ماست چگونه هضم می‌شود

معروف است که ماست بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم گوارش را درمان می‌سازد. بنابراین، ماست چه نقشی در سلامت دستگاه گوارش ایفاء می‌کند؟ و چگونه هضم می‌شود؟ به خواندن ادامه دهید تا در مورد ماست، هضم و جذب
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ماست چگونه هضم می‌شود

ماست چگونه هضم می‌شود
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

معروف است که ماست بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم گوارش را درمان می‌سازد. بنابراین، ماست چه نقشی در سلامت دستگاه گوارش ایفاء می‌کند؟ و چگونه هضم می‌شود؟ به خواندن ادامه دهید تا در مورد ماست، هضم و جذب آن در بدن و فوائد مختلف آن در سلامت نکاتی را بیاموزید.
ماست بوسیله‌ی تخمیر شیر تهیه می‌شود. جهت درست کردن ماست در خانه، یک قاشق غذاخوری ماست را به یک فنجان شیر ولرم اضافه کنید. پس از 6-5 ساعت، شیر به ماست تبدیل خواهد شد. به دلیل فرایند تخمیر، ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که به فوائد سلامتی و خواص درمانی بسیار زیاد ماست کمک می‌کنند. ماست ساده یا معمولی یعنی شیرین نشده و بدون طعم را کشک یا دَلمه نیز گویند. با این حال، ماست می‌تواند طعم‌دار نیز باشد. اغلب، آن را با میوه مخلوط کرده تا از آن اسموتی‌های ماست تازه تهیه کنند. همچنین دستور العمل‌های سنتی مختلف و بسیاری برای ماست وجود دارد.
رایتا (Raita) در هند نوعی ماست طعم‌دار است که از طعم‌دار کردن ماست با نمک، فلفل، میوه و سبزیجات خاصی مانند آناناس، خیار، تخم گشنیز، پیاز، و غیره تهیه می‌شود. به طور مشابه، در بسیاری از نقاط جهان مانند بلغارستان، صربستان، ترکیه و غیره سوپ سرد ماست تحت عنوان cacýk در طول فصل تابستان به عنوان یک خوراک فرعی سِرو می‌شود. در نواحی شمالی ایران، ماست چکیده که گونه‌ای از ماست است به عنوان چاشنی کنار غذا سرو می‌شود. بنابراین در سرتاسر جهان ماست به عنوان چاشنی کنار غذا همراه با غذاهای تند و ادویه‌ای سرو می‌شود. معروف است که ماست ناراحتی معده را آرام می‌سازد. بنابراین ماست حاوی چه موادی است که هضم آن را آسان کرده و برای هضم غذاهای ادویه‌دار مفید می‌باشد؟ اجازه دهید نگاهی به طریقه‌ی هضم و جذب ماست در بدن بیاندازیم.
ماست چگونه در بدن هضم و جذب می‌شود؟
خوردن ماست یکی از ساده‌ترین راه‌های هضم مواد غذایی است. ماست عمدتاً از شیر گاو تهیه می‌شود. شیر گاو کم چربی بوده و از این رو بسیاری از افراد آن را به دیگر شیرها ترجیح می‌دهند. ماست اساساً راحت‌تر از شیر هضم می‌شود. بسیاری از کسانی که از عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی‌های پروتئینی رنج می‌برند با وجود این می‌توانند ماست مصرف نمایند. به این دلیل که باکتری‌های زنده‌ی موجود در ماست لاکتاز تولید می‌کنند.
دو نوع باکتری یا کالچر جهت تهیه‌ی ماست مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که فرد ماست مصرف می‌کند باکتری‌های لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس در معده‌ی فرد از بین می‌روند، با این حال ال اسیدوفیلوس که جهت تهیه‌ی برخی ماست‌ها اضافه می‌شود، در طول هضم زنده مانده و فوائد زیادی در سلامت برای بدن و خصوصاً معده و روده‌ی بزرگ (کولون) فراهم می‌سازند. بنابراین این باکتری‌ها که به ساخت لاکتاز کمک می‌کنند برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز به این دلیل که دچار کمبود لاکتاز می‌باشند بسیار مفید خواهند بود.
همچنین، هنگامی که فردی ماست مصرف می‌کند، آنزیم‌های خاصی توسط بدن جذب می‌شوند. این آنزیم یعنی بتا گالاکتوزیداز همچنین به کاهش کمبود لاکتاز از طریق قادر ساختن بدن به جذب لاکتوز کمک می‌کند. این آنزیم‌ها به بخشی از هضم پروتئین کازئین شیر، که آن را کمتر آلرژی‌زا می‌سازد کمک می‌کنند. از این رو، بسیاری از کودکان و بزرگسالانی که دچار عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی‌های پروتئینی هستند توصیه می‌شود ماست مصرف نمایند.
هنگامی که ماست وارد بدن می‌شود، تا حد زیادی به فرو نشاندن اسیدهای معده کمک می‌کند. ماست همچنین به هضم کمک کرده و به دلیل آنکه یک راه ساده جهت هضم مواد غذایی است، می‌تواند به افرادی که دچار نارحتی معده می‌باشند، داده ‌شود. چنانچه از سوزش معده رنج می‌برید، در این صورت خوردن یک فنجان کوچک ماست می‌تواند موجب تسکین فوری شما شود. ماست همچنین با زخم معده و سرطان روده بزرگ مبارزه می‌کند. هنگامی که ماست از طریق روده بزرگ که کولون می‌باشد عبور می‌کند، باکتری‌های مفید موجود در ماست به از بین بردن باکتری‌های مضر موجود در کولون کمک می‌کنند. این امر به پاکسازی طبیعی کولون کمک می‌کند. پاکسازی کولون از طریق مصرف مرتب ماستی که حاوی باکتری‌های زنده است به جلوگیری از سرطان کولون کمک می‌کند.
ماست غیر از فوایدی که در سلامت دستگاه گوارش دارد، فوائد بسیار دیگری در سلامت نیز دارا می‌باشد. مصرف مرتب ماست به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، سلامت پوست شما را بهبود بخشیده، استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و قوی کرده، عفونتهای مخمری را کاهش داده، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کم کرده، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده، موجب کاهش کلسترول شده و پروتئین بسیار عالی را برای بدن فراهم می‌سازد. بنابراین به چه علت خوردن ماست را به طور روزمره شروع نمی‌کنید؟



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.