7 شهریور 1387 / 26 شعبان 1429 / 28 اوت 2008

1) 7شهريور سال 1369هجري شمسي: حضرت آيت الله العظمي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي از مراجع تقليد شيعيان جهان بر اثر سكته قلبي به رحمت حق پيوست . مرحوم آيت الله مرعشي در ماه صفر سال 1315هجري قمري در نجف در خانواده اي روحاني و اهل علم ديده به جهان گشود و از كودكي به تحصيل علوم متداول در حوزه پرداخت . ايشان مقدمات را نزد پدر و علم تجويد قرآن رااز شيخ نورالدّين بكتاشي آموخت.اين عالم رباني از شاگردان آيت الله خالصي در كاظمين بود
شنبه، 2 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 شهریور 1387 / 26 شعبان 1429 / 28 اوت 2008
7 شهریور 1387 / 26 شعبان 1429 / 28 اوت 2008
7 شهریور 1387 / 26 شعبان 1429 / 28 اوت 2008

1) 7شهريور سال 1369هجري شمسي:
حضرت آيت الله العظمي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي از مراجع تقليد شيعيان جهان بر اثر سكته قلبي به رحمت حق پيوست . مرحوم آيت الله مرعشي در ماه صفر سال 1315هجري قمري در نجف در خانواده اي روحاني و اهل علم ديده به جهان گشود و از كودكي به تحصيل علوم متداول در حوزه پرداخت . ايشان مقدمات را نزد پدر و علم تجويد قرآن رااز شيخ نورالدّين بكتاشي آموخت.اين عالم رباني از شاگردان آيت الله خالصي در كاظمين بود و در ادامه تحصيل و آموختن فقه و اصول ، حديث و رجال در كاظمين به نجف عزيمت كرد و علوم تفسير، كلام واصول اخلاقي را فرا گرفت . آيت الله مرعشي پس از كسب درجه اجتهاد از دهها تن از مراجع وعلماي حوزه علميه نجف به دستور آيت الله حائري يزدي در حوزه علميه قم به تدريس و تحقيق مشغول شد. ايشان در قم نيز از مطالعه غافل نماند و دانش خود را در زمينه هاي عرفان، علوم عقلي رياضيات، هندسه، علوم شيمي و ادبيات گسترش داد. ايشان در مبارزات علما و روحانيون با رژيم پهلوي همواره يار و همراه امام بود و با اعمال ضد انساني شاه مخالفت مي كرد. از مهمترين خدمات وي تأسيس كتا بخانه اي كم نظير در قم است كه بيش از 300000جلد كتا ب درآن نگهداري مي شود. گفتني است كه اين عالم وارسته در مسافرتهاي متعدد علمي ـ تحقيقي خود به مناطق مختلف جهان با افرادي فاضل و علمايي گرانقدر چون «علّامه بغدادي، هانري كُربَن و رابين درانات تاگور» مباحثات و مبادلات علمي داشت.

2) 7 شهریور سال 1382 هجری شمسی :
شهادت مظلومانه آیت الله سید محمد باقر حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و جمع زیادی از نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه در حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نجف اشرف .

3) 26 شعبان سال548هجري قمري:
« محمّدبن عبدالكريم شهرستاني» مُكنّي به« اَبوالفَتح » ازفقيهان مشهور و عالمان بزرگ قرن ششم هجري قمري بدرود حيات گفت. شهرستاني در37سالگي پس از سالها علم آموزي به بغداد رفت و تدريس را آغازكرد. مهارت شهرستاني دروعظ و خطابه موجب مي‏ِشد كه كلاسهاي درس وي همواره مملو از دانش دوستان باشد. همچنين محفوظات شهرستاني و علم بيكران او درفلسفه و حكمت ازوي استادي برجسته ساخته بود. ازآثارشهرستاني علاوه بركتاب مهم «اَلملَلُ و النِّحَل» دو اثر« المَبدَأُ وَ الْمَعاد و غايةُ الْمَرام» را مي‎توان نام برد. گفتني است كه كتاب« اَلمِلَلُ وَ النِّحَل به زبانهاي تركي، لاتين و انگليسي» نيزترجمه شده است.

4) 26شعبان سال 755هجري قمري:
« اَبوطالب فخرالدّين هَمداني كوفي» مشهور به« اِبْن فَصيح» فقيه شاعر و اديب عرب درشهر دمشق بدرود حيات گفت. ابن فصيح درسال 680هجري قمري دركوفه بدنيا آمد اما چون درشهرهاي بغداد و دمشق سكونت كرد به دمشقي و بغدادي ملقّب شد. ابن فصيح فقه و ادبيات را درزادگاهش آموخت و بعد قرائات هفتگانه را فراگرفت و پس از آنكه به بغداد و دمشق سفركرد به فراگيري حديث همّت گماشت. ابن فصيح سالها بعد خود مدرّس اين علوم شد و شاگردان متعددي تعليم داد. ازآثارابن فصيح اين عالم و شاعر بزرگ عرب كتاب‎هاي «حَلُّ الرُّموز» درباره قرائات هفتگانه و «كَنزُالدَّقايق» درباره فقه را ‎مي‎توان نام برد.

5) 28اوت سال1749ميلادي:
يوهان ولفگاگ گوته شاعرو نويسنده برجسته آلماني متولد شد. او درزادگاهش فرانكفورت با موسيقي و نقاشي آشنايي يافت و بتدريج موسيقي علاقمند شد. گوته تحصيلاتش را دررشته حقوق به پايان رساند و پس ازاخذ درجه دكتري دررشته حقوق، به مطالعه و تحقيق درباره رشته هاي هنري پرداخت اما بيشترين استعدادش را درنويسندگي و شاعري آشكاركرد. او ازدوستداران حافظ شيرازي شاعرپرآوازه ايراني و ازعلاقمندان ادبيات ايراني بود. «ديوان شرقي» ازآثاربسيارمشهورگوته بشمارمي رود.

6) 28اوت سال1827ميلادي:
لئوتولستوي اديب، فيلسوف و داستان نويس مشهورروس دريكي ازدهكده هاي شهرستان تولاي متولدش. تولستوي درپايان تحصيلات به ارتش قفقاز پيوست و «كتاب كودكي» نخستين اثرخود را درهمين ايام نوشت. تولستوي پس ازمدتي ازارتش كناره گرفت و به سفررفت. تولستوي معتقد بود« محبت بايد درميان مردم حكومت كند». ازآثار«لئوتولستوي اديب و فيلسوف روسي، رستاخيز و جنگ و صلح ازشاهكارهاي ادبي جهان» را مي توان برشمرد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.