نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(2)

بنابر این رسانه های تصویری و الكترونی در درازمدت قدرت تفكر و همچنین توانایی تحلیل و تفسیر و تبیین افراد را كاهش می دهند و به مرور زمان قدرت تخیل حافظه آنان را تضعیف می كنند.آن دسته از ارادی كه در كنار رسانه های الكترونی ارتباط خود را با كتاب و نوشتار نیز حفظ كرده اند كمتر از كسانی كه فقط با رسانه های نوشتاری در راتباطند و بیشتر از اقشاری كه فقط وفقط مخاطب رسانه های تصویری هستند ،از قدرت فراگیری و بهره وری از اطلاعات و اندوخته های علمی برخوردارند .
چهارشنبه، 2 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(2)
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(2)
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(2)

بنابر این رسانه های تصویری و الكترونی در درازمدت قدرت تفكر و همچنین توانایی تحلیل و تفسیر و تبیین افراد را كاهش می دهند و به مرور زمان قدرت تخیل حافظه آنان را تضعیف می كنند.آن دسته از ارادی كه در كنار رسانه های الكترونی ارتباط خود را با كتاب و نوشتار نیز حفظ كرده اند كمتر از كسانی كه فقط با رسانه های نوشتاری در راتباطند و بیشتر از اقشاری كه فقط وفقط مخاطب رسانه های تصویری هستند ،از قدرت فراگیری و بهره وری از اطلاعات و اندوخته های علمی برخوردارند .این تفاوت در سطح اندوخته ها و فهم مطالب، خود عامل دیگری است كه در درازمدت فاصله طبقاتی را در جوامع افزایش داده و شكاف میان

تبلیغات ،بازرگانی و رسانه

تبلیغات جمع تبلیغ و به معنی ابلاغ و رساندن پیام است .
تبلیغات در عمل گاهی مقدس و مشروع تلقی می شود (كاربرد اخلاقی مذهب).تبلیغات در جایی راهنما و اطلاع رسان است و نقش بازگوكننده عقاید گروه ، جمعیت ،حزب ،و یا توضیح دهنده پیشرفتها و كاركردها و اطلاعات واقعی رویدادها و یا مشخصات صحیح اشیاء و كالاهایی است كه سطح آگاهی های عمومی مردم را بالا می برد .
گاهی واژه تبلیغات در اذهان عمومی با سوءظن همراه است و زمانی است كه مخاطبین پیام را مشكوك ،ناقص،دروغ و مغرضانه می پندارند و در مقابل آن واكنش خشم و نفرت از خود بروز می دهند .بطور كلی تبلیغات جهت دادن به جریانی از پیش موجود است و یا اینكه در تعریف آن می توان گفت عبارتست از اعمال نظریات و یا اطلاعات خاص به منظور كسب آراء یا تمایلات مطلوب .

پیشینه تبلیغات :

تبلیغات از ابتدای خلقت وجود داشته است .حك اولین تصاویر و نقوش انسانهای نخستین بر روی دیوارهای غارها ،سخرانیها ،ترانه ها ،سنگ نبشتها ،همه یك حركت تبلیغی بوده است و تبلیغات در همه زمینه های مختلف از ساختن یك سوزن تا رفتن به كره ماه وجود دارد و انگیزه های مادی ،معنوی ،روانی و برتری جویی وجود دارد .
گستردگی آن نیز به حدی است كه از هر وسیله ای برای بروزش استفاده می شود .تبلیغات بوسیله پیام های شفاهی به طریق چهره به چهره ،كتاب ،نشر اطلاعات و تبلیغات مذهبی مساجد و كلیساها و معابد انجام می گرفت و پیشرفت علوم آنرا به شكل امروزی در آورده است .

