و این قابلیتی است که نه در آی‌پد و نه هیچکدام از تبلت‌های اندرویدی وجود ندارد. به این ترتیب دیگر احتمال آنکه یکی از اعضای خانواده شما به خاطر استفاده از تبلت مشترک خانوادگی داده‌های ارزشمندتان را به خطر بیاندازد وجود نخواهد داشت.
سرفس به عنوان یک دستگاه تماماً مبتنی بر ویندوز 8 این قابلیت را دارد که به دستگاه‌های NAS یا دیگر دستگاه‌های متصل به شبکه شما وصل گردد و از این لحاظ آی‌پد را با اقتدار کنار می‌زند. کاربران این دستگاه همچنین می‌توانند فایل‌های خود را مستقیماً روی خود NAS ویرایش نمایند و از دراپ باکس برای سینک کردن فایل‌ها با دستگاه و یا بالعکس استفاده نمایند. همانطور که احتمالاً می‌دانید نسخه آی‌پد دراپ باکس صرفاً امکان دسترسی به فایل‌ها را فراهم می‌کند و قابلیت یکسان‌سازی خودکار ندارد.
اما زمانی که به آفیس مایکروسافت روی سرفس دسترسی دارید می‌توانید به همه اسناد آیس خود نیز دسترسی داشته باشید. اما شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید با استفاده از سرفس انجام دهید جستجوی فایل‌های A4 PDF به صورت تمام صفحه باشد که این نیز به خاطر بزرگ‌تر بودن نمایشگر دستگاه و امکان مشاهده محتوی آن به صورت افقی است. این قابلیت به خصوص برای مطالعه مقالات دانشگاهی سودمند واقع می‌شود. روشن است که چنین امکانی در سرفس کوچک‌تر فراهم نیست اما نسخه پرو آن از این لحاظ فوق‌العاده است و نکته دیگر اینکه کاربران این دستگاه می‌توانند از آن به عنوان یک کتاب‌خوان استفاده کنند یا حتی اپلیکیشن کیندل را روی آن اجرا نمایند. چون دستگاه ویندوزی است می‌توانید Calibre را روی آن اجرا نمایید و کتابخانه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید.
به طور کلی، چه از این دستگاه به عنوان لپ‌تاپ استفاده کنید چه به عنوان تبلت در هر دو صورت سرفس عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. زمانی که از سرفس به عنوان تبلت استفاده می‌کنید چنانچه آن را از وضعیت عمودی به افقی تغییر دهید صفحه نمایش نیز مطابق با جهت‌گیری دستگاه تغییر وضعیت می‌دهد هر چند که استفاده از ویندوز در حالت عمودی می‌تواند اندکی ناامید کننده برایتان باشد، در واقع کاربران ویندوز عادت دارند که محیط آن را به صورت افقی نگاه کنند و به همین دلیل دیدن این سیستم عامل به صورت باریک و عمودی کمی برایشان دشوار است.
هر آنچه در مورد سرفس مایکروسافت می‌دانیم

کیبورد

برای تغییر وضعیت دادن سرفس از تبلت به لپ‌تاپ، تنها کافی است که یک کیبورد را به آن اضافه نمایید. مایکروسافت یک کیبورد را هم برای این دستگاه طراحی کرده که آن را در کنار سرفس به فروش می‌رساند. در نظر داشته باشید در لپ‌تاپ‌ها همراه با دستگاه یک کیبورد هم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای آن نیست. با این همه، کیبورد این دستگاه عملکرد بدون نقصی را از خود به نمایش می‌گذارد که با در نظر داشتن قیمت نسبتاً بالای دستگاه باید بگوییم که باید همینطور هم باشد.
کیبورد یاد شده از طریق آهنربا به بدنه تبلت متصل می‌گردد (به همین دلیل می‌توانید صرفاً آن را در وضعیت افقی مورد استفاده قرار دهید) و اتصال نرم‌افزاری آن به تبلت نیز از طریق تعدادی پورت صورت می‌گیرد و برای این منظور نیازی به بلوتوث نخواهید داشت. این کیبورد پس از اتصال به بدنه، جایگزین کیبورد مجازی روی نمایشگر می‌شود که در سیستم‌های مبتنی بر iOS نیز دقیقاً همینگونه است، یعنی دستگاه بلافاصله پس از تشخیص کیبوردهای بلوتوثی، صفحه کلید مجازی خود را پنهان می‌کند. این کیبورد حاوی یک تاچ پد و همچنین تعدادی دکمه است و تبلت شما را به یک لپ‌تاپ تبدیل می‌کند.
البته خود کیبورد در زمان تایپ کردن، بهترین سخت افزار موجود در بازار نیست اما زمانی که متوجه می‌شوید کاور و خود کیبورد باید تا چه اندازه باریک باشند تا همخوانی لازم را با تبلیت داشته باشند، از این مسأله چشم‌پوشی خواهید کرد چرا که این شرکت مجبور بوده برای تولید باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ موجود در بازار، در برخی موارد سخت‌گیری را کنار بگذارد و همه چیز از جمله طراحی را مدنظر داشته باشد نه صرفاً کارایی. با این همه، این تبلت در کنار کاورش باز هم از مک بوک‌های جدید اپل ضخیم‌تر به نظر می‌رسد، هر چند مک بوک قابلیت تبدیل شدن به تبلت را ندارد و قیمتش نیز بیشتر از سرفس پرو و کاور کیبورد آن تمام می‌شود.

