شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه

حال به احاديثي در زمينه عدالت حضرت مهدي (ع) توجه فرماييد . از قول نبي اکرم اسلام (ص) است که فرمود : « أبشرکم بالمهدي يبعث في أمتي علي اختلاف من الناس وزلازل فيملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا ، يرضي عنه ساکن السماء و ساکن الأرض ، يقسم المال صحاحا. فقال له رجل : و ما صحاحا ؟ قال : السويه بين الناس ؛ (1) شما را مژده مي دهم به آمدن مهدي (ع) در ميان امت من در يک موقعيت بحراني ، از اختلاف مردم و سختي هايي که حاکم است ،
يکشنبه، 20 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه
شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه
شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه

حال به احاديثي در زمينه عدالت حضرت مهدي (ع) توجه فرماييد . از قول نبي اکرم اسلام (ص) است که فرمود : « أبشرکم بالمهدي يبعث في أمتي علي اختلاف من الناس وزلازل فيملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا ، يرضي عنه ساکن السماء و ساکن الأرض ، يقسم المال صحاحا. فقال له رجل : و ما صحاحا ؟ قال : السويه بين الناس ؛ (1) شما را مژده مي دهم به آمدن مهدي (ع) در ميان امت من در يک موقعيت بحراني ، از اختلاف مردم و سختي هايي که حاکم است ، حضرت مهدي (ع) ظهور مي کند و زمين را پر از عدل و داد مي کند همچنان که قبل از ظهورش دنيا پر از ظلم و جور بوده است . تمام ساکنان آسمان و زمين با حکومت امام زمان (ع) خشنود مي شوند و آن دارايي و ثروت را به صورت صحاح تقسيم مي کند . مردي پرسيد : منظور از صحاح چيست ؟ فرمود : بين مردم امکانات اقتصادي را به صورت مساوي تقسيم مي کند». به تعبير امروزي توزيع عادلانه ثروت در ميان همه مردم زمين و امت پيغمبر که در آن عصر زندگي مي کنند . دل هايشان به وسيله چنين حکومتي پر از ثروت و غنائم مي شود يعني هيچ گونه احساس نياز وفقر نمي کنند و عدل امام زمان (ع) همه امت پيغمبر را شامل مي شود.
با عنايت به اين حديث شريف ، در آن عصر ، عدل همه زمين رافرا مي گيرد و جهان پر از عدل و داد مي شود .
در روايتي حضرت ام سلمه که از بهترين زنان پيغمبر اکرم (ص) بود مي گويد : من از رسول خدا شنيدم که در زمان حکومت امام زمان (ع) به قدري عدالت گسترش پيدا مي کند که آن هايي که زنده هستند مي گويند اي کاش ! آن هايي که از دنيا رفتند زنده مي شدند و اين فضاي عادلانه را درک مي کردند وازاين عدالت بهره مند مي گرديدند. (2)
از قول امام صادق (ع) نقل شده که مي فرمايد :« أما و الله ليدخلن عليه عدله جوف بيوتهم کما يدخل الحر و القر...أول ما يظهر القائم من العدل أن ينادي مناديه أن يسلم صاحب النافله لصاحب الفريضه الحجر الأسود و الطواف » ؛ (3) به خدا قسم ! عدالت به همه جا نفوذ مي کند ، همچنان که سرما و گرما داخل خانه ها مي رود ، عدالت هم داخل خانه ها نفوذ مي کند ، يعني کسي جلوي عدالت امام زمان (ع) را نمي تواند بگيرد . چطور سرما و گرما به داخل خانه ها نفوذ مي کند ، مي گويد سطح جامعه ، داخل خانه و خانواده همه تحت تأثير فرهنگ امام زمان (ع) و تحت پوشش عدل قرار مي گيرند . پس در دنيايي که به دليل ظلم و ستم ، همه جا نگراني ظلم و ستم و تبعيض، فقر و محروميت ، فشار روحي و رواني حاکم بود ، برداشته مي شود و عدل به جايش حاکم مي شود ، ناراحتي ازبين مي رود و امنيت به جايش مي آيد . نتيجه ي حاکميت عدالت ، امنيت است .