اهمیت تبلیغات :

تبلیغات در همه امور جاری فعالیتهای بشری اعم از علمی ،فرهنگی ،اقتصادی،سیاسی،اجتماعی ،شخصی و جمعی تاثیر فراوان دارد .
تبلیغات در زندگی اجتماعی ،تشكیل حكومت ها ،ظهور ادیان ،تبیین ایدئولوژیها ،وقوع جنگها و نظام های سیاسی نهضتهای آزادیخواهانه و اقدامات سركوبگرایانه وجود دارد و در وجه مثبت آن نیز یك ضرورت است و سوای جنبه های تحریكی و تشویقی اساساً به عنوان خبر و اطلاعیه و اعلام حضور جزو لاینفك زندگی روزمره جاری است .
در دنیای امروز آدمهای كمرو و سازمانهای در لاك خود فرورفته در جریان تند و بیرحمانه تبلیغات وا می مانند تبلیغات دنیا را در معرض بمباران دائمی فكری خود قرار داده است .
انسان معاصر چون كودك ،جوان ،سالمند ،زن و مرد در هر موقعیتی در معرض و محاصره انواع تبلیغات قرار دارد .
اصولاً هر كارگاه و كارخانه تعطیلی و خاموش دارد ولی تبلیغات شبانه روز و بی وقفه كار می كند و در انجام آن از رفتارهای شخصی ،شهادت طلبی در میدان جنگ ،رنگها ،كلام و موسیقی ،شعر و داستان ،گل و گیاه ،نور و تاریكی استفاده می شود .
در این میان توسعه تكنولوژی و ترقی روز افزون صنعت و فراگیری وسائل ارتباط جمعی است كه جهان معاصر را در چنبره تبلیغات اسیر كرده است .در عصر ارتباطات یا عصر اطلاعات خبرگزاریهای غول آسای جهانی با مدرنترین ابزارها و تكنیك ها در اختیار تبلیغات قرار دارند .
در روند انتشار اطلاعات و برقرای ارتباطات جمعی تدابیر تبلیغی است كه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است .انقلابات مشهور جهان نیز با تبلیغات به ثمر رسیده است .در انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه سخرانیهای مهیج ،ناطقین ورزیده موجب ارتقاء سطح آگاهیهای مردم گشت .در تمام جنگهای تاریخی تبلیغات نقش عمده ای را ایفا كرده است .
در جنگها و شورش های منطقه ای اخیر نقش تبلیغات یك طرفه آشنای اذهان عموم می باشد .تبلیغات با وجوه متضاد خود هم می سازد و هم می سوزاند و روزگار ،روزگار بدون تبلیغات نمی گذرد .

عوارض تبلیغات :

تبلیغات سوای جنبه اطلاع رسانی عوارض سوئی نیز دارد كه مهمترین آن فشار روانی است .حتی تبلیغاتی عادی و عاری از ترفندهای موذیانه نیز غالباً موجبات تحریكات اعصاب و هیجان زدگی را فراهم می كند و وضعیت مصیبت بار هنگامی روی می دهد كه انسان در مقابل تهاجم انواع تبلیغات سوء دروغ و فریبكارانه قرار گیرد و اثرات تخریبی تبلیغات بر حسب در جه مقاومت انسانها و سلسله دفاعی اعصاب آنها متفاوت است و از اهم تبلیغات سوء عبارتند از :
۱-عوارض جسمی:
طبق تحقیقات به عمل آمده یكی از علل و اسباب بروز بیماریهای قلبی و عروقی ،سردرد ،كهیر ،زخم معده و اثنی عشر ،گوارتر،فشار خون ،ورم معده و غیره در اشخاص می تواند بعلت در معرض تبلیغات قرار گرفتن آنها باشد .
۲-عوارض روانی :
تبلیغات كه بر پایه دروغ و نیرنگ باشد و بطور مكرر پخش می شوند بر روان مردم فشار زیادی وارد می كنند كه باورهای آنها به مسخره گرفته شده و به آنها توهین می شود و این زمانی است كه تبلیغات یك طرفه باشد و امكان پاسخ به آن نباشد .افراد در چنین مواردی دچار یاس ،انزوا طلبی ،تند خویی ،بی حوصلگی ،پرخاشگری ،پنهان كاری و محافظه كاری و بعضاً دروغگو می شوند و آرامش و مناعت طبع آنها به اضطراب و تشویش تبدیل می گردد .
۳-عوارض اجتماعی :
این عوارض در برگیرنده اوضاع اقتصادی ،تربیتی ،فرهنگی،سیاسی ،هنری و سایر ابعاد روزمره ،زندگی می باشد .جوامعی كه در معرض بمباران تبلیغاتی بیرحمانه قرار می گیرند جوامعی هستند بیمار و آسیب پذیر و غیر مولد و غیر شاداب و عبوس و آهنگ مروت و صفا و یكرنگی در چنین جوامعی نواخته
نمی شود .




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.