1 شهریور 1387 / 20 شعبان 1429 / 22 اوت 2008

1) روز بزرگداشت ابوعلی سینا ( روز پزشک ) : روز اول شهريورماه ، به پاس بزرگداشت ابوعلي سينا ستاره پرفروغ عرصه طب در ايران ، روز پزشک ناميده شده است." ابوعلي حسين بن عبدالله " معروف به ابن سينا ، پدرش از مردم بلخ و مادرش ستاره از اهل افشنه نزديك بخارا بود . او در سال 370 هجري قمري در افشنه يا خورمشين متولد شد و در بخارا به كسب علم پرداخت . ادبيات ، قرآن ، فقه و حساب را نزد پدر آموخت و سپس نزد ابوعبدالله ناتلي منطق ، هندسه و نجوم را فرا گرفت ، از آن پس به
شنبه، 2 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
1 شهریور 1387 / 20 شعبان 1429 / 22 اوت 2008
1 شهریور 1387 / 20 شعبان 1429 / 26 اوت 2008
1 شهریور 1387 / 20 شعبان 1429 / 22 اوت 2008

1) روز بزرگداشت ابوعلی سینا ( روز پزشک ) :
روز اول شهريورماه ، به پاس بزرگداشت ابوعلي سينا ستاره پرفروغ عرصه طب در ايران ، روز پزشک ناميده شده است." ابوعلي حسين بن عبدالله " معروف به ابن سينا ، پدرش از مردم بلخ و مادرش ستاره از اهل افشنه نزديك بخارا بود . او در سال 370 هجري قمري در افشنه يا خورمشين متولد شد و در بخارا به كسب علم پرداخت . ادبيات ، قرآن ، فقه و حساب را نزد پدر آموخت و سپس نزد ابوعبدالله ناتلي منطق ، هندسه و نجوم را فرا گرفت ، از آن پس به تعقيب علوم طبيعي ، مابعدالطبيعه و طب پرداخت .ابن سينا پس از معالجه نوح بن منصور پادشاه ساماني به دربار نوح راه يافت و در سن بيست و يك سالگي شروع به تاليف كتب مختلف نمود و پس از چندي در سراسر ايران شهرت بسزائي يافت . وي سالهاي آخر عمر خود را در اصفهان در حمايت علاءالدوله كاكويه گذرانيد و در سفري كه همراه او به همدان مي رفت بيمار شد و به سال 428 درگذشت آرامگاه وي هم اکنون در شهر همدان قرار دارد.او را به واقع بايد از نوابغ روزگار دانست . ابن سينا عمر خود را در راه كسب علم و دانش و تاليف كتب مختلف صرف كرد و آني از كار علمي فراغت نيافت .تعداد تاليفات او تا يكصد و بيست کتاب گفته شده كه اغلب آنها به زبان عربي است و از آن جمله كتاب شفا در فلسفه و حکمت، قانون در طب و اشارات شهرت جهاني دارد . معروفترين اثر وي به زبان فارسي ، دانشنامه علائي است و بسياري از نوشته هاي ابن سينا به زبانهاي ديگر ترجمه شده است . به واقع پزشکان ضامن سلامت جامعه ، امنيـت روحي بيماران و فرشتگان نجاتي هستند که درد جسم را با روح بلندشان در سايه لطف الهي التيام مي بخشند. اين روز بر جامعه پزشکي و تمامي پزشکان متعهد کشور، مبارک باد.

2) اول شهريورماه سال 1369هجري شمسي:
دكتر پرويزناتل خانلري اديب و شاعرو نويسنده و پژوهشگر برجسته كشورمان درتهران درگذشت. وي پس ازاخذ درجه كارشناسي ادبيات مدتي به خدمت وزارت فرهنگ درامد. سپس به تحصيل ادامه داد و رساله دكتري خود را با راهنمايي استاد بديعُ الزّمان فروزان فر درعروض نوشت كه خود سرآغاز تحولي درتنظيم قواعد وزن شعر فارسي شد. دكترخانلري ضمن فعاليتهاي علمي آموزشي، مجله ادبي سخن را بنياد نهاد كه مدت 30سال انتشارآن ادامه يافت. مهمترين خدمت ايشان به فرهنگ ايران واسلام تأسيس بنياد فرهنگ ايران بود. اين بنياد بسياري ازمهمترين متون زبان فارسي را دررشته هاي متنوع به ويژه در عرفان و اسلام شناسي و ترجمه قرآن و تاريخ ايران تصحيح و تدوين كرد. تاريخ زبان فارسي و تصحيح انتقادي ديوان حافظ ازجمله آثارارزشمند دكترخانلري است.

3) اول شهریور 1377 شمسی :
شهادت سید اسد الله لاجوردی دادستان دادگاه انقلاب و رئیس سابق سازمان زندانهای کشور به دست منافقان کوردل .

4) 20شعبان سال385هجري قمري:
« اَبوالفَرَج محمّد بن اِسْحاق » مشهور به« اِبْن نَديم» مورّخ،‌ شرح حال نويس و كتاب شناس معروف بغدادي درگذشت. ابن نديم را بيشتر به نام كتابش اَلفِهرِست مي‎شناسند. اين كتاب دربرگيرنده علومي است كه در تمدن اسلامي رايج بوده است. ابن نديم دركتاب الفهرست به شرح زندگي دانشمندان مشهورآن علوم نيزپرداخته است. سپس اخبار، كتاب و رسالات مربوط به علوم اسلامي اعم ازعرب و عَجَم را برشمرده و شرح حال كاملي از مصنّفان و مؤلفان آنها آورده است. درالفهرست چگونگي پيدايش هرعلمي تا زمان تأليف كتاب و شرح دقيقي از آثارباستاني ملت‎هاي جهان نيزموجود است. ابن نديم ازتحقيق دراديان و مذاهب معروف عهد خود غافل نبود و دراين مورد هم مطالبي گردآوري كرده است. اثرديگر ابن نديم «التَّشْبيهاتُ وَ الْاوصاف» نام دارد.

5) 20شعبان سال 725هجري قمري:
« شهاب الدين محمود حَلَبي دمشقي» ملقّب به« شهاب محمود» در81 سالگي دردمشق بدرود حيات گفت. كنيه او اَبُوالبَقا و ازكاتبان و منشيان مشهور قرن 8هجري قمري بود. شهاب محمود فقه و فنون ادبي را درمحضر بزرگاني چون ابن نجّار و ابن مالك فرا گرفت. اين عالم بزرگوار درنظم و انشاي كتاب برديگران پيشي داشت و در نظم و نثر و ذكر احوال بزرگان سرآمد بود. ازآثارشهاب محمود« ديوانُ المُدايحِ النَّّبَوية و حُسنُ التّوسُّل الي صِناعَةِ التَّرَسُّل » را مي‎‏توان نام برد.

6) 22اوت سال1864ميلادي:
قرارداد تاريخي ژنو ميان نمايندگان چند كشور اروپايي- آسيايي و امريكايي به امضا رسيد. هدف از امضاي قرارداد ژنو ياري رساندن به مجروحان ميدانهاي جنگ بود. طبق اين موافقت نامه اعضاي تيمهاي پزشكي امدادگران و تأسيسات مربوط به آنان بايد درميدانهاي جنگ بي طرف شناخته شوند و ازهرگونه تعرض درامان باشند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.