در ادامه حديث امام صادق (ع) مي فرمايد : « اول ما يظهر القائم من العدل أن ينادي مناديه أن يسلم صاحب النافله لصاحب الفريضه الحجر الأسود و الطواف » ؛ (4) اول چيزي که به عنوان مظهر عدالت امام زمان (ع) است اين که جمعيت وقتي براي عمل حج به مکه مي روند ، به خاطر زيادي جمعيت عمل طواف بيت الله الحرام و نماز طواف پشت مقام ابراهيم و استلام حجر يکي از مشکلات حجاج مي شود و امام زمان (ع) به منادي دستور مي دهد که ندا کند ، آن هايي که مي خواهند طواف مستحبي و استلام حجر انجام بدهند از صحنه کناربروند و به جاي آن ها آدم هايي که طواف واجب دارند بيايند طواف کنند . و صحنه بايد به گونه اي باشد که حق هر کسي در جايگاه خودش به او برسد ، حتي در ارتباط با عمل حج و طواف ، منادي مي گويد ، آن هايي که حج مستحبي انجام مي دهند کنار بروند ، کساني که طواف واجب دارند ، بيايند. اين جور صحنه عدل همه جا را شامل مي شود .
باز در حديثي ديگر از اميرالمومنين علي بن ابي طالب (ع) است که مي فرمايد : « و لا مظلمه لأحد من الناس الا ردها و لا يقتل منهم عبدا الا أدي ثمنه ديه مسلمه الي أهله و لا يقتل الا قضي عنه دينه و الحق عياله في العطاء حتي يملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا » ؛ (5) بر عهده کسي در زمان حکومت امام زمان (ع) مظلمه نيست مگر اين که روشن مي کنند ؛ يعني همه از هم رضايت مي گيرند و حق هيچ کس بر گردن ديگري نيست . الآن چه کسي مي تواند اين ادعا را بکند که ذمه هيچ کس به گردنش نيست و بگويد من به احدي بدهکار نيستم ، نه در اخلاق و نه در مسائل مالي ، نه غيبت کسي را کردم ، نه به کسي تهمت زدم ، نه آبروي کسي را بردم ، نه مال کسي را خوردم ؟ آدمي که بخواهد چنين ادعايي بکند کيست ؟
در زمان امام زمان (ع) همه مي توانند چنين ادعايي بکنند ، چون هر کسي هر حقي در گردن او هست نسبت به ديگري ادا مي کند و مظلمه را رد مي کند . هيچ بنده اي کشته نمي شود مگر اين که ديه اش را مي گيرند ، يعني ديه افرادي را که کشته شدند همه پرداخت مي شود و با زور و قلدوري و مسائل ديگر ، حق خون هيچ کس ضايع نمي شود و حق عيال و خانواده او ادا مي شود. خلاصه حديث اين است که مي گويد در دنيا هيچ ظلمي تحقق پيدا نمي کند ، چون امام زمان (ع) ظالم را يا اصلاح مي کند يا از بين مي برد . به قدرت الهي فرهنگ جامعه عدل پذير مي شود . چون عدل کردن مشکل است اما عدل پذيرفتن مشکل تر از آن است ، آن هايي که بعد از کشته شدن عثمان به خانه حضرت علي (ع) هجوم آوردند که بايد خلافت را بپذيري و غير از تو ، هيچ کسي شايسته نيست ، اما پس از پذيرش امام ، همان هايي که بيشترين شعار را مي دادند بيشترين مخالفت را کردند چون ديدند اميرالمومنين (ع) عدالت را بدون ملاحظه اجرا مي کند و نتوانستند تحمل کنند و لذا با او مخالفت کردند. اما در زمان امام زمان (ع) اين گونه نيست ، عدل همه جا را خواهد گرفت و براي آن که ما بتوانيم ان شاء الله زمينه پذيرش عدل الهي را در زمان امام زمان (ع) در خود فراهم کنيم ، بايد روحيه عدالت پذيري را در خود تقويت کنيم.
بايد خودمان را در آن جهتي که جزو اهداف حکومت امام زمان (ع) است ترتيب نماييم . و خود را در همان جهتي که رضايت و هدف اوست ، آماده کنيم . خداوند به لطف خويش و به دعاي امام زمان (ع) و دعاهاي همه دعا کنندگان که مستجاب الدعوه هستند پرده از رخسار عزيز زهرا (ع) بردارد و انتظار عالم اسلام و بشريت را پايان بدهد و حکومت امام زمان (ع) را در دنيا ظاهر گرداند و همه عالم را از عدل امام زمان (ع) برخوردار بفرمايد . ان شاءالله .

پی نوشت:

1. منتخب الاثر ، ص 147 ، به نقل از سيماي آفتاب ، ص 463.
2. بحارالانوار : 374/52.
3. بحارالانوار : 374/52.
4. بحارالانوار :374/52.
5. بحارالانوار : 224/52.

منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.