حاکميت عدل در حکومت امام زمان (ع)

در قسمت گذشته پيرامون رشد عقلي و فکري و ديني مردم در عصر حاکميت امام زمان (ع) صحبت کرديم. در اين قسمت راجع به حاکميت عدل در حکومت امام زمان (ع) بحث مي کنيم. بر حسب آيات قرآن ، يکي از اهداف همه ي انبياء عليهم السلام اجراي عدالت در جامعه بشري است : ( لقد أرسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط )(1) ؛ « ما همه پيامبران مان را با بينات و معجزات و کتاب فرستاديم تا بشريت قيام به قسط و عدالت کند . »
يکشنبه، 20 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حاکميت عدل در حکومت امام زمان (ع)
حاکميت عدل در حکومت امام زمان (ع)
حاکميت عدل در حکومت امام زمان (ع)

در قسمت گذشته پيرامون رشد عقلي و فکري و ديني مردم در عصر حاکميت امام زمان (ع) صحبت کرديم. در اين قسمت راجع به حاکميت عدل در حکومت امام زمان (ع) بحث مي کنيم. بر حسب آيات قرآن ، يکي از اهداف همه ي انبياء عليهم السلام اجراي عدالت در جامعه بشري است :
( لقد أرسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط )(1) ؛ « ما همه پيامبران مان را با بينات و معجزات و کتاب فرستاديم تا بشريت قيام به قسط و عدالت کند . »
مفهوم آيه اين است که يکي از رسالت هاي همه ي انبيا ، اجراي عدالت بوده است . عدل به عنوان يکي از گرايشات فطري بشر است ، همه ي انسان ها به حکم عقل و شرع و نيز به حکم فطرت ، طرفدار عدل و مامور به پذيرش عدلند . امام زمان (ع) که عهده دار تحقق اهداف همه ي انبياء و عصاره رسالت همه ي پيامبران وامامان است، بايدعدل الهي را براي همه ي بندگان خدا در زمين پياده کند . به همين خاطر ، حکومت امام زمان (ع) را حکومت عدل جهاني امام زمان (ع) مي ناميم . پس ، مهم ترين رسالت امام زمان (ع) پياده کردن عدل در سراسر عالم است .
حال چگونه امام زمان (ع) موفق مي شود که عدل را پياده کند ؟ مي دانيم که انبياي الهي و امامان مظلوم و معصوم ما موفق نشدند آن گونه که رسالت داشتند در قلمرو حاکميت خود عدل را پياده کنند. اميرالمومنين علي بن ابي طالب (ع) با آن که همه ي تلاش خود را پيرامون پياده کردن عدل صرف کرده است اما کشته عدالت شد ، به تعبير آن نويسنده مسيحي « قتل في المحراب لشده عدله ؛ اميرالمومنين (ع) را در محراب عبادت کشتند براي اين که مي خواست عدل را پياده کند » ؛ يعني او هدفش عدل بود ولي جامعه اي که اميرالمومنين (ع) در آن حاکم بود متاسفانه از پذيرش عدل سرباز زد و امام عادل خود را در محراب عبادت به خون کشيد . بقيه امامان هم نتوانستند آن گونه که رسالت داشتند عدل را پياده کنند . براي اين که بدانيم امام زمان (ع) چگونه موفق مي شود ، بايد بدانيم که موانع اجراي عدالت چيست ؟

موانع اجراي عدالت در جامعه

مانع اول : امام زمان (ع) حاکمان و ستمگران حاکم و مال اندوزان و سلطه جويان قدرتمند را که در طول تاريخ و در زمان انبياء و امامان ، مانع اجراي عدالت بودند و عدل را به نفع خود نمي دانستند و با قدرتي که داشتند انبياي عظام و امامان عادل را منزوي مي نمودند و از صحنه حاکميت خارج مي کردند و يا به شهادت مي رساندند ، همه ي آن ها را از پيش پا بر مي دارد .
مانع دوم : متأسفانه به دليل حاکميت آن حاکمان جور و فساد ، فرهنگ جامعه به گونه اي رشد نکرده بود که عدل را به هر قيمتي که باشد بپذيرد ، يعني جامعه آن روز اين آمادگي را پيدا نکرده بود که پذيراي عدالت باشد اما جامعه امام زمان (ع) با جوامع گذشته فرق مي کند . راجع به پيروزي امام زمان ؟(ع) در همه ي عالم بحث کرديم ؛ يعني چون امام زمان قدرت جهاني پيدا مي کند ، همه ي سلطه گران را نابود مي کند ، ظالمين را از بين مي برد ، حکومت هاي جور و ستم را بر مي دارد و به جاي آن ها حکومت الهي را حاکم مي کند ، بنابراين مانع بزرگ عدالت که حاکم جور وستم هستند برداشته مي شود و فرهنگ مردم شرقي مي شود . در بحث گذشته هم گفتم به دليل رشد عقلي ، فکري و عقيدتي و يکپارچه شدن همه ي مردم در پيروي از اسلام ، زمينه فرهنگي جامعه هم براي پذيرش عدالت آماده مي شود . اين است که امام زمان (ع) موفق مي شود عدل را در سراسر دنيا پياده کند . حال نمونه رواياتي که در ارتباط با اين موضوع است را خدمتتان مي گويم . نکته اي که بايد مورد توجه قرار گيرد ، اين است که در تمام زمين و در تمام زمينه ها و عرصه ها عدل حاکم مي شود . آنچه از روايات و آيات قرآن کريم استفاده مي شود ، کل عالم قلمرو حکومت امام زمان (ع) است ؛ « يملأ الله الأرض قسطا و عدلا ؛ تمام زمين پر ازعدل و داد مي شود » ؛ يعني در همه ي گستره و نقاط جغرافيايي کره زمين ، عدل حاکم مي شود .
در ابعاد مختلف عدالت هم نکاتي است که امام زمان (ع) فقط در بعد اقتصادي عدل را اجرا نمي کند بلکه در زمينه هاي اخلاقي ، فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و اقتصادي عدالت حاکم مي گردد و با تعريفي که از عدل شده است ، مي توانيم همين نتيجه را بگيريم.
درباره ي تعريف عدل فرمودند : « وضع کل شيء في موضعه » يک تعريف عدل اين است که هر چيز را به جاي خود نهادن ، اين تعريف شامل همه ي امور مي گردد ، حتي عزل و نصب ها در منصب ها ، آدم هاي شايسته در هر نقطه که صلاحيت وشايستگي را داشته باشند را فرا مي گيرد ، آدم هاي نالايق قطعا در پست ومقام کليدي قرار نمي گيرند . هر شيء بايد در موضع خود باشد .
در تعريف ديگر عدل و عدالت فرمودند: « اعطاء کل ذي حق حقه » . حق هر کسي را به او دادن ، با اين دو تعريفي که از عدل مي شود ، مي توان نتيجه گرفت که عدل تنها در زمينه اقتصادي نيست بلکه در همه زمينه ها ، دنيا را پر از عدل و داد مي کند .

پی نوشت:

1. سوره حديد ، آيه 25.

منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط