29 مرداد 1387 / 17 شعبان 1429 / 19 اوت 2008

1) 29مرداد ماه سال1358هجري شمسي: مردم آبادان با برگزاري تظاهراتي عظيم خشم خود را ازعمل غيرانساني آتش زدن سينما ركس ابراز كردند. سينما ركس را عوامل مزدوررژيم پهلوي آتش زدند. دراين حادثه تلخ بيش از700تن ازمردم آبادان درسالن سينما طعمه حريق شدند و 377زن، مرد و كودك بي دفاع جان خود را به طرزي فجيع ازدست دادند. طي چند روز پس ازاين فاجعه مجالس عزاداري درنقاط مختلف شهر براي عزيزان ازدست رفته برپاشد.
دوشنبه، 28 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
29 مرداد 1387 / 17 شعبان 1429 / 19 اوت 2008
29 مرداد 1387 / 17 شعبان 1429 / 19 اوت 2008
29 مرداد 1387 / 17 شعبان 1429 / 19 اوت 2008

1) 29مرداد ماه سال1358هجري شمسي: مردم آبادان با برگزاري تظاهراتي عظيم خشم خود را ازعمل غيرانساني آتش زدن سينما ركس ابراز كردند. سينما ركس را عوامل مزدوررژيم پهلوي آتش زدند. دراين حادثه تلخ بيش از700تن ازمردم آبادان درسالن سينما طعمه حريق شدند و 377زن، مرد و كودك بي دفاع جان خود را به طرزي فجيع ازدست دادند. طي چند روز پس ازاين فاجعه مجالس عزاداري درنقاط مختلف شهر براي عزيزان ازدست رفته برپاشد.

2) 29مرداد ماه سال1367هجري شمسي: آتش بس ميان جمهوري اسلامي ايران و عراق به طور رسمي آغازشد. اما نيروهاي رژيم بعثي عراق دو سال بعد ازاعلام آتش بس خاك ايران را ترك كردند. زمانيكه رژيم عراق جنگ تحميلي را آغاز كردند مجامع بين المللي هيچ واكنشي نشان ندادند و اين روند درادامه جنگ نيز به قوت خود باقي بود. اما پس ازفتح خرمشهر و پاكسازي جنوب كشور ازنيروهاي رژيم بعثي عراق و پيروزي هاي متعدد نيروهاي جمهوري اسلامي ايران، رژيم عراق و استكبارجهاني نخستين بار با امكان ورود قواي ايران به خاك عراق مواجه شدند. بدين ترتيب منافع غرب با خط روبرو مي شد ازاين رو مقامات استكبار تلاش كردند كه زمينه را براي توقف جنگ و جلوگيري ازورود قواي ايران به عراق آماده سازند. سرانجام پس ازحمله آمريكا و رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان، عراق، آتش بس و عقب نشيني قواي خود را از مرزهاي ايران پذيرفت. بدين ترتيب قطعنامه 598شوراي امنيت سازمان ملل اجرا شد.

3) 17 شعبان 1361 هجری قمری  در گذشت حاج شیخ حسنعلی نخودکی : حاج شيخ حسنعلي اصفهاني معروف به شیخ نخودکی (نخودک نام یکی از روستاهای اطراف مشهد است) در 15 ماه ذيقعده سال 1279 هجري قمري در اصفهان ديده به جهان گشود. وي در خانواده اي زاهد و پارسا پرورش يافت. پدر وي ملا علي اکبر، مردي زاهد و پرهيزگار بود و از همان اوان کودکي فرزندش را با نماز و دعا و تعليمات ديني آشنا کرد و از هفت سالگي او را تحت تربيت و مراقبت مرحوم حاج محمد صادق قرار داد. حاج شيخ حسنعلي اصفهاني خواندن و نوشتن و ادبيات عرب را در اصفهان فرا گرفت و در همين شهر نزد استادان بزرگ زمان به اکتساب فقه و اصول و منطق و فلسفه و حکم پرداخت. سپس براي تکميل معارف به نجف اشرف مشرف شد. وي پس از مراجعت از نجف در مشهد مقدس سکونت اختيار کرد و در اين دوره از زمان از محاضر درس و تعاليم استاداني چون مرحوم سيد علي حائري يزدي، حاج حسين قمي و سيد عبدالرحمن مدرس بهره مند گرديد. وی نزد استاداني چون آخوند ملا محمد كاشي، فقه و اصول؛ حكيم جهانگيرخان قشقايي، فلسفه و حكمت؛ حاج سيد احمد فشاركي و حاج سيد مرتضي كشميري علوم اسلامي را تحصيل كرد و در ضمن تحصيل و تدريس به تزکيه نفس و رياضات شاقه موفق و مشغول بود.و اما در علوم باطني نخستين استاد و مرشد ايشان حاج محمد صادق تخته پولادي بود که از هفت سالگي در تحت مراقبت و مرحمت آن مرد بزرگ قرار گرفته بود. از ويژگي و دلايل شهرت اين عارف، مردمي بودن و چاره گشايي مشكلات مردم كوچه و بازار بود. وي در کليه ساعات روز و شب براي رفع حاجت نيازمندان و درماندگان آماده بود و به اعتکاف و زيارت ائمه عليه السلام و قبور مقدسه اولياء اهتمام فراوان مي ورزيد و اظهار مي فرمود: "روح همه اين اعمال خدمت با اخلاص نسبت به سادات و ذريه حضرت زهرا (س) است و بدون آن اينگونه اعمال همچون جسمي بيجان ميباشد و آثاري بر آنها مترتب نمي گردد." او همچنين مراحل سير و سلوك را به انتها رسانده و از ديد مردم مستجاب الدعوه بود. روان پاک اين عالم گرانقدر در روز 17 شعبان 1361 هجري قمري در مشهد به عالم قدس و بقا پر کشيد. مدفن وي در صحن عتيق حضرت رضا (ع) که خود پيش بيني و سفارش فرموده بود ميباشد.

4) 17 شعبان سال277هجري قمري: «محمدبن ادريس حَنْظَلي» ازعلماي اهل سنت درقرن سوم هجري ديده ازجهان فروبست. حنظلي ازتمام علوم عصرخود آگاه بود و بويژه درزمينه فقه و رجال ازمشاهير آن دوران بشمارمي‎رفت. حنظلي تأليفات فراواني درزمينه علم فقه دارد كه از آن ميان مي‎توان «الزُّهدُ وَ المَراسل» را نام برد. اين كتاب درسال 1321هجري درحيدرآباد هند به چاپ رسيده است.

5) 17 شعبان سال396هجري قمري: «خواجه عبدالله بن محمد انصاري هِرَوي» درشهرهرات متولد شد. خواجه عبدالله صوفي نويسنده و شاعر بزرگ قرن5هجري است و به پيرهرات شهرت دارد. او ازاوائل جواني در دو رشته علوم ادبي و علوم ديني تحقيق و مطالعه كرد و دركنار اين مطالعات اشعارعرب را حفظ مي‎كرد. خواجه عبدالله انصاري خود به دوزبان پارسي و عربي شعر مي‎سرود. او درتصوف ازشيخ ابوالحسن خَرَقاني تعليم گرفت و تا مرتبه جانشيني استاد ارتقاء يافت. آثارخواجه عبدالله انصاري غالباً نثرموزون و زيبايي آميخته به شعر دارد. پيرهرات ازنخستين كساني است كه به فارسي نثرمسجّع ساخت و درضمن نثر، شعر بكار برد. گفتني است كه اين سبك درزمان سعدي به كمال رسيد و گلستان بهترين شاهد آن است. ازآثارمشهور خواجه عبدالله انصاري «مناجات نامه، نصايح و زادالعارفين» را مي‎توان برشمرد.

6) 19اوت سال1919ميلادي: كشورافغانستان به استقلال رسيد. تا قبل ازاين تاريخ افغانستان 30سال تحتُ‌ الحمايه دولت انگلستان بود زيرا تنها راه انگليس براي حفظ راههاي ارتباطي اش با هند درتصرف داشتن افغانستان بود. دراوايل قرن19ميلادي ميان اين دو كشورجنگهاي متعددي درگرفت كه سرانجام به استقلال افغانستان انجاميد. ازآن به بعد افغانستان با بحرانهاي بسيارروبرو شد و كودتاهاي متعددي دراين كشور روي داد كه هريك به نوعي افغانستان را به سمت سياستهاي انگليس و روسيه سوق داد. گفتني است كه افغانستان درسال1979ميلادي به اشغال ارتش سرخ شوروي درآمد اما مردم مبارز افغانستان 10سال مبارزه كردند و سرانجام نيروهاي اشغالگر را ازسرزمينشان بيرون راندند. درحال حاضر بعد ازسالها درگيريهاي داخلي، دولت اسلامي درافغانستان برسركاراست و تلاش مي كند كه نابسامانيهاي سياسي و اجتماعي اين كشور را سامان دهد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.