قلم

قلم (یا همان استایلوس) یک امکان اختیاری است که در کنار سرفس پرو عرضه می‌گردد اما کاربران مدل پرو آن را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. البته شما احتمالاً هیچگاه از یک استایلوس به همراه لپ‌تاپ یا تبلت استفاده نمی‌کنید اما زمانی که دستگاه در وضعیت تبلت قرار دارد، این استایلوس واقعاً مزایای زیادی را برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد. جالب است بدانید زمانی که از استایلوس استفاده می‌کنید امکان وارد کردن اطلاعات با استفاده از دست خود را نخواهید داشت و به همین دلیل می‌توانید با خیالی آسوده دست خود را روی دستگاه قرار دهید و با دست دیگرتان از طریق استایلوس روی آن بنویسید. علاوه بر این، استایلوس سرفس پرو، در برابر فشار نیز حساس است و در اپلیکیشن‌های پشتیبانی کننده از این قابلیت نیز واکنش پذیری خوبی در برابر فشار دارد (که وان نوت یکی از آنهاست). قلم سرفس با بلوتوث کار می‌کند و به همین دلیل به باتری نیاز دارد که متأسفانه هم مشخص نیست عمر باتری آن چقدر است.

نتیجه گیری

عملکرد سرفس در نقطه‌ای بین یک لپ‌تاپ و تبلت قرار دارد اما نمی‌توان گفت که در کدام بخش بهتر است. برای نمونه زمانی که به عنوان تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرد، وزن نسبتاً بالایی پیدا می‌کند و مطمئناً نمی‌توان قبل از خواب از آن برای مرور وب استفاده نمود و اگر نسخه کاملی از ویندوز را روی آن نصب کرده باشید و بخواهید از برنامه‌ای که برای نمایشگرهای تاپ بهینه‌سازی شده روی آن استفاده نمایید عملکرد برنامه اندکی دچار اختلال می‌شود. با این همه زمانی که کیبورد را به دستگاه متصل می‌کنید و از آن به عنوان یک لپ‌تاپ بهره می‌گیرید این مسأله به هیچ وجه برایتان رخ نمی‌دهد.
اینترفیس مترو برای ویندوز 8 روی سرفس عملکرد به مراتب بهتری را از خود نشان می‌دهد. به طور کلی، این دستگاه به عنوان یک لپ‌تاپ فوق‌العاده خوب است هرچند که پایه قرار گرفته در قسمت پشت بدنه آن گهگاه مشکلاتی را برایتان به وجود می‌آورد. پایه مدل ارزان‌تر سرفس، سه وضعیت مختلف دارد در حالی که نسخه پرو آن کاملاً قابل انطباق است. هر چند می‌توانید آن را روی پای خود هم قرار دهید که البته به ندرت پیش می‌آید آن را در چنین وضعیتی مورد استفاده قرار دهید.
در پایان می‌توان اینطور نتیجه گرفت که شاید سرفس نه بهترین تبلت موجود در بازار باشد و نه بهترین لپ‌تاپ، در هر دو وضعیت عملکرد خوب و قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد و ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه سرفس می‌تواند جایگزین خوبی برای لپ‌تاپ شما باشد کاملاً صحت دارد.
منبع مقاله :
ماهنامه کامپیوتری بزرگراه رایانه شماره‌ی 188، سال هجدهم، شهریور 1394



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | صبر کن تا سر پل صراط! / استاد توکلی
music_note
حکمت | صبر کن تا سر پل صراط! / استاد توکلی
روش و آداب ختم سوره طلاق + متن و صوت
روش و آداب ختم سوره طلاق + متن و صوت
برپایی محفل روضه خانگی با قدمتی بیش از 159 ساله در قم
play_arrow
برپایی محفل روضه خانگی با قدمتی بیش از 159 ساله در قم
بیهوش شدن پارتکواندوکار مراکشی بر اثر ضربه
play_arrow
بیهوش شدن پارتکواندوکار مراکشی بر اثر ضربه
مردی از جنس مردم
play_arrow
مردی از جنس مردم
سیلی کشتی‌گیر روسی به حریفش در بازی‌های لیگ‌برتر
play_arrow
سیلی کشتی‌گیر روسی به حریفش در بازی‌های لیگ‌برتر
ویدیویی از خلاصه مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس
play_arrow
ویدیویی از خلاصه مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس
ماجرای هدیه ای که در حسینیه امام خمینی به اعضای دولت داده شد
play_arrow
ماجرای هدیه ای که در حسینیه امام خمینی به اعضای دولت داده شد
لحظه اهدای مدال پارالمپیک زهرا رحیمی توسط جکی چان
play_arrow
لحظه اهدای مدال پارالمپیک زهرا رحیمی توسط جکی چان
لحظه انفجار شدید در مسیر نظامیان صهیونیست
play_arrow
لحظه انفجار شدید در مسیر نظامیان صهیونیست
داستان عجیب سرنوشت سلطان شرکت هرمی گولدکوئست ایران
play_arrow
داستان عجیب سرنوشت سلطان شرکت هرمی گولدکوئست ایران
برخورد غیر قابل انتظار رهبر معظم انقلاب با تهیه‌کننده‌ای که موهای بسیار بلند داشت
play_arrow
برخورد غیر قابل انتظار رهبر معظم انقلاب با تهیه‌کننده‌ای که موهای بسیار بلند داشت
خنده‌های مجری تلویزیون از اکران فیلم «بچه زرنگ» در اسرائیل: رو دست خوردند!
play_arrow
خنده‌های مجری تلویزیون از اکران فیلم «بچه زرنگ» در اسرائیل: رو دست خوردند!
شیوه طبخ غذای محبوب افغانستانی‌ها؛ قابلی پلو
play_arrow
شیوه طبخ غذای محبوب افغانستانی‌ها؛ قابلی پلو
اعتراف شبکه ۱۴ اسرائیل به وحشت از حمله ایران
play_arrow
اعتراف شبکه ۱۴ اسرائیل به وحشت از حمله ایران