جامعه مدنی، جامعه اطلاعاتی، جامعه اسلامی(1)
مفهوم جامعه مدنی، به مثابه یك چارچوب فكری برای توصیف توسعه در جوامع نوین اروپایی و دیگر كشورهای صنعتی، سخن غالب در اندیشه های فلسفی و جامعه شناختی از قرن نوزدهم به بعد بوده است [“كین“ ۱۹۸۸a و ۱۹۸۸b ] . مثلا" “هگل“ اظهار كرد كه مفهوم “كشور“(۱) شامل ارتباط مطلوب عناصر جامعه است و دغدغه های عمدهٔ اعضای جامعه را در خود انباشته دارد. اما جامعهٔ مدنی شامل دنیای آزاد فردی و علایق و فعالیت های گروهی است و وحدت میان این دو مفهوم سرانجام از طریق مؤسسات گوناگون صورت واقع خواهد گرفت [“فریدریش” ۱۹۵۳؛ “هگل” ۱۹۴۲]. بر این بستر،«كشور“ چیزی جدا از جامعه مدنی- جامعه ای دارای حكومت و قانون – است. اگر چه “ماركس” به تضاد بنیادین میان كشور و جامعهٔ مدنی اذعان داشت، با این حال به تمایز نیان استنباط آرمانی یا انتراعی از كشور و صورت های واقعی آن قائل بود و ریشهٔ آن ها را در “شرایط مادی حیات” می دانست [“چانگ” ۱۹۳۱؛ “ماركس” ۱۹۶۱]. از نیمهٔ سدهٔ بیستم، شاهد توسعهٔ فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی، و به تبع آن دگر گونی در تقسیم بندی منابع كار، تولید، و اطلاعات بوده ایم. از این رو مفهوم نوینی- مفهوم جامعهٔ اطلاعاتی به عنوان جامعهٔ “پسا صنعتی”(۲) – محور كانونی در تحلیل های توسعه ای بوده كه توسط “دانیل بل” (۱۹۷۳)، “یانجی ماسودا” ۱۹۸۱)، و دیگران به عمل آمده است. منظور از این كلام “تحقق جامعه ای است كه وضعیت عمومی شكوفندگی خلاقیت فكری انسان را، به میزان مصرف مادی ثروت، عینیت می بخشد”. [“ماسودا” ۱۹۸۱،۳]. بنابراین بیان، ارتباط میان كشور، جامعه و فرد را تولید ارزش اطلاعاتی تعیین می كند، گونهٔ كاملا" تازه ای از جامعهٔ انسانی را پدید خواهد آورد. در اواخر سدهٔنوزدهم، مفهوم جامعه مدنی در جهان اسلام، به ویژه در خاورمیانه، به وسیلهٔ افرادی كه فكر تجدد(۳) را همراه با خط مشی مؤسسات غربی ترویج می كردند، رواج یافت. پالایش محدود شوندهٔ مفهوم جامعه مدنی و مفهوم نظام نوین “دولت ملی” (۴) با اندیشهٔ اسلامی “امت” (جامعه سیاسی- مذهبی)، با جدایی ناپذیری سیاست و اخلاق از یكدیگر و با وحدت نیروهای معنوی و دنیوی رو در ور قرار گرفت. این رویارویی، كشورهای اسلامی را با بحران مشروعیت دست به گریبان كرد؛ بحرانی كه تا زمان حاضر ادامه یافته است. دنیای اسلام- با سنن نیرومند شفاهی و مكتوب خود و با ایدوئولژی دینی خود كه همهٔ وجوه سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی زندگی را در برمی گیرد- مقام چهارم را در رده بندی جمعیتی جهان تشكیل می دهد. امروز هم دوباره، جهان اسلام با كلامی دیگر رو در رو است. با مقولهٔ جامعهٔ اطلاعاتی. چه تضمین هایی هست بر این كه نظم اطلاعاتی غالب و تصورات مربوط به آن، بافت اجتماعی خاص جامعهٔ مسلمانان را بر هم نخواهد زد؟ معنای جامعهٔ اطلاعاتی در فرهنگ سنتا" دو وجهی مسلمانان چیست؟ واكنش های فكری و سازمانی به این جریان نوین فرافكنی ها چه خواهد بود؟ این مقاله به مفاهیم و تحولات جامعهٔ مدنی، جامعهٔ اطلاعاتی، و جامعهٔ اسلامی در یك بستر تاریخی و تطبیقی می پردازد و یكی از عجیب ترین فرضیه های زمانی مارا بررسی میكند: این كه محیط زیست عبارت است از برقرای ارتباط، و این كه تغییرات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی چه بسا دقیقا" راهی را دنبال كند كه فن آوری اطلاعات رفته است.
منبع: فصلنامه علوم اطلاع رسانی
نظریهٔ وحدت طلبانهٔ “ارتباط به مثابه زیستبوم”
منبع: فصلنامه علوم اطلاع رسانی